backback 55 + 10 genoeg?

Beste mensen,

Ik heb een backpack van 55 + 10 gekocht om in de toekomst te gaan reizen. ik vraag mij nu eigenlijk af of dit voldoende inhoud is? Mijn planning is om maximaal een half jaar te gaan reizen in voornamelijk warme landen (Azië). Graag wat meningen of de inhoud voldoende is om zulk soorten reizen te gaan doen.

Alvast bedankt!

Ik weet zeker dat heel veel mensen zullen zeggen dat het weinig is, maar mijn tas is óók 55 + 10 liter. Daarmee heb ik een halfjaar door Indonesie gereisd, een jaar door Azie en Europa (ja, ik had een winterjas en winterkleding mee), 1,5 maand door Peru/Bolivia of Zuid-Afrika/Mozambique de winter, enz.

Ik weet mijn tas zo in te pakken dat het gaat. Het is krap, maar ik heb nooit spullen gemist. Hoe groter de tas hoe meer je meeneemt, maar dat is echt niet nodig! Je kan ook een keer vaker de was (laten) doen :wink:

Meestal stellen mensen zichzelf dit soort vragen vóórdat ze iets kopen. :wink:

Voor warme delen van Azië kan 40 liter ook wel. Dus neem hem niet helemaal vol mee. Je komt daar ook veel leuke goedkope kleding tegen en je wilt nog ruimte hebben voor souvenirs.

Ik heb een jaar gereisd door koude en warme landen met 55 + 10 liter. Op de heenweg ongeveer 50 liter bij me. Op de terugweg zaten ook die (losse) zijvakken vol souvenirs. :slight_smile:

Op internet vind je volop checklists / paklijsten voor wat je mee moet / kunt nemen op reis. Tip: vooral dunne laagjes kleding, geen dikke laag meenemen. Als het koud is doe je gewoon meerdere dunne laagjes over elkaar aan. Eén winddichte laag is wel prettig.
En ook een stelregel in de reiswereld: “Neem half zoveel spullen mee als je nodig denkt te hebben. Neem twee keer zoveel geld mee als je nodig denkt te hebben.” :slight_smile: