Praktische vragen

Hallo Allemaal,

29 november vertrek ik voor 5 maanden naar Zuid-Oost Azie.
Op de planning staat nu : Start in Thailand, dan Laos, Cambodja en Vietnam en dan een vlucht naar Indonesie, Vanaf Bali vlieg ik terug naar huis.
Hebben jullie tips qua route?? Lijkt me erg gaaf om oud en nieuw op 1 van de eilandjes te vieren.

Verder:

• Waar kan ik het beste een backpack kopen? (Zuid-Holland) Ik wil graag een backpack op wieltjes.
  • Wat moet ik absoluut meenemen in mijn backpack en wat vooral lekker thuislaten?
  • Welke Visa moet ik hier al halen en wat kan daar?
  • Welke reisverzekering is het beste?

Ik ben zelf al wel het 1 en het ander aan het uitzoeken maar ben er nog niet helemaal uit, aangezien hier mensen zijn die al vaker hebben gereisd willen jullie mij misschien wel helpen. Alle tips zijn welkom :slight_smile:

Alvast Hartelijk Bedankt!

hallo, wow wat een heerlijk vooruit zicht heb jij zeg!!!
allereerst even over je route, je zou graag oud en nieuw vieren op een van de eilanden, ik denk dat je hierbij de thaise eilanden bedoeld. Als dit zo is en je wil een groot feest zorg dan dat je rond deze tijd op koh phangan bent (bekend van de fullmoon party’s) het grootste feest hier is toch wel het nieuwjaars feest, verder een mooi eiland met ook heerlijk rustige plekken
je zou dan vanuit Bangkok naar Ayutthaya kunnen gaan dan via Kanchanaburi, hua hin naar het zuiden dan eerst naar de andaman kust (Phuket, koh phi phi, koh lanta, krabi, ao nang, ralay beach, enz, enz) van hier zou je dan naar de golf van thailand kunnen gaan (koh samui, koh tao en koh phangan) hierna ga je via het noorden van thailand (chiang mai, chiang rai, mae hong song, pai) naar laos via de slow boat naar luang prabang, dan door naar vang vieng, vientiane, pakse, thousand islands, en hier de grens over naar vietnam dan vietnam van zuid naar noord. Vervolgens vlieg je dan van Hanoi naar Indonesie

voor meer informatie van de verschillende landen zou je vragen kunnen stellen in de desbetreffende landen forums of eventueel op het azie forum, om een uitgebreid antwoord te kunnen geven is het handig om te weten wat je budget ongeveer is en bijvoorbeeld hoe oud je bent iemand van 20 reist anders dan iemand van 60, wat zou je graag doen op reis (trekkings, feesten, mediteren) zie je graag steden of juist natuur geef dit soort dingen zoveel mogenlijk aan en het antwoord zal alleen maar duidelijker worden voor je

een backpack koop je bij bijvoorbeeld beversport erg goed maar ook duur of bij perrysport ook goed maar minder duur
neem vooral niet te veel mee in je backpack ik zelf leef in thailand en koop bijvoorbeeld een t-shirt hier voor ongeveer 1 euro, en alles is hier te koop en veel goedkoper dan in nederland/belgie. je kleding laten wassen kan ook overal en ook dit is heerlijk goedkoop en de volgende dag droog (evt. gestreken) en gevouwen weer terug dus kan zo de rugzak weer in
je moet zeker een visum voor thailand regelen, een tourist visa single entree(60 dagen) kost 30 euro en kan je regelen bij de thaise ambassade in den haag of brussel of bij het thaise consulaat in amsterdam of brussel een visum voor laos (30 dagen) koop je aan de grens 35 dollar en een pasfoto, een visum voor cambodja (30 dagen) koop je ook aan de grens 20 dollar en een pasfoto (let op geen wisselgeld aanwezig)
visum voor vietnam weet ik zo niet maar is te vinden op het vietnamforum vind je het niet vraag het dan aldaar

stel voor jezelf een globale route op met plaatsen/dingen die je wilt zien maar blijf ten alle tijden flexibel zodat je langer kan blijver daar waar je het erg tof vind en ga eerder weg daar waar je er niets aan vind
ik weet zeker dat je hier (op de diverse fora) genoeg tips zult krijgen voor een onvergetelijke reis!! succes en je kan beter te veel dan te weing vragen dus plaats al je vragen in de diverse fora en je gaat de tijd van je leven beleven!! :vak01:>>>:wereld:

hier zijn trouwens de fora te vinden waar je je vragen kan stellen

azie: http://www.wereldwijzer.nl/forum/azie-forum
cambodja: http://www.wereldwijzer.nl/forum/cambodja-forum
indonesie: http://www.wereldwijzer.nl/forum/indonesie-forum
laos: http://www.wereldwijzer.nl/forum/laos-forum
thailand: http://www.wereldwijzer.nl/forum/thailand-forum
vietnam: http://www.wereldwijzer.nl/forum/vietnam-forum

alvast heel veel plezier bij de voorbereiding en ik denk dat ik je binnenkort wel zie op het thailand forum

alvast een hele mooie reis gewenst

Hai!

Super bedankt voor de leuke tips! En de planning is al een leuk voorbeeld :slight_smile:
Ik ben 23 en hou ontzettend van diversiteit, ben graag actief bezig maar vind af en toe relaxen op een strandje ook heerlijk en een goed feest op zn tijd ben ik ook gek op! Kortom ik ben al snel tevreden…

Ik vraag me trouwens ook nog af of ik overal kan pinnen of beter travelcheques kan meenemen. Ik ga in iedergeval uitgebreid op de forums kijken, het is altijd prettig om tips te krijgen van mensen die al meer ervaring hebben.

Ik ga binnenkort maar een visum aanvragen voor Thailand, voor de andere landen doe ik het dan als ik op reis ben.

In al die landen kun je vrij makkelijk pinnen. In Laos is het soms zoeken naar ATMs en zijn dollars wel handig als back-up. Zou eerder een paar honderd dollar cash meenemen om in Cambodja, Laos, Vietnam en Indonesië de visa te kunnen betalen (pinnen kan meestal niet).

Je hoeft geen enkel visum hier al te regelen (tenzij je nu al 100% zeker weet dat je langer dan 30 dagen in Thailand blijf en geen zin hebt in een visa run). Je krijgt een gratis 30 dagen visum als je per vliegtuig Thailand binnenkomt. Als je ter plaatse bedenkt om langer te blijven kun je altijd een visa run doen, heel gebruikelijk in Thailand.

Voor Vietnam en Cambodja kun je een visa on arrival respectievelijk e-visa (je koopt als ware een soort brief om het land in te mogen) aanvragen via internet. Hoef je bij de douane ter plaatse alleen nog wat dollars te geven. In Indonesië en Laos is het simpeler: alleen wat dollars aftikken bij de douane (en natuurlijk bij elke grensovergang de noodzakelijke bureaucratische formuliertjes invullen en soms wat extra dingen afgeven zoals pasfoto’s…).

Hopelijk heb ik je wat meer op weg geholpen.

Cheers!

1 like

En een bewijs hebt dat je Thailand binnen 30 dagen per vliegtuig verlaat.

Hier wordt steeds strenger op gecontroleerd. Wil je per bus naar Cambodja of naar Laos, dan doe je er verstandig aan een visum voor vertrek aan te vragen.

(Je krijgt sowieso geen visum van 30 dagen aan de grens, maar een visum vrije entree. What’s in a name…)

Als ik bijvoorbeeld per bus Thailand binnenkom dan krijg ik een 15 dagen visum vrije entree. Moet ik dan ook een busticket aan de strenge douanier laten zien met het ‘onomstotelijke bewijs’ dat ik Thailand weer uitga binnen de 15 dagen termijn :teeth: Lijkt wel een vorm van rechtsongelijkheid en onrechtmatige koppelverkoop :teeth:

Cheers!

Bij de landsgrenzen wordt inderdaad minder streng gecontroleerd.

Zoals je in heel veel topics op het Thailand-forum terug kan vinden, ligt het probleem niet zozeer bij de douane in Thailand. Het gaat fout doordat een baliemiep op de luchthaven van vertrek (bv. Nederland) vindt dat jij niet aan de eisen voldoet, en je daarom weigert het vliegtuig in te laten.

Ik ben de afgelopen jaren sinds het aanscherpen van de visumeisen regelmatig op uitreistickets gecontroleerd. Zowel voor Thailand, als voor de Filipijnen en Indonesië.

Dus met een 60 dagen visum hoeft Footprints geen vliegticket te laten zien dat Thailand binnen 60 dagen wordt verlaten… Met een 15 dagen no visum stempel ook geen uitreisticket nodig maar met een 30 dagen no visum stempel wel… Ik doe mijn best om het te begrijpen maar volgens mij slaat het helemaal nergens op…

Cheers!

Travellercheques is wel heel ouderwets!

Informeer wat een creditcard kost bij jouw bank, soms een heel klein bedrag en je kunt ervoor kiezen dat aan het eind van de maand alles in 1 keer van jouw rekening (zonder rente) wordt afgeschreven. Ook heel handig mbt hotelreservering en vluchten.
Bij de ing bijv ben je per kwartaal 4,50 meer kwijt, maar bij het pakket met de cc betaal je geen extra pinkosten meer buiten de eurozone, wat 2 euro per keer is.
De ohra heeft ook een goedkope cc, 17,50 per jaar. http://www.ohra.nl/creditcards/informatie/index.jsp
En er bestaan prepaid creditcards waar je geld op stort thecreditcardcompany.nl - This website is for sale! - thecreditcardcompany Resources and Information.

Het is namelijk heel vervelend als er iets met jouw bankpas gebeurt en je hebt niks anders bij je! (dollars raken op en een nieuwe pas naar het buitenland kan erg lang duren)

Qua verzekering kan ik de doorlopende reisverzekering van de ohra adviseren, daar ben je voor een lange achteraaneenvolgende tijd verzekerd. http://www.ohra.nl/reisverzekeringen/informatie/permanente-reisverzekering.jsp

Succes met de verdere voorbereiding!

Hallo allemaal,
Ik kom net van de aptoheek, toch wel een beetje geschrokken. Voor mijn weekje Kenia is mij door de plaatselijke GGD anti-malaria pillen geadviseerd en heb ik daarvoor een recept mee gekregen. Tot mijn ontstentenis moest ik voor 16 pillen € 61 betalen, dus zeg maar een € 4 per pil !!!
Is dit normaal ??? Wie heeft ook zo’n koude douche ervaren voor een tropische vakantie ? Is er geen alternatiref ?? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is !!!

Dat visum voor Thailand snap ik ook nog niet helemaal.
Ik wil zeker oud en nieuw op 1 van de thaise eilandjes vieren wat betekent dat ik langer dan 30 dagen blijf (net aan ;))
Ik wil dus voor de zekerheid zowieso een 60 dagen visum… Is het geen probleem als ik dan over land terugreis??
Ik heb namelijk mn terugreis pas 5 maanden later!

Als je vooraf een visum regelt in (bv.) Nederland dan maakt het niet uit als je pas 5 maanden later een uitreisticket hebt.

@Alex: sommige regels zijn inderdaad raar. De controle in Thailand zelf is meestal niet streng (15 dagen, 60 dagen), het problemen is dat de vliegmaatschappij die je naar Thailand brengt moeilijk doet.

Ja, dat is normaal.

Probeer de rekening in te dienen bij de zorgverkeraar, vaak vergoeden die een deel van je vaccinaties en pillen.

Een goedkoper alternatief is Lariam. Vanwege de mogelijke bijwerkingen én omdat je Lariam na thuiskomst nog 3 weken moet slikken, zou ik in jouw geval Malarone gekozen. Precies wat de GG&GD adviseert.

Ik heb een Eastpak tas op wieltjes met ook banden om hem als rugzak te dragen. Erg handig. Te koop bij grote kofferwinkels (bv. Luggage 4 All aan de Albert Cuypstraat in Amsterdam). Of kijk op hun website voor verkoopadressen.
Uiteraard draagt dat absoluut niet comfortabel op je rug; is echt als noodoplossing. Maar vaak zul je je toch laten vervoeren met een tuktuk of taxi tot aan de voordeur van je hotel, of stukjes over geplaveide straten kunnen lopen met de tas rollend op wieltjes.

Mocht je wel trektochten met je backpack willen maken dan adviseer ik om een goed passende backpack te zoeken en echt te passen in de winkel (en dan heb je dus ook niks aan adviezen over merken en types, want elke rug is anders), want dan is het wel belangrijk dat hij niet na een kwartier al pijn doet. Perry Sport heeft prima backpacks voor een goeie prijs, bv. Wildebeast. Ik heb daar kleinere tassen van die al jaren niet stuk te krijgen zijn.

Neem weinig kleding mee en laat het gewoon telkens wassen. Je kunt daar goedkoop leuke kleding kopen. Voor het enkele koude gebied dat je misschien af en toe tegenkomt, draag je laagjes over elkaar.

Wel handig om mee te nemen: oordoppen, een sarong (of daar kopen), een bandana, foto’s van thuis van je familie enzo (bv. in je telefoon) want daar zijn mensen vaak wel benieuwd naar.

Veel plezier!

Jij ook bedankt Cecilia! :slight_smile:
Ik heb voor nu alvast een to do lijstje gemaakt :

• verzekering regelen
  • een tablet kopen ( zouden jullie dit adviseren)
  • backpack kopen
  • visum halen
  • creditcard
  • globale planning

Volgens mij zit ik dan aardig in de goede richting? :slight_smile:

Ik weet niet of je met een tablet alles kan wat je met een laptop zou (willen) kunnen. Kan je daarmee bijvoorbeeld wel veel foto’s opslaan, sorteren naar mapjes, bewerken? En goed skypen? En prettig typen voor je eventuele reisverslag?
Ik heb niet zoveel verstand van tablets dus ik weet het niet…

Voordeel van een laptop is dat je er makkelijker reisverhalen op kan schrijven en van een tablet dat je die makkelijker als e-reader kan gebruiken. (denk ik ;))

Pfff. het gaat opschieten :)…
Ik heb mn visum voor Thailand… houd denk de planning van hierboven een beetje aan.
( Is het niet veel te lang om een maand op de eilandjes te vertoeven?)

Visum voor Vietnam haal ik waarschijnlijk in Cambodja, dat moet gewoon kunnen.

Zijn er verder nog tips? dingen die ik absoluut niet moet vergeten??

een tablet is een soort veredelde laptop: minder mogelijkheden, minder opslagruimte enz. …
Skypen is goed mogelijk, prettig typern hangt af of je een electronisch “toetsenbord” makkelijk vind…geen fysieke toetsen dus, maar icoontjes op het scherm en opslaan, sorteren is wel te doen maar opslaan zal misschien tegen vallen omdat de opslagruimte veel beperkter is dan die van een laptop, bijv. 16Gb t.o.v. 300Gb …

1 like