Hoi!
Wat voor tassen? In ieder geval een grote tas voor het rondreizen. En een kleine tas is eigenlijk onmisbaar als handbagage in het vliegtuig of tijdens een busreis (dan zit je grote tas in het bagageruim), en voor als je ergens in een hotelletje zit en je door het stadje wilt wandelen, of als je ergens een wandeling of tourtje met een lokale gids (persoon) hebt geboekt, dan wil je toch ook een kleine tas hebben voor een flesje drinkwater, misschien je camera, een reisdagboekje / aantekeningenboekje, misschien je reisgids (boek), een extra trui.
Wat voor grote tas?
Dat ligt helemaal aan wat jij prettig vindt, en hoe je reist. Ben je van plan om door bergen te gaan wandelen en zelf je spullen te sjouwen, dan moet je een perfect passende backpack (hoezo lelijk?? het is geen modeshow) hebben. Ga je daarbij ook kamperen en neem je die spullen ook nog mee, dan dus een grote backpack, inderdaad wel 60 of 70 liter maar pas op, hou als vrouw het gewicht wel onder de 14-15 kilo anders sjouw je je een breuk. Meer liters nodigen altijd uit tot meer (onnodige) dingen meenemen…
Ga je echter gewoon met openbaar vervoer van plaats naar plaats, waar je elke keer een taxi neemt en een goedkoop hotelletje ofzo zoekt, dan kun je met een kleinere backpack toe (50-55 liter, eventueel een flexibele backpack die je wat groter kunt maken / losse vakken aan kunt bevestigen). Sommige mensen reizen met maar 30 liter… tja je hebt die-hards die elke dag hetzelfde t-shirt dragen.
Of je kunt dan zelfs een rolkoffer gebruiken, zoals bovenstaande reiziger, al zul je merken dat veel straten niet zo glad zijn in Zuid-Amerika (understatement). Maar als het telkens alleen voor de 10 meter van taxi naar hoteldeur is…
Je hebt ook tussenoplossingen: rolkoffers met schouderbanden zodat je 'm ook op je rug kunt dragen. Die banden kun je vaak ook wegwerken achter een rits als je ze niet gebruikt. Voordeel is dat die wel als een koffer open gaan en je dus makkelijker je spullen erin en eruit kunt doen. Bij een backpack moet je wel beter nadenken en onthouden waar je je spullen hebt gestopt, want wat onderin zit, kun je niet zo goed meer bij. Nadeel van die rolkoffers kan zijn dat ze niet zo comfortabel zijn of zelfs pijnlijk als je ze lang op je rug moet dragen.
Soms komt het wel voor dat je een flink end met je backpack op door een stadje loopt te sjouwen op zoek naar het fijnste hotel. Dan is een backpack dat goed past, echt heel fijn. Of je maakt bijvoorbeeld een treinreis en je moet een eindje lopen door de trein heen… beetje gedoe met zo’n rolkoffer.
Dus echt passen in winkels (soms doen ze er gewichten in, of ze trekken hem naar beneden om te laten voelen hoe hij ‘vol’ aanvoelt), en vraag zoveel mogelijk advies aan verkopers.
Ik heb een backpack van 55 liter (en neem altijd teveel mee… zucht… veel electronisch gear: camera, lens, oplaadapparaat, portable harddisk, oplader daarvoor etc…). Daarbij heb ik ook nog twee losse zijvakken die ik eraan vast kan maken met de bandjes, van elk 5 liter. Die neem ik altijd leeg mee, en soms vol terug :-). Dus in totaal 65 liter.
Je hebt backpacks met een soort uitklapbare gedeeltes aan de zijkanten… als je de bandjes strak trekt, is hij smaller; maar je kunt de bandjes ook losser doen en dan kan hij wat meer uitbulken. Dat kan handig zijn als je onderweg souvenirs koopt. Maar elke kilo telt…
De één vindt veel zijvakken handig, de ander weer niet. De meeste backpacks hebben wel goede ritssluitingen die je met kleine slotjes op slot kunt doen, maar let daar wel even op.
Probeer niet te beknibbelen op de prijs. Een jaar is lang en die tas is je huis. Je wilt niet dat dat na een paar maanden al uit zijn voegen springt, dat de ritsen of de naden het begeven bijvoorbeeld. Maar mijn ervaring met de wat goedkopere merken Wildebeast en Nomad zijn erg goed moet ik zeggen (beide bij Perry Sport te koop), voor allerlei producten maar ook tassen en backpacks. Ik heb al 11 jaar mijn Nomad backpack, in totaal opgeteld wel zeker 18 maanden mee onderweg geweest.
Wat voor kleine tas?
Ook dit is een kwestie van smaak en wat je handig vindt. Ik raad wel aan er een te nemen die er van de buitenkant simpel en goedkoop uitziet, dus niet een fototas met een merk erop. Liefst een tas die zelf zo min mogelijk weegt, maar wel heel stevig is (wederom: je wilt niet dat de naden en ritsen het snel begeven). Maar dit is iets minder belangrijk want je kunt in Zuid-Amerika altijd een vervangende tas kopen als 'ie toch kapot gaat.
Veel reizigers gebruiken een kleine rugzak als dagtas / handbagage. Voordeel: als je grote backpack in je hotel ligt, kun je met deze comfortabel wandelen. Nadelen: hij zit op je rug dus je ziet hem niet, dus hij is gevoeliger voor dieven. In een drukke markt kun je hem dan wel op je buik dragen maar handig is anders, en het ziet er ook wat raar uit (en mensen kunnen denken: nou daar zal wel veel waardevols in zitten, als ze hem zo draagt!) En als je wél met je grote backpack loopt, waar laat je dan die kleinere rugzak? Juist, op je buik dus, en dat ziet er niet uit (je voelt je een Michelinmannetje dat voor of achterover kan kiepen) en je houdt wat weinig bewegingsruimte over.
Ik zelf gebruik graag tassen met maar één hengsel. Liefst mijn legertas, want die heeft veel vakjes in de binnenkant, en het hengsel is stevig materiaal dat niet effe met één snee van een mes door te snijden en te jatten is. Ik draag hem altijd met die band diagonaal over mijn torso, niet bungelend van één schouder (want dan kan iemand langs rennen / rijden op een brommer en hem weg graaien; zelfs in Rome was dat een populaire methode). Voordeel: veiligheid zoals hierboven genoemd. En in een druk gebied kun je hem makkelijk naar voren halen en enigszins op je buik dragen met een hand er overheen zonder dat het er raar uitziet. Nadeel: je belast één schouder, dat kan gaan irriteren.
Een andere optie in plaats van mijn legertas is een grote heuptas (merk Wildebeast, Perry), eentje die op je kont leunt. Zie voorbeeld op deze foto. Tja mooi is anders maar het is wel erg comfortabel, en who cares?
Die draag ik in de stad als gewone schoudertas (dus losjes diagonaal over mijn torso, in rustige gebieden de tas aan rugkant, in drukke gebieden de tas op buikkant), maar tijdens een pittige wandeling in een natuurgebied doe ik hem dus gewoon om als heuptas zoals op de foto. Hij is groot genoeg voor mijn spiegelreflexcamera (!) + extra lens + een extra trui + een reisgids + een schriftje bijvoorbeeld, en aan de buitenkant nog twee flesjes water. Voordeel: je belast je schouders niet en je hebt veel minder ‘oppervlak’ dat gaat zweten. (Met een rugzak je hele rug + oksels). Nadeel: je mag de catwalk niet op; en er past toch iets minder in dan een wat grotere dagrugzak. Voordeel daarvan is weer dat het je dwingt niet teveel onzin mee te slepen. Als ik die tas gebruikte als handbagage in een bus, dan had ik wel eens een extra tasje voor de spullen die niet meer in die heuptas pasten.
Ik heb sowieso in mijn backpack allerlei kleine tasjes van dun parachutespul, bv. eentje voor ondergoed en sokken, eentje voor vuile was, eentje voor alle opladers en stekkertjes enzo… anders wordt het zo’n zootje in je tas. Het zijn zeg maar de planken en laatjes in mijn draagbare kast. 
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Klinkt wel erg tof, een jaar Zuid-Amerika. Ik neem aan dat je de taal / talen gaat leren.
Oh ja op mijn website vind je nog veel meer tips over hoe je zo’n lange reis kunt voorbereiden, waar je allemaal aan moet denken, wat je wel en niet mee moet nemen, de gevaren, leuke dingen om te doen, heel veel handige links naar nuttige websites, etc.
Veel plezier!
Cécile