New in town!

Na lang sparen, na jarenlang dromen en beslissingen maken, wil ik over 1.5 jaar mijn reis waar gaan maken.
Ik wil me dan vooral gaan richten op Azie en Zuid-Amerika en wil er max. een jaar over doen.
De landen die ik graag zou willen ontdekken zijn:
Nepal
Bhutan
Laos
Thailand
Cambodja
Maleisie
Indonesie

Costa Rica
Colombia
Ecuador
Peru
Bolivia

Austalie en Nieuw-Zeeland vind ik te grote landen om eraan toe te voegen, dus daar zou ik nog eens apart een reis willen maken. Net als Afrika overigens.

De reis wil ik het liefst alleen doen, in mijn omgeving is er niemand die deze droom met mij deelt en ik wil open staan voor alles wat me toekomt. Nu vraag ik (en mijn omgeving) me af of dit veilig is?!

Daarnaast vind ik het lastig om een budget te stellen, want ik wil in dat jaar niets hoeven laten. Het liefst wil ik ook niet (gedwongen) zijn te gaan werken.

Heeft iemand verstandige tips en een idee of mijn plan haalbaar is?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties! :slight_smile:

Groetjes Lisanne

Het is veilig zo lang je je gezonde verstand gebruikt. En ook in Nederland en Europa gebeuren vreselijke dingen.
Je moet wel beseffen dat je in veel landen altijd en eeuwig opvalt als toerist en dat mensen je zien als wandelende goudmijn. Dus je gedraagt je daarnaar; niet showen met dure spullen, geen sieraden dragen, oppassen na het donker. Je kunt je van tevoren goed inlezen hoe het in dat gebied gesteld is met de veiligheid.

Op mijn website vind je veiligheidstips: http://cile.home.xs4all.nl/ > Travel > Safety Tips.

Het is wat dat betreft goed als je in Azië begint, wat op veel plekken nog veiliger is dan Europa. Dan kun je wel vast wat reiservaring opdoen, handigheidjes met je backpack en kleinere tas ontdekken (bv. als je naar de wc moet… meestal vraag ik een betrouwbare vrouw of die even op mijn grote backpack willen passen, als het zo uitkomt dat die grote tas NIET in een laadruimte van een bus of in mijn hotel is), wennen aan drukte en rondlopen met je backpack; wennen aan hotelkamers zoeken, en uren in krappe busjes zitten, omgaan met mensen die je benaderen; dat soort dingen.

En daarna in Zuid-Amerika is het ietsje minder veilig, maar ook prima te doen, als je maar alert bent en geen domme dingen doet. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld Italië. De engste dingen die ik ooit heb meegemaakt waren (2x) in een klein dorp in Frankrijk.
Ik heb maanden als vrouw alleen in Brazilië, Colombia, Peru gereisd, en met vriendinnen in Chili, Bolivia, Nicaragua.

Neem een goeie reisverzekering. Spullen zijn vervangbaar. Je foto’s, en je eigen lijf zijn belangrijker. Dus verzin een systeempje om foto’s te back-uppen, bijvoorbeeld door dvd’s te branden of met usb-sticks of een laptopje, en eventueel kopieën naar huis te sturen. Of via internet als dat lukt met trage verbindingen.

Qua budget kijk ik altijd naar de gesuggereerde dagbudgetten in de Lonely Planet boeken.

Landen waar ik zelf ben geweest of veel over heb ingelezen omdat ik er heen wilde, en de budgetten die je denk ik ongeveer nodig hebt (simpele hotelkamertjes, reizen met bussen en soms treinen, 2-3x per dag uit eten maar ook soms zelf eten van de markt bij elkaar gooien; soms een georganiseerd tourtje, soms souvenirtjes):
Thailand, Laos: +/- €25-30 per dag
Cambodja: +/- €25 per dag
Peru: +/- €25-30 per dag
Bolivia: +/- €20-25 per dag
Colombia: +/- €40-50 per dag
Costa Rica: +/- €40 per dag

Maar zoek het ook even op in de Lonely Planets, en vraag het in diverse forums (bv. Lonely Planet). En het ligt ook aan hoe snel je reist en je reisstijl.

Australië en Nieuw-Zeeland zou ik bewaren voor als je oud en rijk bent. Ik ben wel op mijn 23e naar Australië gegaan maar eigenlijk is het onzin. Het trekt veel mensen enorm aan omdat het heel ver weg is. Maar achteraf gezien is eigenlijk Frankrijk interessanter, veelzijdiger, mooier, diverser, uitdagender en spannender.
Ik heb best mooie dingen gezien in Australië maar ook héél erg (en heel vaak) gebaald van hoe hard het geld mijn portemonnee uit vloog, en dat we vele stappen terug moesten qua luxe ten opzichte van Azië. Geen eigen kamer meer, maar méér betalen voor een bed in een kouwe slaapzaal, geen leuke tourtjes meer (geen geld voor), niet meer uit eten maar zelf koken, etc.
Dus maak je niet druk dat je die landen nu niet kan zien.

Costa Rica zou ik weg laten uit je rijtje, want het is duur en lastig om van Zuid-Amerika naar Midden-Amerika te reizen. Dat kan alleen per vliegtuig (duur) of met een boot van Colombia naar Panama, wat lang duurt volgens mij. Over land kan niet.
Bovendien schijnt het vooral alleen maar groen groen groen te zijn, ik las een keer “ik kon geen boom meer zien!”. Nicaragua heeft meer te bieden (ook veel cultuur en steden) en is half zo duur. Maar alleen al in Zuid-Amerika is zoveel te zien dat het echt niet erg is om Costa Rica over te slaan. Naar Costa Rica en/of Nicaragua kun je later altijd nog eens op (losse) vakantie.

Bolivia wel zeker in het rijtje laten! Die Salar de Uyuni en alles er omheen is een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien.

Ongeveer een maand per land is een mooie tijd om op een relaxed tempo aardig wat highlights te zien en af en toe van de gebaande paden te kunnen afwijken. Sneller reizen is duurder, en jachtiger. Dus jouw aantal landen voor een jaar lijkt me prima, eentje minder (Costa Rica) is ook geen straf. Ik heb ‘maar’ 5 landen gezien tijdens mijn reis van een jaar, en alhoewel ik toen graag naar Ecuador had gewild, heb ik er totaal geen spijt van. (Ecuador lukte toen niet vanwege weggespoelde wegen en noodweer).

Ik heb toen wel her en der gewerkt: 3 maanden in Australië, en 5 weken in Peru. Zelf vond ik dat wel een fijne onderbreking van alleen maar ‘leuke dingen doen’, wat gek genoeg kan gaan vervelen!

Nog wat losse tips:

• leer Spaans voordat je naar Zuid-Amerika gaat, of neem 3-4 weken les bij aankomst.
  • hou in Zuid-Amerika rekening met de hoge bergen; bouw het stijgen langzaam op. Eerst slapen op 2400 meter ofzo, paar dagen rustig aan, dan pas door reizen naar hoger… tenzij het niet anders kan. In ieder geval niet direct een trekking moeten doen net nadat je op grotere hoogte bent aangekomen; eerst een paar dagen rustig aan. Lees meer over hoogteziekte hier: Altitude sickness - Wikipedia
  • Lees ook over cultuurschok. Dan weet je tenminste wát je hebt, mocht het je overkomen. :slight_smile: Culture shock - Wikipedia
  • Ga langs bij Kilroy en Vliegwinkel en eventueel andere winkels die gecompliceerde tickets aanbieden. Laat ze goed veel uitzoeken en meedenken! Laat je niet te makkelijk afschepen. Vraag naar open jaw tickets voor Zuid-Amerika (bv. heen naar Bogota, terug uit La Paz of Buenos Aires, zodat je het stuk over land niet dubbel hoeft te doen); vraag of het goedkoper is als je vanuit Brussel ofzo vliegt of op een andere dag van de week; of losse retourtjes goedkoper zijn dan een Round-The-World Ticket, laat ze zoeken naar gunstigere aankomsttijden; etc. En niet ter plekke beslissen, maar hun offerte en alle opties mee naar huis nemen en over nadenken en eventueel bespreken met iemand die vaker heeft gereisd. Ze kunnen meestal 3-7 dagen tickets voor je reserveren (vasthouden).
  • binnen Zuid-Amerika is vliegen binnen een land vaak nog wel betaalbaar, zo;n 70 tot 150 euro. Maar vliegen over een grens heen is al gauw 400-500 euro (bv. Cuzco - Bogota = 450 euro).
  • In Azië schijn je wel goedkoop te kunnen vliegen ook over landsgrenzen heen, vooral tussen ‘hubs’ (populaire steden), bijvoorbeeld met AirAsia. Ook ter plaatse te regelen.

Ik vergeet vast nog van alles.
Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten!

Kijk ook eens op www.backpackgek.nl voor veel tips.

En volg ook de links in mijn handtekening.

1 like

Beste Cecilia,

Ontzettend bedankt voor je reactie en bruikbare tips! Ik was inderdaad van plan om langs te gaan bij Kilroy en met hen alles te regelen. Spaans heb ik altijd al willen leren, dus in die eerste 3 a 4 weken kan ik dat inderdaad heel mooi combineren, had ik nog niet aan gedacht :slight_smile: Op dit moment ben ik aan het sparen, het duurt nog 1.5 a 2 jr voordat ik ga. Wanneer is het het beste om te beginnen met de reis vast te leggen, bijvb naar Kilroy te gaan en dergelijke? Een half jaar van tevoren?

Zit ook te twijfelen of ik alvast voorbereidende dingen aan moet schaffen, zoals een fleecejack, backpack en dergelijke of daarmee te wachten als ik m’n streefbedrag heb behaald. Wat ik precies mee moet nemen weet ik ook niet, is een tent handig, slaapzak? En zijn er specifieke eisen aan een backpack waarvan jij zegt als dat erop zit, is dat een echte must?

Ik ben overal rond aan het kijken, op vele forums en sites, dus de voorbereidingen zijn al in volle gang en kan niet wachten tot die 1,5/2 jr voorbij zijn :smiley:

Ongeveer 4 tot 8 maanden van tevoren zou ik wel een ticket gaan proberen te boeken. Maar kijk ook even wat de speciale boekjes aanraden, je hebt van die boekjes over het voorbereiden van een wereldreis. (Leuk verjaardagscadeau of sinterklaascadeau om te vragen?).

Ik las laatst ook ergens over Spaanse les als een soort safari, dat je een weekje hier zit, dan een weekje daar, dan weer een weekje daar. Een reizende taalschool. Maar ik weet niet hoe en wat… diegene ging dat in Ecuador doen. Maar even 3-4 weken op één plek zitten kan ook heerlijk zijn, een stad echt goed leren kennen, vrienden maken, rust hebben voor huiswerk (wat bij zo’n reizende school nog maar de vraag is, dan wil je ook veel nieuwe dingen zien!).

Wat betreft Spaanse les: houd er wel rekening mee dat dat aardig wat kan kosten, beetje Europese prijzen. Maar het is dan ook een top-investering waar je je hele leven nog wat aan hebt, vooral als je van reizen houdt. Ik ben er heel blij mee!
Je zou het ook van tevoren kunnen leren maar het gaat sneller als je in een Spaanstalig land zelf bent omdat je dan ondergedompeld wordt.

Qua backpack: zie mijn reactie #5 hier! :slight_smile: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160186
Ik zou dus echt eentje met wielen aanraden, die óók goede draagbanden heeft.

Of je al andere kleding enzo wilt aanschaffen is aan jou… ik ben zelf heel blij met mijn winddichte fleece vest, die dus aan de voorkant open kan met een rits. Maar misschien wil je liever een soort 3-in-1 jas, met water- en winddichte buitenkant en uitritsbaar fleece gedeelte. Alleen is het fleece vestje dan niet winddicht. Decathlon heeft veel betaalbare spullen, vooral hun merk Quechua.
Misschien kan je ook tweedehands spullen overnemen.
En op zich heb je niet zoveel professionele spullen nodig hoor. Gewoon wat je normaal ook op vakantie aan hebt. En je kunt altijd nog onderweg dingen kopen, vooral in Azië is veel leuks te koop (rokjes, flodderbroeken, shirtjes etc) voor heel weinig geld, dus neem minder mee dan je denkt nodig te hebben.

Veel plezier met de voorpret!

Ik heb gezocht naar die speciale boekjes voor de voorbereiding, maar kan ze niet vinden? Die spaanse les moet ik nog gaan uitzoeken, zo’n safari klinkt wel tof, maar ik moet even kijken wat er met het budget mogelijk is. Ik zat te denken aan een budget van 20.000, denk je dat dat haalbaar is?

Heb je bij die backpack geen last van die hendel/dat handvat laat maar zeggen? Heb je daarbij ook van die vakken om je tas op een praktische manier in te kunnen delen?

Is een winddicht fleecevest niet voldoende met eventueel een trui eronder? Dan hoef je geen 3 in 1 jas mee te sjouwen…
Dus een slaapzak etc, tent is allemaal niet nodig? Wat adviseer je qua kleding dan, afritsbare broeken e.d.?

Die speciale boekjes heb ik gezien bij Joho (heeft diverse winkels in het land, zie www.joho.nl) en bij Scheltema in Amsterdam. Ik weet geen titels, er bestaan wel meer varianten geloof ik. Gaan ook over wat je met je huis doet, verzekeringen, inentingen etc.

Qua budget: zie eerdere post, ligt dus heel erg aan hoeveel dagen in welk land. Bijvoorbeeld Colombia is twee keer zo duur als Bolivia; dus daar gaat je geld twee keer zo snel op.
Of in andere woorden, met ongeveer 700 euro kun je:

• twee weken in Colombia eten, slapen, reizen, leuke dingen doen
  • of een maand in Bolivia eten, slapen, reizen, leuke dingen doen
  • of zo’n 7 dagen in Australië eten, slapen, reizen (maar waarschijnlijk geen leuke dingen doen), mocht je nog bevestiging willen waarom je daar niet heen wilt. :slight_smile:

Mijn Osprey zit heel comfortabel op de rug, ik voel alleen heel zacht die wieltjes maar geen last van verder. Als je wat minder dikke billen hebt dan ik, voel je die misschien niet eens. :slight_smile:
Die trekhaak zit gewoon ingeschoven en merk je helemaal niks van, zit helemaal achter het banden-frame. De banden zijn net zo goed en stevig als van een ‘normale’ backpack, ook die heupband is verstelbaar in hoogte voor jouw rug.

Vroeger waren die backpacks met wielen oncomfortabel om op je rug te dragen (dat was alleen voor noodgevallen), maar tegenwoordig heel goed. Bij die Osprey van mij merk je aan elk klein detail dat hij echt is gemaakt door mensen die zelf vaak reizen, dus niet door tekenaars op een kantoor. Dat merk ik bijvoorbeeld aan de vele handige vakjes in binnen- en buitenkant, clipjes, bandjes, verstelbare draagbanden, stevige ritsen en supersterke wielen, stabiele wegligging etc etc.
In winkels kun je tassen passen en het zelf voelen. Ook met gewicht erin.

Daarnaast: ik heb het met 5 weken reizen in Colombia dus maar 1x (20 minuten) op mijn rug hoeven dragen, en als ik terug kijk naar mijn andere reizen in Azië en Zuid-Amerika, zou dat waarschijnlijk ook in die andere landen ongeveer het percentage zijn dat ik hem echt op mijn rug draag: ongeveer 1% van de tijd ofzo. Verder kun je vrijwel overal rollen. Ook in Thailand, Laos, Peru etc.

Mocht jij echt een berggeit zijn die meerdaagse zware trekkings gaat doen mét bagage, ja dan moet je misschien wel een klassieke backpack. En dan ook echt passen in een professionele winkel. Niet afgaan op welk merk andere mensen fijn vinden. In dat geval is een tas als een spijkerbroek: hij past bij jouw lijf of niet.

Maar in de praktijk zijn er maar weinig backpackers die echt veel met hun tas lopen op plekken waar je niet kan rollen (bergpaadjes, grote kinderkopjes, zandweggetjes). Tegenwoordig is ook in ontwikkelingslanden heel veel geasfalteerd.
Of ze laten hun backpack door dragers tillen (bv. op 4-daagse Inca Trail naar Machu Picchu).
En zelf neem ik meestal een tuktuk of taxi naar m’n hotel.

Okee, einde pleidooi! Ik merk dat veel mensen toch eigenwijs zijn en een tas op hun rug willen. Zal wel iets te maken hebben met cool-heid en met het woord ‘backpacker’. Maar ik vind al die zweetplekken en een rood hoofd zelf niet zo cool haha.
Ik voorspel dat het beeld over 10 jaar andersom is: iedereen aan de rol. :slight_smile:

Slaapzak en tent zou ik alleen meenemen als je zo’n berg-trekking type bent. In Azië kun je in veel landen voor 5 of 10 euro een eigen kamertje huren. In Zuid-Amerika voor ongeveer 10-25 euro afhankelijk van welk land. Met lakens en dekens. Daarvoor zou ik niet met een tent gaan lopen slepen.
Ik had op mijn eerste reis wel een slaapzak mee maar dat was eigenlijk onnodige ballast. Neemt de helft van je backpack in, en weegt in verhouding ook veel (al gauw meer dan een kilo, soms wel 2, terwijl je wilt proberen maximaal 12 kilo mee te sjouwen). Een lakenzak kan dan weer wel fijn zijn voor smoezelige bedden. Ik vind een zijden lakenzak het fijnst, is wel duur. Voelt prettig aan de huid of het nou warm of koud is. Maar zelfs een eenpersoons dekbedhoes kan fungeren als lakenzak.

Maar je hebt ook mensen die bijvoorbeeld in de natuur willen kamperen in Zuid-Argentinië, waar hostels en hotels duur zijn. Zelf vind ik kamperen in mijn eentje te eng. Al mij spullen liggen dan overdag ook in die tent te graai? Of er zouden kluisjes moeten zijn?

Ook moet je niet vergeten dat je maximaal 20 kilo (of soms 23) aan bagage mee mag nemen in het vliegtuig (los van je handbagage die klein moet zijn). Een beetje tent is al gauw 7 kilo, matje bijna een kilo, slaapzak 1,5 tot 2 kilo etc. En dan heb je nog geen kooksetje mee.

Waar ik allemaal heb gereisd heb je hotelkamers in allerlei prijsklassen. De dagbudgetten die ik in mijn eerste reactie noemde, houden rekening met een simpel privé hotelkamertje.

Winddicht fleece vest is inderdaad genoeg, tenzij het regent. Maar dan kan een dun regenjasje er overheen genoeg zijn.
Die 3-in-1 jassen hebben ze ook vrij dun hoor. Regenjasje + uitritsbare fleece, that’s all. Alleen is die fleece dan niet winddicht. Samen zijn ze een soort winterjas. En los zijn ze ook weer anders.
Zelf vind ik mijn winddichte fleece heel fijn. Maar dat soort dingen zijn ook persoonlijk.

Maar nogmaals, ook met minder professioneel spul kun je ook prima reizen. Tijdens mijn wereldreis had ik een fleece van 10 gulden ofzo en een regenponcho. En als het koud was deed ik gewoon veel dunne laagjes over elkaar heen aan.

Afritsbroeken, tja… ik heb het wel gebruikt maar vind het toch wel erg lelijk en laat ze nu meestal thuis. Ik neem nu meestal een of twee flodder-rokjes mee die niet kreuken, een of twee lange dunne broeken, een thermische lange onderbroek voor als het heel koud is én als pyama, misschien nog een korte broek, wat bamboe shirtjes, een lamswollen truitje naar koude landen, een blouse met lange mouwen (voor tropen tegen muggen, maar ook om te combineren met shirtjes en/of trui)… slippers, sandalen (die in water kunnen) en gympen (geen bergschoenen voor mij… maar wederom, voor meerdaagse trekkings wil je dat misschien wel… ik heb ook wel eens tweedaagse hikes gedaan op die sandalen).
Een dunne grote sjaal is fijn, tegen zon of kou of stof, of als doek, tas, picknickkleedje of wat dan ook.
Een sarong / parea is ook fijn als rok, strandlaken, groter picknickleed, gordijn wanneer dat ontbreekt etc.
Zie verder mijn gratis reistips via handtekening.

Hopelijk heb je hier wat aan!

1 like

Oke, ik heb zitten kijken voor die osprey en het lijkt mij ideaal! Je kunt er alleen weinig (ervaringen) over terug lezen, wat erover te lezen is is overigens net zo enthousiast als jij :wink: Er zjn wel weinig winkels in NL om ze te ‘passen’ zo te zien, waar heb jij hem gekocht? Ik zag bij Bever en nog 1 in Woerden dacht ik… Heb je daarnaast nog een extra dagtas en regenhoes nodig? Matje en slaapzak e.d. laat ik lekker thuis, ga ik denk ik niet nodig hebben, ben niet zo’n diehard wildlife kampeerder of een zogezegde berggeit :wink: En anders verzin ik er daar wel wat op!

Inmiddels heb ik India toegevoegd aan m’n lijstje van Azie en gaan colombia/nicaragua en costa rica eraf, eventueel wil ik chili er nog aan toevoegen, maar daar zit ik nog aan te twijfelen… Voor beide continenten heb ik eigenlijk al een soort van reisplan, hoe en wat over land en wat met het vliegtuig. Krijg ontzettende kriebels als ik ermee bezig ben :slight_smile:

Wat betreft de kleding, daar ga ik me wat op oriënteren wat ik prettig vind en eventueel aanschaffen als er een mooi prijsje voorbij komt!

Bedankt voor al je tips, erg bruikbaar!

Ik heb die Osprey gekocht in Active Life in Rotterdam (Karel Doormanstraat, www.active-life.nl). Een jongen die er wel veel vanaf wist had ons geholpen, we kochten er twee en kregen toen ook 10% korting (na ons eigen verzoek haha).
Ze hadden daar verschillende types, ook van 80 liter (veeeeel te groot, dan ga je veel te veel onzin meeslepen), en met opritsbare dagtas.
Maar ik draag mijn dagtas/ handbagage liever om mijn lijf want daar zitten mijn waardevolle spullen in; en mocht ik die backpack op mijn rug moeten dragen, dag draag ik mijn kleinere tas op mijn buik voor het evenwicht. Al het gewicht op je rug, dan val je om! Haha. En ook zitten vaak relatief zware dingen in je dagtas zoals misschien een camera en/of laptopje; als je die aan de backpack vast ritst, valt het geheel (als het rechtop staat op wielen) om.
Verder is die ‘op- en afritsbare’ dagtas dan van een bepaalde stof en formaat die ik helemaal niet handig vind, er past bijvoorbeeld net een spiegelrexlex in maar dan geen boek of trui meer. (straks meer over dagtas)

Kortom zelf ben ik blij dat ik gewoon de normale van 60 liter heb gekozen. (Osprey Sojourn.) Het is even een investering maar ik kan er waarschijnlijk voor de rest van mijn leven mee uit de voeten. Ik heb hem laatst ook gebruikt voor een familieweekend weg waarbij iedereen flink wat eten en drinken mee moest nemen. Handig die wielen!

Overigens is 60 liter voor Azië best veel dus neem hem hooguit driekwart vol mee. Met 40 liter moet je ook wel kunnen reizen in landen waar het vooral veel warm is, al ga jij ook naar koude gebieden misschien. Zelf vind ik het wel relaxed om niet te hoeven proppen, en met de bandjes kun je hem strak trekken zodat hij kleiner wordt.

En qua investeren in goed spul: het laatste wat je wilt is een goedkope tas die halverwege je reis uit elkaar valt (dat naden scheuren of ritsen het begeven). In zulke landen is het veel lastiger om een fijne grote backpack te vinden van goede kwaliteit. Ik ben wel toeristen tegengekomen die dat probleem hadden, echt balen.

Regenhoes, ja zou eventueel kunnen, ik heb het niet nodig gehad. Ik wacht dan meestal even tot het droog is of ik neem een taxi. :slight_smile:
Een flight bag er helemaal omheen als je met vliegtuig of bus reist, kan handig zijn tegen vocht en vuil en zodat ze gewoon duidelijke hengsels hebben om hem aan op te tillen, en hem niet gaan optillen aan een wiel of wat dan ook. In zo’n bagageruim onderin een bus is het niet altijd lekker schoon. Ik zou de flight bag wel herkenbaar maken met een gekleurd ding ofzo, zodat niet per ongeluk een andere toerist hem van de bagageband in het vliegveld pakt. :slight_smile:

Wat dagtas betreft, dat is een persoonlijke voorkeur. Eigenlijk kun je wel uit de voeten met wat je ook in je eigen stad/dorp elke dag gebruikt, of in Europa op vakantie gebruikt als je overdag een stad bekijkt en wat extra water en een truitje en boek bij je hebt.

De een vindt een klein rugzakje handig. Ik zelf vind een schoudertas (met 1 band) handig, want die band kan ik diagonaal over mijn torso dragen zodat de tas niet snel af gegrist kan worden door bv. scooterrijders (wat in Amsterdam en Rome ook wel eens gebeurt), en op drukke plekken (met zakkenrollers) kan ik de tas makkelijk op mijn heup of buik dragen met een hand er overheen zonder dat het er raar uit ziet. Een rugzakje op je buik ziet er wel raar uit, maar op je rug heb je geen zicht op zakkenrollers.
Maarja als je dan een keer een hele dag gaat wandelen, zit een rugzakje misschien wel lekkerder.
Ik heb ook wel eens een uit de kluiten gewassen heuptas bij me, die ik meestal als schoudertas draag (dus de band ver uitgerekt), maar bij wandelingen in jungle-achtige gebieden wel om mijn kont. Ziet er absoluut niet uit!! Maar is wel heel comfortabel omdat ik nogal snel last krijg van mijn schouders, en ook niet hou van dat zweterige van twee banden om. Foto voorbeeld van heuptas, er past een spiegelreflex camera, trui, water etc in: Mucugezinho, Chapada Diamantina photo - Cecilia photos at pbase.com ja ik weet het, ziet er niet uit! Maar wel ideaal.
Hij is van Wildebeast van Perry Sport, die hebben ook wel goed stevig en betaalbaar outdoor gear. Ook mijn sporttas (rugzakje) van Wildebeast gaat al 10 jaar ofzo mee, alleen het koord heb ik 1x vervangen. Ritsen en naden nog steeds goed.

Qua dagtas zou ik niet echt speciaal investeren maar gewoon gebruiken wat je nu al gebruikt in de stad. En je kunt altijd onderweg een andere kopen. (Dus daarvan vind ik de kwaliteit dus weer niet zo belangrijk, maar misschien ook omdat ik het leuk vind om schoudertassen in andere landen te kopen ha ha).

Ik kies een beetje met welke dingen ik echt kwaliteit wil (thermisch ondergoed, grote backpack, sandalen) en welke dingen niet zo belangrijk zijn (broek, shirtjes, dagtasje). Het ligt er ook aan hoe de rest van jouw leven is… mijn fleece en thermisch ondergoed gebruik ik ook vaak voor fietsvakantie, na volleybal of wat dan ook.

Overigens heb ik het over thermisch ‘ondergoed’ dat er uit ziet als gewone shirts die je dus in het zicht kunt dragen, van Icebreaker, hebben ze in allerlei kleuren en met prints. Duur spul maar het is van merino wol dat niet kriebelt, en niet klam wordt, en niet zo snel naar zweet gaat ruiken. Ik heb er een dun zwart truitje van met lange mouwen (wat ik dus ook vaak gebruik bij sporten buiten), en een lange ‘onderbroek’ die ik onder een broek draag op reis als het koud is, en ook als pyama.

Bamboe is mijn nieuwe ontdekking voor zomerse shirtjes. 70% bamboe en 30% katoenen shirtjes zijn licht, zacht op de huid, geven veel minder snel zweetplekken, gaan veel minder snel stinken, de kreuk valt eruit zodra je het aantrekt. Te koop bij o.a. www.Supershirt.net (let op want ze verkopen ook 100% katoen, wat dus wel klam en zweterig wordt). Ook op markten en bij festivals hebben ze soms van die bamboe shirtjes.
Maar uiteraard kun je gewoon je favoriete zomershirtjes mee op reis nemen, liefst zo min mogelijk want in Azië kom je erg leuke spotgoedkope kleding tegen (van katoen… en ja wel bamboebossen maar geen bamboe shirtjes).

India is wel erg groot! Dus neem daar wel genoeg tijd voor (ik denk wel zeker 6 weken, wil je niet afraffelen). Ook is het een land dat zo heftig is dat ik er nog steeds niet heen heb ‘gedurfd’, niet vanwege gevaren maar vanwege vuil en drukte. Elke keer als vrienden terug komen uit dat land, bevestigen hun verhalen dat ook weer. En dat terwijl ik wel in Malawi enzo ben geweest. Dus dat wordt wel een mega cultuurschok als je nog niet eerder buiten Europa bent geweest.

Ik zou misschien eerder Argentinië toevoegen in plaats van Chili, vooral omdat La Paz duur is om op te vliegen, en Buenos Aires wel een populairdere hub is. En ook omdat het stuk tussen Santiago (Chili) en San Pedro de Atacama (noord-Chili) vrij saai is. San Pedro en omgeving zijn wel prachtig.
Ecuador kan een handige plek zijn om te starten of eindigen, kijk naar het klimaat. Volgens mij zijn vluchten naar Quito een stuk betaalbaarder dan naar La Paz. Maar nogmaals, Bolivia is wel ontzettend de moeite waard, dus gewoon over land daarheen reizen. (Of als je een betaalbare vlucht kunt vinden…).

Wat eventueel ook kan: Lima, Bolivia en San Pedro de Atacama (noord-Chili) op de een of andere manier combineren; en dus Argentinië laten zitten en de rest van Chili ook laten zitten. (Die zijn gewoon best duur.)
Je kunt de Uyuni-tour (=over die zoutvlakten, langs gekleurde meren en bergen en bizarre cactussen in Bolivia) doen vanuit Uyuni naar San Pedro, of andersom. Of als rondje vanuit Uyuni en terug (maar dan reis je veel dubbel), of misschien ook startend of eindigend ergens anders.
Kijk eens naar deze route van Koning Aap, je kunt delen ervan makkelijk zelf nabootsen alleen heb je wat meer tijd nodig want zij hebben alles natuurlijk al van tevoren geregeld of hebben een eigen bus. http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes > Zie het plattegrondje en de plaatsnamen aan de rechterkant, zij combineren op een handige manier die mooiste landschappen in zuidelijk Bolivia en noordelijk Chili, zonder veel dubbel te reizen.
Misschien kun je ook uit hun andere routes inspiratie opdoen voor wat er mogelijk is, en dan lekker zelfstandig nadoen. :slight_smile:

Zo, ik denk dat je wel weer een maand vooruit kan met al deze info en misschien moet je het over een half jaartje nog eens lezen. :slight_smile:

Hartelijk bedankt voor al je info en tips, en inderdaad, ik kan even vooruit met je informatie en lees het allemaal terug gedurende de voorbereidingen! Het gaat helemaal goed komen! :slight_smile: