Wat vraagjes van een onervaren backpacker...

Hallo! Rond januari wil ik graag voor ongeveer 6 maanden gaan reizen door Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisië, Singapore en Indonesië.

Nu heb ik wat vraagjes waar ik nu hopelijk alvast iets verder mee kom qua plannen, wellicht heb ik tegen die tijd wat concretere vragen:

1. Is dat goed te doen en een leuke reis? Niet teveel van hetzelfde bijvoorbeeld?

2. Als ik denk voor elk land één maand, voor Cambodja en Singapore ong. 2 weken en Thailand en Indonesie evt. wat langer, denk ik dan in de juiste richting? Thailand wat langer omdat ik daar ook op projecten vrijwilligerswerk wil doen en mijn duikbrevet wil halen en Indonesië omdat het groot is.

3. Qua backpack, heb ik aan 55 L voldoende of raden jullie wat anders aan? Ik ben 1.78 m. Ik weet wel dat ik daar veel kleding kan kopen, maar wil toch ook wel voldoende meenemen (voor verschillende weersomstandigheden bijvoorbeeld).

4. Lonely Planets. Ik zou er nogal wat nodig hebben (vier) als ik voor elk land wat wil. Is het slim om er in NL al een voor Thailand en Cambodja-Laos-Vietnam te kopen en de rest onderweg? Ik kan dan alleen in NL niets inlezen… Ik weet dat je ook neppe te koop hebt, maar zijn de echte in de landen zelf ook te koop? En is het mogelijk om bijv. nadat ik Thailand verlaten heb de Lonely Planet op te sturen naar NL of is dat erg duur? Toch een aandenken :p.

5. Visums. Je kunt volgens mij op het vliegveld e.d. steeds visums kopen, maar kan ik dit tegen dezelfde prijs ook al in Nederland regelen? Kan me voorstellen dat dat soms voor wat meer rust/minder gedoe onderweg kan zorgen namelijk.

6. Simkaarten. Ik heb al het topic gelezen met simkaarten voor Thailand, maar omdat ik meerdere landen aandoe lijkt het me makkelijk er ééntje te hebben die goedkoop belt. Ik heb al wel zo’n een gezien voor alle landen maar ik vond 40 euro wel weer best duur, of is dat wel waar ik op moet rekenen?

7. Muskietennet, kan ik die op de meeste plaatsen ophangen? Als dat niet het geval is kan ik er misschien net zo goed geen kopen anders sjouw je het ook maar rond…

8. The full moon party leek me altijd best leuk, maar toevallig kwam er afgelopen week BNN op reis op televisie en Filemon was er. En echt iedereen zat aan de drugs en deed raar etc, is dat ook hoe het is? Want dan kan ik het misschien beter mijden (ben best in voor een feestje en wat alcohol, maar als iedereen er stoned e.d. bijloopt en ik niet, lijkt me dat minder leuk).

9. Geld… Wat is realistisch? Ik moet vooraf al een hoop uitgeven (backpack, inentingen, goede camera etc). Wat kan ik daar nog verwachten? 6000 genoeg? Zonder of met ticket?

10. Laatste vraag. Ik zie veel vluchten die bijv. stoppen in Cairo of Dubai en rechtstreekse vluchten zijn zo’n 200 euro duurder. Mij lijkt zo’n stop toch best vervelend als de reis toch al zolang duurt, hoe denken jullie hierover?

Oke super veel vragen, hopelijk heeft er iemand zin om er wat kennis op los te laten voor ik me straks helemaal in de verkeerde dingen ga verdiepen of zo.

Op voorhand alvast enorm bedankt! Ook voor alle info in andere topics al.

Groetjes Laura.

Lonely Planets: Koop alleen een Lonely Planet van het 1e land waar je naar toe gaat. Bij bijna elk hostel zijn book exchanges, dwz een plank met boeken waar je je eigen gelezen boek neer kan zetten en een andere terug kan pakken, daar liggen vaak genoeg LP’s bij en anders hangen er altijd wel briefjes aan een muur van wie er LP’s wil ruilen, veel doen ongeveer dezelfde route dus je zal altijd iemand vinden met wie je kan ruilen voor een LP voor je volgende bestemming en anders heb je in Azie genoeg winkeltjes waar je een 2e hands kan kopen.

Een Sim kaart gewoon in Thailand zelf kopen hoor, een SIM kaart met beltegoed is er nog geen EUR 5 en ik heb er 2 weken mee gedaan! Dus is in Thailand sowieso niet duur!

Muskietennet is niet nodig, mijn ervaring is dat als er een muskietennet echt nodig is dat er altijd wel eentje hangt.

p.s. vergeet geen zaklamp en oordopjes mee te nemen !!

Je kan de reis heel gevarieerd maken, je kan de reis veel van hetzelfde geven. Dat is het leuke van zelf rondreizen, je kan de reis precies zo aanpassen als dat JIJ het leuk vindt. En smaken verschillen…

2 weken Singapore lijkt mij iets teveel van het goede. Bovendien is Singapore een stukje duurder dan de andere landen die je wilt gaan zien. Maar wederom, smaken verschillen, misschien kun jij je wel 2 weken in SING vermaken…

Ik reis altijd met een 55 liter, en vaak prop ik daar ook mijn duikspullen in. Qua kleding neem ik niet veel mee, je kan kleding daar makkelijk laten wassen. Wat het weer betreft: werk met laagjes, dan hoef je minder mee te nemen.

In Thailand is het niet zo duur om post naar huis te sturen, en in Vietnam ook niet. Indonesie is duurder. Maar hoe dan ook: naar huis sturen is altijd goedkoper dan om hier in NL nieuwe boeken te kopen :wink:

Het is mogelijk om zowel echte als nep LPs te kopen in Azie. Kijk de boeken altijd in. In officiele boekhandels vind je meestal geen kopien, in kleine bpekwinkels en op straat juist weer wel. In sommige landen is het makkelijker om aan LPs te komen dan in andere landen, hoe meer reizigers hoe meer boeken. In SING zul je geen nepboeken vinden, en in Indonesie hangt het heel erg af van het eiland of er iets te koop is.

Visa in Nederland zijn vaak duurder. Daar komt ook bij dat je voor sommige landen binnen 3 maanden na aanvraag van het visum het land in moet, wat niet mogelijk is wanneer je 6 maanden gaat reizen. Bovendien moet je bij aanvraag in NL soms tickets kunnen overleggen, en ik kan me voorstellen dat je nu nog niet alles voor het eind van je reis wilt vastleggen.

Wil je echt veel met je telefoon naar Nederland bellen? Je kan met een computer veel goedkoper bellen! Bovendien, je gaat reizen, dan kun je toch wel zonder telefoon? :dag: Ik koop zelf vaak een SIM-kaartje van het land waar ik ben, en deze gebruik ik eigenlijk alleen maar om hotels en bussen te reserveren. Voor noodgevallen heb ik mijn Nederlandse telefoon, maar eigenlijk gebruik ik die dus nooit… Wel mail ik zo af en toe naar huis.

Ik neem vaak een klamboe mee, en met wat ducktape kan ik die overal ophangen. Maar op veel plaatsen waar muggen zijn hangen er ook al klamboes. Tape is nog altijd handig om mee te nemen, want zo kun je gaten in de klamboe repareren.

Ik ben nooit op een full moon party geweest. Ik ken de verhalen van de drugs en de alcohol, en daar lijkt me echt helemaal niks aan!

Hangt af van je reisstijl… Ik kan makkelijk rondkomen voor 1000 euro per maand, maar niet iedereen kan of wil dat. Als je af en toe warm water en een AC wilt, ben je meer geld kwijt dan wanneer je je douche met andere deelt, en genoegen neemt met een klein hokje met een fan. Alcohol is relatief duur in bijvoorbeeld Singapore, Maleisie en Indonesie, dus als je geen biertje drinkt bij het eten spaar je al snel een paar euro per dag.

Ik kan niet beslissen over jouw geld. Ik ben zelf gisteren via Cairo gevolgen, en heb daarmee een paar 100 euro verdiend. Ik moest 5 uur wachten (wel lang), maar het was ook lekker om even mijn benen te strekken en een beetje te internetten (gewoon uit verveling). Als je een stop van een paar uur hebt in Dubai kun je de stad in. Dat is echt leuk, zie hier mijn verslag: IkReis - Dubai stopover: tips en ervaringen

Heb niet op alle vragen een antwoord maar ik heb m’n best gedaan. :slight_smile:

1. Is dat goed te doen en een leuke reis? Niet teveel van hetzelfde bijvoorbeeld?

Ik vind Azië geweldig dus persoonlijk vind ik het een erg leuke reis. :slight_smile:

2. Als ik denk voor elk land één maand, voor Cambodja en Singapore ong. 2 weken en Thailand en Indonesie evt. wat langer, denk ik dan in de juiste richting? Thailand wat langer omdat ik daar ook op projecten vrijwilligerswerk wil doen en mijn duikbrevet wil halen en Indonesië omdat het groot is.

Cambodja vond ik zelf minder. Ik vond de mensen erg op geld uit en voelde me niet altijd even prettig. Veel mensen tegengekomen die er ook zo over dachten maar is natuurlijk heel persoonlijk. Ik ben er toen ong. anderhalve week geweest en voor mij zou 2 weken Cambodja dus ruim voldoende zijn. Denk dat je aan een paar dagen Singapore wel genoeg hebt. Ben er zelf overigens nooit geweest.

Laos is één van mijn favorietjes. En Thailand, daar zou ik wel maaaanden kunnen blijven.
Met Maleisië en Indonesië geen ervaring maar ik denk dat je verder met gemiddeld een maand per land best goed zit.

4. Lonely Planets. Ik zou er nogal wat nodig hebben (vier) als ik voor elk land wat wil. Is het slim om er in NL al een voor Thailand en Cambodja-Laos-Vietnam te kopen en de rest onderweg? Ik kan dan alleen in NL niets inlezen… Ik weet dat je ook neppe te koop hebt, maar zijn de echte in de landen zelf ook te koop? En is het mogelijk om bijv. nadat ik Thailand verlaten heb de Lonely Planet op te sturen naar NL of is dat erg duur? Toch een aandenken :p.

Het is misschien ook een idee om 1/2 Lonely Planets te kopen die je ook daadwerkelijk meeneemt. Voor de overige landen zou je de LP’s kunnen lenen bij de bieb zodat je je wel kunt inlezen. En deze ter plaatse kopen zodat je ze de eerste tijd iig niet mee hoeft te sjouwen.

7. Muskietennet, kan ik die op de meeste plaatsen ophangen? Als dat niet het geval is kan ik er misschien net zo goed geen kopen anders sjouw je het ook maar rond…

Ik heb 'm één keer meegesleept. Dat was naar Mexico/Guatemala. Nou, hij is m’n backpack niet uitgeweest. Overal waar het nodig was, hing er één. En mijne was best zwaar, een geïmpregneerde dus die heb ik eigenlijk achteraf voor niks 4 weken meegesjouwd. :wink:

8. The full moon party leek me altijd best leuk, maar toevallig kwam er afgelopen week BNN op reis op televisie en Filemon was er. En echt iedereen zat aan de drugs en deed raar etc, is dat ook hoe het is? Want dan kan ik het misschien beter mijden (ben best in voor een feestje en wat alcohol, maar als iedereen er stoned e.d. bijloopt en ik niet, lijkt me dat minder leuk).

Ik ben nog nooit op een full moon party geweest maar de volgende keer als ik naar Thailand ga, wil ik toch graag heen. Voor mij is het wel iets om meegemaakt te hebben maar dat is uiteraard voor iedereen anders. En ik denk dat je zonder drugs en met een beetje alcohol ook een prima avond/nacht zult hebben.

9. Geld… Wat is realistisch? Ik moet vooraf al een hoop uitgeven (backpack, inentingen, goede camera etc). Wat kan ik daar nog verwachten? 6000 genoeg? Zonder of met ticket?

Met 1000 euro per maand kom je in Azie een heel eind.

10. Laatste vraag. Ik zie veel vluchten die bijv. stoppen in Cairo of Dubai en rechtstreekse vluchten zijn zo’n 200 euro duurder. Mij lijkt zo’n stop toch best vervelend als de reis toch al zolang duurt, hoe denken jullie hierover?

Ik heb met Emirates gevlogen via Dubai en ik vind een stop best fijn eigenlijk. Zoals Jenny al zegt, even de benen strekken. Beetje rondwandelen daar, eventueel wat eten/drinken. In Dubai kun je je best goed vermaken als je op de luchthaven blijft.

Succes met de voorbereidingen!

Bedankt voor jullie reacties! Erg nuttig. Ik vind het inderdaad zonde om mijn LP’s daar te ruilen, omdat ik ze thuis gewoon wil hebben (arceren wat ik gezien heb etc). Inderdaad wel slim idee van eerst lenen en dan daar kopen en rest naar huis sturen.

Verder ben ik niet van plan veel te bellen inderdaad, maar misschien wel onderling met mensen die ik daar ontmoet heb of naar hotels etc.

En die tijd die ik niet in Singapore besteedt kan ik vast ergens anders gebruiken ;-). Die plannen was idd meer gemiddeld.

Benen strekken tijdens overstappen had ik nog niet aan gedacht dus dat ga ik dan zeker ook doen!

Die Full Moon Party vind ik idd ook iets om meegemaakt te hebben, wie weet als ik daar leuke mensen ontmoet die ook niet vol aan de drugs willen dat ik dan wel ga.

Bedankt voor alle tips in ieder geval! Weet alleen nog niet zo goed wat ik met die klamboe moet want ik ben wel altijd degene die gepakt wordt (ook als we met 6en slapen of zo, alleen ik!).

Wat een heerlijke vooruitzichten en mij lijkt het een mooie afwisselende reis. Je kunt daarin zelf ook keuzes maken natuurlijk, bijvoorbeeld als je op een gegeven moment de tempels wel gezien hebt, kun je je weer wat meer richten op de natuur of de markten of wat dan ook. Elk land biedt veel diversiteit.

Het meeste is hierboven al beantwoord.

55 liter is meer dan voldoende, zeker als je geen klamboe meeneemt. Stop het niet helemaal vol zodat je ruimte overhoudt voor souvenirs of kleding die je daar koopt (bv. in Thailand kun je op maat jurken, bloesjes, pakken laten maken… wel verleidelijk!).
Probeer het gewicht zo laag mogelijk te houden, liefst je backpack onder de 12 kilo bij vertrek. (En daarnaast nog je handbagage). Je zult toch vooral in warm klimaat zitten, en waar het iets kouder is doe je gewoon laagjes aan. Je komt volgens mij niet in gebieden waar het echt erg koud is rond het vriespunt ofzo.

Zelf ben ik altijd wel blij dat ik mijn klamboe bij me heb want mij lusten ze ook rauw. Behalve het gevaar op malaria, jeukt het ook zo verdomde erg en geeft het uiteindelijk soms ook littekentjes. Veel hotels hadden wel klamboes maar vaak ook te klein voor het bed, stinkend, of vol gaten. Normaal zou je die gaten kunnen dichtplakken met tape (of met stukjes touw dichtbinden), maar ik hing dan gewoon mijn eigen op. Daarbij heb ik een schroefhaakje dat in hout kan, wat touw, en ook DUCT-tape.

Qua reisgidsen: ja ik zou ook een combi doen van de grove lijnen van tevoren een beetje bepalen (bv. welke eilanden in Indonesië en een logische route), vanuit een gids uit de bieb of die je van iemand leent… en dan daar pas een gids kopen. Die neppe zijn precies hetzelfde behalve dat Lonely Planet er natuurlijk niks aan verdient en het illegaal is.

Full Moon Party lijkt mij verschrikkelijk maar ieder z’n ding. :slight_smile:

Ik denk dat je met 1000 euro per maand zeker een heel eind moet kunnen komen. In Laos en Thailand was ik denk ik ongeveer 20-25 euro per dag kwijt gemiddeld maar ik koos ook altijd voor een eigen badkamer met warm water en reisde relatief snel omdat het een korte vakantie was, en boekte allerlei toertjes en nam om de dag een massage, dat soort dingen… dus wel een beetje mid-range stijl :).
Mijn blog kun je lezen via de link in mijn handtekening. Wie weet haal je daar nog leuke tips uit of dingen die niks voor jou zijn.
Bedenk wel hoe je dan naar die andere landen wilt komen en zoek even uit hoe duur zo’n Airasia ticket is.

Een tussenstop klinkt als vervelend maar op zo’n lange vlucht zou ik het juist een verademing vinden. Ik zat dus non-stop 18 uur naar Thailand naast een stinkende vieze ouwe Engelsman die me probeerde te versieren, en zich helemaal klem zoop en vervolgens in slaap viel en richting mij ademde met zijn alcohollucht. Ik had het helemaal niet erg gevonden als die vlucht in tweeën was geknipt en ik daarna naast iemand anders had gezeten. :slight_smile:
Maar los van medepassagiers waar je pech mee kunt hebben, is 18 uur in zo’n benarde ruimte en met airco geen pretje en is het inderdaad heel lekker om even je benen te kunnen strekken, naar een ruimer toilet te kunnen gaan, even bewegen en ruimte hebben en frissere lucht (alhoewel het in een vliegveld waarschijnlijk ook airco is). En wie weet zie je nog wat leuks ook. Bij een langere layover mag je misschien de stad in, heb ik wel een paar keer gehad en dat kan erg leuk zijn.
Toen ik naar Nicaragua vloog had ik een tussenstop op Atlanta en heb ik daar een nachtje bij een kennis en zijn gezin van mijn reisgenoot doorgebracht; supergrappig om even een heel andere cultuur op te snuiven dan die waar je eigenlijk voor had gekozen en je op wilt storten.

Qua simkaarten enzo weet ik niet, ik sms wel soms met mijn Nederlandse simkaart en verder alleen internet (ook met mensen die ik daar ontmoet). Op deze site vind je vast wel wat tips:
www.kropla.com
Bellen om dingen te reserveren doe ik meestal bij mijn hotel en soms betaal je daar een beetje voor en soms niet. Vaak helpen ze je dan ook, dat zij even het gesprekje voor je voeren in hun taal, en proberen een goeie prijs voor je te krijgen.

En hier nog wat handige sites:

• www.seat61.com > treinen in Thailand en andere landen: hoe werkt het, welke types heb je, hoe zien die klassen eruit (met foto’s en filmpjes), hoe laat, hoe duur etc.
  • www.ecotourismlaos.com > leuke tips over Laos, en ook gedragsregels / cultuurverschillen
  • www.travelfish.org > volop info over hotels en bezienswaardigheden in Zuidoost-Azië
  • http://thewanderingstraycat.blogspot.com > superleuk blog van een vrouw die daar vaak alleen gereisd heeft
  • Tezza’s beaches and islands > Thaise eilanden vergelijken, welke past bij jou? Rustig of veel backpackers? Feesteiland of natuur? Klimmen, duiken? Hutjes op het strand?

Ik weet verder niet wat het klimaat precies is in de periode dat jij gaat en of het regenseizoen bijvoorbeeld in het ene land wat later komt dan het andere (dus of je de volgorde daarop moet afstemmen). De kop en staart van regenseizoenen kunnen best meevallen en het voordeel is dan dat alles extra groen is en je veel keuze hebt uit hotelkamers, en ze ook goedkoper zijn omdat het laagseizoen is.

Veel plezier en heb een super reis. Onderweg kom je vast wel leuke mensen tegen om delen mee samen te reizen. (Ik zou als ik jou was geen moeite doen om nu al iemand te vinden… daar op reis zie je tenminste met wie het klikt en is het ook veel vrijblijvender… en okee als je weer ieder je eigen weg gaat.)

Cécile

Bedankt voor je reactie! Echt super fijn al die tips en de websites vind ik ook erg handig! Heb al een heel lijstje inmiddels ;-).

Ik zit qua seizoen volgens mij niet zo goed. Ik wil het nog per maand/land gaan noteren, maar ik weet in ieder geval dat het vanaf april echt super heet wordt en eigenlijk is dat niks voor mij haha. Maar ja uiteindelijk wen ik er wel aan denk ik en heet is heet, ook als het 5 graden warmer of kouder is toch…

Ik heb exact dezelfde reis gemaakt ook in zes maanden. Denk dat de meeste vragen wel zijn beantwoord alleen de Full Moon party nog niet. Ik ben hier wel geweest en ik vond het geweldig. Op RTL 5 heb je ook een programma: troubles in Thailand ofzo… maar dat laat totaal de werkelijkheid niet zien. Ik ben niet vies van drugs maar met de Full Moon party heb ik hier niet naar gezocht. Ik heb het daar ook niet gezien moet ik eerlijk zeggen maar er zal echt wel wat doorheen gaan daar. Laat je niet gek maken door de televisie en geniet er gewoon van. Weet zeker dat je het geweldig gaat vinden als je van een feestje houdt.

Mocht je nog vragen hebben over je reis/route etc dan kan je me altijd een berichtje sturen :slight_smile: