Zomertrip Manila en Baguio. Vooraf hotel boeken of ter plaatse regelen?

Hallo,
Ik ga volgend jaar zomer (juli of augustus) mijn vriendin voor het eerst bezoeken op Luzon. Qua tijd zit ik vast aan de zomer vakantie, dus ik moet in juli of augustus Gaan. Ik ben nooit eerder zover weg geweest en vind het ontzettend spannend. Ik ben informatie aan het verzamelen en heb hier een vraag. Ik wil de retourvlucht boeken via WTC.nl en via Trivago de eerste twee hotel nachten in Manila. Mijn meisje komt daar heen vanuit San Juan Batangas en we willen samen naar Baguio en daar twee weekjes verblijven. Is het nodig in Baguio al op voorhand een hotel te reserveren, of kan ik de bus pakken en ter plaatse een leuk hotel uitzoeken? M.a.w. Hoe druk is het daar in de maand juli? Dat het flink kan regenen weet ik al…regenseizoen. Wie kan mij er iets over vertellen? Alle info is welkom.
Groet,

John

Juli is laagseizoen in Filippijnen. De drukke periodes liggen in Filippijnen totaal anders dan in Nederland. Drukke periodes zijn Holyweek is de week van pasen . ZZomervakanties is april en mei. En tussen kerst en new jaar.

Maar juli is laagseizoen, vooraf een hotel boeken lijkt me niet nodig. Boek gewoon ter plaatse iets, en bevalt het niet , neem je iets anders

Heeft je vriendin zeker bedacht om naar Baguio te gaan ?
Is een populaire bestemming bij filippijnse mensen, omdat het hoog in de bergen ligt en lekker koel is.

Maar als Nederlander die gewend is aan koude geen aantrekelijke bestemming, weinig te zien lijkt mij.

Maar als je in Baguio bent , iets verder door reizen naar de mountain province daar heb je Ifugao stammen en rijtterassen , wel interessant om te zien en ook hoog in de bergen dus koel.

1 like

Bedankt voor je info!! Laagseizoen! Klinkt goed!
Het is idd het idee van mijn vriendin. Maar ik laat haar de keuze, omdat het onze eerste ontmoeting en reis is. Bevalt het niet, dan trekken we door.

Dacht ik al dat het een idee van je vriendin was, Baguio is mateloos populair bij Filippijnse mensen. Als ik in Filippijnen bij iemand op bezoek kom, is meestal het eerste wat ze vragen of ik al in Bagiuo ben geweest. En ze vinden het heel raar dat ik er niet heen wil.

Snappen ze echt niet. Maar ik ik begrijp da dat je je vrindin de keus wil laten. En met de koude valt het reuze mee daar daar, zeker voor een europeaan.

Filippijnse mensen vinden het al gauw koud, wanneer het beneden 20 graden celsius word trekt iedereen hier een vest aan en dikke muts op, en loop ik vrolijk in mijn t-shirt , en zie ik ze denken die buienlander is gek

Hahah, grappig. Ben benieuwd naar wat er voor hun zo aantrekkelijk is daar.

Heel eenvoudig te verklaren denk ik. Zoals de meeste Nederlanders verlangen naar de zomer, verlangen meeste filippijnsen naar koelte.

Temperaturen zijn hier altijd wel tussen de 27 en 35 graden, en gevoelstemperatuur nog hoger. En Baguio is volgensmij de enigste plaats in Phil. waar nachtvorst voorkomt zo af en toe. Noe dat vinden de meesten in Ph. reuze interessant aangzien het hier tropisch klimaat is en nooit vriest of sneewd. of temperaturen minder dan 15 graden.

Ik heb kort geleden een aantal dagen in een ziekenhuis verbleven, en ook daar merk je hoe men hier van kou houd, De aircon dag en nacht op maximum. Ik dach af en toe dat ik in een vrieskist lag zo koud op de kamers. Zelfde zal je merken in winkelcentra en grote suermarkets , alle aircon vol aan.

ook mooie deals vind je met agoda.com, vaak is dit nog goedkoper dan de walk-in rates. Ikzelf betaalde 18 euro voor een top 4 sterrenhotel, mar toen stond de peso op 73/1 euro, waarschijnlijk betaal je nu iets van 34 euro) (of trivago maar meestal is agoda voor Azië het goedkoopst). Waarschijnlijk zul je zelf zien dat je snel weer weg wilt uit baguio want het is niet zo bezienswaardig. (en voor westerlingen ziet het er smerig uit, zeker als je voor het eerst in Azië komt) Je kunt eenvoudig vanuit baguio doorreizen naar de kust deze is mooier. (en schoner) Helemaal top en schoon is Borocay, ook daar willen alle filipinos heen!

1 like

Bedankt voor de tips. Ik ga me er zeker verder in verdiepen. Leuk dat jullie zo snel reageren! Ik kan niet wachten om het allemaal zelf te gaan zien.

Klopt Agoda zit vaal onder de officiele prijs die hotels op hun website hebben staan. Maar ik denk dat John toch beter op de bonnefooi naar Baguio kan gaan en ter plaatse een hotel kiezen, boek je bij Agoda 1 week ,zit je er aan vast.

En John je moet gewoon brutaal zijn, en als je een kamer gaat nemen in een bepaald hotel, eerst vragen de kamer te mogen zien, en dan zie je ook meest gelijk of het druk is of dat er veel lege kamers zijn. Als er weinig gasten in het hotel zijn gewoon low/season korting vragen, minimaal 10 % , en als men veel lege kamers heeft krijg je dat ook wel. Een hotelkamer met korting verhuren is altijd nog beter dan leegstand.

En John als jullie een goeie klik hebben vermaken jullie je vast wel daar !.

Boracay is inderdaad de ander meest favorite vakantiebestemming voor filippijnse mensen, en ik denk dat John zich daar beter zou vermaken dan in Baguio, maar het is wel een eind uit de buurt van Baguio, heel andere richting op vanuit Manila

1 like

Die tip van low season korting is nuttig. Bedankt. Valt te proberen. En het checken van de kamer is ook een goede tip.
Als mijn meisje het in Baguio naar haar zin heeft, zal dat voor mij niet anders zijn, denk ik haha. Ze zegt zelf dat het buiten het seizoen makkelijk kamers boeken is. Meestal is er voldoende plaats. Dus op de gok, dat durf ik wel. Alleen de eerste nachten in Manila, na de vlucht, boek ik vooraf.
Heeft iemand nog ervaring met taxi kosten? Ik hoor dat toeristen wel eens wat meer betalen dan nodig is. Hoe weet je in hemelsnaam wat een rit kost? Als de meter loopt is dat wel duidelijk. Maar velen vertellen mij dat taxi chauffeurs vaak geen meter gebruiken. De ritprijs tevoren afspreken helpt al, zeggen ze. Maar hoe weet je nu of de ritprijs reëel is? Lastig.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Perfect!
PS Buutengeweun…jouw naam suggereert dat je uit Zeeland komt. Klopt dat? Of Twente, dat zou ook kunnen.

Ja, buutengeweun is dialect van het eiland Goeree http://www.buutengeweun.nl/ Maar ik woon overigens gewoon in Filippijnen hoor.

Komt je meisje je niet afhalen dan op de airport ? Ja zeker als het deeerste keer is in Ph is de taxi maffia een probleem.

Bij het verlaten van de luchthaven word je gelijk aangesproken door meestal dames die vragen of je een taxi wil, ze hebben een geplastificeerde lijst met tarieven bij hun, met vaste tarieven. Wel duur

Je kan ook wat verder doorlopen naar waar de gele airporttaxi, s stoppen. En voor instappen vragen of die meter word gebruikt.

Sommigen willen alleen voor afgesproken tarief rijden, dus wil je met meter neem je de volgende taxi die wel met meter wil.

En voorla niet zeggen dat het je eerste keer in Manila is, want dan doen ze de grote truckendoos open als je pech heb.

John , er zijn trouwens heleboel hotels die een ophaal service hebben voor hun gasten, dan staat er iemand van het hotel al met een bordje met jouw naam erop binnen in de airport te wachten, dat zou ideaal zijn. kost ongveer tussen 300 en 500 peso afhankelijk van hoever het hotel van de airport is.

Moet je wel tevoren aangeven uiteraard bij het hotel als je daar gebruik van wil maken met datum aankomst en tijd en vluchtnummer

Je woont daar?? Cool!
Mijn meisje zal me afhalen op het vliegveld. Dat van die ophaalservice zal ik onthouden bij het boeken van mijn hotel in Manilla!!
Ik denk dat ik het allemaal maar over mij heen zal laten komen. Mijn meisje komt uit San Juan, Batangas. Ze heeft een zus die in een mall werkt in Manilla. Die komt mee om mij op te halen. Die zal wel van wanten weten, denk ik.

O, als ze je komen ophalen zou ik me niet druk maken over die taxi. Hun spreken tenslotte de taal.

Ja , ik woon hier maar tijdelijk. Ik was hier hier de eerste keer veel te onvoorberijd heen gegaan. En ik ben te veel Nederlands blijven denken toen ik hier eerste keer was. En teveel gedacht dat dingen hier zelfde zijn zijn als in Nederland. Kwam ik pas later achter, dat dit niet zo is, toen was het al te laat , en was het ongelukje al gebeurd. En vanwege dat ongelukje ben ik nu paar maanden hier.

Maar is goed te doen gelukkig, het is nog steeds regentijd hier, dus vrijwel iedere dag een lekkere plensbui, niet dat het echt veel scheeld in temperatuur, maar toch tijdens de regen geen zon.

Eeerste keer dat ik hier was, was het droge tijd , en heb ik in die maand geen enkele keer regen gezien, aleen maar zon en hitte iedere dag.

In Nederland klaagt men vaak over de wisselvalligheid van het weer, de ene dag regen, de andere dag storm, volgende weer wat anders, maar iedere dag zon word ook eentoning hoe raar het ook klinkt

1 like

O jee, dat klinkt niet als een prettig ongelukje!
Ik hoop dat je daar niet in de problemen zit!
Hoe meer in me verdiep in het leven daar, hoe leuker het allemaal klinkt. Op youtube staan prachtige filmpjes over het leven daar. Ik heb zelfs een paar erg komische clips gezien van een prettig gestoorde Amerikaan die alles uitlegt over het leven in de Filipijnen. Van jeepney of tricycle rijden tot hotel boeken en uit eten gaan, het contact met de mensen op een goede manier onderhouden…erg leuk en leerzaam allemaal.
Al jou tips zijn welkom. Erg leuk om met iemand te praten, die het leven daar goed kent. Thnx.

haha, ja ik ken de filmpjes van die grappige Amerikaan, ik zie ze af en toe ook op FB. Nee, John toen ik eerste keer hier was ben ik er ten ontechte van uit gegaan, dat net als in Nederland het gebruik van voorbehoudsmiddelen algemeen geaccepteerd is.

Nou niet dus, ik heb nog nooit een land gezien als hier waar zoveel aversie is tegen voorbehoudsmiddelen. Mijnvriendin raakte dus bij mijn eerste bezoek hier al zwanger. En abortus is hier niet toegestaan, dus ben je aangwezen op een illigale kliniek, met alle gezondheidsrisico,s plus als je gesnapt word jaren gevangenis, dus was geen optie.

Zelfs een overtijd behandeling word hier als een vroege vorm van abortus gezien.

Dus houd er rekening mee , dat gebruik van anticonceptie hier niet zo algemeen gebruikelijk is als in Europa, bij gehuwde stellen die al kinderen hebben ligt het wat makkelijker denk ik

ok, je wordt dus pappa. Oei! Ik hoop dat dat allemaal toch goed uitpakt!
Iets om op te letten dus.
Sterkte daar!

Ik hoop ook dat het goed komt, en is zeker iets om rekening mee te houden. Er is hier een echte tweedeling in de maatschappij, de grote arme massa is aangewezen op gezondheidszorg van de overheid, met slechte overvolle ziekenhuizen, lang wachte voor je aan de beurt ben enz.

Heb je echter geld kan je gebruik maken van privee docters, prive kliniken en privee ziekenhuizen.

Zo gaan we regelmatig op controle bij een gynecoloog die een privekliniek heeft voor zwangeren, en daar is het nooit erg druk, ze heeft redelijke apparatuur voor het maken van eche en dergelijke, en is naar Nederlandse normen niet duur, zeg maar 7 Euro voor een consult. Dat is echter al wel meer dan dagloon van een bouwvakker hier, want die hebben maar 5 euro per dag loon

En die tweedeling zie je overal terug hier, ook in onderwijs, behoor je niet tot de rijke bovenlaag ben je aangewezen op een , public, school van de overheid , dus ook hier slechte gebouwen vaak, overvolle klassen, slecht gemotiveerde lelareren als je pech heb.

Dus ieder die het zich kan veroorloven stuurd zijn kids naar een private school, waar wel goed gebouwen en inrichting is en wel goed onderwijs word gegeven.

Zelfs na je overlijden is er nog de tweedeling hier, de gewone man gaat naar een openbare begrafplaats, waar het graf na 5 of 10 jaar word geruimd , want er is plek voor niewe doden nodig, De rijke bovenlaag koopt een plekje op privee begraafplaats , die hier ,Memorial Garden, worden genoemd en kan daar tot in lengte van jaren blijven liggen.

Ik weet het ook in Nederland is er verschil tussen arm en rijk, maar hier is de tweedeling in de maatschappij wel heel extreem.

Een 4 sterren hotel voor 34 euro??? Dat vind ik toch niet hoor, meestal over de 60 euro wat ik ook nog een goede prijs vind.

Hoe doen jullie dat met de GSM. Aangekomen op Manila airport heb ik aan mijn Europese abonnementje weinig denk ik? Een lokale prepaid erin? Wifi spots zoeken? Hoe bellen jullie lokaal daar? Al is het maar naar het hotel voor de shuttel dienst.

Nee, met je Nederlandse simkaart ben je 3 Euro per minuut kwijt daar, dus dat ding vlug eruit na de landing. Op de airport na dat je door paspoortcontrole en koffers opgepikt heb ga je door de douane, en dan zie je al gauw een stalletje van karton gemaakt waar dames lokale simkaarten van Globe , Smart of Sun verkopen, als je gelijk 500 peso tegoed = 10 Euro zeg maaar erop laat zetten is je simkaart gewoon gratis. Dan heb je voor je hele vakantie voldoende lijkt mij. Die stalletjes staan er iedere dag tot wel 10 uur savonds, zowel op terminal 1 als 3 heb ze gezien. Hangt van de vliegmaatschappij af op welke van deze 2 terminals je land