Palawan en Boracay

Dat staat diverse malen hier op wereldwijze dat je niet kan pinnen in El Nido , en dat alleen de dure resorts betaling met creditcards accepteren. Verder gaat alles cash. Dichtsbijzijnde ATM was in Roxas zeker ?

Verstandigst is om Of in Coron of in Puerto Princesa voldoende te pinnen alvorens naar El Nido af te zakken

Hotels zijn er niet in Port Barton, maar Secret paradise Resort vind ik een hele mooie, is even 15 minuten met banca vanaf strand van PB. P B is savonds zeer doods, na 9 uur slaapt iedereen, dus zeker geen goed idee voor de partyanimals.

Ook in PB geen mogelijkheid tot geldpinnen, houd er rekening mee.

Veel mensen vinden het vervelend met een dik pak geld naar El Nido te gaan. Je kan tevoren met online banking geld overmaken en dan kan je dat cash ophalen bij LHuillier in El Nido

Er zijn meerdere bedrijven die dit bverzorgen, ik doe het zelf altijd via deze http://www.remit2philippines.be/

Kost 5 euro om het bedrag naar Philippijnen over te boeken, je kan het gewoon aan je zelf overboeken, en dan in El Nido cash ophalen.

Let op : Als je meer dan duizend Euro = meer dan 50 duizend Phil peso wil ophalen vraagd Lhuillier om dubbele legitimatie.

Klopt als je wilt gaan stappen moet je niet naar Port Barton. Of je vindt het er te gek of je vindt het er saai denk ik. Maar wij vonden het juist tof dat alle electriciteit rond 9 a 10 uur uitgaat. Alle lichten gaan uit, kaarsen op tafel en je hebt een prachtige sterrenlucht. Je moet het natuurljk wel een beetje treffen met leuke mensen. Wij hebben de gezelligste en laatste avonden juist hier beleefd :slight_smile: Doordat er niet zo veel te doen is, zoek je elkaar eerder op en maak je het samen gezellig denk ik.

Thx voor de nuttige info. Nu heb ik toch nog een klein vraagje. Kan er mij iemand ongeveer een richtprijs geven voor als we gaan eilandhoppen, want dat zal wel veel gaan gebeuren daar op Palawan. Ik weet ook dat die Oostenrijker in het Art cafe meer persoonlijke trips zal verzorgen. Maar wat is zo ongeveer een richtprijs en is dat dan per persoon of per boot?

Ik heb Tour a net gedaan en deze was 900 peso’s p.p. je bezoekt dan 5 stranden en lagoons en krijgt een heerlijke lunch. Wij hoorde dat je beter de combinatie Tour kunt doen omdat je dan het beste van Tour a en c kunt zien maar op dit moment waren daar niet genoeg aanmeldingen voor wij waren de enige… Deze kost 1400 peso’s p.p. Als je op een andere dag nog lekker op het strand wil liggen zou ik het strand kiezen wat 10 min rijden is met de tricycle ben de naam ff kwijt maar als je zegt dat het zo dichtbij is weten ze wel wat je bedoeld. Hierheen rijden kost 150 peso’s. Je kunt ook naar napkan beach dat is 50 min met de tricycle en kost 1200 peso’s kan waarschijnlijk ook goedkoper. Dit strand is groter en er zijn minder touristen maar vooralsnog is het op beide stranden erg rustig. Toen wij op napkan waren, waren er hooguit nog 10 andere toeristen. Golven zijn hier wel erg hoog, bij het andere strand is het water gewoon rustig geen golven.

• Updated - - -

Een privebootje koste 2500 peso’s (ong 50euro)

Ja, 1200 peso met trike naar Napcan beach is te veel , tis wel een heel stuk rijden over onverharde weg. Maar als je in acht neemt dat een dagloon in Filippijnen minimaal 300 tot 500 peso is, snap je wel dat het echte toeristenprijzen zijn.

Ik huur een tricicle voor een hele dag voor 500 peso inclusief brandstof, wel eet de driver met ons mee in de restaurant , dus komt er zo 200 tot 250 peso bij aan eten .

Moet ik er wel bij zeggen , dat is niet in toeristisch gebied. maar ook in El Nido moet het lukken voor minder dan 1000 peso.

Dat ander strandje is CorongCorong.
Je zegt tegen de tricycle dat ie naar Las Cabanas moet.
Je wordt op de weg afgezet en dan is het een klein 10 minuutjes lopen en dan ben je er.
Als je naar Napcan Beach gaat, probeer dan de hele toer Noord te doen. Echt de max!
Probeer als je gaat eiland-hoppen dat je naar Hidden Beach en Secret Beach gaat.
Voor ons waren deze 2 de mooiste spots.
Veel plezier!

Zeker geen 2 dagen in Manilla blijven.
Alleen het hoognodige.
Boracay is leuk…als je van veel toeristen houdt!
Wet Market is leuk daar.
Je koopt je vis/kip/vlees op de markt.
En dan zijn er kleine eetstalletjes rondom, die tegen een schappelijke prijs je vis/kip/vlees klaarmaken met rijst en een sausje.
Heel lekker en goedkoop.
Puka Beach is echt een heel mooi strand en daar zijn niet zo veel mensen ook.
Wandelen naar Spider House is ook de moeite.
Honda Bay/Palawan is ook heel mooi.
Ariel’s Point om van kliffen af te springen/duiken is echt super.
El Nido en Coron zijn paradijses.
Coron zelf niet maar wel de omliggende eilandjes.
El Nido is gemoedelijk en gezellig.

Een heel leuk hotelletje in El Nido, basic maar heel netjes: Bulskamp Inn.
Het ligt net buiten de drukte en dus ben je in loopafstand van alle restaurantjes, barretjes enzo.
Het wordt gerund door een Belg, Eddy en zijn Filipijnse vrouw Virginie.
Echt een heel leuk stel!

Onze tips:

El Nido/Palawan…Paradijs dankzij de omringende eilandjes!
Slapen: Bulskamp Inn (Basic maar heel netjes en op loopafstand van downtown. Belgische uitbaters).
Eten: El Nido’s Corner
Doen: Eiland-Hoppen (vooral Hidden Beach & Secret Beach)
Doen: Toer Noord
Stranden: CorongCorong (richting Las Cabanas Resort) & Nacpan Beach (Toer Noord)
!!!Geen ATM-machine in El Nido dus neem voldoende cash geld mee!
Vervoer van Puerto Princesa naar El Nido (visa versa): Day Tripper of Cherry Bus.
Day Tripper (Busje)…Vertrek: 9 am
Cherry Bus (vooral Airco-Bus, minder mensen)…Vertrek elk 2 uur

Coron/Busuanga Island/Palawan…Omliggende eilandjes zijn paradijsjes!
Slapen: Amphibi-Ko
Duiken: Wrakken & Barracuda Lake (Zoet, zout en brak)…(Duikshop: Amphibi-Ko)
Doen: Kayangan Lake & Barracuda Lake, Hot Spring,…

Boracay…Veel te zien en te doen maar wel heel toeristisch!
Eten: Wet-Market in Talipapa (Je koopt zelf vis/vlees op markt en omringende restootjes bereiden heel goedkoop je eten)
Stranden: Puka-Beach & richting Spider House
Doen: Ariel’s Point (klif-duiken)

TAO-Expeditie: Boottocht van verscheidene dagen tussen El Nido en Coron!
Echt een aanrader.

Underground River vlakbij Puerto Princesa/Palawan.

Voor Long Term Stay: Belle Homes in Danao/Alona Beach/Bohol.

De Filipijnen zijn goedlachse, behulpzame mensen.
Het is een veilig land behalve een groot deel van Mindanao en het uiterst zuidelijk puntje van Palawan.
En het is altijd opletten geblazen in Manilla en Cebu-City.
Ook als vrouw alleen-zijnde is het veilig te reizen mits je bepaalde punten in acht neemt.
Reizen neemt wel heel veel tijd in beslag.
Om van het ene eiland naar het andere eiland te gaan, ben je toch een dagje onderweg!

Always more fun in the Philippines…yeahhh!!!:dag:

In El Nido is er nu 1 atm gekomen dus je kunt geld pinnen daar in het dorp.

1 like

Eindelijk terug thuis na drie weken Filipijnen. Hier even mijn bevindingen en eventuele tips.

Manila: wat een drukke stad, ze ligt me niet. Op vrijdag rond vijf uur aangekomen en het was juist het spitsuur in het verkeer. Aan de luchthaven buiten komen ze je al vragen voor een taxi. Goed even meegelopen en het was 2600 pesos om ons (ik was met nog 2 andere toeristen) nr een hotel in Makati te brengen (Best Western Oxford Suites 2000 pesos), dus echt ver was dat niet. We hebben er echter bijna drie uur over gedaan. Vandaar dat ik niet van Manila hou, teveel verkeer. En die taxis, dat zijn dus de grootste afzetters. Ik kreeg een goede tip van een Fil. kerel, instaleer GrabTaxi op uw smartphone. En inderdaad, heel leuke toepassing, even aanklikken en binnen een 10 tal minuten staat er een taxi voor je deur. Het was 500 pesos om terug naar de luchthaven te gaan, dus dat is nog al een verschil. In de luchthaven heb ik mijn vriendin opgehaald die ik op het internet heb leren kennen en na een aantal maanden chatten vonden wij het wel leuk om elkaar eens te zien. De dag nadien een vlucht naar Coron geboekt omdat een bootreis 12u zou duren. Dus nog even 1 nacht in Red Planet Ortigas, 1200 pesos, geboekt. Om naar daar te gaan me weer laten verleiden door een taxi chaffeur omdat grabtaxi niet tot voor de deur kon komen, 1300 pesos vr een ritje van 20 min. De dag nadien wel met grabtaxi terug nr de luchthaven voor 250 pesos.

Coron. Leuk drukke stad met enorm veel tricycles. Twee dagen verbleven op het Discovery Island Resort and Dive Center voor 4800 pesos. Je geraakt er alleen per boot. Het heeft wel iets maar eerlijk gezegd niet zijn geld waard. Geen warm water bijvoorbeeld en dat mag wel voor die prijs. De kamer was ook niet echt proper maar goed. Via hun ook eilandhoppen gedaan, de juiste prijs hiervan weet ik niet meer. Het was wel heel mooi, vooral Lake Kayangan en de Twin lagoon. Een vijf tal plaatsen bezocht maar telkens moet je er betalen, 100 tot 200 pesos. Leuke plaatsen om te eten, Lolo Nonoy, Winnis, Kawayanan Grill. De Blue Moon is daar de leukste bar, is trouwens dezelfde eigenaar als Discovery hotel. Nog 1 nacht verbleven in Coron Hilltop View Resort 1800 pesos, teveel voor zijn prijs. Een ticket voor de ferry gekocht om naar El Nido te gaan, 1200 pesos per persoon en duurt ongeveer 5 uur. Maar 's morgens om 7uur daar aangekomen was het afgelast wegens te hoge golven dus nog 1 nacht in bij Patrik & Tezz verbleven 650 pesos. Enkel 2 fans aan de muren en gemeenschappelijke toiletten en douches maar wel warm water. We hebben die dag nog de hilltop view betreden, 720 trappen wat ik dan uiteindelijk toch niet echt de moeite vond en de warmwater bronnen wat dan weer wel de moeite is.

Tip ivm de tricycles: de prijs is normaal 10 tot 20 pesos per persoon maar voor touristen durven ze meer te vragen. Aangezien mijn vriendin van daar was en de bestuurder vroeg bijvoorbeeld 100 pesos dan zei zij niets van, ik betaal je enkel de juiste prijs en dan gaf ze 40 pesos.

El Nido. Leuke stad, is één van onze favorieten. Verbleven in hotel Garnet, 1200 pesos per nacht midden in het dorp. Een straatje verder en je staat op het strand. Ontbijt bij Squidos, lekker en telkens met vers fruit geserveerd, 200 pesos. Ook gegeten bij Artcafé met live muziek. Pukka beach is ook fijn om iets te gaan drinken. Tour a en tour c gedaan. Normaal gezien 1200 en 1400 pesos. Maar ook hier kun je onderhandelen. We hebben beide gedaan voor 1 prijs van 1900 pesos bij DJ Explorer travel and tours. De bustrip naar Port Barton hebben we ook hier geregeld voor 600 pesos per persoon. Leuke rit midden door de jungle of bossen. Op een gegeven moment was er gewoon geen weg meer, ze waren er aan bezig. Dus een klein half uur moeten wachten tot de buldozer klaar was. Typisch Filipijnen. Er is nu ook 1 atm waar men geld kan afhalen.

Port Barton. Amai, wat is dat. Verbleven bij Pisces Garden & Tourist Inn 500 pesos per nacht. Normaal gezien is er enkel electriciteit van 18:00 tot 00:00, dus 6u. Pisces Garden & Tourist Inn hebben een eigen generator en voorzien electriciteit tot 8:00 's morgens. Is echt wel nodig want het is hier heel erg warm dus de fans laten blazen tot 's morgens is wel nodig. Eilandhopping via hun geregeld voor 600 pesos per persoon. Dit is heel anders dan de vorige plaatsen. Het is veel rustiger en aangenamer. Bij het snorkelen zie je echt veel meer en kleurijke vissen gelijk de clown fish. Ook gezwommen met een reuze zeeschilpad. Dit plaatsje heeft wel wat want in de avond moet je errond lopen met de flashlamp van je gsm. Bij Ausun Beach kun je lekker eten en ontbijten. Port Barton is het goedkoopste van alle steden/dorpen. 300 pesos per persoon betaald voor een Van die ons naar Puerto Princesa bracht in 3u tijd.

Puerto Princesa. Erg drukke stad met de ondergrondse rivier als hoogtepunt. Je moet op voorhand hiervoor een ticket kopen 800 pesos en daarna is het in rijen aanschuiven. Hier hadden we geen zin in dus enkel 1 nacht verbleven en het vliegtuig genomen naar Boracay. Eerst naar Manila en van daaruit naar Caticlan. Maar de vluchten naar Caticlan waren gecancelled en een vlucht naar Kalibo moeten nemen. Daar aangekomen met de bus 2uur rijden naar Caticlan. Dan even de boot op en in 10 min sta je op Boracay.

Boracay. Erg leuk en toeristisch eiland maar we houden daar wel van. Prachtig stranden. Leuk om 's avonds rond te lopen en iets te eten. Flying fish, 600 pesos maar goed gelachen hiermee. 2 nachten in Golden Phoenix Hotel voor 4900 pesos en daarna 2 nachten in Alice in wonderland voor 2600 pesos. De 19e had ik mijn vlucht van Bangkok naar Brussel dus op voorhand onze terug reizen geboekt. Helaas was er de APEC meeting in Manila en alle vluchten waren gecancelled. Daar sta je dan. Heb ik een alternatieve route moeten zoeken, van Caticlan naar Cebu op de 18de. Daar 10u moeten wachten, van daaruit naar Singapore met een wachtijd van 7u. Daarna door naar Bangkok en daar 12u moeten wachten. Dus 2 dagen onderweg om naar huis te gaan zonder te slapen. Dit was wel erg jammer.

Mijn vriendin vroeg ook telkens wat de daglonen zijn. 400 - 450 pesos per dag in Manila, 350 in Davao city, 250 - 270 in Palawan. In Port Barton is een bar waar je iets kunt eten en drinken, een Australier heeft die zaak en daar kregen de dames 20 pesos per dag met kost en inwoning gratis. Schandalig vond ik dat, ben er ook maar 1 keer geweest. Uitbuiting noem ik dat.

De Filipijnen is een heel mooi land met erg vriendelijke mensen maar zo arm. De bevolking groeit elk jaar en dat gaat voor een probleem zorgen. Condoms doen ze niet aan mee met alle gevolgen van dien. Ik ga er zeker nog eens naartoe.

1 like

Mooi verslag Bart de Pauw ! Manila moet je eigelijk mijden , en alleen als overstap gebruiken van je internationale vlucht naar een binnenlandse vlucht.

Maar ja wat wil je een stad met 16 miljoen inwoners ? Kan niet anders dan chaos zijn. Ik moest deze week ook vanaf airport naar de ambassade in Makati, deed ik ook 2 uur over. Gelukkig een filippijnse bij me, dus ik was , slechts, 1200 peso kwijt. Als het zo file in verkeer is vertikken de taxi, s de meter te gebruiken.

De lonen zijn er inderdaad schrikbarend laag, niet voor niks werken 10 miljoen filipinoos als gastarbeider in midden oosten. en azie

En iemand 20 peso plus kost en inwonig betalen zien wij westerlingen als uitbuiting, Maar daar is ben al blij te eten te hebben en een dak boven hun hoofd.

De bevolkingsexposie zal filippijnen de das om doen ja vrees ik, ze zitten nu op 100 miljoen, en de katholieke kerk wil niks van geboortebeperking weten. De antipathie tegen voorbehouds middelen word er van jongsafaan ingepompt, met als gevolg dat duizenden al op jonge leeftijd ongewenst zwanger raken.

Ik heb zelf het land al meerder keren bezocht, en ben er zker nog niet uitgekeken.