Ik ga 30 Januari voor ongeveer 3 weken naar Thailand. In eerste instantie zouden we Bangkok, Chiang Mai en Koh Phi Phi aandoen, maar ondertussen zijn daar ook Koh Lanta, Krabi, Koh Samui en waarschijnlijk Pattaya bij gekomen. Dus leek het mij niet verstandig om constant met een koffer te gaan slepen en heb ik een backpack van 85 liter besteld. Maar omdat het voor mij de eerste keer is vraag ik me af wat er noodzakelijk is om mee te hebben in deze gebieden. En zijn spijkerbroeken wel gemakkelijk daar?
Behalve goede schoenen kan ik niets bedenken wat je daar niet kan krijgen…
Dat lijkt mij heel erg veel in 3 weken, denk dat je meer aan het reizen ben dan aan het genieten. Zou Pattaya zeker overslaan, dat ligt helemaal uit de route, maar zelfs dan is het nog veel te veel in 3 weken. Vergeet niet dat je al een dag onderweg ben om uberhaupt in Chiang Mai te komen. (of je moet alles gaan vliegen). Zou of naar het zuiden Phi Phi en Krabi(na Chiang Mai) of naar Koh Samui gaan en dan eventueel Koh Tao en Pha-ngan erbij nemen… dat even over je reisschema. Verder heb ik eigenlijk nooit een spijkerbroek aan en voor de rest is in je backpack de standaard uitrusting- korte broeken t-shirts zonnebrand ect.- ruim voldoende want echt alles is in Thailand te koop en vaak veel goedkoper dan hier. Zou bv hier geen Deet kopen want daar is het en beter en goedkoper. Geniet van je reis in ieder geval.
Het is idd een druk programma, maar wij hebben wel zin in een drukke vakantie om een goede indruk krijgen van locaties voor een eventuele volgende reis naar Thailand. Wij verblijven eerst 3 dagen in Bangkok, nemen de nachttrein naar Chiang mai en blijven hier 4 dagen. Dan vliegen we sávonds naar Phuket en overnachten daar alleen. De volgende dag met de boot naar Koh Phi Phi, hier blijven we 3 dagen, dan 1,5 uur varen naar Koh Lanta en hier 2 dagen blijven. Dan 1 dag kijken in Krabi en daar overnachten. Volgende dag met de bus naar Surat en de oversteek naar Koh Samui met de boot. Ook hier weer 3 dagen en dan vliegtuig terug naar Bangkok. Daar houden we 2 dagen over en zoeken we nog een kustplaats op om af te sluiten. Op zich een lekker actieve vakantie dacht ik zo en een redelijke indruk van het land. :chin:
Ik zou het oppervlakkig noemen
Ieder zijn eigen voorkeur toch
Klinkt wel leuk…de meeste van mijn vakanties zagen er ook zo uit. Ik ben zelf ook van plan om richting Thailand te gaan, ben benieuwd of dat deze reistempo jullie straks bevalt… wil een beetje van hetzelfde (alleen dan wel nergens minder dan 2 dagen doorbrengen (tenzij er nog veel te zien is)
groetjes
Najia
ps. Ik denk dat zo’n lichte slaapzak ook wel handig is evt. met een klamboe om mee in de backpack te lopen.
Ik zou dan 'n mp3 speler (+oplader) meenemen + fototoestel. Dat zijn de belangrijkste
Een rugzak moet je écht niet zwaarder maken dan 15kg want anders is het veel te veel op je rug, 15 kg is echt de max!
Hallo Ray,
Wij gaan in september naar Thailand en moeten dus nog een backpack aanschaffen. Waar heb jij hem gekocht? Ik heb gehoord dat je Pattaya beter kunt overslaan i.v.m. de s.x toeristen.
Gr. Karin
Een goede backpack is best prijzig (Ong. EUR 200). Dit zijn de goeie en gaan heel lang mee. Deze kan je het beste kopen bij een grote goede outdoorwinkel waar je alle soorten en maten backpack leeg en beladen kan proberen. Elk merk backpack zit nl. anders op je rug dus je moet echt net zo lang proberen totdat jij degene hebt gevonden die jou het lekkerst zit.
Ja of je moet 'm maar 1 vakantie gaan gebruiken en daarna nooit meer, dan kan je gewoon een goedkope bij Perry Sport kopen ofzo want dan is het niet zo belangrijk hoe die zit als het maar een backpack is.
Nou… ik weet niet precies hoe duur de mijne was (kreeg hem namelijk cadeau) maar die komt wel van Perry Sport en ik reis er nu alweer 6 jaar mee.
m.a.w. 'n backpack van Perry Sport is niet per definitie kwaliteitsloos :chin:
Begrijpelijke reactie die ik ook had. In eerste instantie wilde ik mijn gezin hier ook niet aan blootstellen maar na aandringen van mijn vrouw en dochter (17) toch besloten het 3 dagen een kans te geven. Dus 's avonds gewoon uit eten, winkelen en over Walking street slenteren… Ik vond het erg meevallen wat je van de sextoeristen zag, misschien waren we er in een rustige tijd?!
Ik moet eerlijk zeggen dat het achteraf misschien wel de leukste bestemming was van die vakantie.
:chin: altijd handig in je rugzak is 1of 2 rollen wc papier op de meeste wc in Thailand is dit niet aanwezig
groetjes Fransjes:THAILAND:
Ik koop mijn outdoor spullen altijd bij Bever zwerfsport.
Zij zitten qua prijzen in het midden tot hogere segment, je krijgt er altijd goed advies, het personeel dat er werkt zijn allemaal buitensporters.
Heb daar 20 jaar geleden een backpack gekocht voor toen Gld 500,- en deze gaat nog steeds mee, ziet er ook nog goed uit, alleen een keer een kunstof deeltje gebroken dat via Bever zwerfsport door de importeur gratis werd gerepareerd. De backpack draagt ook zeer relaxed: heb nooit pijn in de rug, schouders of op de heup met een zware rugzak.
Als je vaker gaat backpacken zou ik zeker wat meer geld uitgeven en investeren in kwaliteit. Voor Eur 250-300,- heb je tegenwoordig een uitstekende rugzak.
Een backpack van 85 liter is te groot, ik heb een backpack van 60 liter en dit is ruim voldoende voor Thailand, je kunt nl. in Thailand overal je was laten doen, de volgende dag is het klaar gedroogd en al, dus ik zou zeker niet te veel kleding meenemen. Heb je een afritsbroek ? is erg makkelijk. Overdag als korte broek gebruiken en 's avond als lange broek en bespaart weer ruimte.
vr.gr. Ton
Belangrijk bij een backpack is dat hij goed zit. Dus laat je goed adviseren in een winkel waar je op moet letten bij het juist instellen… Je kan nog wel zo’n dure backpack kopen, maar als hij niet juist staat ingesteld dan heb je er niks aan! Het is handig om het zelf te weten/kunnen, aangezien het wel eens voorkomt dat in een hotel (wel luxe) je tas naar je kamer gedragen wordt en ze hem dan even bijstellen.
En wat je mee neemt is een beetje afhankelijk van hoe luxe je gaat reizen en hoe lang je ergens blijft. Je kan inderdaad overal je kleding laten wassen voor amper niks. Je moet wel opletten dat je niet je splinternieuwe shirts met opdruk mee geeft (aan te raden om deze ook thuis te laten!) want dan kan je het wel eens ietsje anders terug krijgen.
Je neemt sowieso altijd te veel mee… maar dat besef je meestal pas als je daar bent Als je in wat luxere hotels verblijft hebben ze gewoon handdoeken en hoef je deze niet mee te nemen. Badhandoek is wel altijd handig. In wat minder luxe hotels (basic) is het handig om een handdoek mee te nemen voor het douchen. Zo’n sneldrogende handdoek is erg handig (let op - wel eerst thuis wassen!). Ook heb ik zelf erg veel plezier gehad van mijn lakenzak. Voor in de trein of als het ergens net iets minder ‘schoon’ is. Rond mei/juni zijn deze producten allemaal bij de Xenos te koop voor erg weinig geld!
Een klamboe heb ik nog nooit nodig gehad. Waar geen airco is hebben ze deze naar mijn ervaring altijd hangen of eventueel voor 1 euro te huur. Klamboe’s zijn aardig aan de prijs en zo bespaar je ook ruimte. Zelfs in India hadden ze ze overal waar het nodig was! Muggenspul koop je ook zeker de weten gewoon in Thailand bij de supermarkt. Veel goedkoper en het percentage deet is ook veel hoger dan in Nederland = effectiever
Wat ik zelf altijd nog meeneem en wat onmisbaar is… een klein ehbo-setje met pleisters, asprines, norrit etc. (is daar ook allemaal te koop, maar gewoon handig om altijd bij je te hebben… voordat je daar alles bij elkaar moet zoeken). Kan iedere reis gewoon weer mee! Geef je geld niet uit aan die poeder zakjes die je moet oplossen in water = erg duur en niet lang houdbaar. Zorg dat je in plaats daarvan een paar kleine zakjes zout bij je hebt + suiker… Die je ook in restaurants krijgt.
Scan je paspoort + belangrijke gegevens in en mail deze naar jezelf. Zo heb je altijd toegang ertoe… wat je ook kwijt raakt!
Spijkerbroek is wel kleffie, maar gezien het tijdstip van het jaar wel makkelijk om aan te doen bij vertrek uit NL. Ik vind zelf een linne lange broek ook erg handig voor in de avond, lekker luchtig. En een dun vestje voor in de avond + als je ergens bent waar ze airco hebben.
Mocht je een tempel bezoeken is het aan te raden om wel je schouders te bedekken (t’shirt met mouwen) en een broek over je knieen. Dat hoeft niet altijd, maar is wel zo respectvol.
Voor schoenen zijn gympies waar je lang op kan lopen fijn + loopslippers. Als je snel verbrand is het wel verstandig om Nederlandse zonnebrandcreme mee te nemen (eventueel kopen op Schiphol) aangezien ik in Thailand zelf nooit echt goede creme heb kunnen vinden, of erg prijzig…
Zooo hopelijk kan je hier een beetje mee opweg… en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel!
Helemaal eens met Palaga,
probeer de rugzak in de winkel ook uit met gewicht erin, met 15 kilogram moet de rugzak perfect zitten, een goede buitensportzak stelt de rugzak ter plekke af en leert je ook om het zelf te kunnen.
Koop ook een rugzakhoes, de bagagetransport banden en -machines op de luchthaven zijn funest voor een losse rugzak; altijd in een rugzakhoes doen, deze rugzakhoes kun je in Thailand ook weer gebruiken om bv. een deel kleding zoals vuile kleding apart in te verpakken in je rugzak voordat het de was in gaat.
Koop ook een kabel met slotje om indien nodig je rugzak vast te kunnen zetten. bv. in de nachttrein van Bangkok naar het Noorden.
vr.gr. Ton
Druk schema…en als ik het zo zie zou ik Pattaya schrappen…dat voegt, op blote tieners na, niet echt veel toe…in jou schema!
verder niet te veel meenemen! ze hebben daar alles, en hier is alles duurder… idd goede basics meenemen, verder niet
Veel plezier! Wordt een top reis!
Voor drie weken tijd zou ik:
- centraal en noord thailand of
- centraal en zuid thailand.
kiezen.
Noord en zuid combineren in 3 weken is teveel, tenzij je een binnenlandse vlucht neemt van noord (chang mai) naar zuid.
Wat is meestal doe is in de Lonely planet kijken naar logische routes en naar wat de reisorganisaties doen en maak daar een variant op, toegespitst naar mijn interesses.
Kleding: zorg voor goede ademende kleding, ook hier kun je weer voor terug bij de buitensport winkels of zorg voor basics : zoals katoen of linnen en zeker geen polyester kleding.
Ga met een zo leeg mogelijke rugzak (enkele goede kledingstukken mee) en koop de rest van je kleding daar (is spot goedkoop, wel goed opletten op de kwaliteit, deze varieert er nogal). Heb daar T shirts van Eur 3,- gekocht, waarvan ik er nog nooit betere in Nederland heb kunnen vinden.
vr.gr. Ton
Kledingadvies:
2x lange broek (Spijkerbroeken zijn over het algemeen zwaar, dus zo min mogelijk) Lange broek draag ik s avonds.
2x korte broek, evt. in Thailand te kopen
5x T-shirt (overdag) , 5x overhemd met lange mouw (s avonds), maar als je niet zoveel zweet als ik, volstaat 5x van beide in totaal. Ook in Thailand
kopen, zou ik zeggen.
5-7x ondergoed- 5-7x sokken.
Van alle kleding neem ik zoveel mogelijk oud spul mee, wat ik onderweg weg kan gooien, dit schept ruimte voor souvenirs.
Verder laat ik vrijwel altijd als ik ergens aankom, meteen de vieze kleding wassen. Dit kun je vaak doen via het hotel, maar ik vind het altijd leuker
om de plaatselijke wasvrouw op te zoeken. Een fooitje geven, en dat is dan mijn vorm van ontwikkelingshulp.
misschien al genoemd,maar een zaklamp kan erg handig zijn
:chin:Pattaya zou ik afraden is niet mijn plaats:THAILAND: