Eind dit jaar ga ik beginnen aan en wereldreis, ik begin in Australië of Nieuw Zeeland.
Ik ben al de hele tijd bezig om alles voor mijn Canon 7d in orde te maken maar nu zou ik het ook leuk vinden om eens onder water te filmen en fotograferen en ik zat ook aan een gps unit te denken omdat ik later wil zien en ook aan anderen wil laten zien waar ik precies de foto’s heb gemaakt.
Alleen zo’n gps unit en onderwaterbehuizing zijn te duur voor mij en het is veel om mee te nemen, vandaar ben ik verder gaan kijken voor een kleine camera zoals de Panasonic DMC-FT3 deze kan onderwater filmen en fotograferen en heeft ook een gps unit en het beeldkwaliteit is vrij goed.
Wat zijn jullie ervaringen met een slr camera mee nemen op een grote reis en wat zijn de voor en nadelen van een kleine camera zoals de Panasonic?
Je hebt een 7D gekocht met een reden, neem ik aan. Je wilt foto’s van een goede kwaliteit, je wilt een goede lichtgevoelige censor en je wilt spelen met verwisselbare lenzen en handmatige instellingen. Dat vind je niet op een eenvoudige compactcamera!
Voordelen van een compactcamera: lichter en minder duur.
Zelf neem ik mijn SLR altijd mee op een (grote) reis. Wel beperk ik me tot ‘slechts’ 2-3 lenzen. Losse GPS units zijn tegenwoordig te koop voor ongeveer 70 euro, maar zelf zie ik daar het voordeel niet van in. Aan de hand van mijn reisgids en datum weet ik altijd wel waar de foto’s gemaakt zijn, althans (voor mij) nauwkeurig genoeg.
Toen ik in 2006 een jaar op reis was, had ik nog geen onderwatercamera. Later wel. Ook als ik lang weg ga neem ik tegenwoordig een aparte onderwatercamera mee (een Canon G10) met huis en als het even kan een losse flitser.
Mooie foto’s heb je Jenny :), ik heb inderdaad een 7d gekocht vanwege de mogelijkheden, ik had hiervoor een 400d en die heb ik verkocht en verleden jaar de 7d gekocht alleen mijn foto’s zijn niet van zo’n goede kwaliteit als ik eerlijk mag zijn, en dat is ook een beetje de reden waarom ik en kleinere camera wil want de kwaliteit gaat er niet zo erg op achteruit bij mijn photo’s
hier zijn wat foto’s van mij, https://picasaweb.google.com/phkneepkens/LimburgOmstreken
ik kan al mijn camera en 2 lenzen plus mijn video camera en mijn laptop in mijn foto rugzak stoppen en dan heb ik nog ruimte over dus dat is geen probleem.
Wat voor’n camera heb jij eigenlijk ?
ik heb pasgeleden mijn 450D ingeruild voor een 60D. de 7D is me net te zwaar voor op reis, en ook een tikje te duur. ik zou te bang zijn dat er wat mee zou gebeuren - alle cameraverzekeringen ten spijt.
(sorry, niet al je foto’s bekeken. ik zit in Indonesie en het internet is hier niet zo snel.)
je kan nu eigenlijk twee dingen doen:
je koopt een nieuwe compactcamera
je steekt dat geld wat die compactcamera zou kosten in een goede fotocursus, en haalt uit die 7D wat erin zit! je had duidelijk een ambitie, anders zou je geen 7D gekocht hebben, de vraag is nu of je die ambitie nog hebt en er in wilt investeren.
als ik jou was zou ik in ieder geval de 7D niet meteen verkopen. je maakt er verlies op, en ik denk dat je er nog wel eens spijt van zou kunnen krijgen.
Ik ben wel benieuwd of je nog steeds dezelfde lenzen gebruikt die je ook bij de 400D had en welke dit dan zijn.
Met een 400D en een lens van 800 euro maak je mooiere foto’s dan met een 7D met een kitlensje van <100 euro.
Voor vakantiefoto’s van landschappen overdag zal je weinig verschil zien tussen een 400D of 7D. Ik had beiden mee naar canada afgelopen jaar en aan de foto’s op het scherm zie ik het verschil niet.
Wel presteert de 7D beter op hogere iso’s(bij weinig licht), is de AF veel uitgebreider en sneller, is de burst mode aanzienlijk sneller (8FPS), heb je een hogere resolutie, etc etc.
de kit lens die ik bij de Canon eos 7d heb is rond de 700-800 euro dus daar ligt het volgens mij niet aan, ik heb wel een tamron 28-300mm lens die ik ook voor de 400d had gebruikt, heel misschien als ik een hele goede deal kan vinden voor een 2e handse canon 70-300 4-5.6L kan vinden dan koop ik die maar voor nu is die lens me te duur
Als het goed is is de topic starter al lang onderweg of al weer terug
Daarnaast, een GoPro is waterdicht maar standaard niet heel erg geschikt voor onderwater opnames. Veel mensen die de GoPro specifiek kopen om er onder water mee te filmen zijn teleurgesteld door de ‘blurry’ opnamen. Om onderwater op te nemen zal je de bolvormige lens van de behuizing moeten vervangen door een model met een vlakke voorkant. Deze worden niet door GoPro zelf gemaakt/geleverd.
Ik ken heel veel mensen die heel erg te spreken zijn over de GoPro met de vlakke lenspoort voor onderwater. Kijk eens op www.duikforum.nl (en gebruik daar even de zoekfunctie) voor tips over deze camera.