Overstappen op compact Panasonic 20x zoom, of toch nieuwe SLR body?

Aaargh, al die keuzes! :slight_smile:

Ik twijfel nu heel erg of ik zal investeren in een nieuwe (of gebruikte) SLR body want ik heb nog een fijne Tamron lens met groot bereik van 18-270mm, dus ideaal voor reizen… maar wel zwaar. En daardoor laat ik hem vaak thuis, en fotografeer ik met mijn iPhone, en voorheen met mijn Sony Ericsson telefoontje… natuurlijk ontzettend beperkt, al valt de kwaliteit bij daglicht me nog best mee. (Bv. deze hele vakantie naar Andalusië alleen met iPhone vastgelegd, en deze vakantie naar Nicaragua met de Sony Ericsson telefoon.)

Nou heb ik een ouwe Canon EOS 300D (uit 2004) die echt te traag en oud is geworden, en kleine mankementjes heeft; en dus die Tamron lens waar ik wel blij mee ben.

Nou heb ik mijn oog laten op de Panasonic Lumix DMC-TZ30, een hele mondvol, maar een superklein compactcameraatje dat wel veel handmatige instellingen heeft (ook diafragma en sluitertijd handmatig instellen), en 20x zoom, en een Leica lens. Over de beeldkwaliteit zijn de meningen wisselend, vooral vanaf 800 ISO schijnt het veel ruis op te leveren, maar in veel reviews lijkt het een prima reiscameraatje, in ieder geval beter dan een iPhone natuurlijk.
Ik kan alleen vrij weinig vinden over wat mensen voor ervaring hebben met dat handmatig instellen, of het bijvoorbeeld lukt om mooie scherptediepte te krijgen, of expres beweging in het beeld met lange sluitertijd.

Maar een verkoper raadde me weer aan om geen compact te nemen, dat dat niet veel beter was dan mijn iPhone, maar om een EOS 1100D body te kopen, die weegt weinig en heeft een veel grotere sensor en zal veel betere foto’s geven, vooral natuurlijk als je daar een goeie lens op zet. Maarja dan zit ik wel met een instapmodel, waarom zou ik dan niet gaan voor een tweedehands 50D of zelfs 5D? En samen met mijn 18-270mm lens (met iets anders zou ik niet meer op reis gaan) weegt 'ie toch denk ik zeker 1,5 kilo.

Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, maar wie weet kunnen jullie je ervaringen delen.
Wil ik op mijn volgende reis (waarschijnlijk naar Colombia, en later naar nog allerlei landen in het zuidelijk halfrond) een allround, relatief goed compact-cameraatje van 206 gram bij me hebben (en eventueel daarnaast ook nog een onderwatercameraatje), of toch een SLR van 1,5 kilo en grotere omvang en waarvan iedereen in één keer ziet dat ie aardig wat geld waard is (en daarnaast een onderwatercameraatje)?

Ik vind het dus wel leuk om af en toe (maar niet de hele tijd) zelf met de instellingen te spelen en soms scherptediepte zelf te kunnen bepalen, en om sommige foto’s tot poster te maken. En leuk om op dieren goed te kunnen inzoomen. Maar ik merk dat ik die SLR vaak thuis laat… ook omdat 'ie zo oud en traag is, maar ook omdat 'ie zwaar is.

Op dit moment is het wel een heel aanlokkelijk idee om door Colombia rond te banjeren met een cameraatje dat ik bij wijze van spreken in mijn broekzak draag en waarvan de leek niet ziet hoe duur hij is, versus zo’n groot ding. Of ga ik dan spijt krijgen? In Brazilië miste ik het soms wel om een echt goeie camera te hebben… maar ook weer niet zodanig dat ik voor latere vakanties koos voor de SLR… maar mijn ouwe EOS 300D is ook wel een halve kilo zwaarder dan een 1100D…
Laatst naar Schotland had ik wel weer een (geleende body + eigen lens) SLR mee en vond ik het superleuk om zulke scherpe en ver ingezoomde foto’s te kunnen maken, maar reisde ik met een huurauto rond, da’s toch anders dan met openbaar vervoer met veel gewicht.
Kan je met zo’n compact ook echt zo goed inzoomen en scherpe foto’s maken, met wazige achtergrond?

Oh ja, mijn budget… Ik wil er het komend jaar ongeveer 500 euro maximaal aan uitgeven: aan in ieder geval een onderwater flutcameraatje (kwaliteit niet zo belangrijk, is meer voor de gein), plus óf een nieuwe (of gebruikte) SLR body, óf een goeie compact met groot zoombereik.

Help?! :retard: Wat voor tips of of ervaringen of gedachten dan ook, zijn allemaal zeer welkom! Want ik kom er effe niet uit. Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal! :slight_smile:

Waarom kijk je niet naar de spiegelloze ‘SLRs’ als de Sony NEX of de Olympus PEN?

De sensor is groter dan bij een compactcamera, en je hebt eigenlijk alle mogelijkheden die ook op een SLR zitten. Bovendien kun je in de toekomst (mocht je daar behoeft aanhebben) je set uitbreiden, want lenzen zijn verwisselbaar.

Zelf heb ik een canon 60D. Prima camera, maar ik wil deze camera niet gebruiken om mee te duiken. Tot voor kort had ik een canon G10. Leuke zoom, mogelijkheden om diafragma en sluitertijd in te stellen enzovoorts. De ruisonderdrukking en lichtgevoeligheid van deze camera was echter minder dan van mijn SLR (de prijs is ook minder…), en de camera was een stuk trager. Zowel met focussen als met het wegschrijven van foto’s.

Sinds kort ben ik onderwater overgestapt op de Olympus PEN-3, en ik ben er heel blij mee! Het focussen gaat stukken sneller, minder ruis, lichte maar degelijke camera, voor mij een goede keus. Waarom ik de SLR toch niet helemaal de deur uitdoe? Omdat ik een aantal grote (semi)proffessionele lenzen heb waar ik heel blij mee ben, en voor de PEN-3 zijn er nog niet zoveel lenzen op de markt. Daarbij heb ik niet voldoende budget om alles te vervangen :wink:

P.S. misschien is de iPhone 4 beter dan mijn model, maar ik vind die camera geenszins te vergelijken met een (goede) compact. Ik ben het dan ook totaal niet met de verkoper eens!

1 like

Dank je wel voor je adviezen! Ik geloof dat zo’n Sony NEX wel redelijk ver boven mijn budget uitkomt als ik groot zoombereik wil houden (met extra lens al bijna 900 euro). En eigenlijk wil ik van het lenzen-wisselen af. Die 18-270mm voor Canon die ik nu heb, is ideaal voor op reis… binnen een paar seconden een landschapsfoto maken en inzoomen en een close-up ergens van maken. Die Olympus PEN komt ook wel boven de 500 euro uit met extra telelens.

Ik kom nu ook allerlei andere Olympus camera’s tegen behalve die PEN… en Sony’s etc… maar dan hybride/systeemcamera’s zonder verwisselbare lenzen. Het wordt er niet makkelijker op :slight_smile:

Wat bedoel jij dat je met die PEN onderwater fotografeert? Diegene die ik kan vinden is niet waterdicht, of zit er dan een ding omheen?

Enne ja ik vond het ook een beetje onzin achteraf gezien wat die verkoper zei, dat een compact niet veel beter is dan mijn iPhone. Alleen al het 20x optisch kunnen inzoomen en handmatig diafragma kunnen instellen zijn natuurlijk grote verschillen. Stond ik daarvoor een half uur in de rij… om dat advies te krijgen. :S

Nou in ieder geval bedankt voor je opmerkingen! Ik ga toch nog eens rondkijken naar camera’s met grotere sensor.

Ik heb inderdaad een apart onderwaterhuis voor m’n PEN-3. Een fantastische set, naar te duur voor de gemiddelde toerist die af en toe een paar kiekjes wilt maken onderwater. Zeker als je een paar externe flitsers erbij wilt, wat de mooiste foto’s geeft.

Je bent vol lof over je 18-270 lens. In jouw geval zou ik serieus een body overwegen waar deze lens op past. Ik zou zeker niet kiezen voor de 1100D, omdat die camera kwalitatief minder is dan je oude 300D. Ik zou daarom kiezen voor een opvolger in de 300 serie, wat de 600D is. Ik geloof dat de body van de 550D ook nog wel nieuw te krijgen is hier en daar.

Dank je… dat zet me ook weer aan het denken…
Het verschil tussen de 550D en de 600D is niet zo groot, alleen een kantelbaar scherm voor zover ik snel kan ontdekken. En dat de 600D 40 gram zwaarder en 50 euro duurder is. :slight_smile:
Dus de vraag is, hoe leuk vind ik het spelen met die lens?.. en ga ik dat gewicht in het vervolg toch weer meeslepen? Of dan in ieder geval in Nederland meer gebruiken? (Ik mag hier voorlopig de oude 5D van een collega lenen! Maar die gaat zeker niet mee op verre reis.)

Het liefst zou ik een dagje of weekje zo’n compact met groot zoombereik en handmatige functies uittesten, zodat ik kan merken hoeveel je daar wel en niet mee kan. Misschien mag dat wel als ik het lief vraag bij een winkel. :slight_smile:

Je zal zelf even moeten googlen voor een adres, maar camera’s en attributen kun je vaak ook huren.