Trekkingrugzak
In Zuidoost Azië is voor een man 55 liter echt wel genoeg en voor een vrouw ook. Neem niet teveel kleding mee want het is er toch meestal warm, en er is veel leuke goedkope kleding te koop daar. Probeer het bij 10-12 kilo p/p te houden.
65 liter is echt veel teveel, is alleen handig voor als je een tent enzo mee wilt nemen (ooit misschien tijdens bergtrekkings in de Alpen ofzo)… niet handig voor Azië! Je zou met 40 liter ook prima kunnen reizen daar.
De backpack uitgebreid passen is essentieel, een rugzak is persoonlijk en moet passen net als een fijne spijkerbroek; het ene merk past beter bij jouw lijf dan het andere. Sommige zijn ook verstelbaar zodat ze beter bij een lange of korte rug passen en goed op je heupen zitten, dus laat je goed helpen.
Wildebeast en Nomad zijn goedkoper en prima kwaliteit. Maar dus wel in de winkel passen met assistentie van een verkoper die er verstand van heeft.
Wel de moeite waard om een keertje naar bv. Rotterdam/Amsterdam te komen en naar wat goede winkels te gaan? Perry, Bever, Carl Denig, Demmenie, etc.
In het hotel maak ik mijn backpack meestal vast met een licht fietsslotje, inderdaad aan het bed of een stoel. Ik doe dat slotje wel buiten zicht.
Ik heb ook mini hangslotjes voor een paar van de zijvakken. Ook die hang ik uit het zicht, om geen onnodige aandacht (van schoonmaakpersoneel) te trekken.
Mijn cash geld verstop ik op meerdere plekken, in die backpack, in mijn vuile waszak die achteloos in een hoek ligt, op sommige plekken in de kamer (niet vergeten weer mee te nemen!), en/of in de kleinere tas / mijn broekzaken / mijn leren riem met binnenrits mee naar buiten.
Dagrugzak
Gewoon wat je in je eigen land ook gebruikt als je een dagje op pad gaat in stad of land. De een gebruikt het liefst een rugzakje, de ander liever een schoudertas. Niet nodig om speciaal veel geld aan uit te geven. Wel handig als hij stevig is, je gebruikt hem intensief, dus als er al gaatjes of loslatende naden ontstaan, repareer hem dan of koop toch iets nieuws.
Schoenen
Ligt er helemaal aan wat je van plan bent. Indien veel trekkings op oneffen terrein: wandelschoenen. Hoog of laag is persoonlijke voorkeur. Loop ze wel in voordat je gaat.
Ik ben gewoon met simpele gympjes gegaan. Wandelen deed ik op Teva’s.
Teva’s
Vind ik wel handig ja, vooral in warm klimaat. Ik heb het liefst het type dat goede zolen heeft voor wandelen. Ook handig is dat je ermee onder water kunt, bv. in rotsachtige zeebodems. Je hebt ook damesmodellen die er wat mooier en minder lomp uitzien. Ook eerst passen, en een beetje inlopen om blaren te voorkomen.
Verder handig:
- oordoppen
- een bandana (als sjaaltje tegen stof, zon, of als zakdoek, of klein zakje om dingen in te bewaren etc)
- een sarong (als rok, laken, gordijn, picknickkleed, strandlaken, etc etc)
- kleding die weinig weegt en snel droogt. Ik zweer bij bamboe t-shirtjes.
- geen spijkerbroek, maar dunnere broeken
- geen normale handdoek, maar twee reishanddoekjes, bijvoorbeeld van Xenos zijn heel goedkoop. Zelfs theedoeken doen het goed, als je eerst de druppels van je lijf veegt en je haar uitknijpt met je handen. Die handdoekjes wegen weinig en drogen snel.
Veel hotels hebben ook handdoeken. Verder voldoen die reishanddoekjes.
- een manier om onderweg foto’s te back-uppen. Dus genoeg memory cards, een extra usb-stick waar veel op past, of een online opslag website (of stuur ze aan jezelf of aan familie met WeTransfer.com ofzo).
- Comfortabele slippers. Handig voor alle gewone dagen in stadjes enzo. En voor in vieze douches.
En leuk:
- foto’s van familie en eventueel van vrienden en je eigen stad/dorp/huis. Daar zijn mensen vaak nieuwsgierig naar.
- een mini notitieboekje voor aantekeningen voor je dagboek, notities van leuke plekken, het bijhouden van je budget, adressen van leuke mensen die je tegenkomt etc… kan natuurlijk ook digitaal maar ik vind zo’n mooi klein boekje altijd een leuk aandenken.
Goeie reis!