Puerto Princesa <-> El Nido

Ik ga in December de Filipijnen bezoeken.
Aantal vragen: loont het de moeite om naar Donsol te vliegen om met walvishaaien te snorkelen of zijn die er niet in December?
Hoe kom je beste van Puerto Princesa in El Nido?
Wat zijn nog meer aanraders op Palawan?
Ik hoor het graag…

Iemand enig idee?

Momus,

Februari en Maart zijn de beste maanden om deze whale sharks te zien.
Probeer even te googlen omtrent december want dat weet ik zo niet.

En naar El Nido zal wel openbaar vervoer gaan of anders een taxi of minibusje. Neem de tijd ervoor maar ik verwacht geen problemen, iedereen wil natuurlijk wat geld verdienen en er zullen vast wel wat mensen zijn die jou naar El Nido willen brengen.

Frank

Er vertrekken inderdaad dagelijks meerdere bussen vanaf de busterminal San Jose bij Puerto Princrsa naar El Nido. De reis duurd 6 tot 8 uur met een tussenstop in Roxas waar een lunchstop word gemaakt. Het is een oncomfortabele manier van reizen,altijd overvolle bussen,de weg is totaan Roxas verhard, daarna is er slechts een onverharde weg,en dat betekend in het droge seizoen veel stof en in het natte veel modder op de weg. De trip is op deze manier wel spotgoedkoop. Beter is in San Jose terminal een minibusje met aircon te nemen,a
vaal zijn er meerdere touristen die richting Elnido gaan en kun je de ritprijs delen. Je kan er ook voor kiezen m et opebaar vervoer
naar Sabang te gaan en vandaar met de boot via Port Barton naar Elnido te gaan.

Wij zijn net terug uit El Nido en hebben inderdaad een mini-busje (van) gehuurd voor totaal 10.000 pesos (+/- 140 euro) samen met andere toeristen. De rit duurt minimaal 6 uur. Twee uur over verharde weg en 4 uur hobbelen met 30/40 km/u over onverharde wegen, maar zeker de moeite waard!
Over de lokale bus hebben we alleen maar negatieve verhalen gehoord, zoals 11 uur onderweg, erg volgepropt en oncomfortabel zittend op een rijstzak of bijna bij de buren op schoot.

Veel plezier in dit schitterende gebied!

groetjes Vors

Oei,dit lijkt me echt te veel hoor 10 duizend peso voor een ritje van PP naar E- N ,dit bedrag in meer dan een maandsalaris in Palawan. KOmt omdat jullie waarschijnlijk een, special ride , hadden. Er rijden ook zogenaamde shuttle mini busjes,die zijn veel goedkoper,nadeel is wel dat die mini busjes niet eerder vertrekken dan ze vol zijn. Ik weet niet hoeveel zo,n shuttle minivan naar El Nido kost,maar ik neem zelf regelmatig een shutlle busje van PP naar Caramay ,dat is een afstand van 100 kilometer en kost 185 peso. De lokale bus is inderdaad geen optie,tenzij je een heel krap budged heb,enkeltje PP naar E-N kost zoiets 350 peso.

Hoi
Ik ben net terug van Filippijnen. Vanuit ons hotel in Puerto P konden we een public van regelen (is normaal). Met 10 man (backpackers) in de van was dat 660 pesos per persoon. Een private van is inderdaad duurder, rond 10.000 pesos totaal. Public van was inderdaad totaal 6 uur rijden van PP naar El Nido. We hadden 2 stops (Roxas en Tay Tay). Normale grote bus is rond 10,5 uur rijden en dan kun je bovenop bus eindigen (dat vind je leuk of niet leuk). Weg tot Roxas ok, daarna wordt slechter. Na Tay Tay erg slecht. Bij slecht weer (regen) vast komen te zitten is zeer goed mogelijk. Vertrek in de ochtend en niet s’avonds. Wij hoorden van gezin dat vast kwam te zitten 3 x. Moesten slapen in donker. Vertrokken 1800 uur, arriveerden 0900 volgende morgen.
Ga lekker island hoppen in El Nido (en duiken bij Sea Dogs). Veel plezier.
Groet JDH

Hoe je in El Nido geraakt weet je ondertussen en inderdaad,die privebusjes zijn duur,eigenlijk zijn deze voor 7 mensen.Je kunt er ook heen vliegen van Puerto,maar wat het kost weet ik niet,ter plaatse even vragen,je kunt ook een tussenstop doen in Rohas ( of zo ) en dan enkele dagen op Coco Loco verblijven,een paradijslijk eilandje van een Zwitser,goed betaalbaar,leuk snorkelen ( mooi koraal ) en lekker eten.Enige nadeel van 3 tot 15uur geen elektriciteit.In El Nido is het net van dat,maar dan van 2 tot 14 uur,daar raad ik je aan een hotel te nemen met stroomgroep.Weet wel dat El Nido leuk is,ook zeer mooi,doch toeristisch uitgebaat en doorgaans duur.Prettige reis!>>>

klop bijna allemaal, alleen kan je niet per vliegtuig van Puerto Princesa naar el nido.
met de bus is het erg lang gewoone bus en prive bus.
van af manila kan je wel met en klein vliegtuig (plm 8000 php) en dat is zeer de moeite waard,vliegt niet zo hoog dus een mooi uitzicht

suc6

Beste Lazet,dank voor de correctie,dan hebben ze me daar verkeerd ingelicht,Manilla El Nido,met zo een klein toestel moet leuk zijn,doe ik volgende keer zeker.:chin:
Die prijs die je noemt is die aller retour of enkele vlucht?

gebeurt vaak dat mensen je in Filippijnen verkeerde info geven, ze weten het vaak zelf niet en zowel boot als vliegverbindingen veranderen snel.Het zijn allemaal commerciele bedrijven dus wanneer een bepaalde route niet meer winstgevend is, word deze geschrapt. De vliegverbinding manila to el nido word door de kleine maatschappij transvoyager uitgevoerd
http://www.islandtransvoyager.com/ In elnido zijn tickets te koop bij het elnido artcafe. WAARSCHUWING voor de elnido gangers , boek geen vluchten e.d met de site www.ewdm.net dit is een zogenaamde scamsite ,alleen betalingen worden ge-ind ,tickets nooit geleverd. De genoemde prijs van 8000 peso is voor een enkeltje, dus het is best een duur tripje. Manila to Puerto P is met cebupacificair stukken goedkoper. Voorheen vloog ook seair www.flyseair.com vanuit Manila naar Elnido ,maar die zijn er helaas weer mee gekapt. volgens hun site worden deze vluchten vanaf 18 november 2009 weer hervat.

Die site doet het alleen niet…

Heb ik gezien Momus,de site van islandstransvoyager ligt er uit ,ik had gehoopt dat dit tijdelijk zou zijn, en dat de site snel weer in de lucht zou zijn. Helaas blijkt dit niet het geval. Misschien is er iets aan de hand met het bedrijf. Je zou eventueel een e-mailtje kunnen sturen naar het elnido artcafe ,deze zijn salesagent voor de maatschappij transvoyager in Palawan. Hun email adres staat op de site http://www.elnidoboutiqueandartcafe.com/contact.html Zij zullen wellicht weten wat er aan de hand is.

Hallo,
Wij hebben het traject gedaan van Roxas naar Tay Tay met de local bus.
4 u erover gedaan…door de blubber rally rijden.
200 pesos voor 1 persoon.
Ik zou het voor géén goud hebben willen missen !!!
Wel overvol, hadden zelfs een kind op onze schoot genomen en die had een levende kip op zijn schoot.
Waar maak je zoiets mee?

Vanuit Tay Tay kun je met de boot naar Icadambanauan Island.
Daar heb je het Dilis Beach Resort.
Niet goedkoop maar wel de moeite.

Dan zijn we vanuit Tay Tay verder gegaan naar El Nido.
Ook met de local bus.
2 u en 3 kwartier erover gedaan.
150 pesos per persoon

Vanuit El Nido hebben we een vliegtuigje genomen.
Gereserveerd via Art Café.
6.750 pesos per persoon/enkele vlucht.
1 u en 15 min vliegtijd

In El Nido hebben we overnacht in Ca’alan Beach…resort “Golden Monkey”.
En via hun kan je eilandhoppen met een hele toffe kapitein, Python genaamd. Hij doet alles voor je om je naar je zin te maken !!!
Tour van 6 eilanden/lagunes = 1800 pesos voor 2
= 8 uur = inclusief maltijd en fruit.
Je betaalt voor de boot, dus met hoe meer mensen dat je gaat, dan deel je de bootprijs met zijn allen.
Wij wilden met zijn 2 gaan want dan past de kapitein zich aan aan jouw wensen.
Zéééééééééééér de moeite met Python !!!:dag:

Niet iedereen vind het even leuk om in een overvolle oude bus tussen lokale mensen en kippen in te zitten . Zelf reis ik ook altijd op deze manier, het kost weinig en je komt met veel lokale mensen in contact. Jullie hebben het wel slim gedaan Cachoutje, gewoon het lange traject tussen Puerto princesa en Elnido in stukjes opdelen ,dan is het heel goed te doen. helaas willen de meeste touristen vanuit Puerto in een ruk door naar El nido, en ja dan zit je minmaal 8 uur in een bus. Goeie tip dus voor mensen die dit traject willen afleggen op een relaxte manier ,knip het traject in 3 stukken. eerst van Puerto naar Roxas, daar een overnachting op het mooie cocoloco eiland, volgende dag Roxas naar Taytay met overnachting op Dilisbeach ,volgende dag Taytay naar Elnido.

Niet schrikken maar zo slecht kan de weg in de omgeving van Taytay dus zijn ,zie bijgaand filmpje [ame=“Taytay, Palawan... 2 hours walking tru rain and red mud - YouTube”]YouTube - Taytay, Palawan… 2 hours walking tru rain and red mud[/ame] Dit wil ik dus niet meemaken

Ja,dit is wel heel extreem. Wat hier waarschijnlijk is gebeurd is dat een stuk van de bergwand die je rechts op het filmpje ziet naar beneden is gekomen, en dus nu op de weg ligt. het zal nog wel een aantal jaren duren voor dat de weg naar El Nido in z,n geheel van beton is voorzien. Ik weet niet of er momenteel nog aan deze weg word gewerkt, wel aan de weg naar de undergroundriver in Sabang, word nog dagelijks aan gewerkt. Hierbij dan nog een promotiefilmpje van palawan voor bezoekeres op wereldwijzer die nog niet weten hoe mooi Palawan is [ame=“WOW Philippines (Palawan) what a wonderful world!! - YouTube”]YouTube - WOW Philippines (Palawan) what a wonderful world!![/ame]

Korikong,

Is Palawan een bestemming die het meest groeit in de toeristen sector van de Filipijnen? Ik ben zelf een aantal keren in het land geweest maar nog niet in Palawan.

Frank

Dan heb je ECHT iets gemist hoor Frank.

Adembenemend mooi, supervriendelijke mensen.
Je kijkt je ogen uit!

Nog heel weinig Westerse toeristen, tenminste in de periode dat wij zijn gegaan. (eind mei-half juni).

Palawan en Coron zijn oppietoppie !!! :zon02:

Klopt Frank  ,op dit moment is palawan de bestemming in Filippijnen die het meeste groeit ,volgens dit artikel in een Aziatische krant zelfs met 392% 

The Seoul Times De bestemming die volgens dit artikel de meeste touristen trekt is Cebu, maar de telling geeft wel enigzins een vertekend beeld omdat veel toeristen Cebu als spingplank gebruiken naar andere eilanden vlakbij zoals Bohol, panglao en Malapascua en Bantayan. De wereldwijde crisis heeft gelukkig geen negative invloed op het aantal toeristen dat naar Filippijnen gaat, er zit nog steeds een stijgende lijn in. Maar ook al is palawan in procenten de meest stijgende bestemming ,in absolute aantallen bungeld palawan nog wel ergens onderaan,daarbij komt nog dat 60 % van de touristen lokale toeristen zijn, dus de rijke bovenlaag uit Manila,de andere 40 % bestaat dan uit buitenlandse toeristen. En zoals Cachoutje ook aangeeft komje weinig Westerse toeristen tegen, zeker als je in het laagseizoen reist. Laagseizoen is in Filippijnen vanaf mei tot en met november,topseizoen in Filippijnen is in de maanden maart en april .