Op deze website spreekt men over een veiligheidsniveau 3. **Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden afgeraden****Mits inachtneming van de hieronder vermelde specifieke veiligheidsmaatregelen, kan in de Filippijnen gereisd worden. Bepaalde gebieden zijn evenwel afgeraden. **
Zijn er mensen die jongstleden naar de Filipijnen zijn geweest? Hoe hebben jullie het ervaren. Met 3 à 4 personen zouden we vanaf midden maart de Filipijnen gaan exploren. Wij zijn backpackers en houden van avontuur.
Ik kom al jaren in de Filippijnen en heb zo,n beetje het hele land doorkruist en heb eigenlijk nooit iets vervelends meegemaakt of me echt onveilig gevoeld. Filippijnen heeft wel een imagoprobleem en de naam een onveilig land te zijn. Dat komt omdat er 2 rebellenbewegingen in het land aktief zijn. De eerste groep zijn communistische rebellen (New Peoples Army) en die zijn in het hele land aktief , maar laten toeristen ongemoeid en plegen geen bomaanslagen en dergelijke. De tweede groep zijn moslimrebellen, en die zijn op het zuidwestelijk gedeelte van het eiland Mindanao aktief. Ik kom ook vaak in Mindanao, en daar is niks aan de hand, alleen het zuidwestelijk deel, dat het Zamboangaschiereiland heet zou ik mijden. Vooral de 2 eilanden Camiguin en Siargao in het noorden van Mindanao zijn zeer de moeite waard om heen te gaan.
Dus hoef ik me eigenlijk niet zoveel zorgen te maken. Op de hierboven vermelde website las ik dat ze toeristen zouden overvallen en zo.
Je komt al verschillende jaren naar de Filipijnen! Dan moet het daar echt wel prachtig zijn. Ik was aan het twijfelen tussen Vietnam en de Filipijnen. Enkel de zogezegde onveilige situatie hield me tegen. Ik kijk er echt naar uit! Ik ben niet echt aan zeer toeristische landen.
Mocht je nog interessante tips hebben, shoot zou ik zeggen!
Ik zou me inderdaad geen zorgen maken over veiligheid. Zolang je maar niet komt in de provincies die in de door U genoemde website staan vermeld op het zuidelijk gedeelte van het eiland Mindanao . Hier is de Moslimrebellenbeweging Abu Sayaf aktief. Helaas zijn er altijd toeristen die dit advies in de wind slaan ,en dan prompt ontvoerd worden. In het verleden werden er ook aanslagen gepleegd op grote shoppingmalls en veerboten, de beveiliging is dan ook overal streng, je moet dan ook niet vreemd opkijken, dat je bij de ingang van een mall gefoeilleerd word, en je tas open moet voor inspectie, of door een speciaal getrainde hond besnuffeld gaat worden. Massatoerisme komt in Filippijnen niet voor , het is samen met Taiwan de minst toeristische landen van zuidwest azie. En de toeristen die er komen zijn toch vooral duikers en sextoeristen, en dat is jammer want het land is heel mooi en de bevolking zeer vriendelijk. Het merendeel van de mensen die terugkomen van een bezoek aan Fi;lippijnen zijn dan ook laaiend enthousiast.
Dank je wel voor de info! Ik denk ook dat het belangrijkste is om de “gevaarlijke” gebieden te vermijden. Alhoewel deze gebieden ook het bezoeken waard zijn. Natuurlijk zijn deze gebieden een serieuse hap uit het land, dus spijtig. Maar ik ben ervan overtuigd dat de andere gebieden ook heel veel te bieden hebben. We zullen reizen met z’n vieren, wat ook in ons voordeel speelt.
Zelfs in het uiteste zuiden “Davao City en Samal Island” is het veilig. Ik woon hier nu een jaar en heb nog nooit iets voorgehad of meegemaakt. Er zijn hier buitenlanders met een zaak en iedereen voelt zich hier veilig. Hoger in de bergen richting Cotabato en dan de sulu eilanden zou ik mij niet begeven. Alle incidenten doen zich daar voor en de abu sajaf zijn daar zeer aktief.
Ik ga volgend jaar (Juli 2010) naar Mindanao, plaats Banga/Koronadal(vlakbij General Santos), met mijn gehele familie(6 volwassen nederlanders, 2 filipijnse volwassen dames, 2x NL kind en 2 halfbloed filipijns/NL kinderen), ik wil dolgraag mijn kinderen meenemen(halfbloed filipijns/NL meisje(10jr) en jongen(7jr), maar mijn Filipijnse ex-vrouw, afkomstig uit Zambales, Luzon is bang en zegt dat het een onveilig gebied is, voorlopig houdt ze vol dat ze het niet toestaat…ik heb al veel onderzoek gedaan, diverse info opgezocht, maar krijg haar niet overtuigd. Mijn ouders(NL) en broer zijn al diverse malen in de Banga regio geweest, dus ik weet uit betrouwbare bron dat het goed zit, alleen hoe overtuig je iemand die er nog nooit is geweest…WIE O WIE KAN ME HELPEN ? mijn ex en ik zijn reeds 3x in de Filipijnen geweest, echter allemaal in ander gebied, nl. Luzon, Manila, Cebu en Boracay…gr Johan
Lijkt me heel moeillijk om een Filippijnse vrouw uit Luzon te overtuigen dat het veilig is in Mindanao. Je moet niet vergeten dat de gruweldaden die door de moslimopstandelingen van Abu Sayaf worden gepleegd vrijwel dagelijks breed worden uitgemeten op het journaal van de Filippijnse televisie. Geen prettig gezicht al die bebloede lichamen met afgehakte hoofden. Veel Filippijnse menen hebben echt het idee dat heel Mindanao een oorlogsgebied is, terwijl de problemen zich alleeen in een klein gebied voordoen, het overgrote deel van mindanao is gewoon veilig. Veel flipijnse vrouwen zijn aktief op friendster. Wellicht is het een idee dat je ex-vrouw via friendster in contact kan komen met mensen uit de omgeving van General Santos, zodat ze ook eens van mensen die er daadwerkelijk wonen kan horen hoe de veiligheidssituatie is
Bedankt voor je reactie Korikong, Friendster is inderdaad heel bekend en veel gebruikt, om echter mensen uit die regio te selecteren…hmmm, zal eens een poging doen, want ik zit zelf ook op Friendster. gr Johan
Ik heb geen ervaring met Mindanao. Maar mijn ervaringen met Luzon, Palawan en het stuk rond Legaspi vond ik superveilig. De enige keer dat ik een onveilig gevoel had, was in Manilla. Na mijn trip naar de Filipijnen ben ik enorm gefacineerd geworden naar het land en de mensen. Het was mijn beste reis ooit!
Ik heb me die 3x in de Filipijnen ook nooit echt onveilig gevoeld, wel eens,zoals je ook aangeeft zoals in Manilla, niet op mijn gemak, en erg alert, maar dat kan in Amsterdam of bv. Barcelona ook zo zijn, je moet als westerling altijd alert blijven…ik heb via Friendster een groot aantal personen een bericht gestuurd waarin ik vraag om informatie over de regio General Santos, hopelijk krijg ik info waar ik iets mee kan. Bedankt voor de reactie, Johan
Hoi Stijn.
Goed te horen dat je Filippijnenreis goed is verlopen, en te horen dat het je beste reis ooit is. Veel mensen aarzelen toch nog steeds om er heen te gaan omdat het te boek staat als een onveilig land.
HalliHallo,
Echt een formidabel land…de Filipijnen!
Wij hebben maar een ietsiepietsie van het land bezocht (Palawan,Coron) maar bijna alle mensen die wij ontmoet hebben, nou, die waren allemaal supervriendelijk en heel behulpzaam…enne…niet om een fooi of geld te krijgen hoor!
Nee hoor…ze zijn gewoon héél vriendelijk omdat ze zo zijn.
Daar zouden wij heel veel van kunnen leren !!!
Tot nu toe staan de Filipijnen bij ons op nummer één!
(En wij hebben best al veel gzien van de wereld.)
Alhoewel ieder stukje land ook zijn charmes heeft hoor!
Het is een OppieToppie-land!!!
Groetjes.
Ik woon nu reeds drie jaar in de Filippijnen. Wegens mijn toeristische werkzaamheden heb ik vele eilanden bezocht. Nog nooit heb ik me onveilig gevoeld. (Ik vermijd alleen zuid-west Mindanao).
Zelf woon ik nu in Camiguin, een schitterend eiland ten noorden van Cagayan de Oro. Ik heb hier nog geen enkele keer over criminaliteit gehoord. Mijn scooter laat ik meestal geparkeerd met sleutel in slot en helm aan het stuur. Ik heb al gehoord over teruggebrachte portefeuilles (MET geld) en GSM’s.
@ Johan. Mijn vriendin is oorspronkelijk van Mindanao. Als je wilt kan je je email opsturen, en stuurt mijn vriendin wel wat berichtjes naar je ex - of ze kan zelfs even bellen. @vererfen. Als je in de buurt bent, stuur maar een seintje. Ik zal hetzelfde doen als ik richting Davao kom.
Groetjes.
Marc
Bedankt voor de reactie ! Zuid-Westen van Mindanao, wordt daaronder verstaan Zamboanga City, en Pagadian City ? Wij zullen vertoeven in regio Koronodal City en General Santos.
Nog veel woonplezier in de Filipijnen !
gr. Johan
Ik had klanten die ten zeerste afgeraden werden door hun ambassade (van Noorwegen) om naar Zamboanga te reizen. Ze hebben die raad in de wind geslagen en hebben een mooie tijd gehad in Zamboanga. Niks aan de hand, daar. Zeg de mensen daar dat je een grote fan bent van Manny Pacquiao, hun lokale wereldster-bokser, en je wordt hartelijk ontvangen.
Ga gewoon niet naar Jolo, that s the problem place. En live low-key.
Groetjes.
Marc