We hebben besloten om weer te gaan reizen. Dit keer 3 maanden lang met vertrek in februarie 2015.
Ik ben aan het zoeken naar een leuke route die door mooie landen gaat.
Ik wil eigenlijk beginnen op de Filippijnen, maar…
Ik lees dat er een negatief reisadvies over gegeven is.
Gedeeltelijk komt dit door de infrastructuur. Ook lees ik verhalen over piraterij en over vermoorde Nederlanders.
Binnenlandse vluchten kun je nog maar met een tweetal maatschappijen maken omdat het anders te gevaarlijk is.
We hebben al eens een wereldreis gemaakt en we worden niet meteen bang, maar…
Negatief reisadvies geld eigenlijk alleen voor het rood gekleurde gebied , dus het zuidwesten van Mindanao en de Sulu eilanden.
Reisadviezen | Nederland Wereldwijd Oranje gebied alleen bezoeken indien strikt noodzakelijk, , dus blijf voor de zekerheid alleen in het gele gebied.
Piraterij heb nooit over gehoord, ontvoeringen vinden veel plaats, maar als toerist hoef je daar niet bang voor te zijn ( mits U geen Chinees ben of chinees uiterlijk heeft )
Wat betreft binnenlandse vluchten klopt, zowel Philippine airlines als Cebu Pacific hebben jarenlang op de zwarte lijst gestaan. Maar zijn daar beiden al weer af, dus je kan gerust met beiden vliegen. Cebu Pacific vliegt vrijwel allen met nieuwe toestellen nu.
Ik heb me er nooit onveilig gevoeld daar. praat ook eens met anderen die daar geweest zijn, merendeel van de mensen is zeer positief over het land.
Het bezoeken van de filipijnen is wel een groter avontuur als je het bijv. vergelijkt met landen van het vaste land van zo azie, de riscio’s zijn er wel wat groter op hetzij een ongeluk of hetzij anderszins force majeur. (Zo is het land ook economisch instabiel stijgen de prijzen erg snel (tot ca 20-30% per jaar) hetgeen regelmatig protesten teweeg brengt in de steden. Met name de infrastructuur is zeer overbelast en dat brengt grotere risico’s met zich mee, vandaar het negatieve reisadvies. Ook is de veiligheidsituatie niet stabiel in het land mn buiten manila, zo heb je mindanau, abu sajaf, en de rest van het land communisten / npa, bijv. cebu, negros en luzon buiten groot mertro manila. TIP: lees zeer terderge het nieuws tav de filipijnen en informeer bij locals.
@Filippijnenganger, je mag het wel iets toelichten.
Als je naar het reisadvies kijkt van BUZA zijn met name de rood gekleurde gebieden onveilig vanwege ontvoering. (ook abusajaf onthoofd regelmatig, ook toeristen als er niet voldoende losgeld is) De geel gekleurde gebieden (rest van het land ex manila) zijn met name vanwege de infrastructuur gevaarlijk, het verkeer is er zeker niet veilig getuige de vele busongelukken, ferryongelukken en ook (meest kleine) vliegongelukken en regelmatige ‘landslides’. De wegen zitten propvol en zolang het licht is is het er spits! Soms worden bussen ook overvallen, mn in het zuiden. Reis met je eigen auto niet in de nacht vanwege de vele gaten in de weg (of dronken lui die midden op de onverlichte weg slapen, feesten etc.), overigens is het dan wel rustiger op de weg. Manila is veiliger, daar heb je de normale grootstedelijke criminaliteit, zoals we die in Europa ook kennen.
Het is allemaal heel subjectief maar ik heb me nergens onveilig gevoeld. Het zuiden ben ik niet geweest (vanwege de eventuele terreurdreiging) maar heb toch ook gewoon 's nachts door Cebu City gewandeld.
Tja, veilig of niet veilig…
Ik heb vrij veel gereisd, ook in Azie en dit jaar voor het eerst in de Filippijnen. Ik reis altijd alleen (man, 60 plus).
Natuurlijk ben ik maar in een beperkt gebied van het land geweest maar wat mij betreft is het eens maar nooit meer.
Redenen: waar ik ook was, ik heb me nooit onveilig gevoeld. Op de Filippijnen wel. Mensen zeiden me dat ik niet moest pinnen op straat omdat dan iedereen kan zien dat je geld hebt en je om 300 peso al een mes tussen de ribben kunt krijgen… Overal staan gewapende beveiligers… je wordt (in elk geval in Manilla) constant aangeklampt door bedelaars… Iedereen probeert je te belazeren en, last but not least, de hotels zijn over het algemeen veel en veel te duur voor wat ze te bieden hebben!
Geef mij maar Thailand. Veiliger, veel vriendelijker, hotels bieden waar voor je geld. (Goedkoper en beter).
Eerlijkheidshalve kan ik mijn alleen maar aansluiten bij de bovenstaande post. De kans dat je iets overkomt is nu eenmaal vele malen groter dan vrijwel alle vergelijkbare Aziatische landen. (en dus al helemaal vergeleken met westerse landen) Ik denk zelf wel eens dat je de Filipijnen met gemak kunt vergelijke met zuid amerikaanse landen als Colombia, el salvador ook de cultuur is er zeer vergelijkbaar. Mensen zijn er met name heel (heeeeeeeeeel) vriendelijk als er geld bij je te halen valt, als je iets overkomt doen ze net alsof ze niets zien net als bij alle andere dingen die hen niet zo uitkomen. “'Turn a blind eye on it”:bang: is heel filippijns. De mak met het prachtige filippijnse land is dat je alle ellende bij elkaar hebt keiharde criminaliteit (mn. manilla, cebu, CDO) en moslim en seperatistisch terrorisme. (mn. moslims in Mindanao, zuid Palawan, seperatisten in centraal luzon, centraal negros, centraal en zuid cebu.) Zowel criminaliteit en terrosime leiden regelmatig tot aanslagen en ontvoeringen. PH is een prachtg land maar je neemt wel een verhoogd risico dat is iets waarmee men rekening meot houden.
Vergat ik in mijn vorige post nog te vermelden, speciaal voor vrouwen die van plan zijn alleen te reizen in de Filippijnen.
Ik heb een Filippijnse vriendin. Als ze naar mij komt, dan brengt haar dochter haar naar het vliegveld. Zelf hebben ze geen auto dan denk je, nou een taxi dan die zijn immers niet duur. Nee dus, dan huren ze een auto omdat moeder en dochter het niet zien zitten dat de dochter alleen teruggaat met de taxi!! Bang voor aanranding/verkrachting… Dat is niet voor niets. Misschien zijn de officiele cijfers daarover wel laag en dat komt dan omdat er geen aangifte van wordt gedaan. Weet je waarom niet? Omdat ze bang zijn door de politie nog een keer verkracht te worden…
Dat hoor je vaak in Filippijnen dat er na verkrachting geen aangifte word gedaan, enkele dames vertelden mij om een , schandaal , te vermijden. Kranten zijn gewend namen ook van slachtoffers van geweld openlijk te publiceren.
Ken zelf verscheidene die zwanger werden na verkrachten en toch geen aktie ondernamen, heeft ook met geloof te maken, men accepteerd het als Gods wil, en God zal ook de dader wel straffen. Vanuit westers oogpunt bezien volstrekt onbegrijpelijk.
@ Atheo, waarom niet pinnen op straat ? doet toch iedereen ? zie de lange rijen soms bij de ATM. Ik pin altijd, nooit een probleem gehad.
Overal staan gewapende beveiligers, in winkelcentra en Malls klopt ja, maar die staan daar voor ook jouw veiligheid Atheo.
Aangeklampt worden door bedelaars komt in elke grote stad daar wel voor, maar is niet onveilig, wel irritant soms. Is ook kwestie van gewend raken.
En dat belazeren is toch vooral de nationale sport van de taxichauffeurs hier.
Wij zijn dit jaar 3,5 week op de Filipijnen geweest en de enige plek waar wij ons een beetje onveilig voelde was Manilla.
Voor de rest prima te doen, en de binnenlandse vluchten hebben wij allemaal met Cebu air pacific gedaan en dat is echt een top maatschappij.
Super goedkope vluchten en prima vliegtuigen.
Openbaar vervoer zoals de bus en ferry’s zijn ook gewoon goed te doen, zijn met een touring car van cebu city naar bantayan gegaan wat een prima bus is en van bantayan naar malapascua zijn wij met een lokale bus gegaan wat ook super was.
Ik vind het ook nogal overdreven allemaal. Wij zijn ruim drie weken in de Filipijnen geweest. Veel net openbaar vervoer gedaan en ook gevlogen, daar ontkom je niet aan als je meerdere eilanden wil zien.
Prachtig land, vriendelijke mensen ontmoet en me geen moment onveilig gevoeld. Bedelaars vond ik reuze meevallen. Pinnen op straat geen enkel probleem mee gehad. En dat ze allemaal op je geld uit zijn heb ik ook totaal niet ervaren. Sommige taxichauffeurs wilde weg echt de hoofdprijs hebben maar je hebt er zelf bij of je daar mee akkoord gaat of niet.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en vriendelijk blijven dan kom je een heel eind. Dat geldt overigens voor ieder land waar je heen gaat. Met name in de minder toeristische plaatsen (Sagada en Port Barton) hebben wij echt genoten!
tja veilig onveilig is heel relatief, vergelijk het met Colombia, 80% van de reizigers komt er met dolenthousiaste verhalen van terug 18% is op de een of andere manier beroofd en is negatief, 2% komt nooit meer terug en hun verhaal zullen we nooit horen! het aandeel reizigers dat sterft is op de ph behoorlijk hoog. Zo ook een vriend van mij hij kreeg een hartaanval in Manilla, vanwege de slechte gondheidzorg heeft hij dit niet overleefd! Di is voor mij reden genoeg om toch niet l te positief te zijn i,k woon er al, vele jaren en mij Is nog nog wat overcomen, gelukkig gebeurt dat alleen anderen!
Nou dat is wel heel bizar. Manila heeft toch juist de betere ziekenhuizen is azie voor hartpatienten ? . Ik doel op Philippine heart Centere en Makati medecal centre. Ik heb zelf geen ervaring mee, maar wat ik altijd hoor en lees zijn deze ziekenhuizen zeer goed toegerust voor hartproblemen. Kijk als je ver weg van Manila in een afgelegen provincie hartproblemen krijgt en het niet overleefd kan ik begrijpen, maar in Manila , zijn er wel goede mogelijkheden lijkt mij.
Het gebeurde in intramuros en hij werd eerst naar een nabijgelegen ziekenhuis gebracht , daar ging veel tijd verloren want er was geen dokter, en daarna werd hij eigenlijk direct doorverezen naar een ziekenhuis in makati ( het MMC). maar vanwege het verkeer duurde het 3 uur voordat hij daar was en dat was te laat. Omdat hij maar 30 jaar was was het geen hartpatient maar iemand die acuut een probleem kreeg. Nu sluit ik mij wel aan bij het feit dat stabiele patienten met bijv. hartfalen die dit al jaren hebbben heel veel baat hebben bij het hartcentrum in makati voor bijv. een goedkope behandeling, er gaat zelfs medisch toerisme heen vanuit amerika bijv. omdat het zoveel goedkoper is voor hartpatienten.
Dat is altijd het probleem in Filippijnen, word je naar een ziekenhuis huis van de overheid gebracht daar is niks, zelfs vaak geen dokter , want die snabbelen bij in de beter betalende privee ziekenhuizen.
In Nederland zou men de trauma helicopter inzetten als iemand in levensgevaar is ,en snel naar het ziekenhuis moet, maar in Filippijnen is dat einde verhaal. Soms gaat het ook mis door dat buitenlanders niet de cash op zak hebben voor ee downayment aan het ziekenhuis. Je kan nog zo goed verzekerd zijn , wat in Filippijnen deuren opend is cash geld, kunnen veel mensen zich niet voorstellen, uit Nederland, waar ook onverzekerden en illigalen worden geholpen in het ziekenhuis als het een ernstig iets betreft. Maar ook op touristische plaatsen zijn de medische voorzieningen volstrekt onvoldoende, Ik noem bijvoorbeel Boracay of El Nido.
Als je daar iets ersnstigs overkomt is de kans heel groot dat je het niet kan navertellen.
Hallo allemaal!
wij zijn net terug van onze rondreis in China en de Filipijnen en ik kan het heel simpel samenvatten: ik heb me in geen enkel land ooit zo veilig gevoeld als in de Filipijnen. Uiteraard zijn Manilla en Mindanao nog steeds risicogebieden maar daarbuiten kun je je overal veilig voelen. Mensen zijn enorm eerlijk, behulpzaam en geïnteresseerd in jouw doen en laten. Nergens ben ik zoveel vrouwen tegengekomen die alleen op reis waren en die zich allemaal erg veilig voelden.
Op grote openbare plekken als busstations en winkelcentra zijn daarnaast bewakers te vinden die zorgen voor extra toezicht.