Backpack

Hallo allemaal,

Ik ga volgend jaar een reis door Azië maken, waar ik erg naar uit kijk.
Om alles van te voren goed voor te bereiden ben ik nu al op zoek naar de juiste backpack.
Ikzelf wil gaan voor een 65 Liter, en nu zat ik wat rond te kijken naar een goede, betaalbare rugzak.
Vind het toch lastig.
Heeft iemand hier ervaring met het merk Gelert (Horizon of Wilderness) en zo ja, bevalt dat? Zo niet, nog iemand tips voor een goede backpack rugzak?
Mijn eisen zullen sowieso zijn:

  • waterdichte hoes voor over de backpack
  • verschillende vakjes
  • mogelijkheid voor een drinkfles
  • voor open te maken vak

Alvast bedankt!

Groetjes,
Maaike
p.s. en ja, ik ga de backpack voor aanschaf zeker nog in de winkel opzoeken
p.s.s. Backpack Nomad : Cayenne 55 Allround Backpack Dark Grey
Iemand ervaring mee?

Hey Maaike,

Ik heb geen ervaring met de merken die je opnoemd, maar ik heb wel toevallig van de week een Lowe Alpine backpack gekocht. 55 liter plus 10.
http://www.soellaartshop.nl/frontier-nd-55-15
Ik vind het echt een fijne rugzak en zo te zien voldoet hij ook je eisen!
Succes!

Groetjes,
Marcia

Ik vind 65 liter voor een backpack erg veel. Ik heb zelf een backpack van 55 liter, en dat was altijd voldoende. OOK voor reizen van meer dan 6 maanden! Je moet het ding ook kunnen dragen. Ik streef ernaar om niet meer dan 12-15 kilogram mee te nemen in mijn backpack. (Als ik ga duiken en mijn eigen uitrusting meeneem zit ik daarboven, anders nooit.)

Wat de waterdichte hoes betreft: deze is inderdaad heel handig! Maar… deze hoeft niet aan de backpack vast te zitten. Voor 20-30 euro koop je een universele hoes. Het voordeel van een losse hoes vind ik dat je meer keuze hebt qua rugzakken, en hij is makkelijker schoon te maken of te vervangen. Mijn rugzak gaat langer mee dan mijn regenhoes. (De rugzak is nu 12 jaar oud, gaat meerdere keren per jaar op reis, en doet het nog prima.)

Ik heb overigen een Nomad Eagle 55L. Geen frontload, dat bestond toen nog niet :wink: Maar als je handig inpakt mis je dat niet. Althans, ik mis het niet.

Heel erg bedankt voor de reacties :slight_smile:
Ikzelf heb nog niets aangeschaft omdat mijn reis een klein stukje uitgesteld is, maar ik ga, als ik ga passen, zeker de opgenoemde rugzakken proberen.

Hartelijk dank :chin:

Ik heb een TFX Cerro Torre ND voor vrouwen aangeschaft recentelijk.
Mijn tweede backpack en deze gaat over 3 weken meer voor een reis van 3.5 mnd! Voldoet ook aan je eisen is wel prijzig, maar als je hem veel wilt gebruiken dan is het het waard en zeker voor een langere reis (is de backpack wel je huisje).

Een grote investering maar betaald zich echt terug!

Mijn tip is backpackexplorer in Zoetermeer… Daar pas je net zolang een tas tot je de juiste hebt gevonden. Prijzen van 100 tot 300 euro ofzo! Ik heb m daar ook gekocht, echte aanrader!

Hoi Maaike,

Ik heb een Deuter 45 liter én het motto: ‘alles wat je thuis laat is meegenomen’.

Groetjes,
Inge
www.tochgedaan.nl

Een backpack is echt een heel persoonlijk iets, bij elke rug past weer een andere beter, dus het heeft niet zo heel veel zin om bepaalde types hier op te vragen. Je moet echt zelf passen. Daarnaast heeft ook iedereen weer andere voorkeuren qua vorm en aantal vakjes / ingangen van de tas.

Wel een goed idee om te vragen welke merken stevig genoeg zijn en lang goed blijven, en bij welke winkels je serieus en goed geholpen wordt.
Zelf ben ik blij met mijn Nomad die een jaar lang de wereld over is geweest, en daarna ook nog (opgeteld) vele maanden mee is gegaan. Nomad is niet zo duur als bijvoorbeeld Fjallraven enzo, maar wel superstevig. En volgens mij is Wildebeast ook een prima en betaalbaar merk, althans de kleinere rugzakken en de jassen die ik van dat merk heb, zijn heel sterk, slim ingedeeld en duurzaam. Als je naar een Perry Sport gaat met een aparte outdoor afdeling, werkt daar meestal wel iemand met verstand van zaken. Altijd de riemen laten afstellen op jouw rug, de tas passen, en wat gewicht in de tas doen, of de verkoper de tas naar beneden laten trekken (zodat het voelt alsof er gewicht in zit).

Voor een vrouw is 65 liter superveel, tenzij je een tent meeneemt en trekkings gaat maken met voedsel en drinken dat je zelf gaat dragen.

Voor Azië zou 45-50 liter genoeg moeten zijn. Zelf heb ik een tas van 55 liter die ik ook voor koude landen (dus grotere schoenen en meer warme kleding) kan gebruiken, en twee vakken van samen 10 liter (neem ik leeg mee; handig voor souvenirs). Naar Azië had ik die tas 3/4 vol op de heenweg en nog had ik teveel bij me.
10-12 kilo is het prettigst voor een vrouw (en dan nog wat meer in je handbagage). Als het veel zwaarder wordt, zul je jezelf vervloeken elke keer als je een tijdje naar een leuk hotel moet zoeken. Dus verzamel ook van tevoren eens al je spullen die je mee wilt nemen en probeer het in te pakken, en ermee te lopen.
Ik vind het ook lastig hoor, en neem toch vaak nog net wat meer leuke hempjes enzo mee dan nodig… maar uiteindelijk heb je toch meestal je favoriete kleding het meest aan (en die ook comfortabel zit in dat weer), en de rest loop je maar voor niks mee te sjouwen… en bovendien kom je ook daar nog leuke kleding tegen.

Ik weet niet of je van lezen houdt… misschien is een e-reader een goed idee. Of neem anders twee of drie pocketromans mee in het Engels, die je makkelijk kunt ruilen (via de speciale ruilkasten in ho(s)tels / restaurants, of 1 op 1 met andere reizigers).

Ik heb nu een ‘bovenlader’ backpack met vrij kleine toegang dus; wel ook aan de onderkant een ritsvak. Als ik nu een tas moest kopen, zou ik meer voor een model kiezen dat als een soort koffer open kan zodat ik makkelijker bij mijn spullen kan. De ritsen zouden dan wel goed tegen stof en vocht moeten kunnen (dus een laagje stof er overheen of erachter zodat dat niet je tas in gaat), en goed dicht moeten kunnen met een slotje. Ook zou ik het handig vinden als er op de een of andere manier meerdere kleine vakjes in of aan de tas zitten; nu bestaat mijn tas uit twee grote vakken (+ de twee los aanhechtbare vakken die ik leeg meeneem) en dat is soms onhandig. En mijn huidige tas is erg smal (wel handig in treinen) maar daardoor ook relatief hoog als hij vol is, wat gauw een topzwaar gevoel geeft en ook vaak zorgt dat mensen zeggen: jeutje wat heb jij een enorme tas! terwijl hij net zoveel liter heeft als die van een ander, maar die gewoon een andere vorm heeft.

Zelf gebruik ik een goedkope (plastic geweven) aardappelzak om mijn backpack heen, als hij in het vliegtuig of een bus moet. Dan is hij beschermd tegen het eerste stof en vocht, en ziet het er wat armoediger uit en dus minder aantrekkelijk voor dieven. Maar een hoes die er omheen kan terwijl de tas om je schouders hangt, kan ook wel handig zijn.

De mogelijkheid voor een drinkfles heb je mijns inziens niet nodig aan je backpack, maar in of aan je dagtas.
En of je dagtas dan een rugzakje of een schoudertas (of heuptas??) moet zijn, tja dat is weer een heel andere discussie… :slight_smile:
Ik heb ook geen speciale drinkfles bij me (onhandig), maar gebruik gewoon de flesjes en flessen zoals je die in de supermarkt ter plaatse koopt. In sommige hostels kun je die bij laten vullen met drinkwater dus kun je ze toch af en toe hergebruiken, totdat ze beginnen te stinken (in de tropen is dat nu eenmaal snel zo).

Prachtig motto van Tochgedaan trouwens!
Ze zeggen ook wel: “bring half the stuff you think you will need; bring twice the money you think you will need”.
Je kunt altijd nog dingen ter plaatse kopen als je ze écht mist.

Succes en veel plezier met alle voorbereidingen.

1 like

Hey Cecilia74,

Hartelijk dank voor jou uitgebreide reactie.
Ik heb al wel wat tassen gepast, en tot nu toe bevalt de nomad Sahara 55 wf het beste :slight_smile:

Begin volgend jaar ga ik die dan ook aanschaffen.

Verder ben ik het eens met de slogan van hieronder! Je neemt altijd te veel spullen mee (zie maar als je gewoon een weekje op vakantie gaat!) en loopt meestal in 2 kledingsetjes, haha.

Ik moet nog is goed nadenken wat mee te nemen…

Groetjes

Backpack is inderdaad een persoonlijk iets. Testen in de winkels is de beste optie want je moet zeker weten dat je hem persoonlijk helemaal tevreden bent. Tis een beste grote investering. Je wilt niet halvewege de vakantie helemaal gebroken zijn omdat je backpack niet aan je eisen voldoet.

En je kan beter een iets te grote backpack hebben dan in je ingedachten zou hebben. 65liter is een mooie maat ervoor. Zelf heb ik hier niet zoon probleem mee. Maar voor andere zou dit een hekel punt kunnen zijn

Zelf heb ik de Deuter Aircontact 65+10. Deze is tegenover de andere backpacks die ik om heb gehad één van de stuggere. Misschien iets minder comfort maar denk dat deze goed aan blijft voelen en dat de slappere in de loop van de tijd wat verder verslappen.(teminse dit is mijn beredenering:) ) En heb toch vaak dat hij volledig bepakt was. Maar dat komt ook omdat ik eigenlijk nog alleen maar op bestemmingen geweest ben waar het was kouder was :slight_smile: Dus als je continue in de warmte loopt heb je al gelijk een hoop kleding minder. En neem altijd teveel mee omdat ik vaak geen zin heb om te wassen haha.

Nadeel van deze backpack is trouwens wel dat je hem niet openklapt als een koffer. Maar je kan bij je spullen door de bovenkant en door in het onderste vak de ritssluiting open te maken.

Als je je backpack in gaat pakken zou ik je als tip geven om bijvoorbeeld sokken en ondergoed in apparte pastik zakken te doen. Zo kan je makkelijk dingen soteren zonder dat alles door elkaar heen geschud word. En mocht je toch een flinke regenbui verzeild raken, heb je meer kans dat ze droog blijven. Plus dat je het vuile was ook in een apparte plastik zak kan doen.

Ja dat doe ik ook altijd. En als ik in een hotelkamer geld wil verstoppen, zit er meestal ook wel wat tussen mijn vuile was… :slight_smile: (Niet vergeten natuurlijk)

Ik verzamel ook wel andere dingen in losse tasjes in mijn backpack, bv. snoertjes en opladers en ander klein grut.

Qua toilettas is het handig om er zo eentje te hebben die een haak heeft als hij opengeklapt is, zodat je hem ergens aan kunt ophangen. Want je hebt niet altijd een handig tafeltje tot je beschikking. En zo kun je direct overal bij want hij hangt open. Liefst ook eentje met veel vakjes die je dicht kunt ritsen. Ik heb zelf ook een touwtje aan die bovenkant gemaakt voor als de haak te smal is voor een brede knop aan de muur.

En ik probeer flesjes te gebruiken met draaidop, niet met een dopje dat makkelijk open floept… want dan vind je alle shampoo of anti-muggenspul of wat dan ook in je hele toilettas… :S Bij onbetrouwbare dopjes doe ik er wat tape overheen bv. papieren afplaktape die je bij schilderen gebruikt, blijft lang plakken en herplakken. Of Duct-tape is ook altijd goed (Sowieso is het handig om een stuk Duct-tape meenemen om wat-dan-ook te repareren of op te hangen, bv. je klamboe mee ophangen als er geen haakje is in het plafond… ik haal altijd een stuk Duct-tape van de rol en neem dat los mee, want de rol is groot en onhandig).
Nou en meer van dit soort kleine handigheidjes staan in mijn ‘Gratis reistips’ lijst.

1 like

Dat komt bij mij ook wel eens doordat ik inpak terwijl het in NL koud is, terwijl ik naar een land ga waar het 30 graden is. Omdat ik het dan koud heb, pak ik automatisch toch wat meer warme spullen in. Die ik vervolgens niet gebruik (of soms puur en alleen een keer aandoe “omdat ik het anders voor niks bij me heb”, ken je dat? ;)).
En ook vergeet ik soms net dat shirtje dat zo lekker zit in de hitte, wat net wat minder aan je lijf plakt dan andere shirts… dus misschien moet ik gewoon de verwarming heel hoog zetten als ik inpak, of oude vakantiefoto’s erbij houden van wat ik ook alweer het liefst draag.

Ik ben trouwens helemaal weg van bamboe t-shirtjes, die inderdaad veel minder plakken, minder snel zweetplekken vertonen, heel luchtig aanvoelen, minder snel gaan stinken… dus gemaakt van 70% of meer bamboe in plaats van 100% katoen. En niet zo lelijk als van die speciale outdoor-kleding (waarom maken ze die altijd zooooo lelijk en van enge stugge plakkerige stof? okee het droogt misschien snel maar wat heb je daar aan, als het verder heel rot zit?).
Bamboe shirts vind je o.a. hier: http://www.supershirt.net/shirts/ > als je naar beneden scrollt zie je de onbedrukte ‘Bamboe pakket raglan vrouw’, maar ze hebben dus ook leuke bedrukte bamboe shirts.