Ivm de wateroverlast in Thailand gaan we nu een kleine 2 weken via Bangkok naar de Filipijnen.
We komen 30-11-2011 aan in Manilla en blijven daar 2 dagen.
Daarna willen we naar de rijstterassen en naar strand om te snorkelen.
We denken aan Palawan (met vliegtuig) of Mindoro (= nl dichter bij Manilla).
Wat is de beste volgorde en wat zou de beste plek zijn voor de strandvakantie?
Moeillijk te zeggen waar de beste plaats is voor een strandvakantie. Denk dat je het niet moet laten afhangen van hoever het van Manila is. Want hoewel Mindoro dichter bij Manila is dan Palawan is de reistijd ongeveer gelijk. Ga je naar Mindoro (puerto galera) en omgeving dat heb je eerts de bus van Manila naar Batangascity- pier ongeveer 2 uur, en dan wachten op de boot, en dan nog 2 uurtjes met de boot. Palawan kun je in ongeveer 1 uurtje vliegen berijken, zowel Puerto princesa als Coron en El Nido. Daar komen dan de tijd voor inchecken nog bij.
Op mindoro is eigenlijk alleen de omgeving van Puerto galera toeristisch, de rest van het eiland komen nauwelijks toeristen.
De stranden van Sabang, het centrum van Puerto Galera vind ik niet mooi, bij laag water veel stenen, wel zitten hier veel duikscholen, en op korte vaarafstand zijn goede duikmogelijkheden. Veel restaurants en winkeltjes in Sabang, maar veel mensen storen zich aan de welig tierende prostitutie hier.
De stranden wat verder van Sabang zijn wel mooi, op half uurtje varen heb je white beach,en aninuanbeach.
Mooie stranden ook in de omgeving van San Jose, met name Ambulong eiland, nog helemaal niet ontdenkt door toeristen. Of pandan eiland ook aan de westkust van Mindoro http://www.pandan.com/ zeer geschikt als je van rust en snorkelen houd.
Dank voor je informatie. Het is de 1e x naar de Filipijnen voor mij en het aantal strandmogelijkheden is duizelingwekkend. Bovendien heb ik maar krap 2 weken.
Uit je antwoord rijst nog een andere vraag:
Zou Palawan niet beter zijn dan Mindoro en waarom?
Kun je het makkelijk zelf organiseren? Wij zijn van oudsher backpackers maar nu 60+
Verder lees ik dat in Palawan malaria is. Zou het verstandig zijn malerone te slikken?
bekend verhaal dat artsen iin nederland beweren dat Palawan malaria gebied is. Ik heb zelf een klein strandhuisje daar ,dus kom er wel af en toe. En toen ik een arts vertelde dat in Nederland , Palawan nog als malariagebied word gezien lachte die man zich krom, en zei jullie lopen echt 15 jaar achter. Alleen het uiterste zuiden van Palawan schijnt nog malaria te zijn, de omgeving van Balabac, maar daar komen dus helemaal geen toeristen. Dus laat die malarone maar achterwege. Waar je wel voor moet oppassen is Dengue, en daar word in Nederland dan gek genoeg niet voor gewaarschuwd. Of nou Palawan beter is dan Midoro zal voor iedereen verschillend zijn denk. De omgeving van El Nido op Palawan behoord wel tot de mooiste van Filippijnen volgens mij. Er zijn rechtstreekse vluchten vanuit Manila naar E N, maar deze zijn duur, dus meeste mensen vliegen op Puerto Princesa en dan met de bus naar Elnido, 5 uur over een hobbelweg. Of vliegen naar Coron en dan met de boot naar E N. leuke tocht als je avontuurlijk ben ingesteld. Alles is zelf goed te organiseren, maar alles gaat wel minder soepel dan in Thailand, omdat dat land helemaal op toerisme is ingesteld en Filippijnen nog niet
bekend verhaal dat artsen iin nederland beweren dat Palawan malaria gebied is. Ik heb zelf een klein strandhuisje daar ,dus kom er wel af en toe. En toen ik een arts vertelde dat in Nederland , Palawan nog als malariagebied word gezien lachte die man zich krom, en zei jullie lopen echt 15 jaar achter. Alleen het uiterste zuiden van Palawan schijnt nog malaria te zijn, de omgeving van Balabac, maar daar komen dus helemaal geen toeristen. Dus laat die malarone maar achterwege. Waar je wel voor moet oppassen is Dengue, en daar word in Nederland dan gek genoeg niet voor gewaarschuwd. Of nou Palawan beter is dan Midoro zal voor iedereen verschillend zijn denk. De omgeving van El Nido op Palawan behoord wel tot de mooiste van Filippijnen volgens mij. Er zijn rechtstreekse vluchten vanuit Manila naar E N, maar deze zijn duur, dus meeste mensen vliegen op Puerto Princesa en dan met de bus naar Elnido, 5 uur over een hobbelweg. Of vliegen naar Coron en dan met de boot naar E N. leuke tocht als je avontuurlijk ben ingesteld. Alles is zelf goed te organiseren, maar alles gaat wel minder soepel dan in Thailand, omdat dat land helemaal op toerisme is ingesteld en Filippijnen nog niet
Dank voor je snelle bericht, Ik ga dus geen malarone slikken. Voor de dengue denk ik dat ik mij goed insmeer met deet. Ik lees overal dat Off volstaat en in F. te koop is.
Inmiddels heb ik een ticket gekocht naar Puerto Prince en aldaar hotel Hibiscus geboekt. Verder zie ik wel. Ik ga in ieder geval naar de ondergrondse rivier en dan geleidelijk naar El Nido. Vandaar wellicht met de boot naar Coron en vervolgens per vliegtuig terug naar Manila terug.Of anders via PP. Dat moet toch lukken in 10 dagen?
Wat zou een auto met chauffeur trouwens kosten voor 10 dagen?
maar ook anderen hanteren dezelfde prijzen, die door de overheid zijn vastgesteld. Een ritje puerto P. naar Elnido moet 12duizend peso kosten= 200 euro. En een uurtarief van 300 peso per uur= 5 euro
Het zijn meest personenbusjes van 8 of 10 personen die men gebruikt, en filippijnse mensen reizen vaak met grote gezinnen of grote groepen en dan is het per persoon wel te doen.
Maar nu lees ik dat jullie een kamer bij Hibiscus hebben geboekt, ik zou daar gewoon een e-mail heensturen met de vraag of die een auto met chauffeur voor 10 dagen kunnen regelen en wat dat moet gaan kosten. En als jullie maar met ze tween zijn hoeft dat natuurlijk geen personenbusje te zijn , maar kan een gewone auto volstaan. Vermeld dan ook dat geen officieel toeristenauto hoeft te zijn, want die mogen niet van de vastgestelde prijzen afwijken.
En dan moet dat stukken goedkoper kunnen dan de absurde officiele prijzen.
Even ter informatie een chauffeur heeft een salaris van tussen de 400 en 500 peso per dag, en diesel kost rond de 50 peso per liter.
En verder is het gebruikelijk als je een auto met chauffeur huurd, die ook gewoon mee eet met jullie in restaurants , of als je dat niet wil geld krijgt om eten te kopen.
Chauffeurs overnachten vaak gewoon in de auto.
Als je naar de rijstterrassen gaat, wat echt ongeloofelijk mooi is kan ik je een tweedaagse wandeling aanraden naar Batad vanuit Banaue. In Batad zijn de rijstvelden veel beter dan in Banaue, amper toeristen en een prachtige wandeling door de rijstterrassen, bossen en prachtige vergezichten. Niet heel zwaar en als je het in twee dagen doet is het heel goed te doen. Makkelijk te regelen vanuit Banaue met een lokale gids.
Filipijnen is mijn favoriete reisbestemming, veel plezier!
We zijn tegenwoordig wat luxere backpackers. Ik ben 1.95 en ga toch echt niet meer opgevouwen in een busje of boot. Dat hou ik niet meer vol. Overigens weet ik nog niet wat ik doe. Misschien zijn er ook wel comfortabele bussen. Ik ben overigens niet van plan me te haasten, maar we hebben slechts een dag of 10 in totaal. Als dit goed bevalt dan kom ik zeker terug voor de andere delen van de Filipijnen. Gezien het enthousiasme waarmee jullie op dit forum schrijven heb er volop vertrouwen in gekregen. Ik zag net wel dat de weersverwachting regen aangeeft. Misschien toch maar een parapluutje kopen.
Zou het een goed idee zijn om in El Nido een (veilige) boot naar Coron te nemen en van daaruit naar Manila terug te vliegen? Of is het efficiƫnter qua tijd terug te gaan via PP en dan nog bv Honda Baai aan te doen?
Oei, 1,95 meter, dan bent U voor Filippijnse begrippen een reus.
Kan af en toe ongemak geven, ik ben zelf 1,80 maar, en ik kan in sommige tricycles al niet rechtop zitten. En in een jeepney kijk ik altijd precies tegen de dakrand aan. Niet zo vreemd want in Filippijnen word alles op de Filippijnse lengte van 1,60 gemaakt.
Op Palawan rijden ook shuttlevans rond , die ook niet duur zijn, van Puerto naar El Nido 600 peso=10 euro.
Als je wat ruimer wil zitten, neem je gewoon 2 plaatsen in zo een shuttle van, of als je lange benen hebt vraag de bestuurder de stoel voor je weg te klappen en niemand daar te zitten, is geen probleem als je die stoel dan ook betaald.
Hmmm ik zag dat je je ticket naar PP al geboekt had.
Mijn advies voor iemand die mooie stranden wil is ongetwijfeld Boracay en de 2e keus is Puerto met locaal entertainment of Panglao in Bohol zonder de entertainment of Moalboal op Cebu als jullie voornamelijk van duiken houden.
Palawan daar was ik in 1994 en ik vond het er behoorlijk primitief. Sabang underground river is mooi, leuk voor 1 a 2 uurtjes voor de rest is het jungle en zandpaden zeker.
Tay Tay schijnt mooi te zijn en El Nido is zeker mooi. Weet wel dat je geen stroom, warm water of luxe moet verwachten, dan heb je simpelweg de verkeerde keuze gemaakt met Palawan.
Voor het vervoer zijn jeepneyās de goedkoopste methode in Palawan. Weet dat ze op een jeepney boomstammen, varkens en kippen laden, je houd het niet voor mogelijk. Let op die varkens moeten ook pissen en dat stroomt uiteraard weer naar beneden. Trouwens vervoer per boot in de Filipijnen is niet krap met je 1,95 m. maar ik denk het beste vervoer naar El Nido of Coron. De kust is vaak adembenemned mooi in Palawan.
Coron is ook mooi van natuur, maar nogmaals stel je niets van enige comfort als stroom en warm water en verharde wegen. Het vliegveld in Coron is een grasveldtje. Het is maar dat je het van te voren weet.
Als ik 60+ was ging ik liever naar een ander eiland met betere voorzieningen.
P.S. en neem in ieder geval geen Lariam, want Lariam is erger dan Malaria zelf.
Als ik het goed begrijp wordt het back to the basic in Palawan. 60+ is in veler ogen behoorlijk oud begrijp ik. De laatste jaren reisden wij inderdaad erg luxe in Thailand, Brazilie, India, Maleisie, Vietnam etc. Cambodje en Laos waren wat minder, maar toch best te doen. Ik vraag mij dan ook af of de Philipijnen in al die jaren niks gevorderd zijn? Ik ben heel benieuwd.
Boracay heb ik niet gedaan omdat sommige forumleden dat tegen vonden vallen. Te druk etc. Wellicht iets voor de volgende keer. En Palawan werd behoorlijk geprezen door velen!!!
Tja dat heb je ervan als je weinig tijd hebt je goed in te lezen.
De vans zien er toch wel goed uit en we doen het maar in etappes. Of die niet officiƫle auto met chauffeur! Goeie tip trouwens Korikon!
Tja die pissende varkens horen er ook bij. Ik ben vroeger ook wel eens naar Nieuw Guinea geweest en daar was het in de Wamena vallei ook behoorlijk primitief, maar we overleefden het wel. Kan ik ook wel aanbevelen!
Weet iemand hoe het zit met Philippine Airlines. Ik heb een confirmation nummer en ticketnummers op de schermprint die ik gelukkig gemaakt heb, maar geen tickets gekregen op mijn email adres. Ik kreeg de melding: failure provider. Op mijn email verzoek alsnog de tickets te sturen hebben ze nog niet gereageerd. Is de schermprint voldoende?
Zo te horen heeft u meer dan voldoende ervaring en ik denk dat u wel met de beperkte middelen kunt omgaan.
Boracay is erg toeristisch (ik zal het geen Benidorm noemen) maar is zeker mooi. Misschien was ik te voorbarig om te denken dat 60+ mensen in combinatie genoemd met luxe beter naar Boracay kunnen gaan.
Ik vind Boracay echter zeker niet tegenvallen, integendeel ik kom ook graag op mooie stranden waar je heerlijk kunt eten en waar veel dingen te doen zijn.
Het beste is een beetje afwisselen en dat kan net zo mooi en goedkoop in de Filipijnen. Bedenk dat het leven er erg voordelig is en de beste tip die ik kan geven is ga langer en ga wat meer zien, want het vliegticket is het duurste.
Als het bevalt ga ik zeker terug en dan vlieg ik rechtstreeks. Maar ik had al een ticket Bangkok en door de watersituatie daar heb ik besloten naar Manila te gaan etc. Vandaar dat ik nu maar een kleine 2 weken over heb voor de Filipijnen. Normaal ga ik liever 3/4 weken naar 1 land. Dan hoef je alles ook niet zo strak te plannen.
Wees gerust, palawan is niet meer zo primitief als het in 1994 was.
De weg van Puerto naar EL Nido, is de eerste 150 kilometer al verharde weg, vanaf Puerto tot voorbij Roxas is alles verhard. Ook de aftakking naar Sabang is voor 90 % nu verhard. 10 jaar terug was de vertrekhal in Puerto niet meer dan een houten barak, staat sinds vorig jaar een gloedniew gebouw met aircon. Tuurlijk valt er nog veel te verbeteren, zo valt in Puerto soms nog om de haverklap de stroom uit, soms gaat het weken goed. Helaas is er in El Nido nog geen 24 uur stroom, omdat men nog niet op het net is aangesloten word er nog steeds stroom met een grote generator gedraaid ,die snachts word uitgezet dus geen stroom. Ik geef toe de ontwikkelingen gaan langzaam maar zijn er zeker wel.
Als ik dat zo lees vind ik de ontwikkeling verbazingwekkend beresnel gegaan
in 17 jaar maken die echt goede vorderingen, was het in NL of B maar zo snel.
We zijn net terug van onze reis naar de Filipijnen. Wegens de beperkte tijd hebben we gekozen, mede op grond van de meningen op dit forum, voor Palawan. We zijn naar de ondergrondse rivier geweest en verder naar El Nido. Het is een geweldig mooi eiland. De natuur is nagenoeg ongerept. Natuurlijk is een deel in cultuur gebracht, de mensen moeten ook ergens van leven. We vonden de mensen erg aardig en behulpzaam. Het openbaar vervoer is voor ons te primitief, daarom hebben we gekozen voor een private van (euro 130 pd). Duur voor een ontwikkelingsland, zeker in vergelijking met de omliggende landen. Daarentegen zijn de goede hotels vrij goedkoop. Wij verbleven in PP in Hisbicus, in Sabang in Sheridan en in El Nido centrum in Ipil Travellodge en een paar dagen (rustiger) in de El Nido Cove Resort.
Het snorkelen in El Nido vond ik tegenvallen, maar de diverse dagtours (euro 16 pp, incl lunch) naar de mooie eilanden, lagunes, grotten etc. waren prima. Het doet enigszins denken aan Halong Bay in Vietnam. Van El Nido zijn we met een klein vliegtuigje van ITI rechtstreeks naar Manila teruggevlogen.
Manila vond ik niet zo bijzonder. Veel teveel mensen en autoās. We hebben alleen de ommuurde oude binnenstad bekeken. Om te winkelen zou ik niet naar Manila gaan, maar naar Bangkok.
Leuk dat je nog even op het forum laat weten hoe het geweest is.
Ik heb dat ook nooit begrepen waarom het huren van een privee van met chauffeur zo duur is. Komt denk ik omdat de prijzen hiervoor door de overheid zijn vastgesteld. Daar in tegen zijn shuttlevans weer heel goedkoop voor 10 euro van Puerto Princesa naar El nido.
En het is wel de eerste keer dat ik hoor dat winkelen in Manila tegenvalt, iedereen vind het een waar shoppersparadijs, nergens vind je zoveel malls op zo kleine oppervlakte.
Zijn jullie dan wel de de gigantisch grote Mall of Asia geweest. ?
Ik vind het leuk om feedback te geven. Zelf krijg ik veel info uit het forum. Misschien hebben anderen er ook wat aan.
We zijn inderdaad verschillende malen in de Mall of Asia geweest. We zaten in het Heritage Hotel met een gratis shuttle ernaar toe. Mijn kritiek richt zich niet op het aanbod. Dat is zeker geweldig, alsook de architectuur. Mede door de airco is het er prettig toeven. en je kunt er ook uitgebreid eten o.a. in een gigantisch foodcourt. Er draaien ook goede films.
Ik doelde meer op het hoge prijsniveau. In Bangkok is dat naar mijn idee beter geregeld. Meer koopjes en je kunt er flink afdingen.:cheer:
Ik kan me het commentaar op Manila met te veel mensen en te veel autoās wel voorstellen, Manila is not the place to be.
Ook ik als echte Filipijnen fan kom niet graag in Manila. Wel zijn er vele grote malls Ayala, SM en Mall of Asia is werkelijk verbluffend. Toch liever shop ik voor kleren in Pratunam Bangkok of in de Filipijnen in een kleinere mall als Robinson Manila of Gaisano in Legaspi, kleiner is voor mij persoonlijk veel aangenamer.
Ben erg benieuwd naar de voorzieningen van Palawan en van een bushuur van 130 per dag, daar val ik van achterover. Dat is werkelijk een rip-off prijs !!