Half april komen we naar de Filipijnen, voor een onbepaalde tijd.
We willen gaan backpacken door de Filipijnen.
Wie heeft er leuke tips/adresjes om te zien /te doen/te bezichtigen/…wat niet in een normale reisgids staat?
We houden van de zee/strand/snorkelen/natuur/locale dorpjes/marktjes/…
Ik ben benieuwd…:cheer:
Volgens mij zijn de filippijnen niet zo’n backpackersland. er zijn vrijwel geen hostels en al helemaal geen backpasckersparken a la MC backpack (je weet wel een 10 hostels+ 5 internetcafe en 2 BPdisco,s en 4 BP rooftoprestaurants in 1 straat)
bedenk:
Filippijnen zijn duur in vergelijking met de buren, als westerling betaal je altijd de hoofdprijs.
er zijn vrijwel geen blanken hier dus je word als toerist direct herkend.
filippijnen kennen het backpackfenomeen niet
filippijnen zijn erg arm en zelfs BP’s worden als milioenairs gezien, dit kan zorgen voor heel vervelende sociale situaties (soms zelfs gevaarlijk):vak01:, zeker als er dan geen geld gegeven word.
openbaar vervoer is er zeer traag en langzaam, reken op minstens 6 uur per 200 km
op iedere terminal, viegvld, boot bus etc. word je bestormd door 6 porters, die het op je bagage gemunt hebben, je krijgt deze pas terug als je forse portergelden betaald. ik zou dus niet meer menemen dan je rugzakje.
voorgaande betekent wil je echt wat zien hier, je er minstends 2-3 maanden voor uit moet trekken.
Kortom ik zal er nog eens over nadenken, en indonesie, thailand en vooral cambodja de voorkeur geven, dit zijn echte backpackerslanden.
Je zou natuurlijk bohol en palawan kunnen proberen en gewoon op de bonnefooi rondtrekken.
wat ik maar wilde zweggen, de filippijnen heeft de mooiste plekjes ter wereld maar deze liggen wel erg ver uit elkaar. tussen deze mooie plekjes liggen enorm grote deerniswekkende gebieden. vooral luzon daar word je niet vrolijk van. *(het is 1 aaneenschakeling van sterk (stinkende) vervuilde steden met eindeloze sloppenwijken die je op zijn best dorpen kunt noemen, mensen wonen er zelfs op en in graftombes van kerkhoven en doen hun zittende behoefte duidelijk zichtbaar langs de weg.)
Uiteindelijk kom je volgens mij toch uit op een reisgids zoals de LP (=de toch de beste), ik zou maken dat ik uit luzon (manila gebied) wegkom, een binnenlandse vlucht pakken naar of bohol, of palawan. cebu stad zou ik ook zeer zeker mijden (=1 grote toeristentuin) leyte of panay kunnen ook interessant zijn, net als SIPILAY in Negros occ.(=prachtig strand, schitterende natuur ongerept echt iets voor BC-ers)
– surf goed op internet van te voren over je bestemming, er zijn onveilige gebieden, zie bijv. het fok forum iod. Zo kun je oost mindanau best bezoeken, maar zou ik west mindanau overslaan (er zijn daar westerlingen ontvoerende moslimterroristen, communisten, NPA, etc etc.) ook lokale politici met een prive leger zijn er soms niet vies van een westerling te ontvoeren voor wat losgeld. verder zal ik je niet vervelen met tips, maar wees wel voorzichtig het is geen west europees disneyland! check locals, het is overal op de filip. hetzelfde.(een deel v/h eiland veilig een ander deel onveilig, zelf in manila/luzon)
Der zitten al aardige tips en wijze raad in je antwoord.
Inderdaad…we willen zeker niet naar de grote steden.
En veelal op de bonnefooi rondtrekken.
We willen zeker voor een jaar in de Filipijnen rondtrekken…en het liefst nog langer.
Maar ja, eerst maar afwachten hoe snel de centjes op zullen zijn hé.
We reizen low-budget en willen zolang mogelijk van een plekje genieten, zonder te denken:Oeps, we motten snel verder trekken want een jaar is zo voorbij.
We gaan eerst met zijn drieën en na een paar maanden wilt de (stief)zoon alleen verder gaan naar Zuid-Amerika.
Grappig, wij hebben dan weer heel andere ervaringen dan Pillover. Ik vond de Filipijnen een geweldig land om te backpacken. Het klopt dat het allemaal wat langer duurt, maar dat heeft ook voordelen. Want je kunt mooi op je gemak van het landschap genieten.
Wij zijn vanuit Manilla (niet echt de moeite, maar leuk voor een dag) vertrokken naar Banaue en hebben daar rijstterassen bekeken en kennis gemaakt met de bergculturen. We zijn maar een dagje gebleven en verder getrokken naar Sagada, maar volgens mij kun je er wel langer rondhangen en ook tracks doen en zo. Vervolgens zijn we verder getrokken naar Sagada dus en vervolgens weer terug naar Manilla. Gevlogen naar Busuanga en omlaag door Palawan getrokken in iets meer dan een week. El Nido op Palawan is geweldig en een echt backpackersparadijs!
Na Palawan zijn we naar Dumaguette gevlogen en zijn vervolgens in een ander paradijs terecht gekomen op Apo Island. Daar weer een paar daagjes gedoken en gesnorkeld en daarna zijn we nog op Siquijor en Bohol geweest, ook super.
Wij hebben vier weken over deze route gedaan, maar als je langer de tijd hebt, kun je natuurlijk veel meer zien. Lijkt me geweldig om nog eens terug te gaan in ieder geval. Mijn vriendin kreeg thuis wel last van knokkelkoorts (dengue fever), maar dat was na een week ook weer over.
De Filipijnen is niet echt een backpackerland, maar het is er zeker niet duur. Er zijn hostels te vinden met slaapzalen, maar niet in ieder stadje. Wij hebben met zijn tweeen en niet echt budgettoeristen, telkens tussen de 15 en 20 euro betaald voor een nette kamer. Het eten is er al helemaal niet duur, vluchten zijn spotgoedkoop en bier en rum zijn ongelooflijk goedkoop.
Zoals al eerder gezegd het noorden van Luzon en Palawan zijn echt aanraders. In het Noorden van Luzon moet je wel een beetje ‘uitkijken’ voor de typische tourist trap, maar de weg er naar toe (Halsema highway) en de omgeving is zeker de moeite waard!
Ook in het oosten van Palawan zijn 2 mooie dorpjes (Port Barton en Sagada), met zee zo warm als badwater en mooie witte stranden…heerlijk om een paar dagen van de rust en stilte te genieten en lekkere verse vis te eten!
Het budget lijkt me geen probleem, wij gaven ongeveer 30 euro per dag uit met z’n 2en.
Heb je wel nagedacht over het regen seizoen, die begint namelijk in mei…
Maar dan nog iets waar ik ook mee zit (ik ga voor 3 maanden naar Palawan in januari) de ambassade geeft maar een visum uit voor 60 dagen. Iemand ervaring met het plaatselijk verlengen van het visa?
C. Visitors who are issued visas under 9(a) (temporary visitors’ visa) are normally allowed to stay in the Philippines for fifty-nine (59) days for every entry. However, Immigration officers at port of entry may exercise their discretion to allow a stay of less than 59 days. It is advised that applicants for temporary visitor’s visa take note of the above and check the number of days he/she is allowed to stay in the Philippine as stamped on his passport by the Immigration officer at the port of entry.
D. A temporary visitor’s visa may be valid for single or multiple entries. A single-entry visa is valid for three (3) months from the date of issuance. A multiple-entry visa is valid either for six (6) months or one (1) year depending on the fee paid.
Hoi Stephanie, Het is wat verwarrend maar het zijn toch alle 3 maar visums voor 59 dagen, het verschil zit hem in de geldigheid na afgifte. Met het eerste visum kun je binnen 3 maanden na afgifte eenmalig Filippijnen binnen, en mag dan 59 dagen blijven. Bij het tweede visum mag je binnen 6 maanden na afgifte Filippijnen meerdere keren binnen ook voor een periode van 59 dagen. Visums voor langer dan 59 dagen worden normaliter door ambassades en consulaten niet gegeven. Maar het is geen enkel probleem om in Filippijnen te verlengen. In palawan zit er een immigration -office in Puerto Princesa en het is in principe in een half uurtje gedaan. Alle kantoren staan op deze site http://immigration.gov.ph/index.php?option=com_content&task=view&id=128&Itemid=72
Het kantoor in PP zit op het adres Rizal avenue76, Servandobuilding. Tis wat lastig te vinden want de nummering ontbreekt soms ,maar het is vlak bij de airport, boven de Redneedle tattooshop, rechts naast het gebouw door een poortje, en dan de trap naar de eerste etage.
Bedankt Korikong :),
Ik snap hoe de visum uitgifte werkt…mijn vraag was ook alleen of verlengen een makkelijke optie is. Naar jou idee wel, dus dat is ieder geval fijn om te weten
Ik heb puur alleen goede ervaringen met verlengen in Puerto Princesa, zeer vriendelijke en correcte ambtenaren die zeer behulpzaam zijn. Maar ik zal nooit meer verlengen in Manila, lange wachtrijen , chagarijnige ambtenaren, die ook nog corrupt zijn en het duurde bijna een hele dag, aldus mijn eigen ervaringen.