Backpacken door Filipijnen, aanrader?

Hoi allemaal,

Ik heb in januari lekker een maandje vrij, en wil weer graag met de backpack op stap. Vind het altijd leuk om naar net wat minder voor de hand liggende bestemmingen te gaan… Toen plopte de Filipijnen opeens naar boven… Aanrader?

Bedankt

Selle

Vind ik wel ,Filippijnen is een absolute aanrader,en hoewel er ieders jaar meer backpackers het land doortrekken, is het aantal in vergelijking met de andere aziatische backpackersparadijzen zoals Thailand en Nepal toch nog heel beperkt. Dus verwacht hier geen uitgebreide backpackers-scene, en geen duizenden backpackers hier. Ook de simpele hotelltjes en pensionnetjes zijn nog nauwelijks ingespeeld op het fenomeen backpacker. Dus houd er rekenig mee dat door het ontbreken van een echte backpackertrail je zelf veel zal moeten uitzoeken. Maar ook dat kan heel leuk zijn natuurlijk om je eens buiten de begaande wegen te begeven.
[ame=“- YouTube”]YouTube- Backpacking Busuanga Palawan[/ame]

Is het wel veilig om daar te backpacken? Ik heb me nog niet in het land verdiept maar het staat bij mij bekend dat regering erg corrupt is en dat het er onveilig is, tot hoeverre is dit waar?

Bedankt

Klopt, corruptie is wijd verbreid in de Filippijnen, maar daar heeft vooral de locale bevolking last van. Als backpacker merk je hier weinig van, de enige kans om met corruptie in aanraking te komen als tourist is wanneer je ,je visum wil verlengen en de immigration ambtenaar een paar honderd pesos smeergeld wil. Dat kost je dan omgerekend een paar euro extra. Dat het land onveilig zou zijn is toch vooral gebaseerd op de slechte reputatie die het land heeft.Vaak komt het land negatief in het nieuws, vorige week nog door een bloedbad op het eiland Minanao,waarbij 2 politieke clans elkaar afslachten en rond de 50 doden vielen. Bovendien is op het eiland Midanao de torroristische moslimbeweging Abu Sayaf aktief. Het is dus zaak om het zuidelijk gelegen eiland Mindanao te mijden,de andere delen van het land zijn zeker niet onveiliger dan de omringende aziatische landen. Filippijnen is zeer de moeite waard, en hoewel de meeste toeristen die zuid-oost azie aandoen Filippijnen links laten liggen,mag dit land in een azie trip niet ontbreken. Met een vriendelijke bevolking die vrijwel allen engels spreken,mooie stranden en eilanden, schitterende natuur, watervallen, vulkanen, en oerwoud. Filippijnen is vanaf de meeste aziatische steden voor minder dan 50 euro te bereiken met de budgetairlines cebupacific www.cebupacificair.com http://hubpages.com/hub/Philippines-Travel-Guide

Toch even zeggen dat het niet altijd voor minder dan 50 euro kan hoor. Ik denk dat wij er zo’n 150 voor moeten neertellen (2 januari) ging echt absoluut niet goedkoper én je kan niet boeken vanuit België of Nederland.

Antwoord van Subito
Blijf nooit met een tent langs de weg of een weide staan, het is eerder aangeraden om onderdak te vragen bij de plaatselijke bevolking, er word van u alleen (onofficieel) verlangd dat u af en toe een beetje eten mee brengd dat gezamelijk opgeheten word
Op 13 jaar tijd heb ik maar 2 maal in een hotel geslapen omdat we in een stad zaten
Mindanao, Cottabato, en zeker Yolo zijn te vermijden, een goede raad blijf weg van Mindanao, op mijn vroegere MSN forum heb ik genoeg gehoort over Mindanao, de laatste berichten van mahindanao dat een deel van Mindanao is en op een kleine 8 kilometer van Tacurong city is en 15 kilometer van Marbel (vroeger Koronandal genaamd), als u daar toch naartoe wil maak dat u voor donker ergens onderdak hebt, Davao is wel wat veiliger wegens de harde hand van de plaatselijke burgemeester en zijn politiekorps die liever eerst schieten en dan praten, nietegenstaande dat zijn er 2 grote aanslagen gebeurt, i op de vlieghaven en 1 in de haven bij het inchekken van een boot, de aanslag was voorzien voor de boot, maar door de grote aanwezigheid van de politie en veiligheids agenten hadden de kriminelen hun rugzak even aan een winkeltje in bewaring gegeven en zijn naar de auto gegaan van de persoon die hen gebracht had vanuit Cotabatto, deze man heeft dan de ontsteking geaktiveerd met zijn GSM zodat de boel ontplofte
De vrouw van het winkeltje was net even weg, hoorde de klap en zag het hoofd van haar dochter de lucht invliegen, er bleven een 20 doden en een 65 gewonden achter, dus wees gewaarschuwd

ik heb tot 2002 in Tacurong gewoont, eb er nog altijd een huis, in Februarie kwam onzen barangay captain mij verwitigen dat hij niet kon instaan voor mijn veiligheid, 2 dagen later ontplofte de garage schuin over mijn huis, er was iemand langs gekomen om een auto baterij op te laden, ze zouden de volgende dag de baterij terug ophalen
S’avonds heeft mijn buur dan de baterij aangesloten op de lader, stak de stekker in het stopkontakt en de boel ontplofte, de baterij zal vol springstof, 3 doden, hij zijn vrouw en de beby van 2 jaar
Een tijdje later was ik in Gen San waar u woont, ik was vlees gaan kopen bij de grote slager in Gensano, terwijl ik daar was hoorde ik een ontploffing, rezultaat verschillende doden bij de ingang van Gensano parking voor de try cikels
Mindanao is inderdaad niet gevaarlijk, maar de bomen die er regelmatig ontploffen zijn zeker geen vuurwerk, ik heb 2 ontploffingen mee gemaakt, gelukkig van op afstand maar een derde zou wel gevaarlijker kunnen zijn
Ik heb nog altijd mijn huis daar maar kom niet meer in die omgeving
Natuurlijk zolang men niks tegen komt is er geen vuiltje aan de lucht, ik heb mijn deel gehad

@ pasko 00 nl Ik kom zelf al sinds 1984 regelmatig in Midanao, maar dan alleen het noord-oostelijke deel van het eiland, in de omgeving van Butuan, Nasipit en Surigao. ben ook wel eens een paar keer met de bus van Butuan naar Davao gereist. Nooit iets gemerkt van onveiligheid, bomaanslagen of iets dergelijks. Toch zal ik mensen hier op het forum die voor de eerste keer naar Filippijnen gaan nooit aanraden om naar Mindanao te gaan. Ondanks dat ik diverse Nederlanders ken die daar al jaren probleemloos wonen. Aan de andere kant kun je natuurlijk met de beste wil van de wereld niet volhouden dat het allemaal pais en vreee is daar. Neem nou gisteren weer het bericht dat 75 mensen ontvoerd zijn in de omgeving van Prosperidad. Neem van mij aan dat mensen die plannen hebben voor het eerst naar Filipijnen te gaan daar enorm van schrikken. Vandaar mijn advies bij een eerste keer filippijnen ,niet naar Mindanao, leer eerst de rest van het land kennen,mooie eilanden genoeg.

““en je zal zien dat je rustig kan slapen””
Wel over rustig slapen heb ik geen probleem, waar ik wel voor zorg is dat ik vor donker thuis ben.
Ook in Manila is dat zo, als ik bvb nog naar de luchthaven moet om iemand op te pikken, neem ik gewoon de taxi van mijn buurman zo verdiend deze man ook wat
Ik woon nu in C5 housing phase 2, mijn huis staat op een berg waar het vroegere amerikaanse leger een uitkijktoren had (fort Bonifacio, net tegenover de memoral van het filipijnse leger)
Wat vroeger hadden wij in Manila (pembo stophous waar nu Global city uit de grond gerezen is) ik heb deze plaats gekend toen er nog een oorlogs muzeum was en een klein kerkje, dit alles is van de kaart geveegd,
Het eerste dat men opgebouwd heeft was Market Market (3 Km van ons huis verwijderd) dus voor dagelijkse inkopen geen probleem, grote inkopen worden gedaan in de Sucat Macro
De plaats is zeergoed waar wij wonen, om 22 uur gaan de gates dicht, geen autos meer die even rondrijden, iedereen heeft wel een sleutel maar vreemdevoertuigen kunnen niet meer binnen of buiten80% van de inwoners zijn militairen, politie en staats beambten, dus veilige plaats, ik heb daar een huis kunnen kopen van een militair die ziek gevallen is en geen inkomsten meer had, ik heb 1 zijn lening afbetaald, 2 zijn ingestoken geld terug gegeven en er 100.000Php bijgedaan
Wij konden dat huis kopen daar mijn vrouw pupil van het leger was daar haar eerste echtgenoot gesneuveld is in Mindanao, hous en lot,natuurlijkop haar naam, idem het huis in Mindanao dat nu verhuurd word voor 4000 Php 55€ ongeveer
Op een ander topic heb ik gelezen van een huur van een kamer, 3500 Php, en de vraag was hoe kan deze vrouw dat betatalen
Wel volgens mij logeren ze met 2 a 4 in die kamer en worden de kosten onder elkaar verdeel, dit gebeurd dikwijls, zo heb ik in mijn huis ook 3 studenten, is wel familie natuurlijk
SUBITO

Ben een keer in het Zuiden van Cebu (Moalboal) wezen duiken. Manta Rays, sharks, schitterend. Het Noorden van Palawan heeft erg mooie rots formaties (lijkt een beetje op Krabi in Thailand). Ik zou alleen naar Mindanoa gaan als jij er iemand kent.

HaiHaai,
Wij hebben dit jaar door Palawan en Coron gebackpackt, met zijn tweetjes.
En…het heeft ons hart gestolen…echt waar !!!
Héél lieve mensen, die alles voor je willen doen, zonder dat ze je geld willen aftroggelen (nog nooit eerder meegemaakt).
Ons geen ene seconde onveilig gevoeld.
In Coron-city zijn we in een achterbuurtje geweest en aan de mensen hun gezichten te zien, zijn dààr echt nog niet veel toeristen geweest.
En als je hun je glimlach geeft, dan krijg je een hele warme lach terug!
Nee echt…gewoon doen!
Het is méér dan de moeite waard!
Gewoon alles: natuur/local people/héél weinig toeristen/…op-en-top !!!
We hebben gebackpackt door: Thailand,Mexico,Maleisië,Filipijnen.
En de Filipijnen (Palawan en Coron) staan voor ons boven aan de top.
Succes hé…:dag:

Inderdaad Palawan, Coron, Cebu, Angeles, Bagio enz enz zijn redelijk safe als men een paar veiligheids regels in acht neemt
Een deel van Mindanao kan aanvaard worden als redelijk safe, waar het schoentje vringt is de omgeving van Cotabato, General Santos, Koronandal enz enz
Wat men zeker moet vermijden is Jolo, blijf daar zeker weg, ook Zamboanga, mooie stad maar de meeste kidnappingen vertrekken van daaruit
Ik krijg medere malen per week berichten en raadgevingen van de Belgischen Consul in Manila, Rene Peeters, hieronder een van deze berichten die men zeker met aandacht moet lezen en zich naar deze info aanpassen, 2010 is het jaar van de verkiezingen, houd de laatste zin van dit bericht in uw geheugen
SUBITO
ps uit privacy heb ik de bestemmelingen uit het bericht geweest
Ik stel voor om alle berichten van de Belgische ambassade ook op dit forum te plaatsen, ik ben wel beheerder van filippijnen Multiply maar dat wil niet zeggen dat ik info voor mij allleen wil behouden, ik vraag dus aan de beheerder zijn toelating

-------Oorspronkelijk bericht-------

Van: [EMAIL=“Rene.Peeters@diplobel.fed.be”]Peeters René Belgium Manila
Datum: 24/11/2009 07:47:44
Aan:
Cc:
Onderwerp: Elections 2010 / verkiezingen 2010

Een politiek gemotiveerd slachtpartij heeft plaatsgevonden in Mindanao (Maguindanao) - niet ver van de kampen voor ontheemden recent bezocht door een EU-ambassadeurs delegatie

<SPAN style=“FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: NL-BE” lang=NL-BE><EM>Er is algemene verontwaardiging in de Filippijnen.

Sorry maar ik heb roblemen met het plaatsen door copy pasta, dus geef ik hier de link om zelf terecht te komen op hoger vernoemd bericht
http://filippijnen.multiply.com/tag/belgie%20amb.%20info

He het is toch gelukt

<SPAN style=“FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: NL-BE” lang=NL-BE><EM>Er is algemene verontwaardiging in de Filippijnen.

nee toch niet, ok dus maar de link gebruiken he
SUBITO

Ik wil me nergens mee bemoeien en ik ken bijna niks van de Filipijnen.
Maar ik vind wel het volgende:
Als je op internet surft zijn er inderdaad een paar plekken die je als toerist het best kunt vermijden.
Waarom zou je deze plaatsen dan willen opzoeken als er zooovéééél andere wonderprachtige plekken/eilanden/stranden/… zijn?
Wij zijn helemaal niet bang aangelegd, we blijven niet thuis omdat er ergens een aanslag is gepleegd (bv. Egypte) omdat je nooit echt weet waar en wanneer er een aanslag plaats vindt.
Maar als we vantevoren weten dat je bepaalde gebieden het best kunt vermijden, nou dan gaan wij niet naar zulke gebieden.
(dit geldt niet alleen voor de Filipijnen hoor)
Ik denk wel dat er meer spanning zal zijn door de aankomende verkiezingen.
Maarja…wie ben ik?:wereld:

Helaas heeft niet iedereen oog voor de schoonheid van palawan. De burgemeester van San Vicente ,aan de westkust van palawan, kreeg dollartekens in de ogen toen projectontwikkelaars hun oog op San Vicente lieten vallen. Resultaat grootschalige ontbossing en verwoesting van de natuur. En alles gaat ook zonder vergunning gewoon door. De die journalisten uit Manila die het volgende filmpje hebben gemaakt noemen het dan ook , de verkrachting van Palawan,
[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=FA10QUxO0OE”]YouTube- Rape in San Vicente Palawan[/ame]