Hallo daaro.
We willen graag backpacken in de Filipijnen, voor 3 weken.
We willen zeker naar Palawan maar wie heeft nog meer tips/ideeën om een “rondreisje” te maken?
Is het beter om binnenlandse vluchten te nemen of kun je van de veerboten er ook op aan? (ergens gelezen dat als er te weinig mensen zijn, dat je wel es dagen moet wachten vooraleer de boot vertrekt)!!!
We snorkelen heel graag, liefst zo weinig mogelijk toeristen dus veel local people, locale marktjes, de natuur en beestjes,…
Kent er iemand goedkope maar nette slaapadresjes?
Wat is de beste reistijd…mei/juni/september/oktober?
Alvast thanks hé…:dag:
De maanden januari tot en met april word in alle reisgidsen vermeld als beste periode om in Filippijnen te reizen, omdat dit het droge seizoen is, maar het is tegelijk ook de warmste periode, ik probeer zelf altijd deze maanden te vermijden. Het land heeft een lang regenseizoen van juni tot en met december, dat wil zeggen dat er iedere dag wel een bui regen valt, maar daarna is het gewoon weer mooi weer,ben zelf 3 maanden tijd in Palawan geweest en het is maar 2 keer gebeurt dat het een hele dag regende. Wat je zeker moet zien zzijn de rijsterrassen in het noorden (Banaue) en de inheemse bergstammen daar. Ook mooi is de stad Vigancity, die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat,het is de best bewaarde stad uit het koloniale tijdperk, je waant je daar echt eeuwen terug in de tijd. Manila heeft niet zo veel te bieden voor toeristen, allen de oude binnenstad Intramuros en het vlak daarbij gelegen Fort Santiage is een bezoek waard. Mooie eilanden om te snorkelen met weinig toeristen zijn Malapascua, Bantayan, Siargao, en natuurlijk Palawan. Baracay en Panglao zijn ook heel mooi maar zijn wel meer toeristischer dan de eerst genoemde eilanden. Okk het eiland Bohol is de moeite waard, bekend zijn de chocolate hills en de tarsiers (kleinste apensoort ter wereld) Veerboten zijn wel betrouwbaar maar nemen veel tijd in beslag,bijv Manila naar Palawan duurd 24 uur met een veerboot, en zeker de grote boten varen stipt op tijd,en wachten zeker niet tot de boot vol is. Goedkope slaapplaatsen voor backpackers in Manila; Townhousehotel Bohol: Nutshuts Puerto Princesa ; Duchesspension Palawan; Tabuyobeachresoert Verdere budged slaapplaatsen kun je vinden op www.hostels.net Een goede website waarop veel info staat voor accomodatie,veerboten, en binnenlandse vluchtenis de site www.travelphil.com
Hé Korikong. :biggrin:
Alvast hartstikke thanks voor al die info.
Nog een vraagje over die inheemse bergstammen in het Noorden.
Wij zijn van die luitjes die graag op eigen houtje (+ gids) zoiets willen ontdekken.
Maar niet met een busje vol toeristen die stammen gaan bezoeken.
Heb jij enig idee hoe we zelf naar die inheemse bergstammen kunnen komen? bv. auto/scooter huren? of locale bus? of iets anders?
Kun je sowieso altijd met dolfijnen zwemmen in Puerto Princesa?
Ik denk dat we eerst naar Donsol zullen gaan en dan of het Noorden gaan ontdekken en daarna naar Palawan.
Of Donsol, Palawan, Noorden.
Ik denk dat we hiermee onze 3 weekjes wel mee zullen doorkomen.
Als je nog tips/wijze raad/onzin/ te vertellen hebt, dan hoor ik dat heel graag hoor.
Woon jij trouwens op de Filipijnen?
Masjel :dag:
Die Ifugao bergstammen kun je inderdaad goed op eigen houtje met een lokale gids bezoeken, en dat geld ook voor de rijstterrassen en de vallei met de hangende doodskisten. Goede accomodatie voor backpackers in Banuawe is de Greenviewlodge, hier weten ze ook waar een gids te vinden is en kan er vervoer voor een tocht op eigen houtje geregeld worden. Volgens mij word dat zwemmen met dolfijnen het hele jaar door gedaan in PUerto Princesa, heb nooit gehoord dat dit seizoens gebonden is. Ik woon zelf inderaad een deel van het jaar in Palawan,in het dorp Caramay, dat is tussen Puerto Princesa en Roxas in, aan de oostkust van Palawan. Ik ben hier bezig met het opzetten van een strandresort, en is tevens een soort van ontwikkelingsproject voor de lokale bevolking. De bewoners zijn straatarm en de meesten zijn de gevolgen van de alles verwoestende typhoon van 2005 nog niet teboven. Het beachresort bied aan tien mensen werk tijdens de bouwfase, en geeft het dorp een economische impuls omdat ik alle bouwmaterialen zoals hout ,stenen en bamboe zo veel mogelijk in het dorp zelf koop. De site is www.tabuyobeachpalawan.com het resort is officeel nog niet open, maar in de 5 cottages die al klaar zijn ontvangen we al gasten. In de bergen boven Caramay bevind zich de bergstam de Bataks. Palawan is een echte backpacker bestemming,vooral de plaats EL Nido