Mijn vriendin en ik gaan Mei volgend jaar voor het eerst 3,5 week naar de Filippijnen om het mooie land te ontdekken.:zon02:
Wij dachten aan de volgende route:
Manila 2 á 3 dagen
Palawan 1,5 week
Cebu & Bohol 1,5 week of iets langer
Vroeg me af of er mensen zijn die nog goeie tips hebben welke dingen we zeker moeten bezoeken en moeten doen?
Wat zowiezo al in de planning staat is het snorkelen met de whale sharks.
Een organisatie die opgericht is door een Nederlandse dame en 4 verschillende tours door Manila aanbiedt.
Het geld gaat ook nog eens naar het goede doel en het is een hele bijzondere manier om kennis te maken met de grote stad.
Ikzelf heb de fietstour gedaan op de 1ste dag en dat was het leukste wat ik heb gedaan in Manila. Maar had zeker ook de slumtour willen doen.
We hebben de planning iets veranderd we gaan waarschijnlijk de volgende route doen omdat het met de binnenlandse vluchten beter uitkomt.
We beginnen in Manila en daar willen we een tour doen naar Tagatay en dan pakken we het vliegtuig naar Legazpi om daar een aantal nachten te blijven om met de whale sharks te snorkelen en naar Mt Mayon te gaan en eventueel naar Caramoan Island afhankelijk hoe makkelijk het is om daar te komen.
Dan vliegen we naar Cebu om vanuit daar naar Bohol te gaan voor 4 á 5 nachten om het mooie eiland te ontdekken.
Weet iemand hoe je vanuit Bohol naar Apo island komt en of er hotels zijn om te overnachten daar?
Vanuit Bohol gaan we terug naar Cebu om vanuit daar naar Palawan te vliegen, daar denk ik de eerste 2 nachten in PP slapen en dan met de bus naar El nido.
En dan verlaten we Palawan om nog een paar dagen naar Hong Kong te gaan om daar nog een paar nachten te slapen.
Wie heeft er nog handige tips van dingen die we zeker moeten
weet niet wanner julie gaan, maar mayon is momenteel dicht wegens gevaar voor uitbarsting. maar dat kan iedere dag weer veranderen. De ruiines van cagsawa zijn nog wel toegangkelijk, vanaf daar heb je mooi uitzicht op de mayon. ga er vroeg heen, later komt er op de dag altijd wa t bewolking.
Hoever je bij de mayon kan komen zal afhangen of gevaar geweken is of niet.
Op eigen houtje is het moeilijk, zover ik weet geen dagelijkse bootverbinding vanaf Bohol of panglao. naar APO maar ter plekke navragen. je weet soms nooit
Echte hotels zijn der niet op Apo eiland. maar je kan er overnachten in een lodge of pensionhouse. Kan je wel vinden op google denk ik
Klopt de stad zelf is niet zo veel te zien. De Puerto princesa Undergroundriver is wel leuk om te doen als je toch in palawan ben.
Misschien wel handig om PP voor laatst te houden, zeker als je vanuit hier terug vliegt naar manila ,is het zaak tijdig terug te zijn in de stad.
vanaf El nido terug is best een lange afstand , en er kan van alles gebeuren, wegverzakking of landslide en de weg is zomaar paar dagen dicht.
Dus El Nido eerst , dan tijdig terug naar Puerto en daar je tijd nog volmaken. citytour is wel leuk, en de krokodillenfarm, en Iwahig penalcolonie voor souveniers. In puerto kan je goedkoop parels kopen. Zijn allemaal echte parels, maar niet perfect rond, dus niet geschikt voor export.
beter uitgaansleven dan in El nido en meer keuze uit restaurants ook in PP
Super bedankt voor alle tips, we gaan denk ik nu eerst naar el nido om zeker te zijn dat we op tijd terug zijn voor de terug vlucht.
En de undergroundriver staat zeker op ons verlanglijstje om te bezichtigen.
Weet jij toevallig korikong of je parels mee terug ma nemen naar Nederland?
En we hadden nog de vraag welk eiland we beter kunnen bezoeken Bantayan island of maracoan island misschien weet een van jullie welke mooier is en makkelijk te bereiken.
ja , die parels zijn volledig legaal. Ze komen namelijk van de vele parelkwekerijen in zee rond Palawan. Als je de undergroundriver tour doet via een travelagency brengen die je bij terugkomst in Puerto bij een grote hal met soevenierszaken ( krijgen ze commissei voor ) en daar hebben ze ook parels.
De perfect ronde parels zal er niet vinden, die gaan naar de dure juwelierszaken in Manila en buitenland, Hoe minder perfect van vorm hoe lager de prijs, ( maar 1 op de zoveel 1000 parels die gekweekt worden zijn perfect rond van vorm) maar het zijn dus wel allemaal echte parels die verkocht worden.
Undergroundriver kan je bij ieder hotel in Puerto of reisburo boeken. Kan je ook op eigen houtje doen. Moet je wel dag te voren een permit regelen, en andere ochtend vroeg met jeepney naar Sabang waar de rivier vlak bij is. Georganiseerde tochten zijn duurder maar ook comfortabeler. Met een airconbusje word je dan gebracht en permits worden geregeld voor je.
Als je toch naar Legaspi & mayon gaat , is Caramoan daar redelijk in de buurt, dus als je tijd heb doen. As je geen tijd meer heb voor caramoan geen probleem, ook de omgeving van El Nido lijkt sterk op die van Caramoan. Verschil is dat caramoan veel minder buitenlandse toeristen heeft dan El Nido
Nogmaals bedankt voor je antwoord korikong denk dat we caramoan overslaan dan en naar Bantayan gaan is sneller te bereiken.
Underground river gaan we denk ik met een tour doen ivm de weinige tijd die we hebben in pp.
Heb jij nog tips wat we in el nido zeker moeten gaan doen?
Een tour vanuit P.P. duurt stiekem erg lang. Het is best een eind rijden, aangekomen moet je een tijd wachten en vervolgens een lunch. Op de terugweg maak je uiteraard nog even een ‘‘spontane’’ stop op een plek waar je nog dingen kunt gaan doen. Het is mij totaal niet bevallen maar de meningen zijn verdeeld.
ja ik weet niet wanneer je de Undergroundrivertour heb gedaan. maar is tegenwoordig wel stuk verbeterd. de weg naar sabang is nou helemaal verhard , dat scheeld een stuk in de rijtijd. maar je het blijf toch 80 kilometer van puerto naar de pier van sabang waar de boten naar de undegroundriver gaan. En ja In nederland is 80 kilometer minder dan 1 uur, maar dat ga je daar niet halen, vanwege de vele haarspeldbochten. maar het landschap is wel afwisselend tijden de rit dan weer door bergen dan langs rijstvelden en door dorpjes.
Ook de wachttijden in Sabang zijn niet meer zo lang als vroeger. Vroeger had je een permit die heel de dag geldig was. Nu werk men met zogenaamde timeslots. Dan staat er op je permits dat je er bijvoorbeeld tussen 10 en 11 uur in mag. Dit om te voorkomen dat iedereen te gelijk komt en moet wachten.
Ik ben er zelf al heel vaak in geweest en eerlijk gezegd blijf ik het mooi vinden zie toch iedere keer weer dingen die ik de keer daarvoor nog niet had gezien.
maar zoals het 15 jaar terug was dat je op de bonnefooi daar heen kom gaan, ja die tijd is voorgoed voorbij.
De eilandhoppingtours zijn zeker een aanrader in E Nido. Er zijn verschilende tours A,B,C en D . Ik weet niet meer welk nou de mooiste was, is te lang geleden voor mij. Vrijwel alle hotels in El nido bieden de eilandhopingtours aan, en zo niet dan weten ze we een touroperator in de buurt
de omgeving van El Nido kan je leuk verkennen met een lichte motor of scooter. Koop een kaart of plattegrond van de omgeving. Wegbewijzering is slecht aangegeven ( misschien nu beter ) Vooral in Noordelijke richting van El Nido zijn mooie ,maar verlaten stranden zoals Calitang beach en nacpan beach Nacpan & Calitang: The Twin Beaches of El Nido | Lakwatsero Was destijds alemaal onverharde weg, vermoed dat het nu nog zo is. maar als je rustig rijd is het goed te doen. Mooie omgeving met onder andere ook watervallen.