welke accommodatie in el nido?

We weten het nu zeker, in maart 2013 gaan we ons 30 jarig huwelijk vieren en 3 weken naar de Filippijnen!
Ons reisplan is: de rijstterrassen bezoeken, snorkelen met walvishaai in Donsol of Onslob en daarna strandvakantie in of bij El Nido. Maar wat te kiezen: ik weet het niet meer, kan iemand mij helpen?
We zoeken een accommodatie liefst vlak bij of op het strand met comfortabele bedden met op loopafstand gezellige restaurantjes aan het strand of stel ik mij er teveel van voor en moet ik op zoek naar onderdak in bijvoorbeeld Puerto Princessa.
Wat ik kan vinden op internet is of lowbudget of boven de begroting en ver van El Nido vandaan.
Tevens zoeken wij iemand met een boot die ons privé de mooiste plekken van Palawan kan laten zien.
Alle suggesties en tips zijn van harte welkom!!

Ik snap het probleem niet zo goed, El Nido heeft alle soorten accomodaties van lowbudget tot duur en alles wat daar tussen zit
http://flipnomad.com/2011/04/accommodation-nido-for-all-budget/

En ook al heb je een onderkomen niet direct aan het strand E N is maar klein plaatsje dus het strand is nooit ver weg
En als U bij het strand in de burrt wil verblijven is Puerto Princesa al helemaal geen goed alternatief want daar is niet eens een fatsoenlijk strand.

Om met een boot de mooiste plekjes van Palawan te zien zou ik zeker voor de TAO Expeditie kiezen, is altijd lang te voren volgeboekt, maar omdat jullie pas in 2013 gaan ,zal dat nog wel lukken.

Groeten uit het zonnige Palawan :zon02:

Hallo Alida,

Geweldige keuze hebben jullie gemaakt…om naar de Filipijnen te komen.
Wij zijn al meer dan 10 maanden aan het reizen in de Filipijnen (Mindoro, Palawan, Noord-Luzon, Boracay)…en nee…het “verveelt” ons nog steeds niet!
Wij zijn ook naar de rijstterrassen geweest.
Eén van onze hoogtepunten (reizen al meer dan 14 maanden…Thailand, Cambodja, Vietnam, Maleisie) waren zeker de rijstterrassen.
MAAR…onderschat het niet.
Je moet goed ter been zijn en toch wel wat conditie (alhoewel wij ook niet meer piep zijn en veel te veel kilo’s en geen conditie)…en ja…het is ons gelukt.
Wij zijn naar Batad en Bangaan.
Laat maar even weten als je meer info wilt hebben.

Warme groetjes, Mo :cheer:

Ben ik nog even.

Hou er wel rekening mee, dat als je door de Filipijnen reist…dat neemt heel veel tijd in beslag.
Wat op een landkaartje maar een korte afstand lijkt…nou…ga er maar van uit dat je zeker een dag reistijd nodig hebt om van A naar B te komen.

Doeiii, Mo

Probeer “The Entalula” in El Nido, een gezellig resort met cottages vlak bij het strand (Prijs 2600 pesos voor double aircon). Zij kunnen ook zorgen voor je vervoer van PP naar El Nido en vice versa. Normaal 600 pesos van terminal naar terminal, maar voor 100 pesos meer wordt je opgehaald aan de vlieghaven en afgezet aan het hotel.

In PP is Mercedes B&B een goede keuze, op loopafstand van airport doch iets buiten het centrum (Prijs 1500 voor double room). Wil je langsheen Rizal Avenue verblijven (vlakbij de gekende restaurants Kinabuchs en Ka Lui) dan kan ik je Remari Pension aanbevelen (ook ongeveer 1500 pesos)

Grtz,

Steven

Hallo Mo & Steven,

Bedankt voor jullie reactie, fijn dat jullie ons willen helpen.

Mo, kun jij vertellen hoe je naar het noorden bent gereisd, met wie en zo?

En Steven, bedankt voor de tip Entalula in El Nido, ik heb direct de site opgezocht en het ziet er inderdaad erg leuk uit!

Verder iemand nog die weet wat de beste keuze is om te snorkelen met de walvishaai, Donsol of Oslob?

Allemaal alvast weer bedankt, dit gaat een gigantisch mooie reis worden, daarvan ben ik overtuigd!!

Groetjes,
Alida:wereld:

you bet it will !!!

Vrienden van ons hebben kort geleden overnacht bij Bulskamp Inn. Niet direct aan het strand, maar paar miuutjes lopen maar . Is van een Belgische eigenaar ,en superschoon en goed en netjes

http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g294256-d2442891-Reviews-Bulskamp_Inn-El_Nido_Palawan_Mimaropa.html

Bulskamp Inn zijn vrienden van ons.
We gingen als vreemden er naar toe en verlieten hun stekkie als vrienden!
Superplekkie maar wel basic!
Groetjes, Mo en Ro

Hallo Alida,

We hebben de bus genomen (Victory Liner) naar Baguio.
Victory Liner hebben verschillende opstapplaatsen in Manilla.
Niet echt een sjieke bus maar wel te doen.
Reisduur: 7 uur.
Prijs: ongeveer 400 pesos per persoon.

Baguio is best wel een leuk stadje maar niet echt iets speciaals.

De volgende dag zijn we van Baguio, met een andere bus (niet echt fameus), naar Banaue gereisd.
Reisduur: 9 uur.
Prijs: Weet ik niet meer…wel goedkoop.

Het reizen neemt veel tijd in beslag maar het is wel de moeite.

Achteraf gezien kan je ook van Manilla naar Banaue…maar dan moet je wel overstappen in San José. En waar je uitstapt, stap je niet zomaar op een andere bus.
Dan moet je eerst weer met een tricycle ergens anders naar toe.
Doe dit wel goed uitzoeken vantevoren omdat de meeste bussen in de namiddag niet vertrekken.

In Banaue vind je heel veel hotelletjes waar je ook kan eten. Heel basic allemaal maar wel netjes.
Laat je niet gek maken om daar een deel van je bagage achter te laten hoor.
Alles kan je gewoon mee nemen…ook naar Batad toe (daar heb je namelijk “dragers” die voor 100 P per rugzak, je rugzak naar je hotel brengen!)

Ga ook naar de “Viewpoints” in Banaue…zeker de moeite.
Elke tricycle weet de weg.

Naar het schijnt is Hapao ook schitterend mooi.

Wij zijn met de tricycle naar Bangaan gegaan.
Reisduur: 1 1/2 uur.
Maar hij stopte geregeld om foto’s te kunnen nemen.
Echt de moeite.

In Bangaan heb je maar 1 hotelletje, waar je ook kan eten.
Het ligt boven aan de top.
Onderaan de berg heb je het dorpje Bangaan.
Zeker de moeite.
De eigenares is tevens ook gids om naar Bangaan te gaan.

Wij vonden Bangaan en zijn omgeving bijna mooier dan Batad.

De eigenares van het hotelletje zal je vertellen om vanuit haar plaats naar Batad te gaan.
Dat zou “maar” 4 uur in beslag nemen.
Ik heb een flink postuur en geen conditie en zij was overtuigd dat ik nooit naar Batad zou kunnen gaan via de “normale” weg.
Niks van waar.

De volgende dag zijn we met de jeepney…helemaal voor ons alleen…naar “the Saddle” gereden.
Reisduur: 1 uur.
Je krijgt eerst Batad Junction, van daar uit rij je omhoog naar The saddle (het hoogste punt)
Het laatste stukje is echt wel avontuurlijk.
Wij konden dit allemaal met de jeepney doen.
Maar…bij zware regenval kan het gebeuren dat je dit moet lopen.
Enne ja…dan moet je echt wel hele goeie conditie hebben!!!
Dit stukje is geen kattepies.

Boven aan de top heb je allerlei SariSari-shopjes.
Hun verhuren ook lange wandelstokken…ook een aanrader.
Bij hun kan je ook vragen voor “dragers” voor je rugzakken/bagage.
Allemaal heel betrouwbaar.

Dan heb je 2 routes (had ik nergens gelezen op internet of reisgidsen!!!).
De gemakkelijke en de moeilijke.
Maar na een half uurtje “wandelen” komen die 2 routes bij elkaar en dan is de rest van de wandeling hetzelfde.
Het is het eerste stukje dat heel moeilijk is.

Het is een begaanbare pad, bergaf.
Goed te doen hoor.
Je hebt ook bankjes om even uit te rusten.

Wij deden er zowat 1 1/2 er over.
Maar…na anderhalf uur…ben je nog maar waar alle hotelletjes zijn.
Allemaal heel basic maar goed genoeg.
Wij hebben toen geslapen in Simon’s View ofzoiets.
Een wondermooi uitzicht heb je daar.

Van daar uit kan je dan naar Batad zelf.
Wij zijn er niet geraakt…tot Batad…vanwege de regen (en dus de glibberigheid).
Maar we probeerden er naar toe te gaan…zonder gids.
Dus ik denk wel dat het beste is om toch een gids te nemen.

De volgende dag zijn we weer terug gegaan.
En dat viel echt reuze mee.
Nog geen 2 uur later stonden we alweer boven!

Rond een uur of 9 vertrekt er dan weer een jeepney terug naar Banaue.

Ben je echte hikers, dan moet je echt de moeite nemen om een 2-3-4 daagse trip te doen…TUSSEN de rijstvelden…maar onderschat dat niet.
En het beste toch wel met een gids!
Maar dan beleef je echt wel iets unieks!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Neem wel genoeg de tijd.
Het is niet zo dat je “effe” naar de rijstterrassen gaat.
MAAR het is echt wel iets wonderlijks hoor!

Wil je meer weten, laat het maar weten hoor.
Lieve groetjes, Mo en Ro :cheer:

1 like

Hi, Mo en Ro,

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat jullie met Victoryliner naar het noorden van Luzon zijn gereisd, maar ze beschikken zeker over hele luxe bussen.

Bij de luxe bussen moet je vaak wel reserveren, bij de gewone kun je zo op de bonnefooi reizen. Ik zag op hun site zelfs bussen met WIFI aan boord

Ook de terminals waar je kan opstappen staan op de site.

http://www.victoryliner.com/

Hallo Korikong.

Wij zijn in begin mei, dit jaar, naar de rijstterrassen geweest.
Inderdaad…slordig van mij…maar er zijn ook luxe-Victory-Linerbussen.
En ja…die moet je zeker vantevoren boeken reserveren.

Maar dat is nou net het probleem.
Online boeken gaat niet. Alhoewel ze er wel reclame voor maken.
En telefonisch reserveren ging ook al niet.
We hebben toen zelfs een Filipijnse vriendin laten bellen voor ons.

We hebben dan de vertrekuren gecheckt op de website.
Helaas, was dus de luxe-uitvoering al volzet.
En hebben we de gewone bus genomen.

Met als nadeel dat we midden in de nacht in Baguio aankwamen.
Achja…alles heeft zo zijn charme hey!!!

De groetjes, Mo & Ro

Hallo Alida,

Ik heb even gekeken op Googel om uit te vinden waar je het beste met kan snorkelen met walvishaaien.
Ik dacht eerder bij Oslob.
Maar, naar het schijnt, is dit maar een groepje van een stuk of 8 (waarvan er 1-2 een ongeluk hebben gehad met de boot).
Nu is het de vraag of ze daar rond blijven hangen.
Misschien heb je dan toch meer zekerheid in Donsol.

Doedoeiii, Mo & Ro