Combireis: Maleisie, Vietnam en de Filipijnen

Hoi allemaal,

Eind dit jaar(okt-nov) wil ik 2 maanden gaan backpacken. Ik wil gaan vliegen op Kuala Lumpur, van hieruit doorvliegen naar Hanoi in Vietnam. Vervolgens naar het zuiden van Vietnam reizen om van daaruit via Siagon naar Manilla te vliegen. Op de Filipijnen wil ik dan vervolgens door Palawan en Cebu gaan reizen. Mijn vraag is: hoe zit het met de tickets?
Moet ik dat echt vanuit Nederland doen? Of gaat het daar ook allemaal vrij makkelijk? Bijvoorbeeld op Kualu Lumpur?
Moet je de tickets ver van te voren reserveren? Het zou jammer zijn als ik bv de volgende dag wil vliegen, maar op die dag is er geen vlucht of het is volgeboekt… Dan gaat het mij veel reistijd kosten enz enz…
Ik wil het op zich wel vanuit Nederland maar dat lijkt moeilijk te gaan en bovendien moet ik me dan gaan houden aan een strak reisschema.
Iemand enige ervaring hiermee?

Groetjes Heidi

Ik weet alleen dat tickets voor de binnenlandse vluchten in de Filippijnen veel goedkoper zijn als je ze daar ter plaatse koopt. Als je in Manilla niet dezelfde dag doorvliegt dan zou ik ze daar kopen.

Dag Henk,

Wat fijn dat je even reageert.
Maar weet je of tickets dan ook altijd beschikbaar zijn? Of moet ik daar soms echt dagen op gaan wachten?

En wat weet je over de veiligheid in de Filipijnen. Een reisbureau vertelde mij dat ze de Filipijnen uit hun assortiment hebben gehaald omdat het daar onveilig zou zijn.

Groetjes en bedankt,
Heidi

Ik zelf heb nooit een ticket ter plaatse gekocht, volgens mij krijg je de ticket op het moment dat je die koopt.
Ik mocht van mijn gastheer nooit alleen weg, daardoor heb ik niet veel gemerkt van onveiligheid. Ik de streek waar ik verbleef was wel controle bij de ingang van de mall’s en op de weg.

Oke. Bedankt! Maar als ik het goed begrijp kan ik het beste zo vroeg mogelijk boeken, maar dat gaat niet vanuit Nederland ivm een foreign cred. card. Kortom ik zal dus toch moeten wachten tot ik daar ben? Of kan ik reserveren en dan daar alsnog betalen?
Kan ik niet betalen via internetbankieren oid. Ik heb namelijk niet eens een creditcard…

Hallo Heidi,
Betalen via een PIN-pas gaat echt niet. Een creditcard is de enige manier om online te betalen. Een buitenlandse creditcard werkt doorgaans niet bij Cebu Pacific maar je kunt bijvoorbeeld wel de Filippijnse creditcard van een ander gebruiken.
Inderdaad zou ik op tijd de tickets boeken: enkele dagen voor vertrek een ticket aanschaffen is niet verstandig. Je betaalt dan de hoofdprijs. Ik heb het meegemaakt dat een ticket 4x zo duur werd.
Alleen een reservering vastleggen en het ticket pas afrekenen bij vertrek kan echt niet. Ook in Nederland lukt dat bij geen enkele luchtvaartmaatschappij.
Overigens zou ik naast de prijzen van Cebu Pacific ook de prijzen van Zestair in de gaten houden. Vaak zijn die stukken goedkoper.

Goede reis,
Hans.

Bedankt Hans! Zestair ken ik nog niet dus die zal ik ook zeker in de gaten houden. Wel lastig dus met die tickets. Een creditcard voor mezelf is nog niet zo lastig. Die kan ik wel aanschaffen, maar een Fillipijnse van iemand lenen, dat wordt lastig. Ik ken niemand met een Filipijnse Creditcard… Geen idee hoe ik dit op moet gaan lossen. Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik dat graag!

Hallo Heidi,

Je kunt ook iemand met een Nederlandse creditcard vragen voor je te boeken. Dan zal er vaak wel gebeld moeten worden met de klantenservice van de maatschappij ter verificatie. In ieder geval is het noodzakelijk dat een kopie van de creditcard wordt meegenomen als je op reis gaat. Zonder die kopie zul je waarschijnlijk niet in het vliegtuig worden toegelaten.

Succes,
Hans.

Wederom bedankt Hans. Maar dan zou ik dus zelf ook een creditcard kunnen aanvragen en het zelf gaan boeken? Dan doe ik dat namelijk liever. Ben ik niet afhankelijk van anderen. Ik dacht uit je vorige reactie te concluderen dat het helemaal niet kon met een Nederlandse creditcard.

Het is maar net hoe de pet van een luchtvaartmaatschappij staat. Als voorbeeld wil ik Cebu Pacific noemen: soms kun je met een Nederlandse creditcard gewoon online boeken; soms moet je met de klantenservice bellen en soms is het gewoon helemaal niet mogelijk om te boeken met een Nederlandse creditcard. Dat laatste wordt dan vaak veroorzaakt door de slechte communicatielijnen.
Als je een dergelijke verre reis maakt, is het zeker niet onverstandig om sowieso een creditcard mee te nemen. Je voorkomt daarmee dat je bij onverwachte uitgaven plotseling vast komt te zitten. Bijvoorbeeld: het is op de Filippijnen gebruikelijk dat medische kosten contant in een ziekenhuis worden afgerekend. Een creditcard maakt een snelle behandeling in een ziekenhuis in ieder geval mogelijk.

Hoi Heidi,

Mocht het niet lukken om tickets te boeken bij Cebupacific met een creditkaard dan zie ik nog wel een andere oplossing. Ik zag dat je voor je reis naar Filippijnen eerst naar Kuala Lumpur, en Hanoi en Saigon gaat, Cebu -pacific heeft zowel in Kuala lumpur als in Saigon een kantoor of een agent van hun waar je dan je tickets kan kopen. Wellicht is dit een mogelijkheid ? Leuk te horen dat je naar Palawan gaat, is zeker een van de mooiste eilanden in Filippijnen wat natuur betreft, infrastructuur is soms wat gebrekkig, zoals onverharde wegen en elektriciteit dat om de haverklap uitvalt. Ik was er in 2008 een aantal maanden zie mijn fotos van Palawan http://korikonginpalawan.reismee.nl

Dat klopt inderdaad. Maar waarschijnlijk sla ik Maleisië over en vlieg ik van Adam naar Hanoi. En vervolgens van Saigon naar Manilla of Cebu… Vervolgens wil ik dan via Manilla of Cebu ook weer terug naar Amsterdam. Omdat ik maar 2 maanden ga, lijkt het me toch niet heel erg verstandig nog via Kuala Lumpur te gaan reizen. Dat kost me te veel tijd. Die tijd besteed ik dan liever aan Vietnam en de Filipijnen…
Tuurlijk zou ik dan in Vietnam dat ticket kunnen regelen, maar ik ben bang dat het dan vol zit of dat de prijs dan ineens enorm gestegen is… Er vliegen volgens mij niet veel maatschappijen van Vietnam naar de Filipijnen.
Ik heb in ieder geval wel een creditcard aangevraagd. Wanneer ik deze ontvangen heb, ga ik toch proberen het ticket van Saigon naar Cebu of Manilla via Cebu Pacific te boeken want die prijs is wel aantrekkelijk (99usd) (als ik het hier boek kost het me 257 euro via de ANWB).

Bedankt voor alle tips…

Kan iemand me nog wat vertellen over de tyfonen? Is de kans hierop in november nog erg groot? Las bijvoorbeeld dat ze op Palawan sporadisch voorkomen. Iemand hier ervaring mee? Iemand die ook toevallig in november is geweest?

Het typhoonseizoen loopt zo van juli tot oktober, maar dat zegt niks want ik kreeg in december 2008 ook een typhoon over me heen , maar liefst op Palawan. Filippijnen heeft een zeer aktief waarschuwingsysteem, en via radio ,tv en kranten word al dagen lang tevoren gewaarschuwd. Ook is er een speciale website die je dan dagelijks zou moeten bekijken zodat je niet verrast word www.typhoon2000.ph mocht je niet in de gelegenheid zijn om radio of tv te zien.