Ik ga 5 maanden in m’n eentje door ZO azie trekken (thailand, laos, cambodja, vietnam en afhankelijk van de situatie terplaatse ook myanmar) en vind het nogal moeilijk te beslissen wat ik mee moet gaan nemen…
Er zijn hier vast mensen die mij hiermee wat op weg kunnen helpen…
bv.
goede trekking kleding, dus lichtgewicht, sneldrogend en afritsbaar of daar kleding kopen en ‘do as the locals do’. In principe ben ik wel voor het laatste, maar twijfel een beetje of ze daar kleding in onze westerse maten hebben. ben 1.77 lang en maat 40. iemand ervaring mee?
wat is handiger… een dagrugzak die je bij in je backpack kan proppen of één die heel lekker zit (dus met rugsteun en frame). hoeveel liter is handig? ik zit zelf aan 30 te denken. wil ook wat trekkings gaan doen en dus voor een paar dagen spullen erin doen. normaal gebruik ik mn eastpak daarvoor (maar is net te klein) en die is 24 liter.
neem ik mn bergschoenen mee? type: zwaar, full leather. Ik denk niet dat ik ze voor ‘normale’ dagen veel zal dragen.
en zijn er nog meer handige ‘must-haves’ wat betreft kleding of ander bepakking? dingen waaraan gedacht moet worden wat geregeld moet worden (buiten natuurlijk, ticket, visa, verzekering, vaccinaties etc).
Bedankt alvast!
Groetjes anouk
ps. als er mensen zijn die ongeveer de zelfde plannen hebben… (eeh plan? er staat inderdaad eigenlijk nog niet echt iets vast) laat maar horen! we kunnen elkaar in elk geval vast op weg helpen met de voorbereidingen.
kwa kwaliteit zou ik de trekkingkleding in Nederland kopen want de kwaliteit daar is niet echt goed inmiddels uit ervaring. Ik denk dat je voor een backpack moet gaan van 60 tot 75 liter Dagrugzak is altijd handig wij hebben een backpack gekocht met een dagrugzak eraan erg handig. Bij bever gekocht. Wij hebben er een metalenframe in verwerkt zitten.
Als je trekkingen gaat doen zou ik je wel aanraden om bergschoenen aan te schaffen deze zijn er ook in lichtgewicht heb ik begrepen.
Hoi Moira,
bedankt voor je reactie! misschien heb ik me nie thelemaal goed uitgedrukt. qua kleding twijfel ik tussen trekking kleding uit nederland en ‘traditionele’ kleding van daar dus: sarongs, ‘wikkelbroeken’. etc.
Ik heb al een backpack (70L), helaas is de dagrugzak die ik wil (30L zelfde merk) hiermee niet te combineren, 25L wel. wat is dan handig? iets kleinere dagrugzak die op de backpack past, of een grotere die er niet op past, of een grotere die erin kan (opvouwbaar en dus zonder frame)?
Ook bergschoenen meenemen als ik bv maar 5 trekkingen ga doen (3 dagen tot een week ofzo) in 5? want ook lichtgewicht wegen ze nog best wel veel. hoe ver zou ik op mijn, waterdichte en stevige, gympen komen?
Ik zie veel mensen die echt lowbudget backpacken in kleding van daar lopen. Ik heb zelf trekkingen gedaan in gewoon een shirt en een driekwartbroek van de C en A hahahah.
Ja wij dragen de dagrugzak altijd op onze buik en de backpack op onze rug op die manier gaat het prima.
Ik heb zelf mijn trekkingen ook veel gedaan op mijn teva’s maar het is aan jou wat je wilt.
Ik vind het ook makkelijker en handzamer om mijn dagrukzak niet in mijn grote tas te proppen. Dan kun je er ook veel makkelijker iets uit halen, en bovendien wil ik mijn waardevolle spullen niet op het dak van een bus hebben liggen!
Speciale kleren om te trekken koop ik nooit. Ik heb wel een paar broeken die snel drogen, maar welk merk, ik zou het niet weten? T-shirts zijn sowieso snel droog en zweten doe je toch wel.
Lichte trekkings heb ik nog wel eens op flipflops gemaakt, maar voor het zwaardere werk (lees: geen pad) heb ik liever fatsoendelijke schoenen. Meer grip, meer stevigheid bij de enkels en bescherming tegen beestjes.
Hoi Anouk,
Wij vertrekken in nov. ook met onze kinderen (11 en 8) naar Vietnam, Cambodja, Thailand, dan nog naar Nieuw-Zeeland en Indonesië. Wij hebben voor ons een normale rugzak (ik geloof 75 liter) en een dagrugzakje. Als we een trekking maken kun je meestal je grote rugzak achterlaten en alleen de kleine meenemen.
Aan schoenen nemen we een paar teva sandalen mee en (uiteindelijk toch) bergschoen, wel echt lichtgewicht (400 gram!)
Succes met de voorbereidingen.
Groeten,
Henrike
ik had voor mijn reis van 6 maanden in Azie een backpack van 45+10L en een dagrugzakje… ben zelf ook niet zo groot en sjouwen met een te grote/zware tas had ik geen zin in. Maar ik weet wel: de volgende keer neem ik minder mee!!! haha Succes!
Hallo allemaal! bedankt voor de reacties!
moet denk ik alleen even iets rechtzetten. Een grote backpack heb ik al (60+10L), t gaat mij om de daypack. Hoeveel liter zou dat moeten zijn? (ervanuitgaat dat er 1 extra set ‘overdag’ kleding (shirt, ondergoed, sokken evt broek in moet en 1 set avondkleding (lange mouwen etc) Is 30 dan goed? of kom je met 25 ook al een eind? vind het lastig om dat in te schatten.
oh ja en hoe draagt zo’n frame op je buik?? sommige komen namelijk tot vlak onder mn kin! niet echt handig!
en heeft er iemand ervaring met daar kleding (geen outdoor maar ‘gewone’ zeg maar) kopen? ze zijn daar gewoon veel kleiner en smaller, dus ben bang dat er niets in onze westerse maten (en dan dus niet alleen maatje 36) te krijgen is.
Hoeveel je in een dagrugzak kan proppen hangt heel erg van het model van de tas af. Zeker wanneer een tas een frame heeft.
In de touristische plaatsen kun je vaak wel kleren in westerse maten vinden. Het model is niet altijd even geweldig (lees: lomp), maar op den duur maakt het je minder uit hoe je eruit ziet Ik was echter niet in staat in Azie passende broeken te vinden (ook hier in Engeland niet), dit omdat ik erg lang ben.
Wanneer ga je?
Ik ga per 15 september tot 18 oktober naar cambodja, misschien kunnen we elkaar treffen? ik ga ontwikkelingswerk doen en zit in the middle of now where… misschien leuk voor je reis?
Als je veel trekkings gaat doen zou ik wel een goeie dagrugtas meenemen. Tijdens vluchten of lange bus/treinreizen gebruik je die als handbagage terwijl je backpack misschien wel in de laadruimte gaat.
Qua kleding… do as the locals do kan je vergeten, of je moet in kantoor-achtige bloesjes (die je moet strijken) en nette rokken en nette hakschoenen willen lopen. De lokale vrouwen lopen echt niet op wandelsandalen of afritsbroeken maar als reiziger is dat nu eenmaal wel het meest comfortabel. En jij kunt je nog zo lokaal proberen te kleden, je zult altijd opvallen als toerist.
Neem gewoon comfortabele kleding mee die in laagjes over elkaar past. Wat t-shirtjes, wat kleding die geschikt is tegen muggen (luchtig maar lange mouwen), andere kleding die warmer is (thermisch ondergoed). Wees wel alert op culturele mores zoals schouders bedekken bij tempels en lange rok of broek aan. In Thailand kleden de vrouwen zich tegenwoordig wel redelijk westers maar in afgelegen gebieden in Thailand en in de andere landen laten de vrouwen meestal niet zoveel bloot zien, ook hun schouders niet, en gaan zij zelfs zwemmen met sarong en t-shirt aan.
Over die wandelschoenen… dat weet ik niet zo goed want ik ben niet zo’n hiker. Heb wel eens in de tropen 6 uur per dag gewandeld op goede Timberland-sandalen met speciale bergwandelzolen, en dat ging prima. Misschien wel gevaar op bloedzuigers en ander ongedierte maar dichte schoenen zijn weer zo heet…
Hoe dan ook zou ik wel gaan voor lichter gewicht dan ‘full leather’! Dat wordt ook zo nat en nog zwaarder in de tropen! Veel mensen lopen ook trekkings op een soort Palledium-achtige schoenen: rubberen grove zolen en canvas bovenkant, een soort grove gympen dus.
Verder veel tips en een soort checklist in mijn gratis reistips, zie mijn handtekening.
P.S. Veel toeristen kopen wel van die ‘kleding van daar’ bv. van die wijde harem-broeken enzo, en denken dan dat ze helemaal als local erbij lopen maar zoals ik al zei je valt altijd op als toerist en de locale meiden dragen gewoon nette rokjes en hakschoenen enzo, echt niet van die rare wikkelbroeken enzo. Alleen de oude vrouwen misschien sarongs.