Rugzak?

Hoi,

Wij gaan volgende jaar zomer met twee tieners (jongen van 16 en meisje van 14 jaar) 4 weken door thailand.

Mijn vraag is hoeveel liter inhoud is aan te raden voor een rugzak als je zo’n maand gaat reizen?

Ik dacht aan rugzak rond de 65liters voor pa en die jongen en voor ma en die meid een rugzak van 50liters omdat wij zijn kleiner (1m65)

Wat moeten wij precies meenemen?

Wat hoeven wij niet te nemen omdat ter plekke is beter of goedkopen of onzien?

Bedankt

Ik zou niet zo gek veel meenemen, alleen het hoogstnodige; vooral luchtige kledij (liefst katoen, neemt het zweet beter op) en een lichte pull want de airco kan soms wel eens hard staan in het vliegtuig, bussen en treinen… Bij de meeste guesthouses of hotels kan je beroep doen op een laundry-service. Daarenboven moet je rekening houden dat je bij de meeste airlines maar 20 kg per persoon in je rugzak mag stoppen, tenzij je wil bijbetalen natuurlijk.

ze zeggen altijd pak je rugzak in haal alles er weer uit en halveer de hoeveelheid spullen.

heb zelf ruim 2 jaar met een 40 liter rugzakje rondgetrokken

Zorg ervoor dat je alleen kleren uitkiest die snel drogen. Het is geen slecht idee een kledingstuk dat je overweegt mee te nemen eerst uit te testen.

Tenslotte is er nóg een bruikbare reizigersstrategie: neem oudere kleding mee die je toch al van plan was weg te gooien. Als je tijdens je reis deze kleren wegdoet, ontstaat er (meer) plaats voor souvenirs, zoals bijvoorbeeld lokale kledingstukken.

Wij zijn net terug van een geweldige backpackrondreis door Thailand. We zijn met zijn 5-en, 2 volwassenen en 3 kinderen van 17, 14 en 11.
We hadden totaal 3 rugzakken bij ons. 1 rugzak van 55 liter (10 kilo) en 2 van 45 liter (9 kilo). Daar paste alles prima in voor 5 personen, maar we hadden ook zo min mogelijk meegenomen. Daarnaast hadden we nog 2 kleine rugzakjes voor dagtrips. Dat is ons prima bevallen. Zeker onderweg in het openbaar vervoer is het helemaal niet handig om met teveel bagage rond te reizen.
In Bangkok hebben we wel een flinke tas gekocht om onze aankopen mee terug naar huis te nemen. Hopelijk heb je hier iets aan. Veel plezier met de voorbereidingen!

Mijn ervaring is, hoe groter de tas hoe meer je meeneemt…

Heb vorig jaar een te grote tas gekocht, en nam dus ook teveel mee! Heb denk ik zeker de helft niet gebruikt. Ook onder het mom van, je favo kleding die draag je toch het liefst en deze heb ik tussendoor laten wassen. Neem ook wat oud ondergoed mee. Geen mens die ziet dat er een stiekje los zit of de naad iets open;) en daarna hup in de vuilnisbak! Idem met sokken trouwens.

Dit jaar gaat dezelfde tas mee, maar wel met minder inhoud! Althans de ene helft is van mij en de andere helft stouw ik vol met spullen die ik daar weggeef (kinderkleding en speelgoed)

Wat GeorgesSiam zegt is ook een goeie, het droogt daar erg slecht! Hangt hier je badpak een half uur buiten te drogen… daar ben je zo een dag kwijt! Als we zelf wat met de hand deden dan schoof ik het rekje naar binnen in ons hutje/kamer. Daar droogde het tenminste. Kreeg het idee dat het buiten alleen maar natter werd.

Op de meeste plekken is het hartstikke warm en klam dus je hoeft bijna alleen luchtige kleding mee. Bedenken even wat hier in Nederland op een klamme zomerdag ook het lekkerst zit.
Ik denk dat één lange broek per persoon genoeg moet zijn maar misschien vind je twee toch handiger.
Een dunne trui of fleece is wel fijn voor in airco inderdaad. Als dat nog niet warm genoeg is draag dan een aantal t-shirtjes over elkaar heen onder die trui.
Sokken en schoenen heb ik maar 1x aan gehad toen het een keer wat frisser was en eigenlijk vooral omdat ik die niet helemaal voor niks bij me wilde hebben :slight_smile: maar ik had ook mijn hele vakantie zonder gekund. Desnoods sokken in sandalen had ik ook wel overleefd. Dus mocht ik nog een keer die kant op gaan dan laat ik dichte schoenen thuis. (Ik ging ook naar Laos en dacht dat het daar hoger in de bergen wel kouder zou zijn maar dat was niet zo!)

Bij mij gaat het gewicht vooral zitten in cameraspullen (lenzen, opladers etc), toiletspullen, en in leesboeken… ik heb er meestal 2 of 3 bij me die ik na het lezen ruil voor andere. Ik zoek natuurlijk wel zo licht mogelijke pockets.

Alle hotelletjes gaven zeepjes dus dat hoef je niet mee te nemen, maar shampoo voor haar kan wel fijn zijn (handig klein flesje dat niet makkelijk per ongeluk open gaat in je toilettas). Zonnebrandmiddel neem ik ook liefst van thuis mee, je weet nooit hoe oud het al is wat daar in winkels staat en vaak is het ook niet echt goedkoper.

Voor de dames is een licht, kreukvrij rokje ook heel handig. (Hema heeft perfecte rokjes voor op reis.)

Neem niet precies zoveel t-shirts en hempjes mee als je denkt nodig te hebben want er is daar ook veel leuks te koop. (Overigens ook rokken, wijde flodderbroeken etc zijn daar te koop, ook in onze lange maten.)

Zelf heb ik een backpack en dan nog twee losse zijvakken. Heen zitten die nog plat in mijn tas, terug zit er meestal wel minstens eentje vol souvenirs aan de buitenkant van mijn tas vastgebonden. :slight_smile: Je hebt ook backpacks met flexibele gedeelten, met bandjes kun je ze gewoon strak maken, of als je die bandjes losser doet kan de tas verder ‘uitpuilen’ en kan er meer in.

Ik weet niet of het maximum aan bagage per persoon wordt gemeten of per tas, maar mocht de ‘mannentas’ nou zwaarder worden dan 20 kilo, dan moet je dat misschien voor het vliegtuig toch verdelen over twee tassen zodat je geen extra kosten betaalt of de tas zelfs niet mee mag (of ter plekke verdeeld moet worden)… of misschien heeft airline daar wel info over (1 tas voor 2 personen, is in dat geval een tas van meer dan 20 kilo toegestaan???).

Geloof me, voor een backpack is 20 kilo zeer zwaar. Probeer 'm gewoon eens, als ie goed aanvoelt zit je daar normaal zeker niet over… Tent etc. neem je waarschijnlijk toch niet mee, dus dat zit wel goed. 50-65 l zou zeker moeten volstaan.
Er bestaan in reiswinkels goedkope haakweegschalen waaraan je je rugzak hangt en direct kan aflezen hoeveel hij weegt. Goedkoop en wel handig. En kan je gemakkelijk meenemen op reis: kan je ten allen tijde checken of je er niet overgaat.

Wat jij nou opnoemt aan zwaar spul hadden wij in onze handbagage zitten. Ik had nog 1 boek in mijn grote tas gedaan. Nou is het nadeel dat ik geen losse flodders lees. Maar idd wel de pocket versie.
Dit jaar komt mijn laptop erbij, heb een nieuwe aangeschaft een mini. Nu is het zo dat we nu 8 kg mee mogen nemen ipv 7 kg. Komt dus mooi uit;)

De trui hadden we aan, we vertrokken in Oktober dus kon best. Scheelt ook weer ruimte. Tijdens het reizen prop je m weer in je tas of desnoods als het niet past knoop je m er aan vast;)

Oja, ik heb geen backpack maar een reistas met wieltjes. Deze kun je wel “ombouwen” tot rugzak. Net wat Jelle zegt, is zwaar hoor.

Ja voor 1 persoon zeker, maar OP had het over 1 backpack per 2 personen. Vandaar.

Ow, dan had ik het verkeerd verstaan… Maar zelfs dan: 20 kilo draagt pa al zeer moeilijk en ma (kleiner dan 1m 65 zeker niet).
Zoals je zegt: minimum aan kleren etc. 1 50l en 1 65l rugzak zou moeten volstaan. Desnoods in Thailand nog twee kleine packs (20l) voor de kinderen kopen, kunnen ze al een beetje wennen. :wink:

Vrienden van me lezen heel veel en heel snel, 20 boeken of meer in een paar weken. Die hebben nu gekozen voor zo’n e-reader. 1 digitaal plakkaatje waar je vele boeken digitaal in kunt ‘stoppen’. Tegenwoordig schijnen ze echt goed, stil beeld te hebben. Alleen ik zie mezelf nog steeds niet echt daarmee zitten lezen. :slight_smile: Wie weet ooit…

Ik vind het ook wel z’n charme hebben om in van die ruilkasten te neuzen, in veel boeken staan krabbels van andere mensen, zie je waar ze vandaan komen of geweest zijn… maar heb ook wel eens per ongeluk een ruilboek gepakt waar 100 pag. uit ontbraken. :frowning: Of dat er alleen Franse boeken in staan (in Laos) of stomme thrillers. Maar ook wel eens een leuke Murakami tegengekomen. :slight_smile:

Willen de kinderen sowieso niet zelf wat dragen, al vanuit NL? Om er ook wat meer bij te horen? Inderdaad wat kleding en hun toiletspullen kunnen ze toch wel zelf dragen in een kleine rugzak?
Ik kwam een keer twee ouders met hun zoontjes van 4 en 6 tegen, en die kleintjes wilden persé ook een eigen rugzakje dragen net als de ouders. Vonden ze helemaal stoer.

Ik lees zowat alleen maar thrillerslol2 Maar zo’n ebook is denk ik ook niets voor mij. Lees ook altijd in bed, lijkt me gewoon niet prettig om met z’n hard plastic ding in bed te liggen, lees altijd op m’n zij. Vind ze ook nog eens vreselijk duur! En de boeken idem dito.

Nou ja ‘moeten’… het is maar wat advies:

  • In plaats van een zware strandhanddoek, een dunne sarong gebruiken. Als je die nog niet hebt, kun je die daar kopen. Vind je een strandhanddoek toch echt veel lekkerder en belangrijk, koop dan daar, en geef ze daarna weg aan iemand.
  • Geen echte handdoeken meenemen. De meeste hotels hebben gewoon handdoeken. Voor de zekerheid kun je wel enkele kleine reishanddoekjes van de Xenos meenemen (bv. 40x60cm, kost maar een paar euro), dat lijkt klein maar daar kun je je prima mee afdrogen als er een keer geen handdoek is bij een hotel, of als je je op het strand toch wilt afdrogen. Die drogen zelf ook snel weer op.
  • Ik vind het handig om een waslijn bij me te hebben waarvoor je geen knijpers nodig hebt, van twee elastieken die om elkaar gewikkeld zitten met haken aan de uiteindes. Je klemt de kleding er gewoon tussen en je kunt je handwasjes overal ophangen. (Maar de was door anderen laten doen is ook goedkoop, maar heb je misschien niet altijd tijd voor om op te wachten.)
  • Een Point It boekje (beweeg met je muis over die foto) kan handig uitkomen als mensen echt geen Engels spreken, en kan ook een leuke ijsbreker zijn als je woordjes wilt leren. Kost maar een paar euro en weegt niks.
  • Tampons neem ik meestal zelf mee omdat je misschien niet het merk kan vinden dat jij prettig vindt of ze misschien gewoon niet te koop zijn (kleine dorpjes).
  • Genoeg geheugenkaartjes voor je fototoestel(len) of andere manieren om foto’s te back-uppen… USB-stick met veel geheugen, cd’s branden in internetcafé’s, of een image tank ofzo meenemen. Ik heb wel een keer een virus opgelopen op mijn USB-stick in een internetcafé, gelukkig kon ik in een ander internetcafé met hun anti-virus-software dat opschonen en was ik mijn foto’s niet kwijt.
  • Ik vind het handig om van tevoren kopietjes te maken van plattegrondjes van steden die ik verwacht te bezoeken. Dan hoef je in die steden niet telkens je hele reisboek mee te slepen.
  • Misschien nog meer handigheidjes die ik nu even vergeet, in mijn reistips (zie handtekening).

Mijn pa deed me op m’n 12de een backpack cadeau. (wist ik veel dat ik alles moest meessleuren in de Morvan en daarna in de Pyreneeën…lol2).
Vond ik toch ook wel heel stoer (10 kilo tegen m’n 13de). Ik wilde altijd veel meenemen op reis, tot m’n pa zei: ‘alles wat je meeneemt, moet je zelf dragen.’ Nou dan leer je wel selectief zijn hoor!:wink:

Oh hahaha ik dacht omdat je zei dat je geen losse flodders las, dat jij alleen zware literatuur las! lol2
Sommige thrillers vind ik best leuk hoor maar soms staan die kasten vol met alleen maar hele slechte, of die je al lang gelezen hebt.

Ja ik vind een papieren boek toch ook veel prettiger vasthouden. En beetje raar, een boek dat batterijen vreet!
De krant lezen op internet is er bij mij ook nog steeds niet in gegaan.

Nou ja voor sommige mensen die dus geen 20 (of 40 voor hun tweeën) boeken mee op vakantie willen slepen kan het wel een oplossing zijn.

Een boek blijft toch een boek, hé… Hou ik ook van. Van sommige boeken herinner ik me zelfs de geur nog.

Kleine aanvulling nog Celilia’s tips, spul met DEET erin voor de muggen kun je ook beter daar kopen. Is ten eerste veel goedkoper en is beter schijnt (bij mij werkt niets;))
Koop op de bestemming gewoon 1 fles shampoo en 1 fles douchespul. Gewoon een simpele waarvan je allen gebruik kan maken. Dus geen apart vrouwen/mannen geurtje maar iets in de trant van Sanex ofzo bedoel ik. Kleine flesjes of monsters meenemen kan natuurlijk ook maar zijn snel op.

Wat ik ook altijd doe maar heeft niets met bagage te maken, ik maak een back up van al mijn reisbescheiden. Oftewel stuur alles door naar een email adres wat overal te openen is. Zo ook de scans van onze paspoorten. Mocht je je etickets ofzo kwijt raken of bevuilen, dan heb je ze altijd achter de hand.

En bedenk dat alles gewoon daar te koop is. Soms zal het wat minder zijn (zoals het tampons voorbeeld van Cecilia) maar je hebt er hetzelfde als hier in NL en misschien nog wel meer. Op iedere hoek van de straat zit een 7 eleven, geen grote winkel maar de dagelijkse boodschapjes zijn daar te vinden. Ook heb je enorme winkels zoals de Big C en de Carrefour. Echt je hoeft er niets te kort te komen of te missen.