Wat mee te nemen op een reis van 5 maanden?

Ik ga 5 maanden in m’n eentje door ZO azie trekken (thailand, laos, cambodja, vietnam en afhankelijk van de situatie terplaatse ook myanmar) en vind het nogal moeilijk te beslissen wat ik mee moet gaan nemen…
Er zijn hier vast mensen die mij hiermee wat op weg kunnen helpen…

bv.

1. goede trekking kleding, dus lichtgewicht, sneldrogend en afritsbaar of daar kleding kopen en ‘do as the locals do’. In principe ben ik wel voor het laatste, maar twijfel een beetje of ze daar kleding in onze westerse maten hebben. ben 1.77 lang en maat 40. iemand ervaring mee?
  2. wat is handiger… een dagrugzak die je bij in je backpack kan proppen of één die heel lekker zit (dus met rugsteun en frame). hoeveel liter is handig? ik zit zelf aan 30 te denken. wil ook wat trekkings gaan doen en dus voor een paar dagen spullen erin doen. normaal gebruik ik mn eastpak daarvoor (maar is net te klein) en die is 24 liter.
  3. neem ik mn bergschoenen mee? type: zwaar, full leather. Ik denk niet dat ik ze voor ‘normale’ dagen veel zal dragen. Ik heb namelijk ook nog stevige, redelijk waterdichte gympen en wil nog TeVa’s gaan halen.

en zijn er nog meer handige ‘must-haves’ wat betreft kleding of ander bepakking? dingen waaraan gedacht moet worden wat geregeld moet worden (buiten natuurlijk, ticket, visa, verzekering, vaccinaties etc).

Bedankt alvast!
Groetjes anouk

ps. als er mensen zijn die ongeveer de zelfde plannen hebben… (eeh plan? er staat inderdaad eigenlijk nog niet echt iets vast) laat maar horen! we kunnen elkaar in elk geval vast op weg helpen met de voorbereidingen.

1. Neem gewoon lekkere kleding uit NL mee. Hoeft echt geen super gear te zijn, al is mijn thermisch ondergoed (Icebreaker) wel een superinvestering gebleken (vooral voor koude gebieden), een zwart shirt met lange mouwen, kan dus ook ‘boven’ gedragen worden als t-shirt.
    Je zult altijd opvallen als toerist (of je moet zelf van Aziatische afkomst zijn, maar dan nog zien ze het waarschijnlijk aan je neus!) Snel drogend is ook wel handiger dan een spijkerbroek (dat sowieso niet meenemen, weegt een kilo).

2. Een dagrugzak die lekker zit. Want die zul je vaker gebruiken dan je backpack. Zelf gebruik ik het liefst een legertas met één schouderband, omdat je die band ook makkelijk diagonaal over je torso kunt dragen, en de tas op je buik dragen zonder dat het er raar uitziet. Op een drukke markt met veel pickpocket-handjes is dat wel handiger dan een rugzak op je buik dragen (wat er niet uit ziet).

3. Vind ik altijd een lastige keuze. Zelf heb ik wel bergwandelingen (in warme landen) gedaan op mijn Teva-achtige sandalen. Een beetje oppassen voor insecten en slangen… maar ik vond het wel erg lekker. Ik had leren Timberland sandalen met goede zolen voor bergwandelen.
    Verder had ik dan een paar gympjes (Kangaroo) bij me en teenslippers, voor in de vieze douchjes of gewoon in het stadje of op het strand.
    Oh ja en voor bergwandelen gebruik ik het liefst een heuptas die op mijn kont steunt, een vrij groot model van Perry Sport (Wildebeast), het ziet er niet uit, maar is erg comfortabel en ontlast mijn schouders (waar ik snel last van heb). Er kunnen twee flesjes van een halve liter water in (aan buitenkant) en bv. mijn grote camera en een truitje en een schriftje en wat eten passen er makkelijk in. Hier sta ik op een foto met dat maffe ding om. :slight_smile:
    Dat ding kun je ook makkelijk over een schouder dragen.

4. Must-have voor mij is zakmes (swiss army, o.a. kurkentrekker, schaar, schroevendraaier, priem en zaagje gebruik ik regelmatig), oordoppen, bandana, sarong, muggenspul met DEET, nep-trouwring, 2 kaartspellen. Meer tips op mijn website: www.xs4all.nl/~cile > Amazing Travel Tips. Daarin staat ook een lijst handige links, met o.a. weer links naar websites met inpak-checklists enzo. En ook een website over types rugzakken en wat erin past.

Tip: HEMA heeft ook veel handige reis-spulletjes, heel klein opvouwbare rugzakjes, oordoppen, spelletjes etc.

Veel plezier, en als je meer vragen hebt hoor ik het wel,
Cécile