Filippijnen in september?

Ik wil met mijn vriendin in september vier weken naar de Filipijnen gaan. Ik heb een aantal vragen:

• Is het verstandig om te gaan in september, ivm typhoonseizoen? Welke plekken zou ik dan het beste kunnen mijden?
  • Welke reisroute zouden we het beste kunnen volgen? We willen eigenlijk heen vliegen op manilla en terug vanaf Cebu.
  • Het goedkoopste ticket dat ik gezien heb is met Cathay en kost 836 euro pp, is dat redelijk?
  • Welke dingen mogen we absoluut niet missen in de filippijnen?
  • Moeten we nog inentingen of malariatabletten halen?
  • Welke gebieden zijn absoluut onveilig?
  • visum hier regelen of daar?

Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben.

Groet,

Joop

Hoi,

Persoonlijk zou ik niet in september naar de filipijnen gaan, daar je in het regenseizoon gaat, Mijn vrouw en kinderen zijn daar nu, Hebben veel regen. En ook al een typhoon gehad, die zoals je kunt lezen om het nieuws nu richting china was.

Bohal chocolate hills is zowel voor duiken als rondreizen een aanrader
Borocay is een eiland met een mooi witstrand, maar erg toeristisch, Puerto princesca op palawan zijn mooie ondergronse grotten, waar je met een bootje in gaat.

Manila is een mooie stad, maar zou ik niet lang blijven rondhangen veel auto’s slecht voor je longen.

Verlaat je manila, dan zal je malariapillen nodig hebben
tevens injectie’s voor hepatytisch en typus

Wij gaan altijd naar het zuiden van luzon, daar woont mijn familie en hebben daar ons onderkomen, volgens travelclinic & GGd zou ik ook malaria pillen moeten slikken, maar heb dit de laatste twee jaar niet gedaan

Zelf ben ik als je ze slikt een voorstander van malaron, een wat duurdere pil, maar je hoeft deze maar dagelijks te slikken 1 dag voor vertrek en een week naar aankomst in NL.

Wat betreft je ticket via London en brussel kan het stukken goedkoper,

Je kan voor tickets bekijken op Hoodaki.com
opodo,

Succes en veel plezier
Jeroen

Hoi Joop,

Ik zou me niet laten tegenhouden door dat het typhoonseizoen is. T,is niet zo dat er wekelijks typhonen zijn,vaak zit er wel een maand tussen. Bovendien is er een goed waarschuwingsysteem in Filippijnen. Naderende typhonen die vanaf de stille oceaan komen ,worden al zeker een week te voren op het journaal en in kranten aangekondigd. . Ook is er een speciale website www.typhoon2000.ph waarop de laatste info over de naderende typhoon staat. De prijs met Cathay lijkt me wel okay, als het een nonstop vlucht vanaf Amsterdam via Hongkong naar Manila is. Maar zoals jeroen aangeeft kan het goedkoper,maar dat is dan vaak omslachtiger. Met airasia vanaf Londen via Kuala Lumpur naar Filippijnen is vaak heel goedkoop. Vanaf Einhoven kun je met een prijsvechter naar Londen. Andere opties zijn vanaf brussel franfurt of Dusseldorf met EMirates of Etihad vliegen. Of met Mahanair naar Bangkok, en dan met Cebupacific naar manila. Inentingen gewoon bij de GGD navragen, en malariapillen heb je eigenlijk alleen nodig als je naar Palawan gaat, hoewel ik ze daar ook nooit slik. Het zuidwestelijke deel van Mindanao, waar de rebellenbeweging van Abu Sayaf aktief is is eigenlijk het enigste gebied, waar ik mensen adviseer niet heen te gaan. De rest van Mindanao is gewoon veilig te noemen. Een visum zou ik gewoon halen bij de ambassade in den Haag, als toerist krijg je dan een 59 dagen visum, ga je zonder visum dan krijg je bij aankomst een gratis visum voor 21 dagen, maar omat jullie 4 weken blijven moet je dat daar dan nog gaan verlengen, met al de nodige rompslomp, zou ik niet doen dus.

Even nog een paar aanvullende vragen, want ik heb een inderdaad een goedkoop ticket kunnen vinden naar Bangkok met Mahan air.

• Kan ik ook een visum regelen voor langer dan 21 dagen als ik geen retourticket filippijnen heb? Of kan ik daarvoor ook een ticket van Cebu pacific gebruiken vanuit bangkok?
  • Is het misschien beter om Luzon te vermijden in september i.v.m. typhoonseizoen in september?
  • Kan ik een beetje gemakkelijk rondreizen in de filippijnen met veerboot? en hoe zit het met busvervoer op de eilanden?
  • Qua reisplanning zat ik te denken aan een weekje luzon, een weekje palawan en dan nog anderhalf tot twee weken voor andere eilanden. Is dat een beetje te doen?
  • Hoe zit het met de hotels op de filippijnen? Wat zijn de gemiddelde kosten per nacht? Wij zijn niet heel erg gehecht aan luxe, maar willen wel graag een kamer met eigen badkamer.

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Zonder retourticket kom je Filippijnen niet in , en zonder retourticket kun je ook geen visum op de ambassade aanvragen. Een retourticket is een must, waarheen maakt niet uit ,welke maatschappij maakt ook niet uit, als je maar een ticket heb om Filippijnen uit te gaan, dus als je een ticket van Cebupacific heb Bangkok- Manila en retour is dat okay.
Alle eilanden zijn te berijken met veerboten, maar het slurpt veel tijd op, en het bespaart je vrijwel niks, binnenlandse vluchten zijn ook niet duur. Vanaf manila naar Palawan met de veerboot duurd bijvoorbeeld 24 uur. Ik heb het een paar jaar terug vaak gedaan ,toen ik heel veel bagage bij me had dan is de veerboot voordeliger. Op de korte afstanden is de veerboot goed te doen ,bijvoorbeeld Batangas naar puerto galera duur 2 uurtjes. Of van Cebu naar Bohol, daar varen nu fastferry,s een soort draagvleugelboot http://oceanjet.net/

Op ieder eiland zijn meerdere busmaatschappijen aktief, bussen zijn spotgoedkoop, vooral de bussen zonder aircon met gewoon open ramen Een van de grootste busmaatschappijen op het eiland luzon heeft een website www.victoryliner.com dan kan je zien wat de prijzen zijn , bijvoorbeeld vanuit Calaoocan, (een wijk in Manila) naar Baguio kost enkele reis 450 peso ,ongeveer 9 euro dus. Je planning 1 week voor luzon en 1 week voor palawan is wel te doen. Hotelprijzen varieren sterk, je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Het duurste hotel Amanpulo zit rond de 800 dolar per nacht, goedkoopste zo 250 peso =5 euro . Op deze site Philippines Travel Guide - Hotel & Beach Resort - Jens Peters Publications staan alle accomodaties per eiland gerangschikt. De prijzen staan meestal op de site van het desbetreffende hotel vermeld.

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Zoals het er nu uitziet gaan we vertrekken op 3 september en terug op 1 oktober. Aankomst in Manilla, kunnen we meteen even kijken of er nog een tyfoon langskomt.
Vervolgens willen we dus Luzon gaan bekijken om daarna door te reizen naar Palawan en andere eilanden.
Nog een vraagje: Welke maatschappij heeft de goedkoopste vluchten in Filippijnen en zijn er nog meer dan Cebu Pacific? En is het handig om die vluchten nu al te boeken of kan dat ook nog ter plaatse?

Groet,

Joop

Naast Cebu Pacific zijn er ook nog PAL en Zest Air, en daarnaast zijn er nog verschillende kleinere maatschappijen. Maar met deze drie kom je al een heel eind, vooral met PAL, wiens netwerk het meest uitgebreid is.

En zoals altijd met LCC’s, hoe vroeger je boekt, hoe beter de prijs!

Nogmaals bedankt voor alle tips! We hebben inmiddels de vliegtickets binnen en ook een visum geregeld. We vertrekken 3 september en komen 2 oktober weer terug.
Onze reis start in Manilla en daarna willen we ongeveer een week door Luzon trekken. Daarna willen we vliegen naar Palawan en we eindigen op de eilandjes rond Cebu.
Nog een paar vraagjes:

• Is Coron makkelijk te bereiken vanuit Palawan, El Nido? Kun je vanuit Coron weer doorvliegen naar Cebu?
  • Is het nodig om vluchten van tevoren te boeken? Ik vind het vervelend om me van tevoren vast te leggen?
  • Wat zijn de prijzen? Wat ben ik kwijt voor een biertje, een diner, en hotelkamer?
  • Wat doen we als we onverhoopt een orkaan tegenkomen?

Bedankt en groetjes
Joop

Er is een bootverbinding met grote zeewaardige banca,s tussen El Nido en Coron. de vertrektijden staan op de site van el nido artcafe ,daar kun je ook tickets voor de boot kopen. http://www.elnidoboutiqueandartcafe.com/TravelCenter.html

Een vliegverbinding tussen El Nido en Coron is er voor zo ver ik weet nog niet. Evenmin kun je van Coron direct naar Cebu, je moet via manila vliegen. Cebupacific vliegt wel vanaf Puerto princesa naar Cebu.
September en oktober is in Filippijnen laagseizoen,dus ik denk dat je tickets wel enkel dagen tevoren kan kopen, land van te voren reserveren zal niet nodig zijn.
Dan de prijzen: reken voor een biertje zo 50 peso in een restaurant=ongeveer 1 euro San Miguel bier is trouwens erg lekker in Filippijnen. Reken voor een diner voor 2 personen zo 10 tot 15 euro, en voor een hotel tussen de 20 en 25 euro. Een goed hotel in Palawan (Puerto Princesa) is hibicus garden

Ja,wat doe je mocht je onverhoopt een typhoon tegenkomen? Ik denk dat het verstandig is om dan het reisschema om te gooien. Stel er word een typhoon op luzon verwacht, dan zou ik bijvoorbeeld eerst naar Cebu gaan ,of eerst naar Palawan. en na de typhoon pas naar Luzon. Typhoon worden al 1 week tevoren aangekondigd wannneer ze nog ver van Filippijnen op de stille oceaan zijn. Op de site van de typhoon waarschuwingsdienst is dan al te zien de verwachte route die de typhoon gaat afleggen. www.typhoon2000.ph Dus je hebt dan nog alle mogelijkheden om naar een ander eiland of naar een ander deel van het land te reizen. Een vaar en vliegverbod word meestal maar 1 dag voor de typhoon aan land komt afgekondingd, dan kom je dus niet meer weg van de plaats waar je bent, behalve met de bus die blijven vaak wel rijden. Het eiland Palawan ligt buiten de typhoon route,dus daar ben je wel veilig. Maar ook daar komt het zo gemiddeld 1 keer in de 5 jaar voor dat er een typhoon overkomt. Ik heb daar in december 2008 zelf een typhoon meegemaakt. zie de foto,s van de schade in de omgeving
http://korikonginpalawan.reismee.nl/fotos/12703/typhoon-gehad/200043/#fotoanc

Banaue is wondermooi … maar zeker niet aan te raden in het regenseizoen.
Zelf buiten het regenseizoen worden de smalle weggetjes regelmatig bedolven onder verschuivende aarde.
In het regenseizoen zou ik dit dus helemaal afraden.

Dank je voor je advies Rai, maar we gaan het waarschijnlijk wel proberen. We gaan wel eerst even bellen of het een beetje te doen is daar in Banaue. Ze hebben daar gelukkig ook een plaatselijke vvv.