In augustus vertrek ik voor 5 maanden naar Azie. Ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een backpack en mijn oog laten vallen op een Osprey Ariel 50 (of de herenvariant Atmos, die zat ook prima) en een North Face Alteo. Ik vind het bij beide fijn dat ze een luchtvenster hebben.
Alleen, ik kan ook een backpack voor iemand overnemen. Tegen een erg vriendelijk prijsje. Uiteraard gepast en deze zit in principe prima, Al merk ik wel dat een nieuwe beter zit. Het tweedehandsje hangt net iets meer op mijn schouders ipv heupen.
Ik hoor van praktisch iedereen dat een goede backpack echt belangrijk is. dit zou dus betekenen dat ik een nieuwe aan moet aanschaffen, die zat nou eenmaal beter. (ik heb beide met gewicht geprobeerd) maar als de tweede keus ook prima is en mij een stuk minder geld kost… wat is jullie ervaring met ‘een minder goede’ backpack/tweede keus?
Ik heb een lichte reumatische aandoening, dus last van mijn rug/schouders krijg ik sowieso. Ik ga geen lange trekkings doen en zal mijn backpack alleen dragen van deur tot deur. Wat zijn jullie ervaringen en wat adviseren jullie?
Ben een heel tevreden gebruiker van de Osprey Aether en North Face Surge, beiden zo’n vier jaar oud. Denk niet dat nieuwe versies me persé beter zouden passen. Ik kan ze beiden nog goed afstellen, terwijl ze flink misbruikt zijn. Ik gebruik voor de Osprey wel ter bescherming en voor de veiligheid een flightbag (afsluitbaar met slot).
Als amateur dokter/rugtassenboer vraag ik me alleen af of een backpack de beste oplossing is als je een ‘licht reumatische aandoening’ hebt. Ga je toevallig richting Zuidoost Azië? Zonder ambities als jungletochten is een alternatief idee misschien om met een tas/koffer op wielen te reizen
Ga inderdaad naar Zuidoost Azië en jungletochten met backpack staan inderdaad niet op het programma. Mijn klachten zijn ook niet zo erg dat ik er dingen voor moet laten, moet gewoon een beetje opletten, thats all. Is een koffer niet reuze-onhandig?
Susan,als je toch niet van plan bent om jungletochten te doen,dan kan je gewoon een koffer op wieltjes meenemen.(voordeel je moet niets sleuren en het bespaar je rug)
Ik heb laatst de beste aankoop in jaren gedaan: een koffermodel backpack met wielen én wegritsbare draagbanden.
Op mijn reis van 5 weken door Colombia heb ik vrijwel alleen gerold en maar twee keer die draagbanden nodig gehad in een dorp met heel lompe dikke kinderkopjes-straten waar het rollen echt niet ging.
Ik heb geen aandelen, het is gewoon echt een fantastische tas. De wielen zijn heel stevige skatewielen, en de draagbanden ook net zo comfortabel als van een normaal backpack. Hij ritst open als een koffer dus lekker handig om bij je spullen te komen.
Ik weet zeker dat ik er nog 10 jaar mee verder kan, zo niet langer.
====
Voor Zuidoost Azië zonder meerdaagse jungle trekkings ook zeker geschikt. Veel vaker dan je denkt, zul je gewoon over geasfalteerde straten lopen. Of stukken met taxi’s en tuk-tuks doen.
Na 15 jaren backpacken met een backpack op mijn rug, ben ik nu superblij met deze backpack met wielen en zou ik nooit meer terug gaan. Het scheelt zoveel gesjouw voor niks, en zweten en gedoe. Bijvoorbeeld laatst op het vliegveld van New york waren verbouwingen en werden we langs allerlei omwegen, liften en paden buiten de gebouwen omgeleid, bij elkaar 20 minuten lopen. Je kon dan niet een karretje van het vliegveld gebruiken (als je zelf geen wielen had). Maar ik kon lekker 20 minuten lopen met mijn tas op wielen! Dat had ik echt niet willen doen met backpack op mijn rug.
Maar het ligt er denk ik ook aan hoeveel je nog denkt te gaan reizen in je leven. Als je bang bent dat je reizen misschien toch niet zo leuk vindt en daarna de rest van je leven met de auto op vakantie gaat, of alleen in Europa met een koffer… dan zou ik niet investeren in een nieuwe tas. Maar als jij denkt dat je wel vaker buiten Europa rondreizen zult maken, dan is het natuurlijk een investering voor járen, niet alleen maar voor deze vakantie. (En als je dan die tas van je vriendin overneemt, maak je 2x kosten want dan zul je waarschijnlijk al snel een betere tas willen.)
P.S. 60 liter is vrij veel dus neem hem hooguit driekwart vol mee! Vooral als je naar warme landen gaat, heb je maar weinig nodig, dan kun je eigenlijk met een liter of 40 ook wel toe. Maar een grotere tas kun je natuurlijk gewoon voor een deel leeg laten; zo heb je meteen ook ruimte voor souvenirs.
Er is in bijvoorbeeld Thailand en Laos veel leuke spotgoedkope kleding te koop. En voor weinig geld kun je het telkens laten wassen. Dus echt niet teveel meenemen!
dankjewel Cecilia en Georgessiam, ik ben weer een dilemma rijker Of ik hierna nog veel ga reizen, geen idee. Alles staat open! Ik zal eens info gaan zoeken over jouw tas.
Hebben jullie ervaring met tweedehandsjes?
@Cecilia, was ik ook zeker niet van plan! Als ik voor een week kleding meeneem zit ik goed toch?
60 liter is inderdaad erg veel! Met een week kleding kom je een aardig eind.
En over de tas; het is wel belangrijk dat deze goed op je heupen steunt en niet op je schouders zoals je verteld bij die 2e hands tas. Maar als je deze tas nog beter kunt afstellen dan zou het niet veel uitmaken hoor, een nieuwe of deze 2e hands.
60 liter is alleen veel voor Azië. Maar als je de tas ook wilt gebruiken voor de rest van je leven voor reizen naar landen waar het ook wel eens kouder is of regent, is 50 liter wel relaxed, en die 10 liter extra is dan wel handig voor souvenirs. Dus zoveel is 60 liter ook weer niet. Je hoeft het niet vol te stoppen op de heenweg.
Ik ga goed kijken naar de instellingen van de tas, er kan vast nog een en ander aangepast worden. Tweedehandsje is ook een 50L. Ik moet zeggen dat hij tijdens de proef-inpak al heel vol zat. het gaat nog wel een uitdaging worden denk ik
Als hij teveel op je schouders hangt i.p.v. je heupen, moet je het rug-gedeelte misschien ‘langer’ zetten. Bij goeie backpacks kun je de aanhechting van de banden aan de tas in zijn geheel naar boven of beneden verstellen (is iets meer gedoe dan aan wat straps trekken hoor, misschien even zoeken).
Of je een backpack nodig hebthangt een beetje van het land(en) af die je gaat bezoeken. Thailand is te vergelijken met een Europees land. Over het algemeen heb je daar niet per se een backpack nodig. De stoep is goed te doen met een koffer (neem een 4-wielige koffer, belast je een stuk minder dan 1 met 2 wielen), zelfs beter dan Belgie, maar er zijn ook landen in Azie waar niet overal goed begaanbare stoepen zijn en je uiteindelijk jezelf minder belast met een backpack dan met een koffer.
Ik zie een discussie over het aantal liters. Ik zou zelf gewoon een zeer lichte backpack kiezen die goed instelbaar is op je bepakking en op jouw lichaamsvorm. In theorie zou je een tas kunnen nemen van 1000 liter zolang deze maar lichter is dan een ander en goed valt in te stellen. Niemand verplicht jou om de volle 1000 liter van zo’n tas te benutten. Daarnaast kan het zijn dat je bv een zeer lichte slaapzak (in Azie meestal niet nodig) meeneemt. Die neemt veel ruimte in, maar weinig gewicht.Dan zit je met een tas van 50 liter niet goed. Veel merken hebben backpacks die special voor vrouwen ontworpen zijn. Mocht je bv iets bredere heupen hebben dan kan dat een flink aangenamer draagcomfort opleveren.
Ik kan zelf het merk Gregory voor Azie aanraden. Ten eerste omdat de backpacks van hen erg licht zijn. Ten tweede omdat ze vaak waterdicht zijn en je dus geen raincover nodig hebt. Bij de heupen bewegen de heupgordels met je mee, waardoor de rugtas altijd recht op je rug blijft zitten en je dus minder stress op je botten zet.
Misschien kun je eens langs gaan bij Kathmandu in bv Utrecht (heel goede zaak of Bever en A.S. Adventures(Belgie)). Daar hebben ze North Face, Osprey en Gregory. Ik denk dat je al snel de North Face opzij zult zetten. Gregory en Osprey hebben beide zijn Eigen voordelen, maar gezien je schouder en rug problemen (wat ik ook heb) zul je denk ik Gregory een geode kandidaat vinden.
Hierbij de website (kleuren van de tassen verschillen per land): Gregory
Als je echt alles goed wil hebben, dan zul je naar Duitsland moeten. Bij veel merken kun je de lengte van je rug instellen via een special system. Maar uiteindelijk weegt dat system ook wat en is de tas bedoeld voor iedereen, niet special op een bepaalde lengte. In Duitsland meten ze je lichaam op en maken de tas dan op jouw maat zodat je de perfecte tas hebt. Immers heb je niet alleen maten voor de rug, maar ook voor de heupbanden en schouderstraps etc. Bij die generiek instelbare tassen kun je het enigzins aanpassen, maar niet perfect. Volgens mij doen Gregory en Osprey dat in Duitsland. Dit kost je overigens niet meer geld. Maar vraag ook zeker bv Kathmandu of ze de juiste maat heupbanden etc voor je kunnen bestellen. Op de Gregory site kun je een indicatie vinden van jouw maten.
Ikzelf heb dat ook gedaan en wil nooit meer anders. Nu gaat de rugtas met bijna 30 kilo met plezier mee. Hiervoor begon ik het al zwaar te krijgen boven de 16 kilo.