Aantal vragen over backpacken

Beste reizigers,

Aankomende winter is het zover… Ik ga dan voor het eerst met de backpack op reis. Ik ga 26 dagen naar Azie.
Nu weet ik weinig van backpacken af… Vandaar dat ik voor jullie (ervaren reizigers) wat vragen hierover heb, omdat ik namelijk nog een backpack moet gaan kopen.

Ik vind het moeilijk het aantal liter (inhoud backpack) wat ik moet nemen te bepalen. Ik ga dus 26 dagen. Hoeveel inhoud zou hiervoor voldoende zijn?

Wat voor merk backpack vinden jullie aan te raden?

En hebben jullie hier ook nog een kleine (dag) rugzak bij? Ik heb namelijk een spiegelreflexcamera en de bij behorende spullen, dat moet ik ook allemaal mee zeulen. Die rugzak heb ik al, maar is dit handig?

Ik moet er even bij vermelden dat ik 1.62 lang ben en ik 48 kg weeg, dus dat de rugzak niet al te groot en zwaar mag zijn.

Vorig jaar heb ik een (dure) tas op wieltjes gekocht, maar ik heb gehoord dat dit voor Azie niet erg handig is.

Ik weet dat ik dit allemaal ook in een outdoorzaak kan vragen, maar ik heb geen zin in gladde verkoop praatjes en vervolgens het allerduurste aangesmeert te krijgen. Als ik al een paar tips hebt, dan kan ik beter uitzoeken denk ik…

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!!

Misschien kun je “Azie” wat specificeren, Het maakt nogal uit of je naar Tibet of naar de stranden van Thailand gaat…

Verzamel alles wat je denkt mee te nemen, zie je vanzelf hoe groot je rugzak moet zijn (en hou dan rekening met souvenirs kopen, dat die er later bij passen.
Je daypack, met camera, is meteen je handbagage in het vliegtuig, dat is dus zeker handig.

Het is idd wel handig om te vermelden waar we heen gaan… Ik begin in Vietnam, waar we alleen het noorden en midden aandoen en we eindigen in Thailand, daar gaan we alleen het midden en zuiden zo beetje boezoeken.

Ik heb dus voor Vietnam wat warmere kleding (denk aan verschillende laagjes) nodig en voor Thailand gewoon wat zomerkleding.

Bedankt voor je tips!

Een klein flight pack/travelpack is wel handig voor je. Die dragen als rugzak, maar je kunt de draagbanden wegritsen zodat alles heel blijft in het bagageruim van het vliegtuig. Daarnaast opens hij als een koffer, dat is veel handiger dan dat gegraaf in een rugzak waar alles wat je nodig hebt altijd onderin lijkt te zitten.
En neem niet te veel kleding mee, het is daar zo goedkoop dat je snel een nieuwe garderobe hebt, wat zou je dan je Nederlandse spullen ook nog meeslepen…

In Vietnam is het ook gewoon tropisch warm toch?

Ik denk dat je een backpack van maximaal 50 liter moet nemen en die het liefst ook niet helemaal volproppen. Dan houd je nog wat ruimte over voor souvenirs. Nog beter zou zijn om het te houden bij 40 liter, in zulke warme landen moet dat wel lukken. En probeer het totaalgewicht ongeveer onder de 12 kilo te houden, liefst minder (een vriendin van me reisde met 9 kilo). Less is more. :slight_smile:
Wat voor vorm backpack je het handigst vindt, is persoonlijk… de ene wil liefst een bovenlader, de ander veel zijvakjes, de ander een soort koffermodel. Je hebt ook backpacks die je wat kleiner kunt strappen met van die bandjes, en dan weer wat groter kunt laten uitbulken als hij voller zit.

Het ligt er ook aan hoeveel je denkt te gaan lopen met je backpack… als je telkens taxi’s neemt naar je hotel (niks mis mee :)) hoeft hij niet supercomfortabel te zitten (en kan zelfs je koffer met wieltjes misschien wel mee). Maar als je denkt dat je soms ook wel een half uur door een stad of dorpje zonder asfalt loopt te zoeken naar een fijn hotel, is het wel fijn als hij comfortabel zit. Dus ook altijd passen in een winkel, en laten afstellen op jouw rug!

Daarnaast ook een losse kleinere rugzak (of schoudertas) is inderdaad handig want die zul je het meest gebruiken: als handbagage in het vliegtuig of de bus, en overdag als je op pad gaat, en de rest van je spullen in je hotel liggen.
Op momenten dat je echt onderweg bent met backpack en al, kun je die eventueel op je buik dragen (voor het evenwicht).
Zorg dat je je spiegelreflex ook goed kunt beschermen tegen vocht en stof.

Qua kleding inderdaad laagjes, waarvan een winddichte laag heel fijn is, bv. zelf vind ik een winddicht fleece vest ideaal. Maar eventueel een normale fleece + een dun regenjasje kan hetzelfde verwarmende effect hebben. Een muts helpt ook veel als het koud is, 70% van je lichaamswarmte verlaat je lichaam door je hoofd. Dus doe niet moeilijk met dikke zware truien enzo, vooral niet daar in de tropen.
Een paar dichte schoenen, een paar sandalen en een paar slippers moet genoeg zijn. Wat voor dichte schoenen je kiest, hangt af van de activiteiten die je denkt te gaan doen. Bij pittige hikes heb je natuurlijk andere schoenen nodig dan wanneer je denkt vooral stadjes, tempels e.d. te bekijken, en naar het strand te gaan (dan zijn lichte gympjes genoeg). Ik doe zelf alleen bergachtige of jungle-wandelingen van hooguit een paar uurtjes, en gebruik daarvoor mijn goeie sandalen, eventueel met sokken (mooi is anders maar who cares :)).

Je spullen voor je camera zullen aardig wat gewicht en plek innemen, althans dat is mijn ervaring. Kabeltjes, oplader etc. Kijk ook naar mijn gratis reistips (zie handtekening), o.a. voor verschillende manieren om je foto’s te back-uppen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Goeie reis en veel fotografeerplezier!
(Hier nog leuke tips voor reisfotografie: http://www.tribalcog.com/learn/ )
Cécile

Misschien is het ook handig als je backpacken iets specificeert. Heel veel mensen schrijven wel dat ze gaan backpacken, maar reizen met een backpack en backpacken zijn twee heel verschillende dingen.

En zoals iemand hierboven al aangaf: waar ga je heen in Azië? Ga je naar één land of ga je meerdere landen bezoeken? Hoe reis je? Voornamelijk trekken te voet of op een Minsk? Of per trein en/of sleeperbus?

Het zijn allemaal dingen die van invloed kunnen zijn op de keuze of je gaat reizen met een backpack of een reiskoffer/tas.

Waar ze je heel goed advies kunnen geven over backpacks is bij Kathmandu in Utrecht. Je geeft zelf al aan 1m62 te zijn en het is voor iedereen heel belangrijk een rugzak te nemen die bij zijn of haar lichaamsbouw past. Een te kleine rugzak is meestal niet zo erg, maar een te grote rugzak (die dus ook vaak te zwaar wordt beladen) kan funest zijn voor je rug. In het begin zul je er dan geen last van hebben, maar later kan het leiden tot rugproblemen.

Een andere zaak waar ze je professioneel goed kunnen helpen is Bever zwerfsport. Hetzelfde verhaal als bij Kathmandu: heel vakkundig personeel die niet proberen te verkopen en je niet zullen proberen je iets aan te smeren waar je niets aan hebt of wat slecht voor je is.

En als laatste de Joho company. Een studentikoze organisatie die goedkoop een geselecteerde range van rugzakken verkoopt (meestal goedkoper dan in andere winkels) en zich echt richt op de backpacker die het zelf wel uitzoekt op vakantie. Mocht je hiernaar toe gaan dan raad ik je toch eerst aan eerst naar de twee eerdergenoemde zaken te gaan voor advies.

Tenslotte een woord van advies: ik heb zelf geleerd dat het met backpacks niet zo is dat je niet blind af moet gaan op advies dat je op een forum krijgt. Ga zelf even kijken en vooral passen. Misschien past de rugzak die jou is aangeraden hier helemaal niet bij jouw lichaamsbouw. En al kan die dan nog zulke leuke kleurtjes hebben; ga liever voor een rugzak die bij jouw lichaam past en niet bij bijvoorbeeld jouw jas of broek.

Succes.

Hangt van het seizoen af. In Sapa in het noorden kan het aardig fris en mistig zijn. Ik had daar vaak een lange broek en een trui aan. Als de zon doorkwam kon de trui wel uit, maar zonder trui op pad gaan was niet te doen! Een sarong of shawl was soms ook wel lekker voor in je nek.

Ik had over Laos ook gelezen dat het er in de bergen en 's nachts koud kan zijn, temperatuurstaatjes hadden het over 10-15 graden. Liep ik daar met veel teveel warme kleding in mijn backpack. Het was gewoon overal 30 graden. :S
Ik was kouder weer gewend uit Peru en IJsland, en zelfs in Tanzania heb ik het heel koud gehad… vond het zo lastig toen voor Laos en liep dus inderdaad met teveel kleding.
Mijn dichte schoenen heb ik trouwens ook maar 1x aan gehad toen het regende (en nog steeds 25 graden was) en eigenlijk alleen maar om het gevoel te hebben dat ik ze niet voor niks bij me had. :slight_smile:
En de enige plek waar ik mijn fleece vest heb gebruikt is in de trein omdat de airco zo koud stond.
Maar dat in Vietnam klinkt dan wel als een stuk waar het van pas kan komen, maar nog niet zoveel als ik bij me had. Desnoods kun je ter plaatse nog iets bij kopen als je niet genoeg bij je hebt.

Wat ik nog vergat te zeggen: het type backpack dat je koopt, hangt natuurlijk ook af van toekomstige reizen die je nog denkt te maken. Een dure investering doe je niet voor één vakantie.

Als je denkt dat dit de enige vakantie met backpack wordt en je daarna weer vooral veel met koffer op vakantie gaat, spendeer er dan niet teveel geld aan en koop bijvoorbeeld eentje van Wildebeast of Nomad (bij Perry Sport). Ook prima kwaliteit (mijn Nomad gaat al 14 jaar mee) en ook bij Perry is heus wel personeel dat goed advies geeft.
Mocht je het vermoeden hebben dat je ook wel eens bergtochten wilt doen met backpack en al, of door landen reizen waar het kouder is en je dus wat meer kleding nodig hebt (bv. Andesgebergte in Zuid-Amerika) dan heb je natuurlijk weer een heel ander type backpack nodig.
Het mooiste zou zijn als hij flexibel is; als je hem voor Azië maar half of driekwart vol stopt, dat hij dan nog steeds een handige vorm blijft. Zelf heb ik losse vakken die leeg amper iets wegen en in mijn tas kunnen; en als ik dan souvenirs of kleding bij koop, kan ik die vakken aan mijn backpack vastmaken.

Let ook op wát voor kleding je meeneemt, bv. een spijkerbroek is niet handig want weegt veel en droogt langzaam.

Je hebt natuurlijk niet VEEL warme kleding nodig. Als het koud is zweet je niet, en als je een shirtje onder je fleece aan doet kun je deze makkelijk meerdere dagen aan zonder hem te wassen. Maar ik zou zeker 1 trui meenemen, en 2 is eigenlijk makkelijker als het regent, dan kun je wat droogs aandoen.

Hartstikke bedankt voor alle handige tips!

Jenny heeft gelijk over de tempratuur in Vietnam, aangezien we Sapa willen bezoeken moeten we rekening houden met de tempratuur daar. Het kan 20 graden zijn, maar ook 0 als ik het internet mag geloven. Ik hoef niet heel veel warme kleding mee te nemen, maar ik moet er wel een beetje rekening mee houden.

Ik was inderdaad al aan het kijken (op internet dan ff) naar de rugzakken van Nomad, die hebben ook speciale dames modellen, dat lijkt me mischien wel wat.
En ik weet nog niet of ik vaker ga backpacken, ik weet nog niet wat ik er van ga vinden en ik leef van dag tot dag en ik heb tot nu toe nog niet over mijn volgende reis na gedacht…
Dat van je rugzak niet helemaal vol laden is ook wel een goede en mischien kan ik er wat oude kleding in stoppen, die ik als ik het gedragen heb daar weg kan gooien, was ik me aan het bedenken.
Een goede waterdichte rugzak voor mijn spiegelreflex heb ik, daar ben ik namelijk heel erg zuinig op :wink:
Heel veel souveniers zal ik niet kopen waarschijnlijk, want daar ben ik niet zo van, maar wie weet wat ik tegen kom…

We willen echt op de bonnefooi rondreizen en alleen het eerste hotel en het hotel voor de kerstdagen boeken. Het kan dus voorkomen dat we zo nu en dan wat langere stukken te voet afleggen, daarom lijkt me een rugzak handiger dan mijn tas op wieltjes die ik op mijn vorige (georganiseerde) rondreizen heb gebruikt.

Mijn rugzak licht inpakken moet hopelijk wel lukken. Maar mochten jullie daar verder nog tips over hebben dan zijn die ook van harte welkom :wink:

Ik hoop dat ik zo veel mogelijk antwoorden en toelichtingen heb gegeven.

Nogmaals bedankt voor de goede tips!

Ik zou je alleen nog willen meegeven dat het wel handig is om van tevoren een béétje een idee te hebben van een route / dingen die je wilt zien. 26 dagen is niet veel voor twee landen, het is dan zonde als je stukken dubbel moet reizen bijvoorbeeld. Dus wel handiger om een logische volgorde / route te kiezen om dubbel reizen te voorkomen.
En ga je bijvoorbeeld van Vietnam naar Thailand per vliegtuig?
Nou misschien heb je dit allemaal al in voorbereiding. :slight_smile:

Pas inderdaad op met je ‘routing’ Ik heb voor elk land waar ik met mijn backpack door ben gereisd altijd een gids gekocht. Handig om een route uit te stipplen en een goede gids geeft ook aan waar te eten, slapen, openbaar vervoer etc. Meestal staat er ook wel een telefoonnummer bij van de hotels/guesthouses zodat je ff kan bellen of er nog plek is, beetje knullig een half uur te wandelen om dan te horen dat iets vol zit.

Veel plezier verder met je voorbereidingen en natuurlijk de reis zelf straks

Groet

Wout

ps Als je oude kleren meeneemt kun je vast lokale bevolking blij mee maken ipv weggooien.

Ik zie nu pas, dat er nog 2 reacties zijn.

2 landen in 26 dagen is idd erg veel in best weinig dagen , dit was ook niet meteen mijn keuze, maar mijn reisgenoot wil dit graag zo en ik heb al mijn zin gekregen met Azie. En ik kan natuurlijk niet altijd mijn zin met alles krijgen ;-). Alleen Vietnam of Thailand had ik fijner gevonden.
De reis van Vietnam naar Thailand doen we per vliegtuig, dat kost anders te veel tijd. We hebben gehoord en gelezen dat je het beste ter plekke een vlucht kan boeken in Vietnam.
Voor Vietnam hebben we de route al zo’n beetje uit gezocht, daar willen we alleen het noorden en midden bezoeken. Voor Thailand weten we het ook al een beetje maar nog niet precies. We hebben het einde van deze maand afgesproken (we wonen 3 uur treinen van elkaar vandaan) en dan gaan we defintief een route maken.
Ook gaan we met reisboekjes reizen, die hebben we al (Lonely planet en Capitool)

In Cuba heb ik ook de locale bevolking blij gemaakt met mijn oude kleding, dit probeer ik in Azie ook te doen.

Na het werk ga ik naar in outdoor winkel en eens kijken wat er allemaal aan backpacks is.

Nog bedankt voor de tips!