Ik heb al een hoop informatie over backpacks gevonden, maar ben er toch nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik via deze weg wat advies wil inwinnen.
Begin 2012 ga ik samen met mijn vriend voor 4,5 maand reizen door Azië, we zullen slapen in goedkope accommodaties en zoveel mogelijk reizen met de trein. Af en toe is een binnenlandse vlucht noodzakelijk.
Ik heb een Deuter 50+10 SL backpack gekocht en nu vraag ik me toch af of deze niet wat groot is. Ik ben zelf 1.67 en weeg 59 kg. Naast mijn backpack heb ik ook nog een daypack (deuter) van 24 liter om onder andere mijn spiegelreflex in op te bergen.
Mijn vraag is dus, is mijn 50 liter backpack te groot, of is het goed voor een reis van 4,5 maand? Omdat ik er ook een redelijke daypack bij heb…
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven! Alvast bedankt =)
Tja, ik denk dat het echt voor iedereen anders is. Mij lijkt ie niet te groot, maar juist wel goed. Ik heb als ik me niet vergis een backpack van 65 liter, en die krijg ik altijd verbazingwekkend vol gepropt. Ook als ik me voorneem om niet te veel mee te nemen. Als je alleen naar azie gaat scheelt het wel dat je niet echt warme kleding nodig hebt (tenminste, dan ga ik van z-o azie uit).
Maar ik ben zelf dan weer een ontzettende koukleum, dus neem ook naar warme landen een lekkere trui mee. Voor je het weet zit je toch ergens wat meer in de bergen en kan het 's avonds aardig koud zijn.
Ik ben zelf ongeveer net zo groot en zwaar (of licht ;)) als jou en had er nooit echt veel problemen mee, omdat je eigenlijk niet zo heel vaak die tas op je rug hebt.
Maar ik ben ook wel eens mensen tegengekomen die een paar maanden reisden met een uit de kluiten gewassen daypack als enige baggage. Ik zou niet weten hoe ze dat deden. Kleding kan je wel overal laten wassen, maar ik neem toch altijd wel 7 shirtjes ofzo mee, zodat je minstens een week vooruit kan. Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om dan een week in hetzelfde shirtje te lopen, dat scheelt ook weer ;).
Heel verhaal geworden, hopelijk heb je er iets aan.
Hi!
Lekker vooruitzicht heb je…zalig!
Ik sluit me aan bij Ispiegel. Ik ben ongeveer net zo groot als jij bent en heb n backpack van in totaal 65liter. Iedere keer denk ik ook, goh, die komt niet vol, maar daar vergis ik me dan toch weer in, slaapzak en/of lichtgewicht sleepliner, medi-kitje, schoenen (in praktijk zal je ws toch veel op teenslippers lopen, dus schoenen moeten in de tas), extra broek, iets warms, je zal zien dat zelfs als je heel licht pakt en niet helemaal vol je uiteindelijk blij zal zijn dat je de ruimte hebt. overigens is het reizen met een Backpack én een volle daypack niet aan te raden hoor, daypack half vol, meer dan zat, kan je m nog eens makkelijk vasthouden in de overvolle minibusjes enzo, flesje water, camera, iets te knabbelen voor onderweg is zat, de rest in je backpack!
Veel plezier!
Hebben jullie altijd alleen gereisd toen jullie die backpacks gebruikten?
Vooral omdat wij samen gaan reizen kreeg ik het idee dat hij dan misschien te groot zou zijn. We verdelen namelijk de meeste dingen. Alle hoog nodige dingen gaan bijvoorbeeld in 1 toiletzak en zo is het ook met de ‘pillen en pleister-voorraad’. Vooral gaat er dus wat kleding in mijn backpack, en hier heb ik denk ik geen 60 liter voor nodig…
In mijn daypack was ik inderdaad niet van plan veel te stoppen. Alleen mijn spiegelreflex, wat eten / drinken en belangrijke papieren. Eventueel een trui of vestje mocht dat nodig zijn. Maar het is gewoon een erg fijns tas
Verder zijn we nu begonnen aan de voorbereidingen. Het is vooral Zuidoost Azie wat we zullen bezoeken (Thailand, Cambodja, Vietnam, China, Tibet, Nepal) Maar het duurt nog een jaar voordat we eenmaal weg gaan… Al is voorpret natuurlijk ook erg leuk!
Geloof me, 50 liter is echt niet te veel, eerder aan de krappe kant. die extra 10 liter zijn ws van die uitklap zakken enzo…gewoon niet volstoppen, en evt, strak aan strappen. Maar ja, idd reisde wel alleen, alles klein en lichtgewicht…maar al met meer aan liters dan dat jij hebt.
succes!
50+10 is best wel ok. Als je nu 4.5 maand of twee weken rondtrekt, eigenlijk heb je dan toch hetzelfde mee. Neem zo weinig mogelijk mee, als je iets mist ginds, kan je 't toch kopen voor een prikje. Probeer te vertrekken met een halfvolle rugzak.
Eigenlijk had je best andersom gewerkt. Even de spullen die je wil meenemen op een hoopje leggen en dan een rugzak kopen waar alles in past. Als je een te grote rugzak koopt, heb je al snel de neiging om veel te veel mee te nemen.
Ik reisde met 2 anderen, en we hadden dus ook wel wat verdeeld, maar dan nog neem je stiekem best veel mee. Aangezien je ook naar tibet gaat, zou ik toch zeker warme kleding meenemen (of inderdaad daar kopen, maar dan zal het toch weer in je backpack moeten als je weer in een warmer klimaat bent).
Toen ik vertrok had ik bijvoorbeeld een spijkerbroek en gympen aan maar als je eenmaal in een warm klimaat bent, moet dat alles dus wel in je tas passen. En dan is een paar wandelschoenen, gympen, teva’s en teenslippers misschien wat overdreven, maar ik was toch blij dat ik ze allemaal bij me had
Ik denk dat 50 liter wel prima is, en inderdaad als je gaat zorgen dat ie niet propvol zit als je vertrekt dan is het prima. Onderweg wordt je ook steeds handiger met inpakken, op een gegeven moment had ik er 20 kilo in weten te proppen (wat overigens geen aanrader is; dan wordt het wel zwaar, haha)
Wel een erg gave reis zeg; deze landen heb ik ook allemaal bezocht, de een wat korter dan de ander, maar het is echt super. Veel plezier met de voorpret en als je nog iets anders wil weten dan vraag maar raak!
Ik reis altijd met een Nomad rugzak van 55 liter. Hier heb ik reisjes van een week mee gemaakt, maar ook meerdere trips van meer dan een half jaar.
Hoe groter je tas, hoe meer je meeneemt. Blijf kritisch wat je ECHT nodig hebt, en laat de rest lekker thuis. Veel dingen zijn onderweg gewoon te koop, en vieze kleren kun je wassen.
Ik heb mijn tas afgelopen week eens goed strak getrokken en volgepropt met de dingen die ik mee zou willen nemen en dit ging best goed!
Dan heb ik nog wat ruimte voor eventuele spullen die nog mee moeten en genoeg plek voor de souvenirs die onderweg gekocht gaan worden
Bedankt voor jullie tips! Wij gaan ons verder verdiepen in de route… Mochten jullie nog tips en adviezen hebben, deze zijn natuurlijk van harte welkom!
Ik denk ook dat het niet heel erg veel te groot is. Maar vul maximaal 50 liter en laat zeker die +10 leeg voor souvenirs. Neem kleding mee die in laagjes over elkaar kan en reken erop dat je in Azië ook veel leuke kleding kunt kopen (dus neem niet precies genoeg hempjes mee maar juist iets te weinig… desnoods wat vaker wassen, maar beter dan uiteindelijk 3-5 meer hempjes hebben dan je echt nodig hebt).
Ik reis meestal met 55 liter +10. Die 55 stop ik niet helemaal vol en de +10 zijn twee legen vakken die er eventueel later aan kunnen. Bij mij gaat er vaak een hoop gewicht zitten in stekkertjes en opladers, en tóch weer teveel shampoo enzo.
Elke keer neem ik me voor minder mee te nemen maar het lukt nog niet zo goed. Laatste vakantie ging ik héén met 11 kilo, was best tevreden, ook gezien het feit dat ik vertrok in de winter en dus fleece en dichte schoenen mee had. Terug wel aardig wat sjaaltjes en souvenirs ingekocht dus meer kilo’s.
Naast mijn backpack heb ik een schoudertas van ongeveer 15 liter, schat ik.
Ik ben wel eens op Java een man tegengekomen die met een heel klein plunjezakje reisde met daarin: zijn tandenborstel, een schrift en pen, en zijn paspoort. Hij droeg slippers, een t-shirt en een korte broek. Volgens mij droeg hij geen onderbroeken en zo af en toe huurde hij een jas als het ergens koud was. Ik heb geen idee of hij zijn kleren ooit waste en wat hij deed terwijl die droogden. Hij stonk niet en was een wandelende encyclopedie over reizen en allerlei landen, en heel relaxed en aardig.
En ik ben ook wel eens een andere man tegengekomen die zichzelf altijd door anderen op de foto liet zetten, dan zijn mailadres of Facebook account gaf en aan diegene vroeg of ze hem de foto wilden sturen. Wat de meeste mensen helemaal geen probleem vinden (maar misschien wel vergeten).
Dus zo kan het ook! Maarja wat vind jij prettig?
Ze zeggen wel eens: bring half the stuff you think you will need, and twice the money you think you will need. Maar ik ben vaak ook wel blij met dingen die ik toch maar mee heb genomen. Zoveel wandel ik toch niet met mijn backpack, vaak alleen van taxi naar hotel.
Oh ja en via mijn handtekening vind je nog allerlei algemene tips.
Veel plezier, mooie reis! En wees erop voorbereid dat je voor het leven geïnfecteerd zult raken door de travel bug!
Cécile