Eerste keer filipijnen

Hallo reizigers,

Mijn vriend en ik hebben in de planning om in september naar de filipijnen te gaan.
Het zou voor ons de eerste keer worden en gezien de vele eilanden vind ik de keus lastig. We willen sowieso de rijst terrassen zien en misschien de vulkaan beklimmen. We gaan overigens backpacken (is dat goed te doen op de filipijnen en wat is het dagbudget?) en zullen ongeveer 18 dagen de tijd hebben. Als ik naar rondreizen kijk voor een voorbeeld van een reisroute dan zie ik meestal alleen luzon met strandverlenging op mindoro. Zelf lijkt me palawan mooi, maar ook bohol en boracay…ik kan niet kiezen haha, dus wat raden jullie aan? Ik heb ook geen idee van de afstanden dus hoe lang je overal over doet…iemand misschien een ander voorbeeld van een reisroute van ongeveer 18 dagen?
We houden overigens wel van gezelligheid 's avonds, geen lloret de mar achtige taferelen, maar vorig jaar zijn we in thailand eerder van koh chang weggegaan omdat er werkelijk niks te doen was ivm regenseizoen…even totale rust is prima en heerlijk, maar voor een dag of drie en zeker niet elke avond. En hoe is t weer in september?
Genoeg vragen dus haha…
bedankt voor jullie hulp alvast!

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer App

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer App

hoi, ben 2 keer naar Plipippijnen geweest en wat mij het meest beviel was wel Palawan. Vlucht naar Puerto Princessa en dan met Jeepney naar El Nido. Paradijs voor snorkeling en helemaal niet duur. Cebu Pacific is beste low cost compagnie om van Manila naar PP te vliegen. Enjoy

September is geen ideale reistijd in de Filipijnen. Het is dan in een groot deel regenseizoen met kans op tyfoon. Er zijn altijd delen die wel goed weer hebben maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker voor een andere tijd van het jaar gaan. Het is echt een fantastisch land

In 18 dagen kun je niet alles zien wat je wil. Reizen in de Filipijnen kost tijd, zeker als je een klein budget hebt. Ik ben er zelf vorig jaar 6 weken geweest. Waarvan 12 dagen op Palawan. Palawan is echt super! Nog vrij authentiek, rustig en ontzettend mooi. Zeker de omgeving van El Nido is top!

Ook de rijstvelden zijn geweldig. Vanaf Banaue kun je prachtige hikes maken naar Batad. De rijstvelden bij Batad zijn stukke mooier dan Banaue en veel minder toeristen. Een gids kun je makkelijk en goedkoop regelen in Banaue en slaapplekken zijn er voldoende in Batad. Een paar simpele hotelletjes\hostel. Vanaf Manila kun je met een slaapbus naar Banaue, meteen een gids regelen en hiken maar richting Batad. Wel even de bus regelen voor de avond erna terug naar Manila (aangezien je weinig tijd hebt) of een andere bestemming in de omgeving.

Boracay is erg mooi maar ook erg toeristisch. ALs je van snorkelen/duiken houd zijn er ook veel mooie plekken zoals Apo Island.

Koop de lonely planet en je hebt alle informatie die je nodig hebt!

Bedankt voor de reacties! Nee, we snappen dat we in 18 dagen niet alles kunnen zien. Dat is helaas meestal met vakanties. De rijsvelden lijken ons erg mooi. Het zal dan wel de highlights van Luzon worden en daarna door naar Palawan. Of is Bohol wat veelzijdiger misschien? Helaas zitten wij aan de eerste 3 weken van september vast. Moet eerlijk zeggen dat ik ook in Costa Rica en in Thailand in het regenseizoen ben geweest. Alles staat mooi in bloei en van af en toe een korte, maar hevige bui worden we niet anders. Maar als ik het goed begrijp ligt dat in de Filipijnen wat anders? Is het dan niet vooral eind van de middag of 's nachts een korte, hevige bui, daarna weer opklaringen? Zijn er ook verschillende regenseizoenen in de Filipijnen, dus misschien dat bepaalde eilanden in september geen regenseizoen hebben?

Groetjes…

Beste reistijd van january tot augustus.
In 18 dagen? Wel erg kort om veel te willen zien.
Lange wachttijd om van een naar ander eiland te gaan.
:vak01:

Ja , het regenseizoen is voor ieder eiland anders, soms zit er zelfs verschil in welke kant van het eiland je zit.

Wij wonen hier aan de oostkust van Palawan. En de dag begint meestal zonnig, later op de dag zo rond 2 of 3 uur smiddags word het plots erg bewolkt en even later regent het. Ook snachts vallen er vaak buien.

Dus in het regenseizoen is het belangrijk vroeg op te staat en je geplande aktiviteiten vroeg te starten. Dan heb je meeste kans op goed weer.
Helaas heeft daar nou niet iedereen zin in op vakantie vroeg uit de veren :vak02:

Hoi Korikong,

Bedankt voor je antwoord.
We hebben besloten om zo goed als zeker niet naar jouw mooie eiland te gaan. Wellicht een volgende keer.

Ons (globale) reisschema ziet er nu als volgt uit:

Dag Verblijfplaats

Dag 1 Vliegtuig
Dag 2 Manilla
Dag 3 Manilla
Dag 4 Bus
Dag 5 Banaue
Dag 6 Banaue
Dag 7 Banaue
Dag 8 Manilla
Dag 9 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 10 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 11 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 12 Bohol Loboc
Dag 13 Bohol Loboc
Dag 14 Bohol Loboc
Dag 15 Boracay White Beach
Dag 16 Boracay White Beach
Dag 17 Boracay White Beach
Dag 18 Boracay White Beach
Dag 19 Manilla
Dag 20 Manilla
Dag 21 Vliegtuig
Dag 22 Thuis

Is dit te doen? Voor de duidelijkheid: we nemen de nachtbus naar Banaue.

Heeft iemand enig idee of er vluchten zijn van Bohol naar Caticlan, of moet je dan weer eerst naar Manilla? En heb je in Bohol echt jungle? Met de daarbijbehorende junglegeluiden?

Wat is een prijsindicatie van een binnenlandse vlucht?

Daarnaast lees ik op verschillende sites dat september, voor Boracay, juist goed is en tegelijkertijd juist dat dan het regenseizoen is, zoals hier op de site van Boracayisland.org

"Like in the most parts of the Philippines, Boracay enjoys a climate that is divided into two seasons, locally named as Amihan and Habagat. Amihan is a season when temperatures are modest and little rainfall is expected. Habagat, on the other hand, is a season when temperatures arise combined with frequent rainshowers. Generally, Boracay experiences Amihan in September and May and Habagat for the rest of the year…
From July to October, the real might of Habagat is felt with more frequent thunderstorms. In that case, those months are considered as Boracay`s lean season. "

Beetje verwarrend vind ik…Is er iemand die me kan zeggen of September nou Amihan of Habagat is? Dit is namelijk niet de enige site met deze informatie.

Nou ja, hoe dan ook: we hebben er vreselijk veel zin in, het lijkt ons een geweldig land! Ook met af en toe een bui, maar toch hebben we liever lekker weer! Zo’n mooi strand ziet er toch anders uit met een zonnetje natuurlijk!

Bedankt weer! Groetjes!

ik zit nu in de Filipijnen, ook voor het eerst :slight_smile: morgen ga ik naar Banaue.

kort mijn ervaring van de eerste week (niet veel, wel recent):

  • bussen zijn prima te regelen, met name de bussen van Victory Lines zijn erg goed. je kan ze vantevoren reserveren, maar dat moet minimaal 8 dagen voor vertrek. op de dag zelf kun je echter ook kaartjes kopen

  • in Manilla vond ik accommodatie nogal duur (slechte prijs/kwaliteitverhouding), in Baguio betaalde ik 1700 pesos voor een tamelijk luxe kamer en hier in Sagada ben ik 700 pesos kwijt in een hostel.

  • eten kost me meestal 150-200 pesos

  • in Thailand heb in het regenseizoen meestal 1-2 buien per dag gehad, die meestal binnen een uur over waren. hier begint het om 14.00-15.00 uur te regenen, en houdt het eigenlijk ook niet meer op :frowning: ook zijn er heftige onweersbuien. mijn devies: vroeg op, zodat je ook weer op tijd terug kan.

Mijn reisverslag nu is nog een beetje karig, ik hoop morgen (mits ik Wifi heb) weer een deel toe te voegen. Foto’s moeten waarschijnlijk tot Nederland wachten. Toch al een linkje: IkReis - Filipijnen 2012

Hoi Korikong,

Bedankt voor je antwoord.
We hebben besloten om zo goed als zeker niet naar jouw mooie eiland te gaan. Wellicht een volgende keer.

Ons (globale) reisschema ziet er nu als volgt uit:

Dag Verblijfplaats

Dag 1 Vliegtuig
Dag 2 Manilla
Dag 3 Manilla
Dag 4 Bus
Dag 5 Banaue
Dag 6 Banaue
Dag 7 Banaue
Dag 8 Manilla
Dag 9 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 10 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 11 Bohol Alona Beach Panglao
Dag 12 Bohol Loboc
Dag 13 Bohol Loboc
Dag 14 Bohol Loboc
Dag 15 Boracay White Beach
Dag 16 Boracay White Beach
Dag 17 Boracay White Beach
Dag 18 Boracay White Beach
Dag 19 Manilla
Dag 20 Manilla
Dag 21 Vliegtuig
Dag 22 Thuis

Is dit te doen? Voor de duidelijkheid: we nemen de nachtbus naar Banaue.

Heeft iemand enig idee of er vluchten zijn van Bohol naar Caticlan, of moet je dan weer eerst naar Manilla? En heb je in Bohol echt jungle? Met de daarbijbehorende junglegeluiden?

Wat is een prijsindicatie van een binnenlandse vlucht?

Daarnaast lees ik op verschillende sites dat september, voor Boracay, juist goed is en tegelijkertijd juist dat dan het regenseizoen is, zoals hier op de site van Boracayisland.org

"Like in the most parts of the Philippines, Boracay enjoys a climate that is divided into two seasons, locally named as Amihan and Habagat. Amihan is a season when temperatures are modest and little rainfall is expected. Habagat, on the other hand, is a season when temperatures arise combined with frequent rainshowers. Generally, Boracay experiences Amihan in September and May and Habagat for the rest of the year…
From July to October, the real might of Habagat is felt with more frequent thunderstorms. In that case, those months are considered as Boracay`s lean season. "

Beetje verwarrend vind ik…Is er iemand die me kan zeggen of September nou Amihan of Habagat is? Dit is namelijk niet de enige site met deze informatie.

Nou ja, hoe dan ook: we hebben er vreselijk veel zin in, het lijkt ons een geweldig land! Ook met af en toe een bui, maar toch hebben we liever lekker weer! Zo’n mooi strand ziet er toch anders uit met een zonnetje natuurlijk!

Bedankt weer! Groetjes!

Hallo Beste bezoekers, MIjn Tip Voor jullie is als je naar Bohol Gaat je zeker de chocolate mountains niet moet missen, en er is zeer zeker een hoop natuur en Regenwoud in bohol. Voor de Avontuuriers onder ons, Op Bohol heb je ook Davou Adventures een Park waar je allerlei soorten activiteiten kan doen. Nogmaal wil ik even benadrukken dat bohol zeer zeker een jungle heeft,Bohol, Mindanao en Palawan zijn d eilanden waar een groot deel van de jungle nog in originele staat is,tot slot kan je ook nog het kleinste aapje van de wereld zien op bohol…Als laatste tip voor alle bezoekers aan bohol…huur een cross motor…begin bij Alona beach richting de loboc river de chocolate Mountains, Davou Adventures, de Tarsier Monkey, en wat moois je onderweg nog tegen komt…het is goed de doen met een nachtje overnachten.

Op Redirecting... vind je nog veel meer leuke en belangrijke info als je Filipijnen zult bezoek

Er zijn geen rechtstreekse vluchten van Bohol naar Caticlan. Maar je hoef niet terug naar Manila , er zijn wel vluchten van vanaf Cebu, je kan met de fastferry van Bohol naar Cebu in paar uurtjes.

Whitebeach op Boracay is zeker in september geen ideaal strand, de harde wind staat er dan pal op, en je word compleet gezandstraald. Alle restaurants plaatsen enorme windschermen om het zand buiten de deur te houden. Ga naar de andere kant van Boracay naar Bulabogbeach, daar zit je lekker uit de wind.

Of probeer Pukabeach als je van een rustig strand houd, op Bulabog willen nog wel een veel bancaas liggen, Op Puka lig je mogelijk ook uit de wind.

En voor mij hoeft Boracay niet meer ,was voorheen wel mooi, maar alles nu volgebouwd, soort tweede benidorm. Alle native resortjes zijn gesloopt en mega hotels er voor terug. Mij niet meer gezien daar.

Hallo, Als je kiest voor een boot vanaf Cebu naar Bohol dan raad ik het aan om de super Cat te nemen. Het is aangenaam en snel…Cebu City naar Tagbilaran, Bohol is ongeveer met de super cat 2 uur varen.