5 weken filipijnen!

Hoi allen,

Volgende maand vertrekken wij voor 5 weken naar de Filipijnen.
We hebben onze twee kinderen mee, van 4 en 5 jaar.

Alleen onze retourtickets Schiphol-Manila-Schiphol zijn geboekt en wij willen het volgende gaan doen:

Manila (IntraMuros, Marine Park)
Palawan (Sabang Underground River, El Nido, Coron)
Bohol, Panglao Island, Boracay

Wij willen twee weken op en rond Palawan verblijven en twee weken Bohol/Panglao/Boracay. Overige dagen reisdagen en verblijf in Manila.
Aangezien wij in het regen- en tyfoonseizoen zitten, graag jullie expertise over de volgende vragen:

  • is het handiger om eerst Bohol/Panglao/Boracay te doen en te eindigen op Palawan? Dit in verband met regen en omdat we denken dat Palawan een topper is het het leukste voor het laatste willen bewaren!
  • hoe staat het met malaria op Palawan in het regenseizoen?
  • kinderen nog geen zwemdiploma, moeten we zwemvesten meenemen? Nemen wel eigen snorkelsets voor ze mee, waterschoenen en blaasbandjes om hun armen.

In principe boeken wij niets van te voren, lekker op de bonnefooi. Gaan er vanuit omdat wij reizen in het laagseizoen voor de Filipijnen (alhoewel hoogseizoen voor ons) dit ook geen problemen op gaat leveren.

Alle tips, do’s & don’ts, en overige aanraders zijn welkom! Alvast bedankt.

Groeten,
Marijka

Omdat julllie in het regen en tyfoonseizoen gaan is het zaak zo veel mogelijk flexibel te blijven. Ik zou pas na aankomst in Manila beslissen waar eerst naar toe te gaan afhankelijk van het weer.

Verwachte tyfoons kun je dagen tevoren al zien aankomen via www.typhoon2000.ph Op deze site is al dagen te voren vrij nauwkeurig te zien welke route een tyfoon zal gaan volgen. Vervolgens zou ik gaan kijken waar geen regen word verwacht de komende dagen, en daar als eerste heen te gaan.

Het is een hardnekkig misverstand dat er op Palawan nog steeds malaria zou voorkomen. Je hoeft daar dus niet bang voor te zijn. Wel zou ik me zorgen maken over dengue . Er zijn regelmatig uitbraken van dengue door het hele land.

En daar dengue veel gevaarlijker is dan malarie is het zaak zeker bij kinderen goed te smeren met muggenwerende cremes en onder een klamboe te slapen, indien er muggen op de kamer zijn.

Kan geen kwaad kinderzwemvesten mee te nemen. Op heel toeristische eilanden zoals Boracay hebben ze ook wel kindermaten zwemvesten als je een boottochtje gaat doen. Maar op de meer afgelegen eilanden als Palawan , kan het zijn dat niet over kinderzwemvesten voorhanden zijn.

Tips: Bij Fort Santiago, in Intramuros is het leuk om met een rijtuigeje met paard een ritje door de oude binnenstad te maken. Veel koetsiers zijn echter oplichters. Dus wil je een ritje doen breng een stuk papier en pen mee, en laat de koetsier het overeen gekomen bedrag in Filippijnse pesos opschrijven en ondertekenen. Zou de eerste keer niet zijn dat mensen denken voor 400 peso een ritje te doen, en dan 400 dollar moeten ophoesten.

In Puerto princesa is de krokodillen farm wel spannend voor kinderen, ze mogen er voor een paar peso met een babykrokdil op de foto. Wel met een elastiek om zen bek want ook babykrokodillen happen al !

Leukst is om tijdens voedertijd in de farm te zijn, na voederen gaan de kros slapen , en liggen er voor dood bij. Vlak in de buurt ligt bakershill, een minipretparkje met gratis entree, leuk voor een uurtje voor kinderen.

Ook dolfijnen kijken kan leuk zijn voor kinderen. je moet er wel vroeg voor opstaan in Pueerto princesa, en bij een gladden zee zonder golven, heb je de meeste kans de dolfijnen te zien.

In sabang bij de undergroundriver is een mooie zipline http://www.sabangxzipline.com.ph/

Wel voor avontuurlijke mensen , het is vrij hoog, je mag met 2 personen gelijk afdalen, weet niet vanaf welke leeftijd kinderen mee mogen http://www.sabangxzipline.com.ph/

Neem aan dat jullie per bus of mini busje vanPuerto naar El Nido reizen ? Tis een vrij lange rit vooral voor kinderen, en tijdens de stops onderweg bij lokale restaurants is alleen lokaal filippijns eten te koop. Niet alle westerse kinderen houden van filippijns eten.

Hoi Korikong,
Bedankt voor je bericht!

Denk dat ik dus wel zwemvesten mee ga nemen voor de kinderen en wellicht ook maar een klamboe. Begreep dat dat in de Filipijnen wel goed voorhanden is?
De krokodillenfarm en dolfijnen kijken is natuurlijk een must voor die kleintjes. Dus dat is een goede tip!

Voor wat betreft de reis van Puerto naar El Nido, ik denk dat wij onderweg nog een stop inlassen en daar even verblijven, bijvoorbeeld in Roxas. Willen ook nog een bezoekje brengen aan de Batak (zou dat te doen zijn met de kinderen de rivieren over?) en daar een nachtje slapen. Dus zo houden we de afstand/reistijd ook steeds een beetje beperkt.

Of de kinderen van Filipijns eten houden, weet ik niet. Maar als er weinig anders is… dan zullen ze het er mee moeten doen! Net als wijzelf.

Calauit eiland, is dat nog leuk voor de kinderen? En de openlucht gevangenis op Palawan?

Wij denken dat we op Palawan toch de meeste avonturen gaan beleven, Bohol en Panglao wat meer relaxen en misschien ruilen we Boracay wel in voor Siquijor.

Hartelijk dank voor je tips/suggesties.

Als je nog een leuke plaats weet om te verblijven (bij een Filipijnse familie bijvoorbeeld) dan zouden we dat graag willen horen van je!

In Manila en ook wel in de andere grote steden kun je bij de winkels van SM van die handige pop-up klamboes kopen. Zeitten in een tas verpakt, haalt ze eruit en ontvouwen zichzelf. Superhandig !

Of een bezoek aan de batakstammmen te doen doen is met kinderen van 4 en 5 zal beetje afhangen van de waterstand in de riviertjes die overgestoken moeten worden.

Als het niet kan kun je eventeuul allen een bezoek brengen aan het batak museum dat aan de hoofdweg van Puerto richting het noorden is gelegen ter hoogte van de plaats Tarabanan. dagelijks komen ook wel wat stamleden van de bataks uit de bergen naar beneden daar.

Culuit ben ik nog niet geweest ,maar lijkt me leuk ook voor kids. Anders dan in safariparken in Europa waar je alleen alles vanuit de auto mag bekijken, is vrij rondlopen hier toegestaan, geen gevaarlijke dieren hier, hoofzakelijk giraffen en zebrapaarden.

Schijnt wel een behoorlijk eind rijden te zijn vanuit Coron town naar Caluit, paar uurtjes rijden.

Openlucht gevangenis is ook leuk, ben er al jaren niet meer geweest helaas. Ook voor het kopen van souveniers is dit DE plaats. het merendeel van de souveniers van Palawan word hier gemaakt, dus hier zijn ze goedkoper dan in de winkel.