Tips over aanschaf onderwatercamera

Vanaf volgende week zitten wij 3 weken op Bali en is het zeer waarschijnlijk dat er een aantal uren snorkelend worden doorgebracht.

Wat is dan wijs; hier alvast een (simpele) onderwatercamera kopen of zijn ze op Bali ruim voorradig?

Ik zou er hier eentje kopen. Als je de aanbiedingen in NL in de gaten houdt, dan zijn ze hier vaak goedkoper dan op Bali.

Bij de Blokker heb je voor een paar euro eenvoudige wegwerpcamera’s. Van die ouderwetse, die nog met filmpjes werken :slight_smile: Flimpjes zijn echter snel vol, dus als je veel wilt snorkelen zou ik een digitale camera overwegen. Je hebt tegenwoordig compactcamera’s die tot een bepaalde diepte waterdicht zijn, ideaal voor tijdens het zwemmen, snorkelen, zeilen, of tijdens een flinke regenbui. De Olympus Tough is daar een voorbeeld van: http://www.olympus.nl/consumer/29_24157.htm.

Als je zo’n camera aanschaft: let goed op de maximale diepte die een camera kan hebben! Je maakt al snel tijdens het snorkelen een duikje naar een diepte van meer dan 3 meter, omdat daar ‘toevallig’ net een mooie vis zit. Het is zonde als je daarmee je camera verzuipt.

Ik heb zelf wel eens gedoken met een Olympus camera die tot 10 meter kan, en ik was aangenaam verrast met het resultaat!

Altijd in Nederland aanschaffen als je de mogelijkheid hebt. Garantie in Bali gaat niet eens tot de voordeur, maar tot het openmaken van de verpakking en vaak liggen de spullen hier te lang in de niet gekoelde winkel met als gevolg dat de batterijen niet goed zijn en de opladers het niet doen. Nu aanschaffen, dan heb je ook de tijd om rustig de ( Nederlandse) gebruiksaanwijzing te lezen.
foto’s gemaakt met een olympus 1030 SW

Prachtige foto’s, bedankt.

Nuttige tips, bedankt!

Het is de Olympus Tough geworden, heerlijke camera en met 12mp meer dan voldoende.

Goede keus!

Ik weet niet zeker of de camera het kan, maar ik zou zoveel mogelijk in RAW fotograferen. Onderwaterfoto’s zijn namelijk vaak erg blauw (en dan niet alleen het water ;)), en met RAW kun je dit enigszins compenseren. Het zou zonde zijn als je foto’s straks niet de goede kleur hebben omdat je camera fout stond ingesteld. :mad:

Ik ben ondertussen alweer thuis en heb alle onderwater foto’s genomen met de voorgeprogrammeerde instellingen van de camera zelf. Het resultaat is volgens mij nog niet zo slecht denk ik…

1 like

Het resultaat is inderdaad kleurrijk!