Veilig genoeg om te gaan?

Hallo allemaal,

Natuurlijk wil ik geen onrust zaaien, maar ik zit er wel een beetje mee in mn maag: naast superverhalen over de Filipijnen heb ik ook wat negatieve verhalen gehoord… Zo is er bijvoorbeeld deze week een Nederlander ontvoerd daar en is het reisadvies (http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen/f/filipijnen.html) ook niet om naar huis te schrijven. Heb ook nog op een Aussie site gekeken (http://www.smartraveller.gov.au/zw-cgi/view/Advice/Philippines en http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-living-abroad/travel-advice-by-country/asia-oceania/philippines)… Raden jullie me aan om gewoon te gaan en de gebieden te vermijden of toch het zekere voor het onzekere te nemen? Ben nu in Thailand en ook daar geven de sites aan dat er onveilige situaties zijn, maar hier merk ik er niks van. Grote kans natuurlijk dat dat in de Filipijnen ook zo is, maar er knaagt gewoon iets van binnen en weet niet of dat is dat ik het spannend vind om weer naar een nieuw land te gaan (ben al een tijdje aan het reizen en vind ieder nieuw land toch wel spannend) of dat ik er toch wel naar moet luisteren… Moet vandaag of morgen toch gaan beslissen dus hoop jullie mening te horen!!! Mocht ik gaan, dan ga ik nog even op zoek naar de hoogtepunten voor 3,5 week Filipijnen!

Groetjes en bedankt, Kristin

Hallo Kristin,

In het algemeen is het redelijk veilig in de Filipijnen. Ik woon er zo’n 7 jaar. De gebieden die in het reisadvies met name zijn genoemd kun je beter mijden. Verder kun je het best een low profile aanhouden en attent zijn op mogelijke gevaren. Als je alleen gaat ga niet in sloppenwijken lopen of ongure buurten. De hotels en resorts zijn prima om te verblijven.

Als je ideeën wilt opdoen en bepaalde gebieden wilt bezoeken dan kun je het best even op een forum informeren naar de mogelijkheden

Op dit forum Filippijnenforum 2 - Forumindex zijn veel Nederlanders en Belgen die in de Filipijnen wonen of er veel naar toe gaan.

Goede reis en een prettig verblijf in de Filipijnen.

P.S. Zag zojuist een artikel in een Belgisch nieuwsblad dat ingaat op de veiligheid in de Filipijnen
www.nieuws.be/nieuws/De_Filipijnen_gaan_of_niet_333a7c0f.aspx

Bedankt! Je hebt me overtuigd, ik ben nu in de buurt en dit is een supermooi land om mijn reis mee af te sluiten. Ik zal op mn hoede blijven. Ik heb al een beetje uitgezocht waar ik heen wil, maar zal nog even ergens even zoeken of er handige volgorde is… Of kan jij me daarbij ook helpen?

Kristin, ik ben niet iemand die veel reist. Maar op het door genoemde forum staan vele reisverhalen en en als je daar vraagt wat een handige route dan krijg je ongetwijfeld antwoord. Succes !

Hallo Kristin,

Kano heeft helemaal gelijk Filippijnen is over het algemeen redelijk veilig.

Maar het advies van Minbuza is er natuurlijk niet zomaar. De nederlander die dan ook deze week gekidnapt is , heeft waarschijnlijk gedacht dat dit advies niet voor hem gold. Is toch naar een gebied gereisd waar nadrukkelijk voor gewaarschuwd word, daar niet heen te gaan.

Reizen naar deze gebieden is vragen om problemen. Filippijnen heeft zoveel mooie gebieden die je probleemloos kan bezoeken dus waarom zou men zichzielf in gevaar brengen door naar onveilige gebieden te gaan.

Goede reis naar Filippijnen toegewenst, en mocht je ook Palawan aandoen, welkom op Tabuyobeach :zon02:

Dank je wel Korikong! Ik zal zeker die gebieden vermijden. Mijn plan is nu om naar Corrilera, Donsol, Bohol en Palawan te gaan. Als ik dat red in 25 dagen… Verder niet zoveel behoefte aan Manila, dus alleen daar om door te reizen. Ik zal zeker Tabuyo beach bezoeken!

Hoi,

Ik ben met mijn vriendin vorig jaar in de Filipijnen vier weken gaan backpacken. Is ons supergoed bevallen. Ik heb me nergens onveilig gevoeld, ook niet in Manilla. Hele lieve mensen en velen spreken uitstekend Engels. Let inderdaad op de gebruikelijke dingen. Niet naar onveilige gebieden gaan en gewoon je gezond verstand gebruiken. Dan kan er volgens mij weinig mis gaan.
Maar, geniet vooral van dit fantastisch land!

Groet,

Joop

1 like

krissy27,… maak je niet zo druk joh, ik voel me hier echt een stuk veiliger dan in rotterdam, waar ik vandaan kom… mijd alleen west mindanao/sulu archipel, want daar is het niet pluis met al die extreme moslims. :mad:
ik woon hier nu zo’n 3 jaar, helemaaal niks aan de hand.
helemaal 100% veilig is het nergens in deze wereld. :zon02: :dag:

1 like

Na bijna 5 maanden afwezig te zijn geweest wil ik toch even reageren op de veiligheid.
In november 2010 ben ik voor het eerst naar Mindanao gegaan voor vakantie van 1 maand en dat was me super goed bevallen. Ik verbleef in het " veilige" gebied in de plaats Gingoog.
Ik had al plannen om naar de Philippijnen te emigreren en heb dat dan ook gedaan. Samen met mijn Philippijnse vriendin heb ik een farm gekocht om daar ons huis te gaan bouwen.
Ik had 2 vaste werkers die ik goed betaalde op de farm en goed behandelde en dacht een hele goede band met ze te hebben.
We hadden aan de rivier een gezellige maar eenvoudige cottage laten bouwen waar we graag verbleven met de kinderen. Op 7 oktober 2011 waren we weer in de cottage en zaten we te wachten op wat werkers die een dijk aan gingen leggen. Toen plots 3 totaal gemaskerde mannen , 2 met een mes en een met een revolver uit het niets ons overvielen op onze eigen farm. Bij mijn vriendin hadden ze het mes op de keel en de andere 2 stonden nog buiten. Ik was bang dat ze mijn vriendin iets aan zouden doen en probeerde met hen te praten. Ik kreeg haar uit handen maar op datzelfde moment werd ik neergeschoten en beroofd van al mijn geld, bankpassen en id en rijbewijs.

Ik ben vrij nuchter en in een mum van tijd wist ik dat alleen mijn bovenbeen was gebroken en er geen vitale delen als aders en zenuwen waren geraakt.
Het blijkt een inside job te zijn geweest en mensen die rond de farm wonen weten precies wie het zijn maar houden hun kaken op elkaar.

Ik ben vanaf dat moment toch anders naar de Philippijnen gaan kijken. Achter die vriendelijke lach zitten vaak moordmachines en er zijn weinig mensen die je werkelijk kunt vertrouwen.
Het is een heel gelovig volk maar ze moorden met het grootste gemak. Ik kreeg aanbiedingen om voor 5000pesos dat is iets minder dan 100 euro de daders te vermoorden. Ben daar natuurlijk niet op in gegaan.
Ook als je de tv bekijkt dan is het of enorme onzin of vooral geweldadige films waar ze naar kijken.

Sorrie mensen die op de Philippijnen wonen, ik ben nog zeker 1 jr bezig met mijn herstel, maar mijn beeld van die lieve Philippijnen is enorm gewijzigd. Oh zeker ik heb nog steeds enkele hele fijne philippijnse vrienden maar ik beraad me nog of ik wel op de Philippijnen wil blijven wonen. Ik woon nu op een enorm grote en goed beveiligde subdivision en voel me daar wel erg veilig.
Maar wat mij toch ook opgevallen is , dat er in Gingoog zn 1000 buitenlanders wonen waarvan je er misschien maar zn 20 overdag op straat ziet. De rest voelt zich toch niet veilig.

Ik woon nu in cagayan de oro en zie daar z`n beetje hetzelfde beeld. Alleen in de grote Malls zie je de buitenlanders maar daarbuiten … niet veel.

Tjee, wat een heftig verhaal! Wat erg dat je dit hebt moeten meemaken. Moet wel zeggen dat ik deze vraag stelde vanuit toeristisch oogpunt en niet om er te blijven wonen of niet. De gebieden die jij noemt zijn genoemd in een negatief reisadvies en daar zal ik dus ook niet komen. Moet eerlijk zeggen dat ik een heerlijke tijd heb hier en ben zo ontzettend blij dat ik ben gegaan. De mensen zijn heel beleefd en vriendelijk en het is nog niet overtoeristisch maar wel genoeg toeristen om mensen te kunnen ontmoeten als je alleen reist. Heerlijk dus. Wel heb ik al gemerkt dat 3,5 week lang niet genoeg is, helemaal niet als je op veel plekken wil duiken. Keuzes maken dus en ik zal zeker terug komen!

Virago, heel veel sterkte met verwerken van wat jullie is overkomen en met de keuze te maken waar jullie willen gaan wonen.

Best toch wel oppassen voor al te vriendelijke filipijntjes he’.
Soms zit er een addertje onder het gras

Belgian loses P1-M to Ativan Gang
ABS-CBNnews.com
Posted at 03/06/2012 5:18 PM | Updated as of 03/06/2012 10:14 PM

MANILA, Philippines - Authorities have asked tourists to be careful in the wake of what seems to be operations by the Ativan Gang.
The Ativan gang is known for different modus operandi targeting tourists and locals in order to steal their valuables.
In Manila, three tourists have reportedly become the victims of the gang in a period of two weeks.
One Belgian national recently lost 15,000 Euro or almost P1 million.
It was Dr. Lilianne Van Haeren’s first time in the Philippines. The 52-year-old veterinarian Van Haeren was no stranger to traveling alone. On a trip to the Malate Church, she was befriended by two women who invited her on a trip to Tagaytay the next day.
“They asked me if I was alone, if I was a tourist, how long I want to stay in the Philippines. They won my trust because they were very friendly. I said yes to their dinner invitation, and went to Tagaytay together for one day,” Van Haeren said.
The two women then said that if she wanted to tour the Northern Philippines, they would be happy to accompany her.
They would be her tour guides, and would need P10,000 from her to pay for transportation, food and accommodations.
“They asked me when we come back to Manila, if I want to go with them for travel for 10 days in north Philippines. It costs P1,000 for one day, P10,000 for 10 days. I said yes. Monday, February 6, we go,” Van Haeren said.
However, the two women brought two more women and one man with them on their trip to the north, bringing their group to seven people. They went to Dagupan, Baguio and Banawe, and after three days, to Cabanatuan City.
Vacation gone wrong
On February 9, in a hotel in Cabanatuan, Van Haeren woke up late and feeling very dizzy. Her companions were gone.
“I didn’t open my pouch. I think my money was inside, 15,000 Euro. I asked the hotel where are the people, they say oh, they go away at 4 a.m. I don’t understand why they go like this. I came back by bus to Manila,” Van Haeren said.
When she got back to Manila, she opened her pouch and found that her money was gone. She said that she may have been given a drug, which is why she slept so long. She did not hear anybody come into her room.
Before they left, the suspects deleted pictures of themselves in Van Haeren’s camera. However, the files were recovered, and Van Haeren printed out the photos.
Authorities said that the six may have been members of the Ativan gang.
Tourists as targets
The Manila Police District’s (MPD) blotter showed that in a span of three weeks, four tourists became the victims of the same modus operandi that Van Haeren fell for.
One of the victims, 19-year old Tatsuya Kato from Japan, reported the same number of people that Van Haeren said drugged her: one man and five women.
According to the MPD’s Criminal Investigation and Detection Unit (CIDU), the Ativan Gang first became active in the 1980s, and they never went out of circulation because they have an “easy” modus operandi, using a minimum of resources. The only things needed are fast talking and tranquilizers.
According to Chief Inspector Edgardo Carpio, chief of the CIDU, the medicine used may have been lorazepam, which is usually prescribed to calm down hysterics. “Nawawalan sila ng malay at lakas, hindi makatayo. [Maaaring dinikdik muna ang gamot tapos] dinaan sa kwentuhan bago ilagay sa inumin [ng biktima],” he said.

Carpio added that gang members usually target tourists traveling alone.
“Nag-iikot sa ating tourist spot sa Kamaynilaan. Kakaibiganin. Once na nakaibigan niyan, aayain sa snacks, magpapakitang bait para makuha ang trust and confidence,” he said.
Reward
The US Embassy said that in 2010, five Americans fell victim to the Ativan Gang in a span of 10 months. Because they were tourists and only stayed in the country for a short period of time, the victims were not able to press charges against suspected gang members.

Van Haeren, however, said that she will stay in the Philippines until the suspects are caught.
“If somebody will give me information, I will give a big reward. Malaking pabuya,” she said.
She has posted wanted posters of the man and five women who went with her to Cabanatuan in several places in Manila, and warned tourists to be wary.
“It’s enough, I want to catch them. I want the help of the Filipino people. Alone I can do nothing, but together we will be stronger,” Van Haeren said.

• From a report by Maan Macapagal, ABS-CBN News

Met € 15000 op stap in je tasje is wel vragen om moeilijkheden, dat doe je toch ook niet als je naar Frankrijk of Spanje gaat?
En het is niet alleen in de Filipijnen zo dat je je niet moet inlaten met mensen die zich opwerpen als gids of reisgenoot, zeker als men erg vriendelijk doet, want daar steekt meestal iets achter.
Verder en dat weet toch ook bijna iedereen NOOIT drankjes aannemen van anderen.

Hallo!

Ik ben zelf 3 maanden naar de filipijnen geweest voor mijn stage en ga binnenkort weer.
ZElf ben ik ook veel in mindanao geweest, voelde me er erg veilig! geen enkel moment onveilig gevoelt. Je moet gewoon van te voren goed uit zoeken waar je precies heen wilt/gaat etc!

Hallo, Ik woon sedert juli 2011 terug in Mindanao. Voordien heb ik hier reeds 10 maanden verbleven, heb er gebouwd en heb nog andere eigendommen. Heb me nog nooit onveilig gevoeld. Heb wel een familie van enig niveau. De familie is meer bezorgd om mijn veiligheid dan ikzelf. Ik ga vb. nooit alleen geld afhalen heb altijd een familielid bij me. Ook bij een trip naar dichtsbijzijnde stad, zo’n uur ( nu 2 uur wegens brugonderbreking) is er steeds iemand bij me. Mijn eigendom is omgeven door betonnen omheining en ik heb een goede waakhond, mechelse herder. Ik moet zeggen dat het fruit op ons land wel geregeld gestolen wordt maar dat is ook makkelijk te bereiken en er is geen bewaking. Verder zijn de mensen hier open en eerlijk en geven gemakkelijk toe dat wat ik ook plant of hou op een onbewaakt domein steeds zal gestolen worden.
Verder zijn de meeste mensen zeer vriendelijk en behulpzaam alhoewel ze mij nog steeds Joe noemen. Buiten mezelf zijn er hier nog 2 amerikanen, een heeft zelfs een sari sari winkel, en dan nog een duitser. Ik heb wel altijd gezelschap als ik op straat kom tenzij ik met de fiets ga rijden, en dat is nooit ver, en ook niet als ik met de hond ga wandelen.
Ik ga natuurlijk nooit opzettelijk naar de moslim gebieden, enkel als ik erdoor moet passeren om een bepaalde stad te bereiken. En het is natuurlijk nooit slim om met geld te gaan zwaaien. Een van de eerste zinnetjes die ik leerde was "wala koy kwarta"of in het spaans "no tengo dinero " ik heb geen geld.
Alleen een beetje gezond verstand gebruiken. Ik ben in Zuid Afrika geweest en het was daar minstens even gevaarlijk als hier.
Groetjes
Ronan

Er wonen meerdere nederlanders al jaren vrijwel probleemloos in mindanao. Dus het kan blijkbaar wel. Ach ja en van dat stelen van fruit, ik kan het wel begrijpen. Als je ziet dat veel mensen op het platteland maar 200 peso per dag verdienen. Daar valt gewoon geen fruit van te kopen. Ik zie dat hier in de omgeving wel, zelfs een kopje koffie (oploskoffie) is voor velen al een luxeproduct. :zon02:

ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld in de omgeving van iligan en daar wonen veel moslims maar je moet het niet gaan zoeken

Ik kom zelf ook regelmatig in Het Mindanao, de provincie Agusan del Norte, en daar is het ook heel vredig. Ik weet nog dat ik er in 1980 voor de eerste keer kwam, dat was nog Marcos tijdperk. Om de zoveel kilometer een roadblock van zandzakken op de highway en daarbij stonden dan veel militairen ,tot de tanden gwapend. Alle mannen moesten met de handen omhoog de bus verlaten om gefoulleerd te worden. Schrok me wezenloos, gelukkig mocht ik als buitenlander blijven zitten in de bus.