Mijn man en ik en onze 2 kinderen van bijna 4 en bijna 2 jaar gaan in november voor 3 weken naar de Filippijnen. We zoeken een rustige slaapplek maar vinden het wel leuk om de drukte af en toe op te zoeken (denk aan gezellig eten, terrasje, muziek, markt bezoeken). Daarnaast zou het fijn zijn om dagtrips te maken bijvoorbeeld boottocht (dolfijnen, eilandjes bekijken), apen, schildpadden etc bekijken, watervallen etc.
Wie kan ons tips geven en misschien vertellen over eigen ervaringen. Alvast bedankt!
Drie bestemmingen die heel geschikt voor jullie zouden zijn, zijn de eilanden Boracay, Panglao en Palawan.
Boracay is een lekker compact eiland, soms wel druk, maar boottochtjes naar de veel rustigere omringende eilanden zijn mogelijk. Boracay is zeker aan te raden wanneer je kinderen niet van Filippijns eten houden, op Boracay heb je in Filippijnen wel de meeste keus in westers eten. Mijn kinderen zijn absoluut geen fan van Filippijns eten, dus dat geeft op afgelegen eilanden wel eens problemen.
Ook Panglao is goed te doen met kinderen, is met een brug verbonden met het eiland Bohol zodat je ook uitstapjes met een auto kan doen. Hier ben je vrijwel zeker tijdens een boottocht dolfijnen te gaan zien. Keus uit westers eten is hier wat minder.
Palawan is de mooiste van de drie, maar ook de grootste, dus grotere afstanden die je moet reizen, Palawan is veel ongerepte natuur en mooie stranden. Mocht dit voor jullie parten spelen, westers voedsel is niet zo veel aanwezig in Palawan.
Laat kinderen met strandschoenen aan in het water spelen bij het strand, op Panglao kunnen er in het ondiepe water wel eens een zee egel voorkomen, en daar op trappen is geen pretje.
Op de stranden van Palawan komen soms zandvliegjes voor, zijn heel klein, maar kunnen venijnig steken, dus let ook daar op.
Super bedankt voor je reactie! Weet je misschien ook leuke verblijfplaatsen op Palawan, Boracay en Panglao? Wij zijn zeker van plan om twee van deze plekken te gaan bezoeken. Ook bedankt trouwens voor de tips. Had helemaal nog niet stilgestaan bij het eten…laat staan waterschoenen.
Eh, ja wat wat voor verblijfplaatsen willen jullie ? Luxe met zwembad, of gewoon simpele accomodatie ?
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, Boracay perfect voor iedereen, Panglao ok voor de meesten, maar Palawan is echt van een andere categorie. Ook Puerto Galera heeft voor toeristen die strandtochten willen meer faciliteiten dan heel Palawan bijelkaar. Daar kun je veel gemakkelijker komen en je kunt er ook fatsoenlijk eten. In Palawan moeten ze de verharde weg nog uitvinden en stroom is zeker geen vanzelfsprekendheid, daar zou ik NL-ers die voor de eerste keer gaan, zeker niet aanraden. Ik zeg niet dat de ondergrondse rivier en de monkeytrail in Sabang niet de moeite zijn, dat is het namelijk wel voor de Filipijnen purist.
Zelf ben ik grote fan van Oriental Sabang hills resort. Perfecte accomodatie, alles werkt, 24 uur generator, klein zwembadje, goed restaurant en dat voor vanaf 120o peso per dag voor een standaard kamer. Ze hebben ook een website. Verder is het reizen met kinderen in de Filipijnen geen punt, Filipino’s zijn gek op kinderen. In het Sabang hill complex is mijn zoon een dag met iemand van het personeel daar gaan vliegeren. Echt een fijn en aan te raden resort.
De enige keer dat ik een probleem ondervond was toen ik met mijn zoon in Ermita liep om bij Swagman hotel te gaan eten. Daar waren een bussel straatkinderen die ineens heel amicaal met mijn zoon begonnen te zijn, om tevens in zijn broekzakken te voelen of hij geld op zak had. Deze gasten meteen ervan af geschopt, een voor westerse manier wat harde aanpak, maar erg effectief.
Groet, Foots :wereld: