Zijn de Filippijnen veilg

Hallo mensen,

net hebben wij, ik en mijn vrouw een reis geboekt naar Manila, maar net heb ik ook extra informatie opgezocht over dit naar mijn idee mooie land. Helaas kwam ik ook op de site van het ministerie van buitenlandse zaken uit en sloeg de schik mij om het hart.:confused::question:Mijn vraag aan jullie actieve filippijnen reizigers is,in hoeverre stookt het verhaal van minbuza met jullie eigen ervaringen?:finger:

Ik kom al 25 jaar regelmatig in Filippijnen, en nooit iets vervelends meegemaakt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal van minbuza, waar bent u zo van geschrokken ?

kan inderdaad zien online dat minbuza een erg vervelend bericht heeft achter gelaten over de philipijnen maar wat het is weet ik niet want het is inmiddels alweer verwijderd

Beste Explorer,
een zeer genuanceerde, juist en zeer informatief artikel hierover vond ik bij de NRC, ik heb er een internetabo, ik quoteer:
**Het Wilde Westen van het Oosten
**NRC 11 februari 2011

Jarenlang hing in de aankomsthal van Ninoy Aquino International Airport in Manilla een doek dat schreeuwde: ‘Welkom in de Filipijnen, het meest christelijke land van Azië’. Daar onder hing een kleiner bord met de mededeling: ‘Pas op voor zakkenrollers’. Het was een treffend symbool voor de schyzofrene Filipijnse samenleving. Een van de meest gastvrije en gewelddadige ter wereld.

Loop door Luneta Park aan de boulevard van Manilla en je zult vrijwel zeker door een van de vele groepjes Filipino’s worden uitgenodigd om mee te eten. Zittend in het gras. Loop een willekeurige bar binnen en voor je het weet krijg je bier met ijs aangeboden en wordt je hemd van je lijf gevraagd. Ben je getrouwd? Heb je kinderen? Wat vind je van de Filipijnen? En als je over straat loopt, wordt er regelmatig naar je gezwaaid en geroepen vanuit bontgekleurde jeepneys of volgestouwde trycicles (de Filipijnse variant van de tuktuk). ‘Hello poreigner!’ Het is de hartverwarmende vriendelijkheid voor en nieuwsgierigheid naar buitenlanders die in iedere Filipino lijkt te zitten.

Dat is misschien niet iets wat je verwacht als je het landenprofiel van de Filipijnen op de website van MinBuza leest. Een bloemlezing:

‘Het drogeren van buitenlanders in bars en taxi’s is een hardnekkig fenomeen.’

‘Het risico op ontvoeringen is nog altijd aanwezig.’

‘Met grof geweld gepaard gaande roofovervallen op straat komen regelmatig voor.’

‘Houd rekening met de mogelijkheid van gijzelingsacties en overige terroristische activiteiten’

Papieren persvrijheid
Hoewel het ministerie hier enkele zeer extreme situaties beschrijft, schuilt er achter het vriendelijke gezicht van de Filipijnen wel degelijk een gewelddadige samenleving. Sla een willekeurige krant open en het bloed spat in je gezicht. Gijzelingen, roofovervallen en moorden zijn hier inderdaad aan de orde van de dag.

Vooral advocaten en rechters zijn vaak het slachtoffer van moordaanslagen. Maar ook journalisten zijn een geliefd doelwit. Weer zo’n tegenstelling: op papier zijn de Filipijnen het meest persvrije land van Azië, maar volgens de internationale Committee to Protect Journalists (CPJ) is het na Irak en Somalië het gevaarlijkste land ter wereld voor journalisten. Sinds 1986 zijn er tussen de 140 en 180 Filipijnse journalisten vermoord.

Vendetta’s en corruptie
Een mensenleven lijkt hier soms niet veel waard. Een moordaanslag kun je al laten plegen vanaf een euro of 50. Ben je meer een doe-het-zelver? Een wapen aanschaffen is hier bijna net zo makkelijk als het kopen van een doosje eieren. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat in dit land burgers en bedrijven meer wapens bezitten dan de hele politie- en legermacht samen. Dat wapentuig wordt vooral rond verkiezingstijd uit het vet gehaald, als rivaliserende families elkaar bestrijden om de macht. Vendetta’s worden op bloedige wijze uitgevochten, want boven alles geldt hier: don’t fuck with the family.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, maken moslimrebellen en communistische milities bepaalde, vooral de armste, gebieden van het land onveilig. Ontvoeringen voor losgeld vormen hier een geaccepteerde bron van inkomsten (er is vaak ook niet veel anders te doen). Zo ontvoert Abu Sayaf regelmatig buitenlandse toeristen op Mindanou en Palawan. Op het laatst genoemde eiland werd 5 jaar geleden een wereldberoemde amerikaanse ambasadeur onthoofd die met 20 andere buitenlanders ontvoerd was uit hun beach resort. Op mindanou gebeurt dit vaker maar krijgen deze zaken niet zo vaak aandacht van de media omdat dit in moslimgebied ‘normaal’ is. Het leger dat op deze groepen jaagt, levert ironisch genoeg ook het grootste deel van hun wapens en munitie. Corruptie zit hier in iedere porie van de maatschappij. Het is zo gewoon als ademhalen.

Laatste peso
Als mensen mij vragen de Filipijnen kort te omschrijven, noem ik het vaak maar het Wilde Westen van het oosten. Dat levert altijd vragende blikken op, maar het is onmogelijk het land in één, twee of twintig zinnen samen te vatten. Het doet ook geen recht aan het land om mensen te verwijzen naar de website van Buitenlandse Zaken. Want ja, al die dingen komen hier voor, maar tegelijkertijd zijn er maar weinig andere landen waar het zo prettig toeven is als hier. En daarnaast zijn het juist die tegenstellingen en paradoxen die wonen in dit land, zeker voor een journalist, zo spannend maken. Een land waar je ‘s nachts beroofd kunt worden door iemand die de volgende dag z’n laatste peso uitgeeft om je te trakteren op bier met ijs.

Nou hier is het negatieve reisadvies dat voor Filippijnen word afgegeven

Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl

Als je dat zo leest, is het wel heel gevaarlijk daar, vreemd dat ik daar nou niks van gemerkt heb al die keren dat ik er was.

Volgens mij zijn de filippijnen als een antibioticum (medicijn), het kan je beter, gezonder en zelfs gelukkiger maken, maar je kunt er in een enkel geval aan dood gaan. (medicijnvergiftiging)

De filippijnen zijn het meest gastvrije land ter wereld, itt Nederland dat zelfs in de Lonely Planet als meest Ongastvrije land ter wereld te boek staat, dit maakt volgens mij veel van de ‘‘gevaren’’ goed. Reizen op de filippijnen is een facinerend avontuur!

1 like

bdnkt voor je informatieve info. Wij zullen wel afreizen naar dit bijzondere land maar er ook erg voorzichtig zijn!:vak01:

U heeft groot gelijk gewoon gaan. En natuurlijk is het waar dat het land vaak door typhonen en vulkaanuitbarstingen word getroffen. Typhonen kan men al dagen te voren zien aankomen, en er word in de krant en op tv voor gewaarschuwd, dus de kans om door een typhoon overvallen te worden is nihil. Het zelfde geld voor vulkaanuitbarstingen.
Kans op ontvoering is vrijwel nihil, tenzij U chinees bent, of tenzij u de gevaarlijke gebieden van west mindanao en de sulu archipel ,waar moslimrebellen aktief zijn gaat bezoeken.
Laat ook uw sieraden thuis, toeristen die helemaal behangen zijn met goud en juwelen vragen om problemen.
En te voren even bij de GGD langs gaan voor eventuele inentingen.

ja ik zou zeggen geniet van je vakantie:vak02:, en je verder adviseren vooral bij locals te informeren tav de actuele veiligheidssituatie als je buiten manila en directe omgeving op vakantie gaat. Gelukkig ga je met meerdere mensen op vakantie want alleen reizen maakt ook weer extra kwetsbaar.:zon02:

www.gmanews.tv is ook een zeer informatieve site tav het meest recente nieuws op de filippijnen, weet je meteen welke streken veilig en onveilig zijn.

@ pilover, als ik gmanews.tv goed lees is het vooral onveilig in mindanao, en met name rond CDO, daar worden veel aanslagen gepleegd op (lijn)bussen? Hoe zit het rond davou en butuan?
Het zuiden van Palawan, daar worden veel mensen gegijzeld, is het noorden van Palawan veilig? Ik hoop van wel want wij hebben dit op het programma staan!

ikheb als alleen reizende vrouw ook coron en noord palawan op mijn lijstje staan (el nido- port baron en puerto prinsesa) is het beter dan om dit over te slaan? Het leken me wel een paar van de mooiste plekjes!

Denk U nou echt dat daar 50duizend toeristen per jaar naar palawan zouden gaan als je daar de kans loopt om ontvoerd te worden.?
Ik word daar echt wel eens moe van dat mensen blijven roepen dat Palawan gevaarlijk is.
Er zijn in 2001 inderdaad 20 buitenlanders ontvoerd van het Dos Santos resort in Hondabay door Abu Sayaf. Sinsdien is de veiligheids situatie sterk verbeterd, en is er nooit geen ontvoering meer geweest op Palawan.
Het is inmiddels 10 jaar geleden, maar de media blijven roepen over gevaar. Het is Filippijnen er alles aan gelegen dat dit soort dingen niet meer voorkomen,nu het toerisme aantrekt.
Ik zou me dan ook geen zorgen maken ontvoerd te worden,

@ moolenaar tja gevaar is is atijd relatief, je hoeft niet verder te gaan dan een winkelcentrum in buurt van Den Haag om doodgeschoten te worden.(in de filippijnen hebben ze tenminste toegangscontrole in de mall. daar is het dus wel veilig) En in Amsterdam wordt iedere dag wel iemand ontvoerd, al was het alleen maar om drugs.
Ik geloof stellig dat als je niet alleen gaat rondscharrelen in steden (alleen reizende blanken trekken aandacht zowel positief als negatief), taxis neemt en de ergste brandhaarden vermijdt (tegenwoordig heel mindanao, sterk in opkomst negros en noord Luzon) het veilig genoeg is.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat alle buza’s stellen dat de algemene veiligheidssituatie in de hele filippijnen sinds de verkiezingen 2010 terug is gelopen, maar is geen drama. Dit laatste schijnt vooral te danken te zijn aan de enorme economische groei, dankzij de geldzendingen van OFW’s, is er in de filies steeds meer geld, en meer welvaart roept ook weer meer diefstal en hebberigheid op nietwaar?

Ik snap goed dat mensen niet meer weten waar ze aan toe zijn. Wederom heeft Amerika een negatief reisadvies voor Filippijnen gegeven. Echter als men het artikel leest betreft dit negatieve reisadvied alleen Mindanao,Sulu, en Manila. DPG Media Privacy Gate

Dank, ik ga gewoon heen en ik zoek wel de groepen/hostels op!

at; marjo, bij mijn weten heeft de LP :idea:nog steeds een forum waarbij backpackers groepsgewijs rondttrekken, vast en zeker dat er voor de filippijnen ook zoiets moet zijn, mijn tip aan jou is google daar ff naar!

o dat wist ik niet. Dank weer!

De Filipijnen is een fantastisch land ! Met fantastische mensen en een prachtige natuur.

Echter de Filipijnen is niet ongevaarlijk. Echter de meest gevaarlijke plekken zijn mijns inziens:

Manila Airport, met stip op 1, hier lopen de meeste gasten rond die je willen rippen. Let goed op taxichauffeurs zijn hier absoluut niet te vertrouwen, geen 1. Neem altijd de coupon taxi, wel duurder (denk aan 400 peso 6,50 euro ipv 200 peso= 3 euro) , maar in ieder geval minder onbetrouwbaar dan zelf ergens gaan onderhandelen.

1. Ermita, hier lopen ook een stel ongure figuren rond, meestal spreken ze je aan met hello my friend, nou dat zijn hun dus niet. Niet op deze figuren ingaan, crapuul eerste klas.

2. In Angeles city, met name Balibago let verdomd goed op je beurs !! Je zult niet de eerste zijn die bij het Petron station beroofd word. Met name als het donker wordt is het zwaar opletten geblazen.

Met uitzondering van bovenstaande plekken vind ik de Filipijnen verder erg veilig. Er is nog nooit iemand die mijn laptop tas mee heeft willen meenemen op de bus en dat is in vergelijking met NL zeker in de buurt van Schiphol een verademing.

In Mindanao ben ik niet geweest, daar hoor je ook indianen verhalen over.

Groet, Foots :wereld: