Aankomende Maart heb ik een maand vrij en wil ik graag in mijn eentje gaan reizen. Na het afstrepen van meer toeristische plekken als Lombok/ Bali/ Thailand kwam ik terecht bij de Filipijnen. Het lijkt mij echt paradijs! Mijn plan is om naar Manilla te vliegen en vanuit daar naar Bohol en door naar Palawan. Ik heb in het totaal een maand en denk nu anderhalve week Bohol (Chocolate Hills) en dan doorvliegen naar Palawan (Vanuit Puerto Princesa naar El Nido Island hoppen) voor 2,5 week. Ik ben wel een ervaren reiziger (Zuid Amerika, Afrika), maar vind het toch moeilijk in schatten hoe veilig het land is voor een meisje van 25 in haar eentje. Er wordt een negatief reisadvies afgegeven door Buitenlandse Zaken voor de Filipijnen. Wat denken jullie hiervan en hebben jullie tips?
Er wordt geen negatief reisadvies gegeven voor het hele land, slechts een paar gebieden worden afgeraden om daar heen te gaan. Ik ben niet op Bohol en Palawan geweest, maar wel in andere delen van het land. Prima te doen, en absoluut veilig.
En zoals voor meer landen geldt: je komt onderweg vanzelf mensen tegen. Zeker in maart, wat toch wel het drukke seizoen is.
Klopt , het negatieve reisadvies geld alleen voor het zuidwestelijk deel van Mindanao, en de eilanden tussen Mindanao en Maleisie. Dat is het rode gekleurde gedeelte op het kaartje Voor Bohol en Palawan geld dus geen negatief reisadvies.
Thanks dat dacht ik zelf ook! Hebben jullie zelf ervaring om in je eentje daar te reizen? En hebben jullie tips wanneer je een maand hebt om te reizen om bepaalde plekken te bezoeken? Mijn plan lijkt us nu Bohol - Palawan - El Nido en daarna weer terug vliegen. IS het dan handig om op Manila te vliegen en vervolgens interne vluchten te nemen (die vluchten in NL of daar boeken?) Ook ben ik op zoek naar fijne hostels of niet al te dure resorts enz…
Een deel van mijn trip door de Filipijnen was ik alleen, een deel met een vriend. Zie ook mijn reisverslag van de Filipijnen. Daar vind je ook tips voor accommodatie.
Het boeken van binnenlandse vluchten gaat heel makkelijk vanuit NL bij Cebu Air Pacific.
Ben net terug. Heb 6 weken als vrouw alleen door de Filipijnen gereisd. Manila, Luzon, Palawan, Bohol, Siqiijor, Boracay. Prima alleen te reizen daar. Alleen de eerste nacht in Manila voelde ik mij niet zo prettig/veilig. Op de terugweg 3 dagen in Manila gezeten (andere buurt) bij locals. En toen heb ik me prima vermaakt en niet onveilig gevoeld.
Palawan moet je zeker in je reisschema houden. El Nido is super!! Als je in El Nido bent pak dan de tricycle naar Los Cabanos beach (150 php). In 1 woord geweldig. In El Nido heb je een Reggae Bar. Daar komen reizigers over de hele wereld avonds een biertje drinken. Bohol ook erg leuk. Als je in Tagbilaran blijft zeker naar Martin’s Bar gaan.
Binnenlandse vluchten allemaal via Cebu Pacific geregeld. Echt super makkelijk. Een keer moest ik hem ter plekke kopen 2 uur voor vertrek. Toen was die echt duur (90 euro ofzo voor enkeltje Manila-Puerto Princesa). Andere keren 1 a 2 dagen vooraf geboekt op internet. Dan heb je de tickets voor een schappelijke prijs. En vluchten Boracay had ik wel vooraf in Nederland geboekt ivm drukte oud&nieuw. Je kunt niet van Palawan naar Bohol vliegen helaas. Ik vloog van Manila naar Puerto Princesa. van daaruit met de bus naar El Nido. Terugweg weer met de bus naar Puerto Princesa. En daar vliegtuig naar Cebu gepakt. Vanuit Cebu de boot naar Bohol.
Je zou ook van Manila naar beneden kunnen reizen en dan van Coron met de boot naar El Nido. Dan met de bus naar PP en naar Cebu vliegen en boot verder.
OF Manila- Tagbilaran-Cebu-PP-El Nido-Corin-Manila. Vele mogelijkheden. Maar alles kost veel tijd in de Filipijnen.
Meer info vind je op mijn reisblog shirleyopreis.waarbenjij.nu Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Namen guesthouses trouwens:
Bohol Tagbilaran: gratis (bij locals thuis)
Bohol Alona Beach: Bohol Divers 500 php (met zwembad en heb bij andere duikschool gedoken) en gratis bij locals.
El Nido… naam moet ik opzoeken. Maar was 800 php. Er zijn betere voor 500 php. En de reeds genoemde La Bananas is geloof 350 php. Maar dat is wel een slaapzaal.
Puerto Princesa: gratis bij local
Manila: Tune Hotel Ermita. in aanbieding 20 euro (buiten aanbieding veel te duur). En ook in Manila weer gratis bij locals geslapen.
Super veel dank voor je nuttige tips! Ik heb echt mega zin! Heb een iets duurder in Manila geboekt voor mijn eerste avond en de volgende ochtend vlieg ik met Cebu pacific door naar PP. Vanuit daar naar het noorden denk via Sabang naar El Nido richting Coron. Als ik daar nog veel tijd heb dan… any tips?
Ik lees dat je veel bij locals geslapen hebt. Kende je er mensen of raakte je aan de praat en nodigden ze je uit? Ben benieuwd.
Kontact maken met locals is makkelijk in Filippijnen , meesten spreken goed engels, en zijn zeer geintersseerd in buitenlanders.
In manila zou ik er huiverig voor zijn, om met onbekenden mee te gaan. Gebeurt maar al te vaak dat buitenlanders worden uitgenodigd thuis, je krijg vervolgens een slaaptabletje in je drinken, en de volgende dag word je op straat wakker zonder paspoort en creditcards, telefoon en dergelijke.
Op Palawan kan ik je de RORO bus aanraden, je zit hoog ,dus goed uitzicht ,en meer beenruimte dan wanneer je met een van reist.
Ik neem aan dat je naar Sabang gaat voor de Undergroundriver te zien. Zorg wel dat je een permit heb, anders kom je der niet in.
Permit kan je regelen in het kantoor in Puerto Princesa, zit beneden bij het Badjao hotel, vlak bij de airport.
Een permit kost maar paar 100 peso als je zelf regelt, Bij een reisburo betaal je tussen de 1500 en 1600 peso, maar daar zit dan vervoer bij in.
Je kan ook in Sabang aan een permit komen, maar dan moet je wel daar minimaal 1 nacht overnachten. En dan smorgens vroeg naar het kantoor daar en een bewijs van je hotel meenemen dat je in Sabang heb overnacht.
Naam El Nido:
Deveyn cottages. Was 800 php. Minimaal 2 nachten. Is echt een cottage met veranda. Geen beach view helaas. Kennis zat in Silverrise. Eentje betaalde 500 php (geen balkon en koud water) en eentje betaalde 800 php (met balkon en warm water, alhoewel haar warm water bijna altijd koud was). De kamers waren nieuw en erg netjes. A la hotel.
Bij locals slapen:
Ik heb bij een aantal locals geslapen via couchsurfing. Ik weet niet of je dat kent…? Maar dat gaat dus via internet. Heb ik daar ook een dag van tevoren gedaan hoor vanuit een internetcafe.
Verder ook spontaan. Dan liep ik te zoeken naar een slaapplaats en bood een local een slaapplaats thuis aan. Of ik raakte aan de praat met een local en ze boden een slaapplaats aan.
En ook een local in Boracay die ik op het strand leerde kennen en met wie ik vrijwel dagelijks omging na zijn werkdag, regelde dat ik op de terugreis een aantal dagen bij zijn familie in Manila kon slapen.
Zo rolde ik vanzelf een beetje van het ene in het andere. haha.
Ik weet niet of je duikt? In Coron kan je wrakduiken. Als je nog tijd over hebt zou je misschien nog naar het Noorden van Luzon kunnen… naar de rijstvelden. Ik had zelf eerst mijn twijfels om daaarheen te gaan. maar ben blij dat ik het wel gedaan heb. Vond het echt indrukwekkend mooi. En vanuit Manila kan je met de avond/nachtbus.
Der is heel veel keuze in El Nido om te overnachten, en iedere maand komen daar nog nieuwe bij. Hier nog een hele lijst met hotelletjes met mail en telefonnnummer.