Ideetjes 2 1/2 tot 3 wk Filipijnen

Goede avond,

Ik wil half december voor 2 1/2 tot 3 wk naar de Filipijnen. Ik ben me inmiddels al aan het verdiepen
in tickets, maar zie door de vele mogelijkheden t ff nie meer helder. Wat is de beste reisroute vanuit
A’dam (liever met overstap ergens, want dat lijkt veel goedkoper dan rechtstreeks)?
En heeft iemand toevallig een zelfde tijd rond gereisd en beschik je over een leuk reisschema, ik ben zeer
geinteresseerd! Ik ben vrouw (34) en wil alleen gaan, is dit veilig? en wat zouden jullie aanbevelen… hostel
of via airbnb… het contact met locals lijkt me erg leuk!
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen, zo een beetje bezig zijn met voorbereidingen is zo leuk!

Groetjes Simone

Waarom half december gaan Simone ? Ik zou in die periode Filippijnen mijden, en of eerder of later gaan.

Zit een beetje met vakantie dagen… dit is een beetje de enige optie wanneer ik zo relatief lang weg kan…
Begrijp dat t daar dan vakantie periode is…

Nou nee de grote zomervakantie in Filippijnen is in de maand april, maar je heb in december de miljoenen filippijnse gastarbeiders die van overal ter wereld kerst en nieuwjaar thuis willen doorbrengen . Dus veel volle vluchten ,ook binnenlandse vluchten.

ik vlieg zelf ook altijd met een tussenstop , meestal in midden-oosten, vind ik ideaal, want van af Amsterdam is het zo 8 uur naar midden oosten, en vandaar zo 10 uur naar Manila. Dus bijna gelijk verdeeld.
Ik zou kijken bij maatschappijen als Quatar airlines, Etihad, of Emerates. die hebben regelmatig akties en tickets voor lage prijzen, alhoewel december een duurdere periode is om naar Filippijnen te vliegen.

1 like

Oke duidelijk Korikong. Wat zou je evt beetje aanraden … ik zat te denken mezelf niet gek te maken door super veel te reizen
maar bijv 3 eilanden aan te doen en vanaf daar dagtrips maken ofzo… heb jij daar ideeen over?

-Cathay Pacific met tussenstop Hong Kong, geweldige maatschappij.
-1 overnachting in Manilla
-Doorvliegen naar Palawan, Puerto Princessa met Cebu Pacific en als je een beetje op tijd aankomt direct door naar El Nido.
-dag of 5 op Palawan en dan doorvliegen naar Cebu City en met de ferry naar Bohol/Panglao
-Na een paar dagen vanaf Tagbilaran via Manilla naar Boracay om te feesten. Boracay kun je bereiken door het vliegveld vlakbij te pakken of naar Kalibo en met de bus en ferry naar Boracay.

Het aantal dagen per plaats kun je zelf wel inschatten, ik heb dit rondje ongeveer gedaan maar het binnenlands reizen was mede door Hayan een ramp. Maar ook zonder die Tyfoon zijn het qua tijd behoorlijke stukken soms. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad maar wel besloten niet meer zo fanatiek rond een archipel te gaan.

Heb ik 1 keer gedaan met Cathay, maar het is zoo een lange vlucht van Amsterdam naar Hongkong. Veel te lang. En dan vanaf Hongkong is het maar 2 uurtjes meer naar Manila. Veel te ongelijk verdeeld. Voor KLM geld het zelfde die stoppen in Taipei. Dan is een stop in midden oosten beter, althans wanneer je niet 9 of 10 uren achtereen in een vliegtuig wil zitten.

@ Simone , het reis schema wat marine duiker aangeeft kan goed, maar moet je wel strandliefhebber zijn. Want zowel El Nido als Pangalao als Boracay zijn strandbestemmingen.

Waarbij dan Palawan en Bohol een mix van strand en natuur is. En Boracay een mix van strand, en uitgaansleven en watersport aktiviteiten is.

Manila is ook wel leuk om 1 dag aan te besteden, de oude ommuurde binnenstad Intramuros, en Fort Santiago. Manila zou je kunnen gebruiken je laatste dag te , , vullen, Intramuros word ieder jaar mooier, toen ik er in 1980 voor het eerst kwam ,lagen de puinhopen van de tweede wereldoorlog er nog, nu is er veel gerestaureerd.Waar ben je in geinterresseerd Simone ?

Thanks Marineduiker en Korikong,
Ben je m/v Marineduiker, is t prima om dit als vrouw alleen te ondernemen? t programma klinkt wel leuk, ga vanmiddag
ff rustig naar kijken als ik weer thuis ben.
@ Korikong
Manilla op laatste dagje voor terug vlucht klinkt ook goed.
Waar ik in geinteresseerd ben… eigenlijk beetje van alles. Denk dat natuur en strand ( heb t ook tegen die tijd nodig om bij te tanken)
een grote rol spelen. Ook zou ik het leuk vinden om beetje te contacten met locals. Maar daarbij wil ik ook altijd wel iets van geschiedenis van het land mee pikken…

@korikong: wat zijn beetje normale prijzen qua vliegtickets voor die periode. Kwam nu bijvoorbeeld ticket tegen van rond de 800 (turkisch airline)
of iets duurder (900) met Emirates. Zullen de prijzen nog veel veranderen denk je?

Ik ben een man maar was met mijn vriendin die op deze plaatsen gewoon alleen op straat liep. Kijk er kan altijd en overal iets gebeuren maar op deze plaatsen zou ik mijn vriendin zo alleen heen laten gaan. Boracay is een toeristisch oord en zeker niet authentiek maar er komen wel veel Filipinos en ik heb daar veel contact gemaakt. Mijn vriendin heeft ook verschillende meiden gewoon aangesproken en dat leverde veel gezellige avonden op want de ‘‘locals’’ vinden het prachtig om met mensen uit het westen te socializen. Op die manier leer de gewoontes denk ik wel aardig kennen, je kunt ook noord van Manilla gaan, daar is het authentieker maar ook erg eenzaam hoorde ik van meerdere mensen die ik sprak tijdens mijn reis.
Op Palawan en Bohol kom je veel natuur tegen, een boottocht in El Nido is echt prachtig en ook weer een goede manier om mensen te leren kennen.
In deze gebieden is het gewoon veilig, ik ken ook een meisje wat in Cebu heeft gewoond zonder enig probleem.

Ja , je heb wel erg veel strand nu erin zitten. El. Nido zou ik zeker houden als strandbestemming en eilandhoppen, want dat is een van de toppers van het land.

Maar Boracay heeft naar mijn smaak wel een erg hoog Ibizagehalte, en met de locals in contact komen op Boracay ?, ik denk meer met de elite jeugd van het land die zich daar vermaakt, dan echte locals.

Je zou eventueel de rijstterassen in het noorden van het land kunnen doen ook. . Is wel een lange busrit vanuit Manila, maar is nog zeer authentiek en een stuk geschiednis, de terrassen zijn meer dan 2000 jaar oud.

De prijzen die je noemd zijn wel normaal voor die periode ja in december, denk dat ze eerder zullen stijgen naar mate je langer wacht. Ben zelf vorig jaar begin december met een last minute naar Filippijnen gegaan kostte me ook 1000 euro toen.

Oke ik wacht nog heel even prijzen van Arke fly af, die worden begin maart bekend, dit jaar waren rond half dec prijzen naar Dubai rond 300
en dacht als ik dan vanaf daar met andere maatschappij verder kan, komt t misschien op leuke prijs uit. Zal zeker niet langer wachten dan
begin maart tot definitief boeken.
Dus dan zou het beetje globaal worden: El Nido, Bohol/Panglao / Luzon / Manilla …
Qua onderdak en binnenland vluchten, is dat aan te raden om alles al vast te leggen in die periode? of bijv een deel van die zaken al te regelen?
Sorry hoor voor al m’n vragen, maar ben allang blij dat er mensen zijn die de ervaring hebben en willen helpen :slight_smile:

Hoi Korikong!
Ik heb m’n ticket geboekt! En t wordt Palawan! :slight_smile: Ik vlieg naar Puorte Princesa en vlieg vanaf daar ook weer terug,
dit leek toch even t handigst. Ik heb in totaal 18 volle dagen om te besteden. Zelf zat ik een beetje te brainstormen
en dacht:
Ergens een Batak stam bezoek, bezoek aan de gevangenis, bezoek aan hot springs, bezoek aan waterval (Quezon?)
(deze bezoekjes om niet alleen maar strand te zien…)
Port barton voor relax strand…
El Nido underground river
Coron… voor relax strand…

Heb jij toevallig verder tips of dit te verwerken is in een soort reisplannetje? ik dacht ook evt nog aan cebu voor dagtrip Chocolate hills… ( boot ?? )
Ik hoop dat je me kunt helpen!
Thanksss in advance
Groetjes Simone

Ik heb een globaal schema gemaakt. Als iemand op en aanmerkingen heeft, let me know! :slight_smile:
Aankomst Puerto Princesa 6.30 s ochtends
(zaterdag) Puerto Princesa
(zondag) Bus naar Quezon
(maandag) Quezon
(dinsdag) Van Quezon reizen naar Sabang
(woensdag) Sabang
(donderdag) Sabang reizen naar San Vincence/Port Barton
(vrijdag, Kerst) San Vincence/Port Barton
(zaterdag, Kerst) San Vincence/Port Barton
(zondag) Reizen naar El Nido
(maandag) El nido
(dinsdag) Ferry el nido naar Coron
(woensdag) Coron
(donderdag oud jaar) Coron
(vrijdag) Coron
(zaterdag) Ferry van Coron naar Puerto Princesa ?
(zondag) Dagtrip gevangenis
(maandag) Puerto Princesa
(dinsdag) Naar huis
Groetjes!