Ik ben nieuw hier! En heb gelijk een vraag… Mijn vriend en ik willen in januari 2010 op wereldreis gaan voor minimaal 6 en max 10 maanden. We zijn ondertussen begonnen met de voorbereidingen en de vraag die steeds terugkomt is: is het nou handiger om voor een backpack dan wel voor een travelbag te kiezen? Het plan is om Azie, Australie en Nieuw-Zeeland aan te doen, vnl te verblijven in hostels en hier en daar een één/meerdaagse tocht te maken. Nu ben ik de sterkste niet met mijn 56 kilo, dus dacht ik zelf voor een backpack te kiezen, maar krijg veel te horen dat die kwetsbaar zijn (op de band bij vliegvelden enzo) en onhandig bij veel reizen omdat er geen makkelijk te openen vak in zit.
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen
voor het reizen met een rugzak per vliegtuig kan je voor minder dan €10 een flightzak kopen bij de meeste outdoor sport zaken zoals onder andere bever sport maar ik denk dat je hem bij de perry sport ook kan kopen alleen wat goed koper deze zak is eigenlijk een soort plunjezak waar je rugzak in gaat dit is ook handig bij trein of busreizen die van mij heeft ook nog een slotje wat ook wel een fijn gevoel geeft
voor het dagenlijks gebruik heb ik altijd een kleine rugzak bij me welke ik meeneem op dag excursies en dergelijke deze draag ik als ik alles bij me heb meestal op mijn buik/borst
als je een excursie van 1 of een paar dagen doet kan je meestal je grote rugzak bij een guesthouse achter laten in een speciaal hok hiervoor geeft in het begin wel een vreemd gevoel :vak01:maar dat went wel dan is het handig een kleine rugzak bij je te hebben voor de spullen tijdens de excursie
Bedankt voor je antwoord! Dus jij zegt in principe ook backpack… ja ik wilde ook een kleine rugzak meenemen voor dagjes enzo, maar had nog niet bedacht waar die dan te laten. Buik klinkt als een prima optie
En zo’n zak koop ik er dan gelijk maar bij. Is het nog handig om hier een reserve van mee te nemen als ie kapot gaat?
Nougoed, dan ga ik denk ik maar op zoek naar een goeie rugzak, krijg er één voor mn verjaardag dus dat scheelt alvast in de kosten :king:
Mijn flightback heeft het ongeveer 10 jaar uitgehouden, en dat terwijl ik 3-4 keer per jaar ermee op vakantie ben geweest en er totaal niet zuinig mee om ben gegaan. Ik denk dat een reserve dus niet nodig is
een reserve is inderdaad niet nodig ik heb er eentje online gekocht bij beversport en deze is van een prima kwaliteit
als je een rugzak gaat kopen laat je dan goed informeren en doe hem ook op je rug vol met spullen (in een goede winkel doen ze er wel wat kleding en dergelijke in voor je) probeer hem dan goed te verstellen voor jou lichaam en probeer er een paar uit je zal hem regelmatig op je rug hebben en goede comfort is dan dus best wel belangrijk het beste ga je naar een zaak met een ruim aanbod hiervoor
Bedankt, dat ga ik ook zeker doen. Ben al even gaan neuzen in wat winkels en heb met een verkoper van een outdoorwinkel afgesproken dat ik daar een uur kom rondhangen, als de nieuwe collectie van Lowe Alpine binnen is. Dan gaat hij wat rugzakken voor me op maat maken en behangen met gewichten… dus moet goed komen denk ik!
haha ik zie net dat je wel op mag gaan schieten met je reis als je in jan 2010 wil vertrekken :lol: heb je al een route in gedachte of ben je nog aan het orienteren?
Oja oeps! hahaha 2011 natuurlijk!
Nou we zijn er wel al uit dat we met de trans-mongolie-express vertrekken, dan onderweg stoppen in Mongolië en vandaar door naar Peking en Hong-Kong. We willen ongeveer een maand in elk land doorbrengen dus de selectie is nog niet helemaal rond (er zijn zoveel mooie landen!!), maar vanuit China naar Laos, thailand, Cambodja en Borneo. Australië daar zijn we nog niet helemaal uit, we weten nog niet wat we daar precies willen zien nl. en het is ook niet het goedkoopste land… Nieuw-Zeeland daar willen we wat meer echt gaan trekken. Tentje kopen en wat spulletjes inslaan en zo lang mogelijk vertoeven op 90-mile beach… als relax-afsluiting van de reis… ofzoiets
ziet er goed uit enige nadeel is eigenlijk dat je van goedkoop naar duur reist qua land niet dat dat erg is maar vaak wel lastig omdat dan alles ineens weer zo duur is als dat je hier gewend was maar je geld zal dan wel snel verdwijnen en als je dit in 6 maanden zou doen kom je rond juli in NZ en dan is het daar wel winter en dus best wel fris in een tentje brr
mischien beter om vanaf hongkong naar NZ te gaan en dan via australie terug naar azie en afsluiten op een of ander eiland in thailand
of de gehele reis omdraaien want ook rusland, mongolie en peking zullen erg koud zijn de tijd dat jullie daar zijn
Ja daar zeg je me wat. We willen idd wel enigszins rekening houden met het klimaat, maar waren daar nog niet echt mee begonnen… zoals je wel kunt zien haha! Maar het komt erop neer dat als we de reis omdraaien, dat we dan wel mooi weer hebben… hmm dan ga ik dat maar eens even overleggen met vriend-lief.
Nadeel vind ik wel weer dat ik het idee heb, dat je aan het begin van de reis zo’n treintocht niet zo erg vind, omdat je toch naar een mooi ander land gaat. Terwijl als je de Express bewaart voor de terugreis, je misschien helemaal geen zin meer in hebt… heb je daar toevallig ervaring mee?
nee sorry daar heb ik geen ervaring mee ik weet wel dat als je van oost naar west reist met de trans siberien express deze veel minder toeristen aan boord heeft aangezien bijna iedereen hem doet aan het begin van zijn reis
dit is inderdaad lastig nu ik er over nadenk
de TransSib-in de precieze betekenis-rijdt geheel niet naar China-maar Mockba-Vladivostok. Voor de 2 wekelijkse treinen Mockba-Beijing worden de namen transMongol (via dat land) en transManchuria gebruikt.
Dat van heen of terugri. klopt maar half-half-zoals zo vaak met dat soort veels te algemene uitspraken. het is grotendeels een seizoenskwestie-winters bijna leeg, zomers vol. Bovendien worden vrijwel altijd alle kapitalistiki witneuzen bij elkaar in 1-2 wagons gezet. Anders is het toch veels te eng?
Het genot van het mooie landschap wordt nmm zwaar overdreven-wij zeiden vroeger als spottend-na Amersfoort (treinend ri Mockba-China) verandert het niet meer-enkel berke- en denneboompjes. Vooral in Rusld hadden ze de gewoonte (ze zeiden voor hygienische reden-ieder dacth dat het anti-spionage was) om zon 40/50 mtr naast elke spoorlijn langgerekte bossen te planten.
Bereid je wel voor op een lastige en nogal burokratische visumprocedure voor Rusld-alles daarover n landorums/Rusland.
de mijne is/was van de Nomad (vast duurder dan een tientje). dat merk verkopen ze op meerdere plaatsen, volgens mij komt de mijne van de Perry Sport (weet ik niet zeker meer).
de flightback zelf is overigens niet echt kapot, maar wel de rits om hem mee dicht te doen. althans, aan een kant. uiteraard kan ik hem nu nog altijd vanaf de andere kant dichtritsen, maar dat is toch een stukje lastiger.
o ja: flightbacks zijn ook heel handig om spullen die los aan de zijkant van je rugzak hangen te beschermen. denk hierbij aan bv een extra paar schoenen/sllippers, een kampingmatje of zwemvliezen. (goh, waarom is mijn rits kapot? )
Als ik zo je bericht lees, dan lijkt het of je de TME ziet als een middel om van A naar B te komen, als een lange treintocht, en niet als een belevenis op zich. Indien dit juist is, raad ik je aan om NIET de TME te nemen. Vliegen is sneller EN goedkoper! >>>
Ikzelf heb dus in 2006 na 9 maanden Azie de trein naar huis genomen. Ergens vond ik het wel bijzonder, geleidelijk aan verdween de Aziatische cultuur en kwamen er steeds meer Europese dingen voor in de plaats. Het klimaat werd kouder, en ik zag het als een mooie afsluiting van de reis.
Als je de tijd en het budget hebt, zou ik wel de moeite nemen om op verschillende plekken is Rusland te stoppen en te genieten. (En zeker in Mongolie!!!) De treinreis is dan meer dan alleen maar ‘de trein naar huis’. Zelf heb ik stops gemaakt in Irkutsk, Krasnoyarsk, Moskou en St Petersburg. Aanraders!
Houd er wel rekening mee dat het lastiger is om de trein van oost naar west te boeken, dan andersom zoals iedereen het doet. In 2006 was Tiaratours de enige Nederlandse maatschappij die wie ik een ticket kon boeken, en ivm je visum voor Rusland MOET je alles al vantevoren boeken. Overigens een prima reisbureau die reizen helemaal aanpassen aan je wensen, maar ze zijn niet heel goedkoop…
Bedankt bkkflyer. Je raad me de Express dus af omdat het helemaal niet zo leuk is en veel gedoe geeft met visums enzo?
Dat is niet helemaal waar hoor. Mijn vriend en ik zijn groot fan van treinreizen. Wintersport zijn we bijv ook altijd met de trein gegaan. De bedoeling is dan ook wel om er een relaxte reis van te maken met één of meer tussenstops… als het budget het toelaat idd
Is de ticket voor de terugreis ook ter plekke te regelen? We willen onszelf namelijk liever niet vastleggen van tevoren…
Als je dan toch in de lokale taal wilt praten, het is Москва (Cyrillisch dus) of Moskva. Ik weet niet of er ergens in de wereld een plaats genaamd Mockba bestaat, maar de Trans-Siberië Expres komt er in ieder geval niet in de buurt.
Hmmm, mijn vorige bericht is niet doorgekomen… Nog een poging dan maar.
Ik hoorde in 2006 van alle kanten dat het (bijna) onmogelijk is om zelf de trein te boeken en je visa op orde te maken. Met de papieren van Tiara Tours, had ik in China in 2-3 ochtenden alles geregeld. Da’s te doen!
Ik kwam echter ook reizigers tegen die toch alles zelf aan het regelen waren in China. Zij wilde via een bepaald bureau de treintickets boeken, elders een uitnodiging voor Rusland regelen, en weer ergens anders de hotels. Veel kanalen, veel kans op fouten en fustraties, en dat is dan ook hun ervaring. Je MOET nl je treintickets en overnachtingen al geboekt hebben voordat je je visum voor Rusland aanvraagt, de Russische bureaucraten willen weten waar je bent. Je MOET ook een uitnodigingsbrief hebben voor Rusland, anders krijg je ook al geen visum.
Samengevat: de mensen die ik ontmoet heb die alles in Beijing wilden regelen, waren weken kwijt met het uitzoeken van dingen. Ze werden van het kastje naar de muur gestuurd, en moesten een hoop smeergeld betalen om dingen gedaan te krijgen. Bovendien liep een aantal van hen tegen de einddatum van hun China-visum aan, en bij eentje had dit als gevolgd dat hij het vliegtuig naar huis genomen heeft en Rusland maar heeft overgeslagen.
Ok, nogmaals bedankt!
Daar moeten we dan echt nog even over nadenken, we willen ons niet vastleggen want we weten niet tot hoever ons budget reikt… dat laten we lekker afhangen van hoe leuk het elders is
Heb me ondertussen gestort op het ‘handboek van de wereldreiziger’… Daar krijg je toch ook vreselijke reiskriebels van :vak02: