Mijn broer en ik gaan in de maand juli ongeveer 25 dagen naar Peking/Tibet/ Nepal.
Het reisschema is ongeveer als volgt:
12 juli: Aankomst in Beijing
13 juli: Verblijf Beijing
14 juli: Verblijf Beijing
15 juli: Verblijf Beijing
16 juli: Verblijf Beijing
17 juli: Beeijing
18 juli:trein Lhasa
19 juli: Treinreis
20 juli: Aankomst in Lhasa
21 juli: Acclimatisatiedag in Lhasa.
22 juli: Excursie naar Sera en Drepung
23 juli: Excursie naar de Jokhang tempel en het Potala paleis
24 juli: Rit van Lhasa naar Gyantse via het Yamdrok Yamtso meer.
25 juli: Bezoek Kumbum stoepa en in Shigatse het Tashilunpo klooster en door naar Sakya.
26 juli: Rit van Sakya naar Rombuk.
27 juli: Bezoek aan het Everest Base Camp en door naar Zangmu.
28 juli: Rit naar Kodari en vandaar naar Kathmandu.
29 juli: Verblijf Kathmandu / Nepal
30 juli: Verblijf Kathmandu / Nepal
31 juli: Verblijf Kathmandu / Nepal
01 aug: Verblijf Kathmandu / Nepal
02 aug: terugvlucht
Nu neem ik natuurlijk een backpack rugzak mee, maar ik vraag me af hoeveel liter inhoud deze moet hebben. Ik heb er 1 gezien van 55 liter, maar is dit wel genoeg? Ik heb natuurlijk te maken met veel verschillende weersomstandigheden en het is toch 25 dagen.
De beste tip is altijd: neem wat bagage mee naar de winkel en kijk of alles past. Zo kom je er ook achter of de rits niet aan de krappe kant is voor een groter item, of je alles goed kan bereiken zodra je het nodig hebt, etc. Een slaapzak en -matje kun je vaak ook aan de buitenkant bevestigen.
Hm… Dat is dus het probleem, ik heb nu nog geen idee wat allemaal mee moet. Maar een matje en slaapzak heb ik (geloof ik) niet nodig, omdat ik iedere nacht in een hostel of hotel slaap…
Ik heb een 65 tot 80 liter (met uitschuifmof) gekocht toen ik naar Australie ging. Vooral vanwege de verschillende weertype’s en meer soorten kleding. Achteraf heb ik het extra uitschuifdeel alleen voor souvenirs echt nodig gehad Voor trips naar warme landen is 65 meestal al teveel, maar dat is mijn persoonlijk ervaring. Iedereen neemt een andere hoeveelheid mee.
Mij lijkt voor het gebied waar je heen gaat 55 liter wel wat aan de kleine kant, want alleen slippertjes en een t’shirt zal daar wellicht te fris zijn. Voordeel is wel dat je in veel gebieden tussendoor voor een relatief klein bedrag wat kunt laten wassen.
Ik zou zeggen voldoende. Ik had ook een 50 liter bij naar china, maar ik was daar in de winter, dus dikke warme kleding mee. In de zomer heb je die wel wat nodig maar niet zoveel.
Let op in de winkel dat het een ‘slank’ model is dus weinig zij/voor vakken. Deze zitten vaak in de weg wanneer je je tas kwijt wilt in een bagagerek in de trein bijvoorbeeld.
Ik had eerst een 65 liter tas voor eerder reizen gebruikt, maar vond hem onhandig groot tijdens reizen. Wanneer ik voor minder dan een maand reis naar een warm land heb ik een 40 liter rugzak waarin ik zelfs ook nog kleine souvenirs kwijt kan. Door alles klein op te rollen kun je heel veel kwijt!
dus goed passen en kijken in de winkel. En zoals gezegd, je kunt ook vaak voor weinig geld je kleding laten wassen.
Wanneer je in hostels slaapt heb je idd geen slaapzak of slaapmatje nodig. Wat wel handig om mee te nemen is een lakenzak. Deze kun je goedkoop kopen bij de xenos.
De route die jij wilt gaan afleggen ben ik aan het uitpluizen. Maar Tibet is erg lastig… Heb je deze reis helemaal zelf gepland of ga je met een georganiseerde reis mee? Ik ben erg benieuwd!
Volgend jaar wil ik hetzelfde stuk af gaan leggen, en omdat je het stuk in Tibet niet ‘zelfstandig’ af kan leggen vroeg ik me af hoe je dat geregeld had.
Ik reis +/- 5 maanden per jaar met 55 liter.
Ik ben net terug van Argentinie van het zuiden (-5 gr) tot het noorden (+35 gr)
en 55 liter is echt genoeg. ALLES WAT JE THUIS LAAT IS MEEGENOMEN!!]
Onderweg kan je alles kopen wat je tekort komt en meestal goedkoper.
Hoe minder je me neemt hoe prettiger je reist. Dat is mij ervaring na jaren van reizen.