In Vietnam is het ook gewoon tropisch warm toch?
Ik denk dat je een backpack van maximaal 50 liter moet nemen en die het liefst ook niet helemaal volproppen. Dan houd je nog wat ruimte over voor souvenirs. Nog beter zou zijn om het te houden bij 40 liter, in zulke warme landen moet dat wel lukken. En probeer het totaalgewicht ongeveer onder de 12 kilo te houden, liefst minder (een vriendin van me reisde met 9 kilo). Less is more. 
Wat voor vorm backpack je het handigst vindt, is persoonlijk… de ene wil liefst een bovenlader, de ander veel zijvakjes, de ander een soort koffermodel. Je hebt ook backpacks die je wat kleiner kunt strappen met van die bandjes, en dan weer wat groter kunt laten uitbulken als hij voller zit.
Het ligt er ook aan hoeveel je denkt te gaan lopen met je backpack… als je telkens taxi’s neemt naar je hotel (niks mis mee :)) hoeft hij niet supercomfortabel te zitten (en kan zelfs je koffer met wieltjes misschien wel mee). Maar als je denkt dat je soms ook wel een half uur door een stad of dorpje zonder asfalt loopt te zoeken naar een fijn hotel, is het wel fijn als hij comfortabel zit. Dus ook altijd passen in een winkel, en laten afstellen op jouw rug!
Daarnaast ook een losse kleinere rugzak (of schoudertas) is inderdaad handig want die zul je het meest gebruiken: als handbagage in het vliegtuig of de bus, en overdag als je op pad gaat, en de rest van je spullen in je hotel liggen.
Op momenten dat je echt onderweg bent met backpack en al, kun je die eventueel op je buik dragen (voor het evenwicht).
Zorg dat je je spiegelreflex ook goed kunt beschermen tegen vocht en stof.
Qua kleding inderdaad laagjes, waarvan een winddichte laag heel fijn is, bv. zelf vind ik een winddicht fleece vest ideaal. Maar eventueel een normale fleece + een dun regenjasje kan hetzelfde verwarmende effect hebben. Een muts helpt ook veel als het koud is, 70% van je lichaamswarmte verlaat je lichaam door je hoofd. Dus doe niet moeilijk met dikke zware truien enzo, vooral niet daar in de tropen.
Een paar dichte schoenen, een paar sandalen en een paar slippers moet genoeg zijn. Wat voor dichte schoenen je kiest, hangt af van de activiteiten die je denkt te gaan doen. Bij pittige hikes heb je natuurlijk andere schoenen nodig dan wanneer je denkt vooral stadjes, tempels e.d. te bekijken, en naar het strand te gaan (dan zijn lichte gympjes genoeg). Ik doe zelf alleen bergachtige of jungle-wandelingen van hooguit een paar uurtjes, en gebruik daarvoor mijn goeie sandalen, eventueel met sokken (mooi is anders maar who cares :)).
Je spullen voor je camera zullen aardig wat gewicht en plek innemen, althans dat is mijn ervaring. Kabeltjes, oplader etc. Kijk ook naar mijn gratis reistips (zie handtekening), o.a. voor verschillende manieren om je foto’s te back-uppen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Goeie reis en veel fotografeerplezier!
(Hier nog leuke tips voor reisfotografie: http://www.tribalcog.com/learn/ )
Cécile