Ik ga voor het eerst naar de Filipijnen en wil Palawan bezoeken. Dit is wat ik tot nu toe op mijn planning heb staan.
Aankomst op Manila en daar 2 dagen verblijven. Ik moet nog even uitzoeken wat hier te bekijken valt.
Met het vliegtuig naar Coron (3 dagen). Planning hier: island hopping tour, twin lagoon, the Kayangan lake, the Maquinit hot spring, ocean sunset from the top of Mt. Tapyas.
Met de ferry naar El Nido (3 dagen), island hopping, small and big lagoon, Pinagbuyutan island, the cudugnon cave.
Met de bus/van naar Puerto Princesa (3 dagen), underground river, honda bay islands, snorkeling with whale sharks.
Met het vliegtuig naar Caticlan om zo met de boot naar Boracay (3 dagen) te gaan. Hier moet ik ook nog even wat over zoeken.
Ik heb in totaal 20dagen te spenderen dus heb er nog enkele invullen.
Elke informatie is welkom, bijvoorbeeld als er nog mooie plaatsen zijn die ik moet bezoeken op mijn trip. Ook eventuele aanvullingen of voorstellen om die overgebleven dagen op te gebruiken. Wat ook leuk zou zijn om eventuele verblijven plaatsen door te geven.
Qua verblijven, degene die ik heb geboekt zijn: Ausan beach resort (Port Barton, Palawan) en Green View resort (vlakbij El Nido)
Ben er nog niet geweest, maar de recensies op verschillende sites hebben mij doen besluiten deze te boeken.
In PPS heb ik via Airbnb accomodatie geboekt.
Hou er rekening mee dat er op de meeste dagen wel een banca van Coron naar El Nido vaart, maar dat dit een zeer onzekere verbinding is. De banca’s worden slecht onderhouden en kampen regelmatig met motorpech. Daarnaast wordt de boot geannuleerd indien de golven te hoog zijn.
Het verblijf in El Nido is erg kort, ik zou hier minimaal 5 dagen / 4 nachten verblijven. Paradijs op aarde, die Bacuit Bay!!!
Check in El Nido het Spin hostel. Nieuwe locatie, erg mooi/ schoon en ontmoet er veel mensen. Als je in Caticlan aankomt; laat je niks verkopen qua package om op Boracay te komen. Vanuit het vliegveldje loop je in 5-10 min naar de boot waar je eenvoudig kaartje + terminal fee kunt kopen naar Boracay. Op Boracay pak je een trickey naar je accommodatie en hop helft qua geld uitgespaard. Zat in Boracay in Hey Jude South Beach (station 3). Prima locatie. Station 1 en 2 liggen idd in de drukte (restaurants en bars), maar strand minder mooi. Net wat je zelf fijn vindt. Het eiland Siquijor is ook erg aan te raden en vanuit daar kun je eenvoudig naar Oslob om met walvishaaien te snorkelen.
De veerdienst tussen Coron en El Nido is wel de bottleneck van je plannen, er is geen echte veerboot, maar grote zeewaardige bankaas die de verbinding uitvoeren. Heb je pech , en 3 dagen veel wind en hoge golven ,varen ze dus 3 dagen niet. Voorheen vaarden ze ook bij slecht weer, maar na diverse ongelukken is de kustwacht nu strenger, en krijgt men geen toestemming uit te varen.
Dan ligt dus wel je planning in duigen.
Ik heb er geen idee van ikzelf ga begin november voor het eerst naar daar maar dit heb ik via het internet gevonden: The trip from Puerto Princesa to El Nido town takes between 5 to 6 hours on board our air-conditioned vans with a stop in between to rest and take refreshments
Kan inderdaad met de busje. Volgens mij moet je zeker op 7 uur rekenen, zoniet 8 uur. Wij zijn zelf halverwege uitgestapt in Port Barton. Dikke tip als je van iets minder toeristisch houdt. Wij van het een verademing ten opzicht van El Nido. Super relax sfeertje en veel minder toeristen.
De trip van El Nido naar Puerta Princesa is inderdaad ruim 6 uur met mini van/ bus. In de Filipijnen moet je altijd rekening houden met een langere reistijd dan gepland. Ik ben zelf gestopt in Sabang voor de underground river.
Als wat grotere Europeaan is het geen pretje om met 17 mensen in zo een minibusje gepropt te zitten. Als je wat kleinere aziaat ben geen probleem.
Ik zou ieder adviseren neem de aircon RORO bus in Puerto naar El Nido, je heb veel beenruimte, en zit niet als in die mini busjes ( vans) als haringen in een blikje.
Bovendien zit je hoog in de bus, en kan je mooi het afwisselende landschap zien en genieten. Ieder uur vertrekt er een RORO bus vanaf Newmarket terminal,
LET OP ! Neem niet de gewonen roro bus zonder aircon, want die stoppen om de haverklap onderweg en duurd je reis heel lang.
De aircon Roro bus stop alleen op Terminals in Roxas, Taytay en nog een paar waar ik naam niet meer van weet
Jammer dat niemand met de tip is gekomen om genoeg geld mee te nemen want vanaf El nido is de dichtstbijzijnde betaalautomaat 3 uur rijden… Oepssss… De rit duurde bij ons 5 uur met een minibus, slapen lukte niet door de bochten die er continue waren dat was irritant maar verder vond ik de rit prima te doen!
Haha dat is dacht ik algemeen bekend (geld) maar wel heel zuur als jij dat net gemist hebt.
Wij hebben bij El Dorado geslapen. Bungalowtje. Staat ook in de Lonely Planet. Super leuk en gezellig. Wel basic en niet duur. Iedere avond bbq en een kampvuurtje met muziek (als je mazzel hebt). Ligt gelijk aan het strand. Mooier strand als aan de andere kant vond ik (veel breder en rustiger). De hutjes bij de accommodatie net hiervoor zijn nog gaver, maar was geen plek meer en achteraf was het hier gezelliger
Had je trouwens mijn tip gelezen om een boottocht via Pura Vida in El Nido te boeken? Hotel in straat Artcafe. Die is iets duurder maar je gaat met een speedboot (max 6 personen geloof ik). Binnen een half uur laat je alle toeristen achter je en bezoek je de mooiste eilanden. Die standaard trips zijn veels te massaal (25 man op een boot en achter elkaar aanvaren…) Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Wanneer je hieruit zou kiezen , welke tour zou dan t mooiste zijn? (dit zijn de tours welke de accomodatie welke ik heb geboekt aanbiedt)
Tour A – Big/small lagoons Miniloc & Simisu Islands, 7 Commando Beach.
Tour B – Caves, Beaches, Snake Island.
Tour C – Secret Beach, Martinloc & Tapuitan Islands.
Tour D – Helicopter Is, Pasandigan Cave, Nat–Nat Beach, Cadilao Lagoon, Paradise Beach
Ik wil ook gaan contacten met Pura Vida om eventueel een tour via hun te boeken, klinkt wel heel gaaf zoals je t omschrijft!
Geld pinnen is inderdaad een probleem… Je hebt trouwens ook combi tours, dus combi A/C etc. Hoef je niet te kiezen! Kunt de tours overigens overal in El Nido boeken.
Geen idee wij hebben enkel Tour A gedaan. Was wel mooi, maar te massaal. Achter elkaar de lagoon in dat neemt toch wel wat van de magie weg.
Als je naar Pura Vida gaat (kun je gewoon ter plekke regelen) en je doet ook een standaard Tour ga dan eerst de standaard Tour doen. Andersom is echt een desillusie lijkt mij.
Persoonlijk zou ik twee keer via Pura Vida doen. Ik geloof dat het nog geen 5 of 10 euro duurder is pp. Snorkelgear zit erbij en Wolf vertelt veel over de omgeving, vissen etc.
Wij zijn super blij dat we deze tip kregen van reizigers die we tegenkwamen, dus ik geef hem graag door. Geloof mij je krijgt er echt geen spijt van. Hij vaart alleen niet elke dag uit, dus als je aankomt gelijk ff binnenstappen en afstemmen!
Veel plezier. Snorkelen daar is ook echt super! Ik wil terug haha