Trekkingrugzak, dagrugzak, schoenen, Teva's,...

Hey,

Wij zijn een koppel dat volgend jaar voor 6 weken naar Laos en Cambodja vertrekt! Alle zaken rond de reis, zal ik in een ander forum zetten maar ik heb nog een praktische vraag rond materiaal!

Aangezien dit de eerste maal is dat wij dit doen, hebben wij nog geen materiaal voor zo’n reis. Nu heb ik is een vraag rond het materiaal, ik zal deze per onderdeel stellen:

Trekkingrugzak: voor een rondreis van ongeveer 6 weken, wat voor trekkingrugzak lijkt dan optimaal? Ik als man één van 70l en vrouw één van 50l of nog andere combinaties? Wat zijn de betere merken van trekkingrugzakken en kan je zo’n zak best in de winkel halen of toch ook online bestellen omwille van prijs? Wat zijn dan de prijzen waar je rekening mee moet houden uiteindelijk?

Dagrugzak: je hebt combinaties van trekkingrugzak en dagrugzak aaneen, is dit een goede optie? Of apart een dagrugzak kopen, hierbij ook: welk merken vooral, welke prijscategorie,…

Schoenen: liefst hoge schoenen of lagere? welke winkels zijn hier optimaal voor? want ik veronderstel dat je schoenen wel in een winkel dient te halen kwestie van uit te testen? Merken en prijzen indien mogelijk of toch ongeveer…

Teva’s: ik heb al gehoord dat teva’s zoiezo bij een dergelijke reis erbij hoort. Klopt dit? Dit is al het merk dus dan enkel de vraag waar je ze het best kan halen en zijn teva’s steeds rond de 70-80 euro?

Voila, dit zijn al heel wat vragen volgens mij, hopelijk komt er toch een beetje antwoord op, waar ik al enorm dankbaar voor zal zijn!

Bedankt!!!

:vak01:

Yeah, heerlijk vooruitzicht!

De backpack klinkt goed, al kan het misschien ook nog wel iets kleiner voor de man. Het ligt er een beetje aan in welke tijd je gaat, maar veel warme kleding heb je niet nodig.

Hoe zwaar zijn de trekkingen? Ik heb zelf hikingschoenen tot boven m’n enkel (paar keer enkelbanden gescheurd), maar ik denk dat je ook met schoenen tot onder de enkel wel goed zit.

Teva’s vind ik geen must, maar dat is persoonlijk. Ik hike op m’n schoenen en verder loop ik op slippers. Teva’s zijn wel handig als je meer dingen in het water doet, door rivieren gaat lopen, veel gaat varen, etc. Winkels als Perry Sport hebben volgens mij ook een eigen merk van Teva-achtige schoenen en die zijn wel wat goedkoper.

Veel succes!!

Hey, bedankt!

Wij gaan in juli en augustus dus het regenseizoen! Dus qua backpack ook rond de 50l dus? Welke merken worden nogal goed aanbevolen dan? En online kopen of toch winkel?

Schoenen, mja wij gaan ook trekkings meedoen in de jungle dus veronderstel hoge schoenen, qua merken opnieuw?

Teva’s is dus een persoonlijke beslissing en heb inderdaad al gehoord van Perryport dat het zeker een winkel is dat je moet gaan rondzien!

Verder hoe doe je dat op reis qua beveiligen van je backpack? Zet je dat in je hotelletje achter bij onthaal of laat je die gewoon in je kamer wanneer je daguitstap doe of pak je die telkens mee? Ik heb zelfs al verhalen gehoord dat ze een apart slot meepakken en die telkens aan het bed vastleggen…

Thanks nog is he!

yo,

ben je van plan dat vervolgens vaker te gaan doen? anders is t wellicht ook nog een optie van iemand backpacks te lenen…

verder ligt het er ook een beetje aan wat je zelf fijn vind.
ik wil absoluut geen 50 liter backpack, want alles moet je slepen. (neem aan dat je niet gaat kamperen) Dus ik heb er juist 1 van 30l gekocht, en ga ook die kant op (half jaar of langer)

zou je backpack altijd gaan passen bijv bij de beaver of de perry of n andere outdoorwinkel… vaak hebben ze ‘load’ zodat je m kunt volproppen met gewicht en kijken hoe en wat lekker zit.
decathlon heeft ook veel keus (en is heel goedkoop!)

ben zelf niet zo van het reis-gear, omdat je dat zo’n ubertoerist maakt, en dat wil ik helemaal niet. dus ik ga altijd op mn slippertjes en vans en dat gaat primadeluxe
zou vooral letten op gewicht, alles zo lichtgewicht mogelijk houden
maar bij de ANWB hebben ze precies dat soort tevastappers, maar dan veel goedkoper

Hey thanks!

Ja we zijn dan van plan, indien het echt goed meevalt, dit vaker te gaan doen!
Dus de investering gaan we wel doen! Ik was gewoon aan het denken aan 50l dan voor beiden, misschien meer als genoeg dus?

En zijn de zakken dan niet bijna altijd verstelbaar zodanig dat die voor iedereen goed is? Of zou je toch aanraden om hem zoiezo te gaan passen, begrijp wel waarom natuurlijk, het is gewoon dat je online zoveel goedkoper af kunt zijn…

Heeft decathlon dan ook zo’n goede zakken? Zien er altijd stuk minder uit dan de echte bekende merken (Vaude, Deuter, Gelert…)!

Bedankt!

Je kunt ze ook in de winkel proberen (passen is echt een must!) en dan via internet zoeken of je ze goedkoper kunt bestellen uit bijvoorbeeld Engeland.

Ja het is enkel dat je in België precies weinig van die winkels hebt, buiten AS Adventure, wat dan een heel dure winkel is en backpacks vlotjes over de 150euro kosten en Decathlon waar je dan weer niet de topmerken vindt, enkel huismerken!

Dus passen is de boodschap maar heb al aardig wat Nederlands online winkels gevonden die een hele scherpe prijs hebben op trekkingszakken zoals outdoorwinkel.nl, futurumshop.nl en outdorado.com

Want heb al wat exemplaren gevonden die erg interessant lijken: Gelert Shadow 65+10l bv of Gelert Jet-set 60+15l maar waar je die ergens kunt passen heb ik geen flauw idee…

Trekkingrugzak
In Zuidoost Azië is voor een man 55 liter echt wel genoeg en voor een vrouw ook. Neem niet teveel kleding mee want het is er toch meestal warm, en er is veel leuke goedkope kleding te koop daar. Probeer het bij 10-12 kilo p/p te houden.
65 liter is echt veel teveel, is alleen handig voor als je een tent enzo mee wilt nemen (ooit misschien tijdens bergtrekkings in de Alpen ofzo)… niet handig voor Azië! Je zou met 40 liter ook prima kunnen reizen daar.

De backpack uitgebreid passen is essentieel, een rugzak is persoonlijk en moet passen net als een fijne spijkerbroek; het ene merk past beter bij jouw lijf dan het andere. Sommige zijn ook verstelbaar zodat ze beter bij een lange of korte rug passen en goed op je heupen zitten, dus laat je goed helpen.
Wildebeast en Nomad zijn goedkoper en prima kwaliteit. Maar dus wel in de winkel passen met assistentie van een verkoper die er verstand van heeft.

Wel de moeite waard om een keertje naar bv. Rotterdam/Amsterdam te komen en naar wat goede winkels te gaan? Perry, Bever, Carl Denig, Demmenie, etc.

In het hotel maak ik mijn backpack meestal vast met een licht fietsslotje, inderdaad aan het bed of een stoel. Ik doe dat slotje wel buiten zicht.
Ik heb ook mini hangslotjes voor een paar van de zijvakken. Ook die hang ik uit het zicht, om geen onnodige aandacht (van schoonmaakpersoneel) te trekken.

Mijn cash geld verstop ik op meerdere plekken, in die backpack, in mijn vuile waszak die achteloos in een hoek ligt, op sommige plekken in de kamer (niet vergeten weer mee te nemen!), en/of in de kleinere tas / mijn broekzaken / mijn leren riem met binnenrits mee naar buiten.

Dagrugzak
Gewoon wat je in je eigen land ook gebruikt als je een dagje op pad gaat in stad of land. De een gebruikt het liefst een rugzakje, de ander liever een schoudertas. Niet nodig om speciaal veel geld aan uit te geven. Wel handig als hij stevig is, je gebruikt hem intensief, dus als er al gaatjes of loslatende naden ontstaan, repareer hem dan of koop toch iets nieuws.

Schoenen
Ligt er helemaal aan wat je van plan bent. Indien veel trekkings op oneffen terrein: wandelschoenen. Hoog of laag is persoonlijke voorkeur. Loop ze wel in voordat je gaat.
Ik ben gewoon met simpele gympjes gegaan. Wandelen deed ik op Teva’s.

Teva’s
Vind ik wel handig ja, vooral in warm klimaat. Ik heb het liefst het type dat goede zolen heeft voor wandelen. Ook handig is dat je ermee onder water kunt, bv. in rotsachtige zeebodems. Je hebt ook damesmodellen die er wat mooier en minder lomp uitzien. Ook eerst passen, en een beetje inlopen om blaren te voorkomen.

Verder handig:

• oordoppen
  • een bandana (als sjaaltje tegen stof, zon, of als zakdoek, of klein zakje om dingen in te bewaren etc)
  • een sarong (als rok, laken, gordijn, picknickkleed, strandlaken, etc etc)
  • kleding die weinig weegt en snel droogt. Ik zweer bij bamboe t-shirtjes.
  • geen spijkerbroek, maar dunnere broeken
  • geen normale handdoek, maar twee reishanddoekjes, bijvoorbeeld van Xenos zijn heel goedkoop. Zelfs theedoeken doen het goed, als je eerst de druppels van je lijf veegt en je haar uitknijpt met je handen. Die handdoekjes wegen weinig en drogen snel.
    Veel hotels hebben ook handdoeken. Verder voldoen die reishanddoekjes.
  • een manier om onderweg foto’s te back-uppen. Dus genoeg memory cards, een extra usb-stick waar veel op past, of een online opslag website (of stuur ze aan jezelf of aan familie met WeTransfer.com ofzo).
  • Comfortabele slippers. Handig voor alle gewone dagen in stadjes enzo. En voor in vieze douches.

En leuk:

• foto’s van familie en eventueel van vrienden en je eigen stad/dorp/huis. Daar zijn mensen vaak nieuwsgierig naar.
  • een mini notitieboekje voor aantekeningen voor je dagboek, notities van leuke plekken, het bijhouden van je budget, adressen van leuke mensen die je tegenkomt etc… kan natuurlijk ook digitaal maar ik vind zo’n mooi klein boekje altijd een leuk aandenken.

Goeie reis!

ik zou een dagje shoppen in NL plannen. grote stad uitkiezen met perrysport, decathlon, bever zwerfsport en andere outdoor/reiswinkels en lekker passen, meten en je laten adviseren. de prijs is niet altijd doorslaggevend. daarna kun je altijd nog online gaan zoeken en kopen.

backpack is voor je kleding, die laat je op je kamer, of bij de receptie als je langer weg gaat, daypack neem je mee en daar zitten je valuables in. lullig als iemand je kamer open breekt, je backpack open snijdt en je vuile was doorgraait/ meeneemt, maar tja, niet het einde van de wereld.

Ik heb een 60L zak van decathlon, ik vind dat een fantastische rugzak. Heeft al een stuk of 5 reizen overleefd en er is nog niets kapot. Kostte iets van een 60 of 70 euro denk ik.

Die 60L heb ik overigens niet altijd nodig, maar je kan die zak een beetje extra insnoeren waardoor die grote inhoud toch geen hindernis is. Je kan beter een te grote rugzak hebben en die wat insnoeren, dan op een volgende reis ineens te merken dat je rugzak te klein is, ahja.

Wat schoenen betreft kan je zeker ook eens in de decathlon kijken. Toch als je geen zware trekkingen gaat doen in de bergen. Mijn 75-euro trekkingschoenen van de decathlon waren ruim voldoende voor wandelingen van 1 à 2 dagen, zelfs in relatief bergachtig gebied. (De waterdichtheid heeft het wel begeven nadat ik in een beek was gevallen in Costa Rica, lol.)

Hey bedankt voor de info allen!

Het is enkel, wij wonen in België dus is een uitstapje naar NL toch de moeite voor die winkels? Of zijn er in België, buiten Decathlon ook nog genoeg winkels waar je in kan rondneuzen?

We gaan nu de tickets boeken eind deze maand en dan is het materiaal aan bod! Heb al goeie acties gezien online maar ga eerst idd naar winkels gaan om te passen en dergelijke…

Schoenen en teva’s wil ik zoiezo passen, het is enkel de trekkingrugzakken waar ik online al verschillende acties op heb gezien en in winkels (AS Adventure en Decathlon) toch redelijk prijzig, daar zou ik misschien toch op wagen om online te halen. Kent iemand het merk Gelert trouwens, de moeite waard?

Zo’n trekkingrugzakken hebben allen toch een ABS-systeem waar je makkelijk kunt verschuiven of is dit toch niet alles?

Bedankt!

Zoals iedereen hiervoor ook al heeft gezegd, je kan rugzakken inderdaad soms de maat aanpassen, maar toch ontkom je er niet aan om ze echt te passen, liefst met lading. Echt, het staat je vrij om hem on line te bestellen zonder te passen en de hopen dat hij nog prettig zit met ruim 10 kilo erin, maar ik zou de gok niet wagen.

Inderdaad, het is een soort kledingstuk waar je wekenlang mee op weg bent. Je wilt toch ook niet 6 weken lang een broek aan die trekt bij je kruis, knelt bij je kuiten, of die over de grond sleept? :wink:
Met een backpack net zo: als hij eigenlijk niet bij jouw lijf past, krijg je al na 5 minuten lopen met veel gewicht, last van snijdende bandjes, verkeerd verdeeld gewicht (terwijl het meeste op je heupen zou moeten rusten), last van je schouders of andere rugspieren, etc.

Prima backpacks hoeven echt niet duur te zijn, zoals gezegd maakt Wildebeast (huismerk van Perry Sport) heel stevige goeie backpacks met ritsen die lang mee gaan (ik heb twee kleine tassen van dat merk die niet stuk te krijgen zijn), ook Nomad is niet zo duur. Maarja welke lekker zit op JOUW rug dat is toch echt een kwestie van passen.
Zorg dat de tas vol proppen of liefst dingen met gewicht zit, en/of laat de verkoper de tas naar beneden trekken als jij hem goed om hebt, om te doen alsof er veel gewicht in zit. Als je een paar verschillende tassen past, merk je vanzelf het verschil, en wat jij belangrijk vindt.

(En vraag de verkoper meteen om wat advies over hoe je het gewicht het beste kunt verdelen over de tas bij het inpakken.)

En verder het aantal zijvakken of geen een, en een smal hoog model of een breder laag model, openritsbaar als koffer of niet, etc… dat is allemaal kwestie van voorkeur en wat je handig vindt.

Geen idee of er in België goede adventure stores of outdoor winkels zijn, het zal toch wel?? Onze zuiderburen gaan toch ook op pad met backpacks survivallen in de Ardennen ? :wink:

Dat slaagt precies nog goed tegen hier in ons landje :)! Maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk…Ik weet buiten AS Adventure en Decathlon niet veel winkels die voldoende trekkingsmateriaal aanbieden.
Ik zal anders is naar een Perry afzakken om te passen, klinkt niet slecht idd!

Thx!

Mocht je naar Amsterdam komen, op de Overtoom (hoek met Stadhouderskade) zit én Perry Sport, én Bever Zwerfsport. En dan iets verderop op de Overtoom zit nog een speciale Bever winkel met alleen maar vrouwenspullen (backpacks, schoenen, kleding allemaal speciaal voor vrouwen).

Parkeren is duur (die straat ligt in gebieden van 3 en 4 euro per uur), dus ik zou dan met openbaar vervoer de stad in gaan (eventueel de auto parkeren aan de rand van de stad met P+R regeling).

Andere goede winkels in Amsterdam (maar wel met bijna alleen maar dure merken) zijn Demmenie, en Carl Denig. Naar Carl Denig kun je in ongeveer 10-15 minuten lopen vanaf Bever. Demmenie is wat verder weg (ongeveer 15 minuten met de tram), dat is wel een heel uitgebreide winkel met goed personeel dat allemaal ook veel reist en trekkings maakt.

Van Decathlon weet ik niet hoe het zit met de kwaliteit van spullen en personeel. Ze lijken wel veel keus te hebben. Maar of het personeel verstand van zaken heeft, geen idee.

Ik denk dat Rotterdam voor jullie dichterbij is en volgens mij hebben die ook wel Perry en Bever. Maak er een leuk dagje van, met bezoek aan het toffe hotel/restaurant Hotel New York (lekkere taartjes, of luxe dineren), met daarnaast het Fotomuseum, filmhuis Lantaren/Venster, en om er te komen kun je de watertaxi nemen vanaf Leuvehaven, of wandelen over de Erasmusbrug met mooi uitzicht. :slight_smile: Witte de Withstraat is ook een leuke straat in Rotterdam.
Wel hard werken hè, een reis voorbereiden? :wink:

Zelfs Maastricht heeft een Bever Zwerfsport winkel. Bever Winkels | Bekijk de openingstijden van de winkels | Bever
En vast ook wel Perry.

Avventura is er ook nog eentje. In Gent is er zeker een, je moet maar eens kijken op hun website waar ze nog winkels hebben.

Eens naar Nederland gaan is trouwens geen slecht idee, zo ongelooflijk ver is dat nu ook weer niet.

Goede tips hierboven!

Ik ben echter ook op zoek naar een goede koffer, wat raden jullie aan:

• welke maat (voor ongeveer 20 kilo)
  • welk merk (lichtgewicht) heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding
  • een harde of zachte koffer
  • accessoires (riem, waterdichte hoes, e.d.)

Op de een of andere manier kopen wij altijd verkeerde koffers (te groot, te zwaar, onhandig, enz.) en dat willen we nu voorkomen :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Chantal en Stefan, ligt eraan wat je reisstijl is. Als je veel gaat rondreizen in een land is een koffer niet altijd handig.

Via Wereldwijzer app

Het rondreizen valt mee, we zijn voornemens om langer op één plek te blijven en van daaruit dagtrips te maken. Een rugzak willen wij niet i.v.m. rugklachten. We zijn overigens wel van plan om ermee naar Indonesië te gaan (in het regenseizoen, vandaar ook de vraag of een waterdichte hoes o.i.d. noodzakelijk is).

Ach als het regent neem ik gewoon een taxi. Ik heb zo vaak in regenseizoenen ergens gereisd. Soms kun je de ergste bui even afwachten, of gewoon een taxi nemen.

Wat koffers betreft, daar heb ik niet veel verstand van.

Ik ben zelf heel blij met mijn hybride backpack met wielen én wegritsbare banden. Op mijn laatste reis van 5 weken heb ik hem maar 1x op mijn rug hoeven dragen en de rest gewoon lekker kunnen rollen. Meer info heb ik in deze thread geschreven. www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=153534&highlight=Cecilia74%20osprey&p=934038#post934038

Via Wereldwijzer app

1 like