Palawan of Borocay... where to go???

Hoi allemaal,

Mn vriend en ik willen over 3 weken graag op reis naar de Filpijnen. :zon02:
We twijfelen nog wel een beetje waar we precies naar toe willen…

Palawan (El Nido) lijkt ons echt prachtig vrij lastig bereikbaar, wat is er verder nog leuk op Palawan?

Borocay leek ons in eerste instantie heel gaaf, maar zo te lezen is het toch niet het ‘‘rust en bounty island’’ gevoel dat je erbij zou verwachten. Of hebben mensen andere ervaringen met dit eiland?

Er zijn zoveel plaatsen en eilanden dat het gewoon echt moeilijk is een keuze te maken!

We willen graag strand, natuur, duiken en 's avonds leuke barretjes of restaurantjes. Heeft iemand nog tips voor onze reis??

Bedankt!!

Groetjes Astrid

hoi,

dit is wel leuk vind ik, strand, leuke barretjes en/of restaurantjes daar moet je op Boracay zijn en voor het duiken en de natuur weer op Palawan. Dit is mijn ervaring wat betreft het eiland Boracay. Het is geen bounty eiland maar het strand en alles wat er aan het strand gebouwd is maken het geheel tot een leuk verblijf voor een paar dagen. Verwacht niet dat het duiken super is, je kunt wel duiken daar en er zijn ook genoeg duikscholen actief maar het duiken op zich is niet spectaculair. De reden waarom iedereen Boracay noemt is gewoon omdat er veel toeristen komen, veel Koreanen, en dat trekt natuurlijk veel duikscholen. Iedereen probeert van de toeristen een graantje mee te pikken.

Het echte duiken daarvoor moet je op Palawan zijn. bij Busuanga voor wrakduiken. het is wat lastiger te bereiken maar ik denk als je een wereld bestemming wilt hebben dan is Palawan de aangewezen plek.

Veel plezier,

Frank

1 like

Oke Frank, dank je voor je advies, denk je dat het ook beiden te doen is in 2,5 week of zou je dan echt de keuze maken voor Palawan? Is de busrit van Puerta Princes naar El Nido goed te doen, want binnenlandse vluchten zijn toch best prijzig heb ik gezien.
En Palawan heeft volgens mij ook mooie bounty stranden zo te zien? :wereld:

Groetjes Astrid

Snap dat je voor een moeilike keuze staat Astrid. Nu lees ik ,jij wil strand, natuur en s,avonds leuke barretje en restaurantjes. Wel Palawan heeft de mooie natuur, stranden en mooie duikstekken. En Boracay heeft de leuke barretjes en restaurants. Dus misschien moet je wel naar beide eilanden. Baracay en Palawan zijn totaal onvergelijkbaar, al was het alleen maar de afmetingen Boracay is een klein eilandje van 10 kilometer lang, Palawan is een eiland van 600 kilometer lang. Boracay is veel toeristen,weinig natuur. Palawan is veel natuur,weinig toeristen. Ik was in 2007 voor het laatst in Boracay ,en het voelde als of ik op ieder willekeurig spaans stand zat,afgezien dan van het grote aantal koreanen dat er rondloopt. Ik vind Boracay de laatste jaren veel ten nadele veranderd veel knusse standresortjes zijn verdwenen en in de plaats daarvoor grote betonkolossen van hotels met honderden kamers. Zelfs de berghellingen die voorheen mooi groen bebost waren zijn in rap tempo volgebouwd. Enige positieve is dat de keuze uit restaurants en uitgaansleven steeds groter word. Ik zou zeker voor Palawan kiezen, ondanks dat het uitgaansleven in El Nido niet veel voorsteld. Je zou dat kunnen opvangen door eerst een paar dagen in de hoofdstad van Palawan Puerto Princesa te verblijven, daar is wel een goed uitgaansleven. Vanuit Puerto kun je dagtrips doen bijvoorbeeld 1 dag eilandhopping in Hondabay, of 1 dag bezoek aan de Iwahig penalcolony (mooie goedkope souveniers hier te koop ) gecombineerd met bezoek aan de krokodilefarm in combinatie met een stadstour. Of 1 dag bezoek aan de undergroundriver. El Nido is zeer de moeite waard, maar ik snap dat je tegen een rit in een hobbelige bus van 6 tot 8 uur op ziet. Maar waarom knip je het lange traject niet in 3 stukken? Eerste dag van puerto princesa naar Roxas, daar overnacht je in het cocolocresort. www.cocolocoisland.com Tweede dag van Roxas naar Taytay, hier kun je het oude Isabel fort bekijken en overnachten bij Flower eilandresort. Volgende dag van Taytay naar El Nido. Als je wil wrakduiken kun je met de boot van El nido naar Busuanga en vandaaruit kun je per vliegtuig terug naar Manila.

Hoi Astrid, misschien kun je aan de hand van de fotos nog beter een beeld vormen van de verschillen tussen Boracay en Palawan.

Ik heb een beetje dezelfde ideen, heb van de zomer 5,5 week maar een visum is maar voor 3 weken, ik zou graag zowel boracay als palawan aan willen doen in die drie weken, en het liefst ook nog camiguin als dat gaat met de tijd. Anders moet ik een langere visum aanvragen. Is het te doen om ze allebij in 3 weken te bereizen?

Beter is om een langere visum aan te vragen dan hoef je je ook niet zo te haasten en kun je de route wat meer op je gemak doen, je hebt tenslotte ook vakantie.

Frank

Dat is zonder meer waar, alleen gaan wij in Augustus dus is het ook een beetje afwachten wat het weer doet, want anders verkassen we snel naar Maleisie. Daar gaat onze terugvlucht ook vandaan, moeten uiteindelijk dus toch in KL terecht komen.
Maar het liefst heb ik een dikke maand om van de fillipijnen te genieten, dan kun je inderdaad rustig aan doen.
Dan moeten de weergoden wel meewerken :slight_smile:

Hoi Jaxon, Boracay en Palawan zijn wel te doen hoor in 3 weken. Je moet bedenken Boracay is maar een piepklein eilandje, uitgaande van mijn eigen ervaringen vind ik een week daar meer dan genoeg. Of je moet een echt uitgaansbeest zijn, dan ben je waarschijnlijk niet meer weg te slaan daar. Vooral de strantenten Gogomangas en Hey Jude gaan door tot het s,ochends weer licht word. Hoe het weer dan word is natuurlijk de grote vraag, ik was een paar jaar terug in augustus op Boracay en toen was het wel zonnig maar waaide het heel hard aan white beach. De meeste openlucht restaurants aan het strand zetten dan plastic schermen zodat het zand niet het restaurant inwaaid. maar ik wilde perse eten bij een restaurant zonder windschermen,omdat ik het strand wilde zien tijdens het eten,maar echt de soep waaide van mijn lepel. Voordeel van de wind was dat het kitesurfen super was. En als de wind op White beach staat, is het aan de andere kant van Boracay op Bulabog beach windstil. Mocht je langer willen blijven zowel op Boracay als op Palawan is een immigration office,en verlengen van je visum is normaal in een kwartiertje klaar.
[ame=“- YouTube”]YouTube- Boracay Kite Trip Part 1, The Halloween Party, Philippines[/ame]

Bedankt voor je informatie korikong,
Ik denk dat we gewoon gaan voor drie weken en mochten we daar te weinig aan hebben dat we dan de visum inderdaad verlengen. Boracay en Palawan zijn zekerheidjes, daar willen we heel graag heen. en als we nog tijd over hebben willen we nog meer doen. Cocoloco resort ziet er erg goed uit, bedankt voor de tip. We vliegen vanuit Hong Kong op Cebu om vervolgen daar weer het vliegtuig te pakken naar Puerta Princessa, of is het handiger om eerst naar Boracay te gaan?
Als je nog meer mooie plekjes al cocoloco weet dan hoor ik het graag van je.

OF je vanuit Cebu eerst naar Puerto of eerst naar Boracay gaat maakt volgens mij niet zo veel uit. Er zijn volop leuke accomodaties in Palawan op deze site staan ze vrijwel allemaal vermeld

Ik was in 2008 ook een aantal maanden in Palawan, en hoop binnenkort er weer heen te gaan Mijn foto,s uit Palawan http://korikonginpalawan.reismee.nl

hoi,

ik zie dat je een resort hebt in palawan,
ik ben chris uit belgie en bouw op dit moment een resort vlakbij roxas,
weet jij soms een goed middel tegen de nick-nick?
groetjes

Nou ja dat wil zeggen ik probeer een klein resortje van de grond te krijgen. En hoewel het nog lang niet af is ( word denk ik een tienjaren project) heb ik toch wel regelmatig gasten, die budget accomodatie zoeken en niet veeleisend zijn. Leuk te horen dat je ook met een resort bezig ben, Chris, in welke barangay ben jij aan het bouwen? Het dorp waar ik bouw Caramay ,behoort trouwens ook tot de gemeente Roxas. Er word behoorlijk wat resorts uit de grond gestampt in Palawan, een andere nederlander bouwt er een aan de westkust bij Simpocan, en een Engelsman bouwd een resort in NicanorZabala, een dorp paar kilometer bij mij vandaan. Komt denk ik doordat mensen toch verwachten dat toerisme hier booming word en ja de grond is nu nog betaalbaar, voor 4 euro per meter koop je hier nog grond vlak aan het strand.Voor de nik-niks heb ik nog geen oplossing,want zefs smeren met off lotion helpt niet. Ik hoorde van een timmerman die bij mij werkt dat op grote resorts zoals het Dos Palmas resort in Hondabay er grootschalig met insectides worden gespoten, zodat alle nik-niks dood zijn.Maar hij wist ook niet te melden met welk middel er gespoten word. Maar volgens hem is dat de enige manier om er van af te komen. verder heb ik last van kwallen in GreenIslands bay, dus bij mij voor de deur, gelukkig niet het hele jaar door, maar vooral in april ,mei en juni , daarna zijn ze ineens verdwenen , maar het volgende jaar zijn ze er weer. Heb jij waar jij zit daar ook last van? En wat doe ik er aan? het is heel vervelend voor zwemmers, ze zitten trouwens alleen in het ondiepe water verop in zee waar het diep is zitten ze niet,ook als ik naar de eilandjes in greenislandsbay vaar heb ik er geen last van. Ik heb er nog geen oplossing voor, en zoalang ik nog geen zwembad op het resort heb zijn mensen nog op de zee aangewezen. heel vervelend dus want de maanden dat er kwallen zijn is het juist topseizoen.

hoi, bedankt voor je reactie
iik bouw in barangay malcampo ongeveer 7km buiten roxas
ik heb al gehoord van je resort
ik denk van caramay tot waar ik zit is ongeveer 30km
volgend weekend kom ik normaal naar caramay met men banka,
ik heb gehoord dat er poeder bestaat dat je in hetzand moet,
stroeien tweemaal per jaar
zou graag es met je willen afspreken, als je het goed vind ?
groetjes

Klinkt heel bekend ja Malcampo, nooit ben ik er geweest wel vaak langs gereden over de highway naar Roxas. In ben helaas momenteel niet in Palawan en heb ik nog geen idee wanneer ik er weer ben. Maar prima idee om elkaar eens af te spreken wanneer ik er weer ben.

Jaxaon houd er wel rekening mee dat er volgens mij op dit moment maar 1 maatschappij is die rechtstreeks van Puerto Princesa naar boracay vliegt,(vliegveld Caticlan) en nog met een beperkt aantal vluchten ook, zoiets van 2 of 3 per week www.flyseair.com Nu ga jij in augustus zag ik dus zal het niet zo,n probleem zijn,want dan is het laagseizoen in Filippijnen,maar voor degenen die in het hoogseizoen gaan december tot april zou het wel eens kunnen dat de vluchten vol zitten ,als je kort tevoren een ticket koopt.

Nogmaals bedankt voor je tips Korikong, daar heb ik erg veel aan. Al was het alleen maar voor de voorpret :zon02:. Ik zal zeker proberen rekening te houden met het vliegschema, ook al gaan we in augustus. Alleen gaan we wel met een open planning op reis, en mede door het slechte online boeken moeten we dus vaak last minute terplekke cash betalen en boeken. Probleem is echter wel is hoe meer ik over de Filippijnen lees, hoe meer ik denk dat we niet genoeg hebben aan 5 weken. Misschien moet ik ook maar een stuk land kopen daar :dope:

Hallo Astrid,

Als het om witte stranden gaat, vergeet dan even Boracay, op Panglao island bij Bohol, heb je hetzelfde, alleen veel rustiger, en veel betere duik/ snorkel locaties! Google maar eens.

ah ok
geen probleem laat een seintje wanneer je hier bent
ik blijf hier permanent zo je kunt me altijd contacteren

Wat betreft de stranden betreft helemaal mee eens ,Franil. En het duiken is op Panglao stukken beter dan Boracay, Panlao is dan ook een echte duikbestemming. Maar zoals je wel heb gelezen Astrid wil s,avonds leuk uitgaan, nu is het al 5 jaar geleden dat ik op Panglao eiland was, ik verbleef toen op het Oasisresort aan Alonabeach, maar toen was er s,avonds echt niks te doen . Misschien is er veel veranderd wat uitgaansleven betreft in die 5 jaar, misschien dat jij er korter geleden bent geweest Franil?? Ik heb trouwens toch niet zo,n goede herrinering aan Panglao, want ik trapte in de zee bij Alonabeach op een zee-egel, uiterst pijnlijk ,want die stekels schijnen ook giftig te zijn.
http://www.panglaoisland.net/index.html