Aaargh, al die keuzes! ![]()
Ik twijfel nu heel erg of ik zal investeren in een nieuwe (of gebruikte) SLR body want ik heb nog een fijne Tamron lens met groot bereik van 18-270mm, dus ideaal voor reizen… maar wel zwaar. En daardoor laat ik hem vaak thuis, en fotografeer ik met mijn iPhone, en voorheen met mijn Sony Ericsson telefoontje… natuurlijk ontzettend beperkt, al valt de kwaliteit bij daglicht me nog best mee. (Bv. deze hele vakantie naar Andalusië alleen met iPhone vastgelegd, en deze vakantie naar Nicaragua met de Sony Ericsson telefoon.)
Nou heb ik een ouwe Canon EOS 300D (uit 2004) die echt te traag en oud is geworden, en kleine mankementjes heeft; en dus die Tamron lens waar ik wel blij mee ben.
Nou heb ik mijn oog laten op de Panasonic Lumix DMC-TZ30, een hele mondvol, maar een superklein compactcameraatje dat wel veel handmatige instellingen heeft (ook diafragma en sluitertijd handmatig instellen), en 20x zoom, en een Leica lens. Over de beeldkwaliteit zijn de meningen wisselend, vooral vanaf 800 ISO schijnt het veel ruis op te leveren, maar in veel reviews lijkt het een prima reiscameraatje, in ieder geval beter dan een iPhone natuurlijk.
Ik kan alleen vrij weinig vinden over wat mensen voor ervaring hebben met dat handmatig instellen, of het bijvoorbeeld lukt om mooie scherptediepte te krijgen, of expres beweging in het beeld met lange sluitertijd.
Maar een verkoper raadde me weer aan om geen compact te nemen, dat dat niet veel beter was dan mijn iPhone, maar om een EOS 1100D body te kopen, die weegt weinig en heeft een veel grotere sensor en zal veel betere foto’s geven, vooral natuurlijk als je daar een goeie lens op zet. Maarja dan zit ik wel met een instapmodel, waarom zou ik dan niet gaan voor een tweedehands 50D of zelfs 5D? En samen met mijn 18-270mm lens (met iets anders zou ik niet meer op reis gaan) weegt 'ie toch denk ik zeker 1,5 kilo.
Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, maar wie weet kunnen jullie je ervaringen delen.
Wil ik op mijn volgende reis (waarschijnlijk naar Colombia, en later naar nog allerlei landen in het zuidelijk halfrond) een allround, relatief goed compact-cameraatje van 206 gram bij me hebben (en eventueel daarnaast ook nog een onderwatercameraatje), of toch een SLR van 1,5 kilo en grotere omvang en waarvan iedereen in één keer ziet dat ie aardig wat geld waard is (en daarnaast een onderwatercameraatje)?
Ik vind het dus wel leuk om af en toe (maar niet de hele tijd) zelf met de instellingen te spelen en soms scherptediepte zelf te kunnen bepalen, en om sommige foto’s tot poster te maken. En leuk om op dieren goed te kunnen inzoomen. Maar ik merk dat ik die SLR vaak thuis laat… ook omdat 'ie zo oud en traag is, maar ook omdat 'ie zwaar is.
Op dit moment is het wel een heel aanlokkelijk idee om door Colombia rond te banjeren met een cameraatje dat ik bij wijze van spreken in mijn broekzak draag en waarvan de leek niet ziet hoe duur hij is, versus zo’n groot ding. Of ga ik dan spijt krijgen? In Brazilië miste ik het soms wel om een echt goeie camera te hebben… maar ook weer niet zodanig dat ik voor latere vakanties koos voor de SLR… maar mijn ouwe EOS 300D is ook wel een halve kilo zwaarder dan een 1100D…
Laatst naar Schotland had ik wel weer een (geleende body + eigen lens) SLR mee en vond ik het superleuk om zulke scherpe en ver ingezoomde foto’s te kunnen maken, maar reisde ik met een huurauto rond, da’s toch anders dan met openbaar vervoer met veel gewicht.
Kan je met zo’n compact ook echt zo goed inzoomen en scherpe foto’s maken, met wazige achtergrond?
Oh ja, mijn budget… Ik wil er het komend jaar ongeveer 500 euro maximaal aan uitgeven: aan in ieder geval een onderwater flutcameraatje (kwaliteit niet zo belangrijk, is meer voor de gein), plus óf een nieuwe (of gebruikte) SLR body, óf een goeie compact met groot zoombereik.
Help?! :retard: Wat voor tips of of ervaringen of gedachten dan ook, zijn allemaal zeer welkom! Want ik kom er effe niet uit. Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal! ![]()