Backpack of travelbag?

Haha ja! Ben bang dat dat nooit meer overgaat :stuck_out_tongue:
Het is geschreven door Frans Timmerhuis, er staat veel in dat ik al weet, maar beantwoord ook een hoop van de vragen die ik nog had. Lekker praktisch en humoristisch ingericht! (nee ik heb geen aandelen bij hem :D)

wanneer vertrekken jullie dan? ik meende te lezen vanaf januari 2010? Dat is inmiddels al voorbij.
Wij vertrekken in januari 2011 voor 7 maanden die richting op.
Groetjes Gré

ja foutje in mn eerste bericht :wink:
Wij gaan ook in januari 2011. Willen jullie dan eerst naar NZ of gaan jullie met de trein?

Hoi Duo Penotti, wij hebben al wat wereldreizen gemaakt en hopen er minstens nog een keer zoveel te doen. Het merendeel deden en doen we nog steeds met een goede backpack die een klein backpackje er aan vast heeft zitten. Zijn o.a. te koop bij Outdoorzaken en Bever sport, maar de laatsten hebben we resp. gekocht 6 en 8 jaar geleden. Ze doen het nog prima, en het bovenste rugzakje kun je geheel losritsen zodat je een kleintje voor dagtochten hebt.

Visa voor Rusland en China kun je nog steeds het beste vooraf regelen. Menig (Nederlands) toerist probeert visa voor China bijv. vanuit Maleisie maar dit lukt hen heel zelden helaas. Rusland is helemaal streng, het kan zo maar treffen dat je een paar dagen moet wachten omdat ze een medereiziger geen visum verlenen. EN… kost een boel maar je krijgt maar een beetje.

In Azie kun je vrij gemakkelijk en goedkoop tussen landen pendelen, wij hebben bijv. in Maleisie een retourticket gekocht naar Indonesie, wat helemaal niet in het “reisschema” zat.

Australie is een heerlijk land om te reizen en je kunt daar nog redelijk voordelig uit zijn met een VIP pass en in backpackershostels. Bij een beetje uitkijken is het leven daar overigens ook best te betalen, alleen nu met de crisis zijn ze wel wat duurder en minder coulant geworden. Onze laatste trip daarheen was in dec. 2008, van familie horen we elke maand telefonisch het laatste nieuws.

Succes en hele fijne reis gewenst.

Wij gaan vliegen naar Maleisië of Thailand.
Daarna via Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Zuid China, en dan waarschijnlijk Tibet, Nepal en India.
Het kan ook zijn dat we de laatste landen nog inwisselen voor Indonesië, en dan vnl de Kleine Soenda eilanden en Kalimantan.

Dus een iets andere reis als die van jullie, omdat wij Nieuw - Zeeland niet meenemen.

Wij vertrekken inderdaad in de zuidelijkste landen van onze reis, omdat we pas later als het warmer is in China, Tibet en Nepal willen reizen.
We hopen dan ook op mooier weer in Noord Vietnam, vooral bij de bergdorpen.

En even voor je informatie: wij zijn van plan een backpack te gebruiken (wel een kleine van 40 - 45 liter). We gaan dat in mei a.s. uitproberen in Ghana. Mocht dat niet bevallen, dan kiezen we misschien toch voor een kleine koffer.

Groeten Gré

Gre, een rugzak van 40 liter is best klein! Ik zou dan ook een rugzak van 50-55 liter aanbevelen.

Wanneer ik kijk naar de landen die je wilt bezoeken, dan zijn er plekken waar het flink koud kan zijn. China, Nepal en Tibet bevoorbeeld. Je moet behalve zomerkleding ook een aantal lange broeken, fleece truien en zelfs een dikkere waterdichte en winddichte jas meenemen. Deze nemen aardig wat ruimte in!

Ik was in zuid China in de zomer, maar het contrast met ZO Azie was dusdanig groot dat ik het toch echt koud vond. Bovendien was er veel regen. Uiteindelijk heb ik ter plekke noodgedwongen een winterjas aangeschaft…

1 like

Als het nodig is schaffen we daar wel wat aan. Ik wil toch nog zo’n mooi vest daar kopen :chin:
Maar ik zal er nog even goed over lezen, misschien kiezen we dan toch wel voor het warmere Indonesie. Want van zon en warmte houden we zeker. :zon02:
Bedankt, Gré

In zuid China, Nepal en Tibet kan het op hoogte aardig winderig zijn en afkoelen. Ook al is het dan niet echt koud, het voelt wel zo!

Toen ik in China aaankwam een paar jaar geleden, was het daar rond de 20 graden. Lekker dus. Ik had echter net 6 maanden in ZO Azie gezeten met temperaturen van ver boven de 30 graden (in Cambodje zelfs pieken boven de 40), en dan is 20 graden flink koud!

Toen ik in Indonesie woonde was mij lichaam op een gegeven moment zo erg gewend aan de warmte, dat onder de 25 graden een trui aan ging. Moeilijk om voor te stellen na de koude winter dit jaar :wink:

Penotti en Penotti,

Wij hebben dezelfde vraagstukken metelkaar doorgenomen.
We gaan voor circa zes maanden op reis vanaf november 2010.
Zouden aanvankelijk ook beginnen met de TME naar China.

Maar plannen zijn met name in verband met de klimatologische omstandigheden helemaal omgegooid.
Nu vliegen we eerst naar Bolivia, om vervolgens via Nieuw-Zeeland in Azie aan te komen.
Vanuit Beijing gaan we de TME naar Ulan Baator nemen.
Na het verblijf in Mongolie vliegen we terug naar Nederland.

Veel plezier aan de voorbereidingen, en vraag gerust.

Oh ja, en voor wat betreft de bagage; neem zo weinig mogelijk mee, of liever nog, helemaal niets.
Alles is overal te koop, en je doet jezelf een heel groot plezier, niet met al die kilo’s rond te hoeven leuren.
Om nog maar niet te spreken van de ellende op vliegvelden, vermiste of beschadigde bagage, en daardoor veel tijdverlies. Ook het reizen in treinen en bussen/taxi’s en tuk-tuks is zonder grote koffers/rugzakken een heel stuk plezieriger. Je kunt echt alle bagage kwijt in een paar kilo’s handbagage. Je moet gewoon heel kritisch zijn.
Klinkt misschien wereldvreemd, maar denk er toch eens aan.

Kijk voor de aardigheid eens op:

Hé Isadora,
beetje laat, maar toch bedankt voor je reactie! Ja de voorbereidingen staan weer even op een wat lager pitje ivm studie en toetsen enzo… maar de plannen blijven wel ‘omgekeerd’ dus starten in NZ en eindigen in China. Als het budget en de tijd het toelaten gaan we met de trein richting huis… maar dat zien we dus ter plekke wel en moeten we dus zorgen dat we in China op tijd beginnen met regelen van een kaartje… ofzo :stuck_out_tongue:
Tis toch allemaal een beetje afhankelijk van hoe het gaat lopen, dus vind het zonde om van tevoren al een kaartje te kopen terwijl we er misschien geen gebruik van kunnen maken.
Bedankt voor de tip over bagage. Had zelf al wel bedacht zeer minimaal in te pakken, maar ga idd misschien nog wel meer thuis laten en onderweg aanschaffen!
Groetjes en jullie natuurlijk ook heel veel plezier met de voorbereidingen :wink:

Gré en Jenny, bedankt ook. Ja ik zat zelf ook in die richting te denken qua maat voor backpack. Misschien een 45L met 5 of 10 L uitbreiding ofzo, maar groter zeker niet want dat kan ik toch niet dragen :stuck_out_tongue: Ik laat me ook gewoon zo goed mogelijk adviseren wanneer ik er één aanschaf, die mensen hebben waarschijnlijk toch het beste inzicht in wat ik kan hebben.
Ja en we moeten het klimatologisch gezien nog even goed uitkienen, want we willen niet teveel warme kleding mee moeten nemen. Maargoed, vragen daarover komen ook nog wel want daar zijn we nog niet echt aan begonnen :stuck_out_tongue:
Gré, ik ben benieuwd naar je ervaring met de ‘kleine’ backpack!
Groetjes

Ik ben absoluut een voorstander van weinig bagage, maar niet ten kost van alles… Ik ben vrouw, bijna 1.90 lang, verder een normaal postuur. Voor mij is het onmogelijk om in het buitenland op de markt kleding te kopen, ik MOET mijn broeken uit Nederland meenemen (of naar de kleermaker, maar die weet ik ook niet overal te vinden). Schoenen maar 41 zijn ook niet overal te krijgen.

Qua kleren neem ik niet veel mee, ik vind het geen probleem een shirtje meer dan eens te dragen op reis, maar ik vind het fijn niet te stinken en niet elke dag te hoeven wassen. Dus aan 3 T-shirtjes en een paar dingen met lange mouwen zit je zo.

Bovendien kan ik niet zonder camera. Maar dat is absoluut een keuze :slight_smile:

Wij denken inmiddels aan een “koffer” op wieltjes die ook tot rugtas is om te bouwen.
We denken aan de “Osprey Sojourn 60”
Hier willen we er dan 2 van, ieder één.
Op aanraden van Jenny dan toch iets groter, nl 60 liter.’
Voor onze leeftijd (50+) is dat fysiek waarschijnlijk ook beter.
We hoeven dan niet altijd de tas op de rug te dragen, immers bij redlijk straatwerk kan hij rollen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Gré

@ Jenny: gelukkig heb ik dat ‘probleem’ niet, maar wil ik net als jij zeker wel een camera mee! We hebben op verjaardagen al wat centjes gespaard en de voorkeur gaat natuurlijk uit naar zo plat en licht mogelijk. Wat kleding betreft vind ik het trouwens wel lastig, wil het liefst van dat licht-gewicht-snel-droog-spul, maar weet niet of je dat overal in het buitenland kan krijgen.

@Gré: Geen ervaring, maar denk dat die tas als rugtas toch wel erg zwaar wordt dan, hij is van zichzelf natuurlijk al wat zwaarder. En moet zeggen dat ik qua roltas-ervaringen altijd ook wel last kreeg aan die kant van mn schouder waar ik mee trek zegmaar. Al waren mijn roltassen nou niet van de beste kwaliteit :smiley:
Succes met de keuze, ik ben benieuwd :wink:

ja die camera is wel heeeeeel belangrijk.
Ik kan toch echt niet meer met één die zo klein mogelijk is.
Wel voor even snel schieten, maar niet voor mijn grote fotomomenten.
Dus… mijn Canon 450 gaat gewoon mee met 18-200 lens!
Daarvoor draag ik een aparte tas altijd bij me op vakantiereis.

Ik ben nu in Berlijn. Mijn checkbagage was 7 kilo, incl orthopedische schoenen en toiletspullen van mijn moeder. Mijn handbagage met camera, 3 lenzen en mini laptop was zwaarder :slight_smile:

Ik heb sinds januari een osprey met wieltjes en mogelijkheid tot rugzak. Die mogelijkheid heb ik 1 keer (laten) gebruiken toen ik op de 5e verdieping moest zijn. Verder gooien mijn helpers het ding gewoon op een schouder. (hoezo geëmancipeerd) Ook al is het een grote en zware, ik geloof 80 liter. Goed gevuld met kleding, boeken, schoenen en allerlei handige rommeltjes. Het is dan ook het enige huis dat ik heb.
Aan het begin had ik nog wel eens last van m’n schouder dus nu trek ik op hobbelwegen met twee handen. geen probleem. Ik zag het eigenlijk niet zitten van tevoren, zo’n onhandig geval. Dacht dat je veel flexibeler was met een backpack maar het valt me 100% mee.
Tuurlijk, als je sterk genoeg bent is een backpack iets handiger om de bus mee in te stappen of vanaf het strand in een bootje te klimmen maar mijn hernia vond de backpack niet zo fijn.

Hiervoor had ik een bach met afrits rugzakje. Die er dus nooit opgeritst zat in de voorgaande anderhalf jaar. Wanneer we reizen zat in de kleine rugzak altijd de camera, geld, paspoorten en prut en dat wil je altijd bij je houden en niet ergens onderin een bus laten gooien. Niet nodig dus.

Buen viaje

1 like

Gré, ik ben benieuwd naar je ervaring met de ‘kleine’ backpack!
Groetjes
[/QUOTE]

We hebben in mei een keer op proef gebackpacked in Ghana. We hadden ieder een 40 liter backpack mee. Is goed te doen voor deze korte tijd.

Wanneen we volgend jaar 7 maand gaan, moet er toch iets meer mee. (Als laptop, e-book, meer medicijnen, badlaken, reisboeken, kaarten) Natuurlijk kan je die daar ook kopen, maar die wil je dan wel weer verder meenemen.
We hebben nu besloten ieder een waarschijnlijk 55 liter (met 8l uitbreiding) te kopen.
Groetjes