Omdat julllie in het regen en tyfoonseizoen gaan is het zaak zo veel mogelijk flexibel te blijven. Ik zou pas na aankomst in Manila beslissen waar eerst naar toe te gaan afhankelijk van het weer.
Verwachte tyfoons kun je dagen tevoren al zien aankomen via www.typhoon2000.ph Op deze site is al dagen te voren vrij nauwkeurig te zien welke route een tyfoon zal gaan volgen. Vervolgens zou ik gaan kijken waar geen regen word verwacht de komende dagen, en daar als eerste heen te gaan.
Het is een hardnekkig misverstand dat er op Palawan nog steeds malaria zou voorkomen. Je hoeft daar dus niet bang voor te zijn. Wel zou ik me zorgen maken over dengue . Er zijn regelmatig uitbraken van dengue door het hele land.
En daar dengue veel gevaarlijker is dan malarie is het zaak zeker bij kinderen goed te smeren met muggenwerende cremes en onder een klamboe te slapen, indien er muggen op de kamer zijn.
Kan geen kwaad kinderzwemvesten mee te nemen. Op heel toeristische eilanden zoals Boracay hebben ze ook wel kindermaten zwemvesten als je een boottochtje gaat doen. Maar op de meer afgelegen eilanden als Palawan , kan het zijn dat niet over kinderzwemvesten voorhanden zijn.
Tips: Bij Fort Santiago, in Intramuros is het leuk om met een rijtuigeje met paard een ritje door de oude binnenstad te maken. Veel koetsiers zijn echter oplichters. Dus wil je een ritje doen breng een stuk papier en pen mee, en laat de koetsier het overeen gekomen bedrag in Filippijnse pesos opschrijven en ondertekenen. Zou de eerste keer niet zijn dat mensen denken voor 400 peso een ritje te doen, en dan 400 dollar moeten ophoesten.
In Puerto princesa is de krokodillen farm wel spannend voor kinderen, ze mogen er voor een paar peso met een babykrokdil op de foto. Wel met een elastiek om zen bek want ook babykrokodillen happen al !
Leukst is om tijdens voedertijd in de farm te zijn, na voederen gaan de kros slapen , en liggen er voor dood bij. Vlak in de buurt ligt bakershill, een minipretparkje met gratis entree, leuk voor een uurtje voor kinderen.
Ook dolfijnen kijken kan leuk zijn voor kinderen. je moet er wel vroeg voor opstaan in Pueerto princesa, en bij een gladden zee zonder golven, heb je de meeste kans de dolfijnen te zien.
In sabang bij de undergroundriver is een mooie zipline http://www.sabangxzipline.com.ph/
Wel voor avontuurlijke mensen , het is vrij hoog, je mag met 2 personen gelijk afdalen, weet niet vanaf welke leeftijd kinderen mee mogen http://www.sabangxzipline.com.ph/
Neem aan dat jullie per bus of mini busje vanPuerto naar El Nido reizen ? Tis een vrij lange rit vooral voor kinderen, en tijdens de stops onderweg bij lokale restaurants is alleen lokaal filippijns eten te koop. Niet alle westerse kinderen houden van filippijns eten.