Een Wereldreis Cadeau

Hoi allemaal.

Het is tijd mezelf kenbaar te maken.
Ik lees me nu al een tijdje in op wereldwijzer.nl maar ik ben nog niet helemaal wijs uit geworden.

Ik wil aankomend jaar een proef wereldreis maken. Noem het maar een reisje door azie. En als dat bevalt, doorgaan voor het echte werk.
Dit wil ik met mijn vriendin gaan doen maar we hebben allebei geen ervaring hiermee. En dan komt nog het grootste probleem.
Ze weet er niets van.
Het is namelijk een verrassing voor haar. Het regelen en uitzoeken is heel moeilijk en vooral het geheim houden en niet kunnen delen van de pret die het met zich meebrengt. Onder andere problemen vallen ook: hoe regel ik visums en inentingen voor haar en schoenen wat voor backpack heeft ze nodig. Welke spullen moet ik allemaal inpakken voor haar. En vind ze backpacken uberhaupt wel leuk? Is het niet te zwaar? Heb je er conditie voor nodig en noem maar op.

Voor haar verjaardag wil ik haar in april en mei 2013 meenemen naar Nepal, Maleisie, Singapore, Vietnam en Indonesie. We hebben hier 2 maanden de tijd voor. Aanvankelijk dacht ik dat hier genoeg tijd voor was maar na het lezen van alle berichten hier begin ik toch te twijfelen als het allemaal niet teveel gehaast zal zijn.
Aan de andere kant wil ik wel dat ze alvast voelt hoe een wereldreis zou kunnen zijn door veel landen te zien en veel ervaringen en indrukken op te doen. Dilemma.

Tips, Suggesties, Hulp, Ervaringen, Do’s & Dont’s, Meningen of whatever zijn welkom. Ik kan alle hulp gebruiken die ik krijgen kan.

-websites of winkels waar ik spullen kan kopen.
-aan te raden merken.
-wat het budget ongeveer zou moeten zijn voor 2 personen voor 2 maanden.
-multiple enty visums of niet
-waar kan ik mogelijk niet aan hebben gedacht waar ik wel rekening mee moet houden

Noem maar op.

**Alvast bedankt voor alle reacties.

Groetjes,
Late.**

ps. ik ben een website van een gebruiker van het forum tegen gekomen, maar heb die niet kunnen opslaan. Ik weet ook niet meer hoe die website of die gebruiker heet. Maar er stond heel veel informatie in.
Een beschrijving van de landen en wat er te doen was. Foto’'s, kosten van een dag leven. Kosten van versceidene hotels en hostels inclusief cijfer en recensie enz. Heel netjes georganiseerd.
Iets met wereld in kaart of in beeld of in woord… weet niet meer precies. en onder het kopje “” ervaringen"" stond wat ik allemaal net opnoemde.
Weet iemand nog het adres van deze website/reisblog?

Ik moest de pc snel afsluiten omdat mijn vriendin de kamer inliep en heb geen geschiedenis gebruikt. :frowning:

Ehm met alle respect, maar als je niet weet of ze backpacker überhaupt iets vindt, zou je dan niet eerst even polsen hoe ze daarover denkt voordat je van alles gaat regelen en kopen? En is samen bedenken waar jullie naar toe gaan en dingen erover lezen ook niet veel leuker? Ik zelf zou in ieder geval absoluut niet van een dergelijke verrassing gecharmeerd zijn als het me op het laatste moment verteld zou worden en alles al geregeld en gekocht is.

Goed, eerst het praktische deel qua route: Nepal, Maleisie, Singapore, Vietnam en Indonesie kun je ONMOGELIJK in 2 maanden proppen. Alleen Indonesie is al groter dan Europa! Ik zou eerder een planning van 4 weken per land aanhouden. Als je niet al te veel wilt vliegen is een ticket naar Kuala Lumpur of Singapore misschien een idee, en dat je in 3 maanden een rondje Maleisie-Indonesie-Singapore maakt.

Voor de landen die je hierboven beschrijft kun je (onder bepaalde voorwaarden) een visum on arrival krijgen. Dat komt goed uit, want je kan geen visum voor een ander regelen. Je hebt altijd een handtekening en haar paspoort nodig.

Uiteraard kan je ook geen inentingen voor een ander regelen. Die spuiten moet in háár lijf gezet worden, hoe had je je dat voorgesteld?

Ook kleding, schoenen en een backpack moet ze uiteraard zelf passen.

Hoe doen jullie dat qua werk?

Wat budget betreft: een ticket naar Kuala Lumpur kost 600-700 euro per persoon als je op tijd boekt. Via www.airasia.com kun je betaalbare tickets in Azie vinden. De rest van het budget hangt heel erg af van wat je wilt doen. Als je niet duikt kan je in Indonesie voor 20-25 euro per persoon per dag rondkomen. In Maleisie heb je iets meer nodig en Singapore is nog duurder. Ik zal deze zomer in een goedkoop hotel in Singapore, en dat kostte ongeveer 80 S$. Het goedkoopste wat er was (tenzij je in een dorm slaapt). In Indonesie was ik rond de 200.000 rp kwijt, en in Maleisie (KL) ongeveer 100 ringit. Kamerprijs is overigens voor 2 personen, en was meestal met ontbijt.

reizen is voor mij deels ook de voorpret. niet iedereen houdt van dezelfde dingen, landen, culturen, eetgewoonten etc.etc. ik zou haar nu alvast het kado geven, zodat je samen ernaartoe kunt leven, zodat zij ook wat inspraak heeft en ze er dus veel meer feeling mee heeft. ik vind dit echt een te grote verrassing en het kado wordt niet minder als je het vantevoren samen beleefd. het blijft nog steeds jouw kado.

bovendien alle praktische dingen… poehee. haar er lekker bij betrekken. koop een reisgids van 1 van de landen/streken en geef die vast aan haar. of een voucher voor vliegticket en 2 mnd samen met jou reizen.

ik ben 5 weken in Nepal geweest, dus 2 mnd voor al die landen is te kort!

Hi,

Ik ben niet zo´n verrassingsmens, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel heel blij worden van zo´n verrassing.

Zoveel spullen hoef je niet te kopen voor 2 maandjes. En misschien kun je een backpack lenen? Ik ben zelf niet zo groot en vind daarom de vrouwen deuter backpack erg fijn, schouderhengsels zitten hier dichter bij elkaar. Kleine rugzak voor overdag is ook erg handig. Vrouwendingen: de pil voor 2 maanden als ze die slikt, tampons, maandverband. En qua reisspullen…een reislaken, hoofd zaklampje, sneldrogend handdoekje, bidon, ehbo setje…gewoon bij de Xenos. Zo min mogelijk kleding 1 lange broek, 1 korte broek, vest (evt windstopper als je naar een koud gebied gaat), wat shirtjes, ondergoed, sokken, slippers en gympen, bikini. Want de meeste vrouwen vinden het leuk om te shoppen, dus handig als je een beetje ruimte over hebt in die backpack. http://inpaklijst.nl/

Het inentingenissue geen idee hoe je dat gaat doen. Ga zelf altijd naar http://www.365.nl/keurcompany/onze-diensten/vaccinaties/ krijg ik ook van mijn verzekering vergoedt.

Ik zou alleen voor landen kiezen met een on arrival visum, maakt het een stuk makkelijker.

Footprint of Lonely planet om in te lezen.

Websites zoals: www.backpackgek.nl & www.bootsnall.com bekijken.

Grtz

1 like

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het gedeelte over budget was handig. Dat geeft me al een idee van wat ik eventueel kwijt zou zijn aan kamers in Maleisie en Indonesie.
Singapore heb ik besloten te schrappen omdat het toch redelijk klein is in vergelijking met de rest en het me het minst trok.
Dan blijf ik alsnog met 4 landen over waarvan ze elk hun charme hebben en ik geen flauw idee heb welke ik nog meer zou moeten weglaten. Ik wil ze namelijk allemaal zien. En ik heb haar ook eerder over deze landen gesproken. Dus ik weet dat ze erheen wilt.
Misschen moet ik het toch maar vertellen en haar zelf laten kiezen.

Voor de vaccinaties heb ik bedacht dat ze duur zijn en na 1 oktober waarschijnlijk duurder worden door de btw verhoging. En dat je per jaar een deel van je verzekering vergoed krijgt dus het handig is nu alvast vaccinaties te nemen voor het geval je op reis wilt en volgend jaar de rest. Je bent in de meeste gevallen toch voor een aantal jaar beschermd.

Visums dacht ik alleen een paspoort en pasfoto van haar nodig te hebben. Handtekening had ik niet aan gedacht. Dus dat gaat niet.
Ik zal dan moeten uitzoeken welke landen een visum on arrival hebben en die als eerst moeten bezoeken, of haar gewoon vertellen.

Qua werk is het al helemaal geregeld.
Haar werkgever was enthousiast over het idee en heeft de vakantie aanvraag goed gekeurd en beloofd haar niet te vertellen.
Mijn aanvraag was al goed gekeurd.

Kleding schoenen en backpack blijft het probleem.
Dat moet ze inderdaad zelf moeten passen.
Het enige dat ik kan bedenken is haar te vertellen. Misschien het plan een wereldreis te maken over een tijd en alvast voorbereidingen te treffen maar nog niet te zeggen wanneer.

Wat ik wilde doen in
Nepal: Een trekking van een paar dagen 5 tot 7 dagen. Wil de bergen en de natuur zien. Yoga les volgen.
(had aanvankelijk 14 dagen Nepal.)

Vietnam: Cultuur opsnuiven, wat leren over de oorlog, musea bezoeken, veel eten (streetfood) , trip op een jonk boat, mekong delta, en een trekking van 3 dagen met o.a. jungle, canyoning, mountainbiken en abseilen. (had 16 dagen voor vietnam)

Maleisie: Een beetje shoppen en island hoppen. (langkawi archipel)
de towers bezoeken en kijken what else there is to do.
(had 9 dagen voor maleisie)

Indonesie: Surfen, clubben, cultuur opsnuiven, eten, pecak silat les volgen en vooral veel relaxen.(had 17 dagen voor Indonesie)

Het is niet een antwoord op al je vragen, maar mijn tips en trics heb ik toevallig net gepost: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/blownaway/1/1345020565/tpod.html

Ik ben in meer dan 50 landen geweest en ik kan zo 20 landen noemen die ik óók zou willen zien. Het hoeft niet allemaal in deze reis!

Je visum on arrival vraag heb ik volgens mij in mijn vorige bericht al beantwoord: “Voor de landen die je hierboven beschrijft kun je (onder bepaalde voorwaarden) een visum on arrival krijgen.” Dat is geen probleem.

Wat de btw-verhoging betreft: als je je druk gaat maken om de 2% dat dingen in NL duurder worden, dan moet je je afvragen of je aan deze reis wilt beginnen. De euro is minder waard dan een paar jaar geleden en sommige Aziatische valuata stijgen snel in waarde. Dat verschil is veel en veel groter dan die 2% die je aanhaalt!

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat backpacken haar geweldig lijkt.
We hebben op internet wat dingen over reizen bekeken en een vorm van goedkoop reizen –> backpacken. Dat vond ze helemaal geweldig. En op schiphol hebben we ook met wat backpackers gesproken. Ze wil dit doen.
Van verrassingen houdt ze dus het zit wel goed. Ik ben gerustgesteld.

@Politicoloog
Er staan zeker wat handige tips op.
Heb de blog gebookmarked om later nog te kunnen raadplegen.

@Saywhat
Backpackgek.nl –> wauw wat een informatie. Hier heb ik echt heel veel gevonden en geleerd. Heel handige tips.
Op basis van hun vaccinatie onderzoek heb ik er dus maar voor gekozen het LUMC te gebruiken. Ligt ook niet zo ver weg.
Wat de vaccinaties betreft: Het is door middel van een brief gelukt haar te overtuigen zich ook voor bepaalde zaken te laten vaccineren. Gratis (zij betaalt niet) en handig voor het geval je toch op reis wilt. (vanuit mijn werk geregeld)
Aanbieding voor medewerkers en hun gezin.

De inpaklijst vind ik wat moetlijk werken. Maar via backpackgek heb ik een goed alternatief gevonden. En jouw aanvulling natuurlijk.
Bedankt.

@Bloem29
Vooralsnog heb ik haar er niet bij hoeven te betrekken… En ik denk dat ik het voorloopig zo laat. Met het visum on arrival verhaal is eigenlijk het laatste obstakel uit de weg geruimd.
Backpacks passen kunnen we nu ook gaan doen na de filmpjes die we bekeken hebben en de info die ik van de backpackers op schiphol heb gehad. Zonder dat ze daar verdenkingen bij krijgt.
Ik zal haar ter zijner tijd wel wat hints droppen en een loneyplanet ofzo geven voor 1 van de landen om haar meer in de stemming te brengen.

Wat de btw-verhoging betreft: als je je druk gaat maken om de 2% dat dingen in NL duurder worden, dan moet je je afvragen of je aan deze reis wilt beginnen. De euro is minder waard dan een paar jaar geleden en sommige Aziatische valuata stijgen snel in waarde. Dat verschil is veel en veel groter dan die 2% die je aanhaalt!

Ik maak me niet druk om die 2%. Je begreep me verkeerd.
Ik bedoelde dat ik haar daar mee zou kunnen overhalen alvast wat spullen aan te schaffen Omdat het er toch alleen maar duurder op wordt.
We gaan vandaag backpack shoppen. :slight_smile: