Budget 6 weken

Hallo reizigers. Na Thailand, Cambodja en Laos wil ik graag de Filipijnen ontdekken. Als alles doorgaat wil ik een ticket boeken van 2 dec 2012- 13 jan 2013. Ik zag er nl al 1 voor een leuk prijsje :D. Ik zal er dan 6 weken verblijven. Nu heb ik dus totaal geen ervaring met de Filipijnen en heb erg veel vragen voordat ik de vlucht definitief boek. Om met een paar te beginnen:

• Op hoeveel kosten moet ik rekenen?
    De verhalen hierover zijn nl zo wisselend. De accomodaties lijken me best prijzig. Ik zou graag naar Palawan willen, Boracay en Bohol. En de rijstvelden in het Noorden. Ik hecht niet veel waarde aan luxe. Maar warm water en een eigen toilet zou prettig zijn. Ik reis waarschijnlijk alleen, dus kan geen kamerkosten delen helaas. Een slaapzaal zie ik niet zo zitten. En ik reis dus in de piekperiode (kerst/oud en nieuw). Ik denk dat ik wel gebruik ga maken van binnenlandse vluchten en verder de boten en jeepneys. Eten doe ik graag in de lokale eettentjes en kan een paar drankjes 's avonds op een terrasje/veranda zeker ook waarderen. Af en toe een excursie. Ik zit zelf te denken aan 2500 euro voor 6 weken (ex internationale vlucht) dus zo’n 60 euro per dag. Of zeg ik nu iets heel stoms??

• Moet ik van tevoren reserveren voor Boracay (en hoe lang van tevoren)? Ik zou er graag de kerstdagen en oud en nieuw willen doorbrengen, omdat dit nogal een party eiland lijkt te zijn. Leuk voor de feestdagen denk ik. Maar wel erg druk? Of heeft iemand andere tips? Van tevoren reserveren is niet mijn favoriet. Liever backpacken a la vrijheid blijheid natuurlijk :smiley: Maar wil ook geen dure kamer omdat alles vol zit natuurlijk (om de combinatie lastig te houden, haha).

• Wel of geen malaria tabletten (ik vind die dingen zooo gruwelijk duur)?

• Is verlenging van je visum goedkoper om daar te regelen? Of beter vooraf in Nederland aanvragen?

• En tips over waar ik de laatste reisgids van Jens Peters online kan bestellen? Is die echt de moeite waard (ik lees er positieve verhalen over)? Ik vind helaas geen online Nederlandse webshop die hem verkoopt.

• Zijn er nog meer mensen die in die periode gaan?

Alvast bedankt voor de reacties op mijn vele vragen :chin:

Gr. Shirls

Nou 60 euro per dag moet te doen zijn voor Filippijnen. Als je geen prijs steld op luxe ben je niet meer kwijt voor een kamer dan 1000 peso per dag= ongeveer 20 euro. Nou snap ik eigenlijk niet zo goed wat in een tropisch land met warm water moet ?
Als je in kleine lokale eettentjes eet en geen dure restaurants ben je aan eten en drinken 10 euro per dag kwijt, dus dan heb je nog 30 euro voor binnenlandse vluchten en uitstapjes. Openbaar vervoer is spotgoedkoop, simpele bussen , dus zonder aircon, gewoon open ramen kost 2 euro voor 100 kilometer.
Boracay is een ander verhaal, alles is 2 keer zo duur dan rest van Flippijnen, en de periode dat je gaat is het tussen kerst en new year nog duurder. Tevoren accomodatie regelen lijkt me wel zinvol.
Vergeet malariatabletten maar.
Als je er tijd voor heb regel dan je visa in nederland, dan ben je op vakantie geen tijd daar meer aan kwijt, verleng je in Filippijnen, dan niet in de grote steden verlengen, druk en corrupt. Als je In Palawan komt, op het immigration kantoor in puerto princesa is men zeer vriendelijk en snel, en niet corrupt

Volgens mij kun je de nieuwe uitgaven van Jens peters gewoon via zijn website bestellen www.travelphil.com

Hallo!

Ik ben vorig jaar 3 maanden naar de filipijnen geweest en ga over een paar maanden weer!
Maar ik vind 60 euro per dag wel heel ruim genomen hoor! Het ligt er heel erg aan wat je wilt gaan doen. Als je eens een kijkje neemt bij hostelbookers.com etc dan ben ik je voor gemiddeld 10 euro per dag wel klaar en daar zitten hele goede hostels tussen.
In het land zelf zou ik de binne landse vluchten regelen, sommige heel voordelig sommige wat duurder bij ons lag het tussen de 20 en 80 euro.

Verder malaria, bohol niet, boracy ook niet maar voor palawan zou ik zeker wat pillen nemen… En tja die zijn duur, je kan er ook voor kiezen om ze in de filipijnen zelf te kopen dan ben je een paar euro kwijt maar dat vind ik zelf nog al een risico.

En dat visum inderdaad veel corruptie, in nederland heb ik een visum aangevraagd voor 30 euro en hem in de filipijnen verlengt voor 130 euro.

In ieder geval heeeel veel plezier! en voor boracy zou ik zeker alvast boeken in die periode!

groetjes.

Hoi Korikong en DeborahMantel. Bedankt voor jullie reacties!! Ik ben blij om te lezen dat het met 60 euro per dag wel moet lukken. Ik ga maar snel een ticket boeken voordat de goedkope tickets weg zijn. Ik zag een retour ticket voor 624 euro. Volgens heb ik dan een koopje toch? . Ik vind het best spannend om er 6 weken alleen rond te reizen. Maar heb er ook enorm veel zin in :smiley:

Hallo!

Gelukkig, dat moet zeker lukken!
En 624 euro is inderdaad een koopje! Waar vlieg je dan mee? vlieg je dan wel meteen door naar je bestemming of boek je hem naar Manila? Belangrijk om even te kijken wat daarin het voordeligst is!

Ja snap ik zeker dat je het spannend vind, maar met zulke vriendelijke mensen daar meot dat goed komen:) groetjes

Dat ticket van 634 is met Air China. Van Dusseldorf naar Manila, met tussenstop in Peking d8 ik. Op de heenweg ongeveer 7 uur en op de terugweg ong 3 uur. Dus valt mee. Heb geen ervaring met Air China, maar zal het zien. Enige twijfel die ik heb is dat het niet via reisbureau is. Normaal neem ik een omboekverzekering erbij (kan alleen via reisbureau). Maar dat kan nu dus niet. Dwz dat ik wel risico loop als er een natuurramp ofzo komt. En die zijn er nogal veel volgens mij in de Filipijnen. Maar het goedkoopste ticket via reisbureau (met 1 tussenstop die niet te lang duurt) is 212 euro duurder. Ik vind het verschil zo groot.

Oke nou top! kijk ook eens op budgetair.nl… miss vind je hier nog iets!
Tja dat risico loop je daar zeker, dat is aan jou. ik neem dat risico!

Het risico dat je op een internationale vlucht naar Filippijnen te maken krijgt met gevolgen in welke vorm dan ook van een natuurramp in Filippijnen is wel heel klein volgens mij. In Filippijnen zelf is dat risico vele malen groter, dat je binnenlandse vlucht word vertraagd, omgeleid of zelf helemaal gecanceld…
En niet allen vanwege natuurgeweld. kan allerlij oorzaken hebben, staking , technische problemen. Heb al meegemaakt dat een vlucht niet doorging omdat
in de airport waar we zouden landen de lichten van de landingsbaan het niet meer deden , de elektra kabels waren net daarvoor door koperdieven gestolen.
Enne ik vind dat je een reuzedeal heb voor die 634 euro. :zon02:

hallo Deborah misschien ben je al weer terug van de Filipijnen, wij gaan eind oktober en zit ook met de vraag betreft malaria-tabletten houd ook niet van onnodige troep innemen
we gaan naar Palawan Bohol Cebu en Boracy en blijven ongeveer 4a5 nachten op elk eiland,
ik wist dat Palawan wel aanbevolen werd maar twijfel zelf ook over Boracy want dat zou betekenen dat we ze wel langer dan 20 (+7) dagen moeten innemen en anders maar voor 1 1/2 week. Begrijp me goed ik wil niet onzorgvuldig op reis gaan maar wat niet nodig is…

Hallo!

Ik ben voor het zekere gegaan!
In palawan in zeker nog Malaria…
ik ben daar ook heel veel gestoken, dus blij dati k de pillen heb genomen.
Heb voor de dure versie gekozen(de pillen die je elke dag moet nemen)…
Ik vind het heel lastig… de GGD zegd weer andere dingen als de mensen in de filipijnen zelf…
Ik heb in onze reis heel wat mensen ontmoet waarbij het ongeveer 50/50 was de malaria pillen… Maar ik denk als je terug komt met Malaria dat je dat je zelf dan niet kan vergeven;) op zijn reis kunnen die paar tientjes er ook nog wel bij toch…
Ik zou zeker bvoor de veilig kiezen!!

1 like

Bedankt voor je snelle reactie Deborah, het gaat me ook niet om die paar tientjes het is meer de negatieve bijwerkingen en ik ben gewoon niet zo voor "onnodige"troep, je hebt zeker gelijk dat je gezondheid het belangrijkste is maar de twijfel komt meer van de verschillende meningen vooral betreft het eiland Boracy,
ben je overigens al terug van je reis??

Helemaal met je eens. Wij dachten op de helft van onze reis met wilde dromen, rode bultjes en haaruitval ook we stoppen ermee. Maar toen we verder gingen informeren konde ze ons toch niet met 100 procent zekerheid vertellen dat daar geen malaria was…
Ik ben juist voor alle bijwerkingen voor de duren gegaan.
Ja ik ben nu een weekje terug. Heb trouwns 2 weken heel veel op de wc gezeten, dus of die malaria tabletten nog echt top gewerkt hebben dat weet ik ook niet.
Ik heb trouwens vandaag gehoord dat je ook malaria tabletten hebt op biologische basis, dat misschieni ets voor jullie? Weet hier verder niets van af!
Wat wil je 4/5 nachten op cebu en bohol gaan doen, al een planning?

Wij reizen vrij individueel maar hebben op Palawan alsvast de underground river en de eilandhopping geboekt en een countrysidetour en dolpin-spotting op Bohol voor de rest bekijken we daar ter plekke wel wat te doen in ieders geval suggesties zijn welkom, we zijn met ons gezin bestaande uit vader moeder (48)en 2 kids van 19 en 21. de tussenvluchten-boot zijn geboekt en verder gaan we nog naar smokey mountain in Manilla wat spulletjes brengen voor de kinderen en school aldaar.
dus heb je nog wat goede ideeen voor Cebu en Boracy deze zijn welkom.
op welke eilanden ben jij geweest en nog last gehad van de orkaan en wateroverlast?

Hoihoi!
leuk om zo met het gezin om vakantie te gaan.
Ik heb er helaas veel last van gehad…
het was zo een vakantie met veel tegenslage! eerst een week de koffers kwijt, daarna vast gezeten op bohol door een typhoon, niet een een resort gekunt door een andere typhoon en weinig zon gehad…
Ondanks alles toch erg leuk gehad en veel leuke dingen gedaan, amar zeker niet zoals we hadden gepland…
Nou ik vind Cebu erg lang voor zoveel dagen… in 3 dagen heb je zeker alles gezien…
Ook zeker niet teveel van te voren kopen/boeken… juist daar kun je heel veel afdingen, bespaart je zeker in de kosten;).
In cebu moet je even opzoek naar het alle hoogste hotel in de stad. Daar kun je onder in de kelder schieten, boven op het hotol een achtbaan en skywalk enzo. Verder opzoek naar markten etc dan zie je wat meer van het echte filipijnen! en dan natuurlijk lekker veel fruit kopen.

Ja op bohol wilde ik ook graag dolfijne spotten, maar helaas… de zee was te wild om iets in te doen… dus hoop dat jullie meer geluk hebben als ons!
Verder heb ik in bohol 2 jaar geleden paard gereden en dat is echt een aanrader, door de dorpjes heen, door de bananen plantages etc… lekker wild west…
Dit is iets wat niet bekend is, wij hebben het toen via ons hotel geregeld. dus gewoon even informeren!
Hebben jullie al hotels /hostels enzo?

ja we hebben dus de hotels en het vervoer van en naar de luchthavens (tickets) vanuit hier geboekt maar juist ook omdat als je dit nog moet regelen als je daar bent dan heb je te weinig tijd voor leuke dingen te doen we gaan tenslotte “maar” 3 weken en dan wil ik niet alleen maar plannen wel willen we zoveel mogelijk met z’n viertjes aktiviteiten doen en genieten. het is wat je zegt het meeste is daar goedkoop en op de markten is het ook altijd wel gezellig.
in de voorgaande jaren hebben we Thailand India en Nepal bezocht en ook op deze manier lekker vrij zijn in de dingen die je wilt doen overal zijn taxi’s en things to do.
wel een mooie tip van dat hotel ligt dat in Cebu-stad (Moalboal) en die paardrijtocht is idd ook wel iets wat ons trekt lekker de natuur in en vooral local people ontmoeten.
Als je nog iets te binnen schiet reacties zijn zeer welkom. het meeste laten we ook maar over ons heen komen dan stuit je vaak ook op mooie dingen!
Gr. Marjo

Moalboal ligt ongeveer 4 uur bij Cebu-stad vandaan! Prima te doen per bus (er gaan uiteraard ook taxi’s), maar ik zou het niet even als dagtocht willen doen.

Ik ben net terug dus zal mijn info delen en antwoord geven op mijn eigen vragen…:stuck_out_tongue: Hopelijk hebben anderen hier iets aan.

• Op hoeveel kosten moet ik rekenen?
    Uiteindelijk 65 euro per dag geworden.
    65 Per dag voor eten, drinken, reizen, duiken, tourtjes, slapen, alles. Ik probeerde echt goedkoop te slapen. Heb zelfs meerdere malen gratis geslapen. Maar Boracay was qua accomodatie heel duur vergeleken met de rest van de Filipijnen (Alhoewel ik daar weer geld kon besparen op andere dingen). Verder ook wel gewoon massages genomen, af en toe gedoken, en heeel veel biertjes gehad. haha. Dus voor de 65 euro heb je primitief en luxe tegelijk. Beetje balansen.
  • Moet ik van tevoren reserveren voor Boracay (en hoe lang van tevoren)?
    Ja heb ik gedaan en ook maanden van tevoren al. Zelfs toen was het al moeilijk om acco te vinden (voor een betaalbare prijs). Achteraf goed dat ik gereserveerd heb tijdens oud en nieuw, want het was inderdaad bommetje vol. Maar ik had beter een minder lange periode kunnen reserveren. Dan had ik vanaf 5 jan ongeveer (als de mensenmassa weer weg trekt) naar een goedkopere accomodatie kunnen overstappen.
  • Wel of geen malaria tabletten (ik vind die dingen zooo gruwelijk duur)?
    Heb ik wel gedaan. Tja, vraag me nog steeds af of het nodig is. Moet wel zeggen dat ik ontzettend vaak gestoken ben door muggen. Met name op Bohol en Palawan.
  • Is verlenging van je visum goedkoper om daar te regelen? Of beter vooraf in Nederland aanvragen?
    Ik heb het vooraf geregeld bij de ambassade in Den Haag. Was zo geregeld.
  • En tips over waar ik de laatste reisgids van Jens Peters online kan bestellen? Is die echt de moeite waard (ik lees er positieve verhalen over)? Ik vind helaas geen online Nederlandse webshop die hem verkoopt.
    Uiteindelijk online kunnen kopen bij een winkel in Amsterdam. Kan nu niet op de naam komen. Maar mocht je de naam willen, dan zoek ik het wel op. En het is idd een goed boek. Staat meer info in dan in de LP.
  • Zijn er nog meer mensen die in die periode gaan?
    Ik ben genoeg reizigers tegen gekomen.

Oh ja, over die natuurrampen/vliegticket. Dat ging gelukkig goed. Toen ik arriveerde kwam de typhoon Pablo ook. Ben daarom eerst naar het Noorden gegaan en af gewacht tot Pablo weg was. Heb gebeld naar een local in Palawan om te vragen wat de schade was. En zo ben ik verder gereist. Gelukkig geen last van gehad dus.

Volgens jens Peters is te in nederland en belgie gewoon via Bol.com te bestellen

Philippinen Travel - Reise-Handbuch - Jens Peters Publikationen

Het boek heeft maar 1 recensie , wel een hele goede

Philippines Travel Guide, Jens Peters | 9783923821372 | Boeken | bol.com