Ik ga begin volgend jaar een paar maanden op reis, de filipijnen zijn dan zo dichtbij dat ik daar eigenlijk ook graag langs wil gaan. Ik heb alleen niet veel tijd denk ik, ong 2 weken. Wat is dan een leuke en handige route? ik wil graag naar banaue en palawan. Is het te doen om ook nog langs Donsol of bohol te gaan en waar moet ik dan aan denken qua reistijden? Ik ga alleen en backpacken. Als jullie naast banaue en palawan andere mooie plekken weten die handiger zijn qua route, let me know!
Ik vlieg trouwens op manillen en het vertrekpunt weet ik nog niet. Ik ga daarna door naar Sydney.
Twee weken is net gepast voor een eerste, snelle, kennismaking. Mocht ik van jou zijn, zou ik het noorden van Luzon bezoeken (groot verschil met SEA waar je waarschijnlijk van zal komen), met eventueel nog enkele dagen Manilla en Angeles (voor de Pinatubo!).
Met een weekje extra kan je overwegen om eens heen en terug naar Bohol of Palawan te vliegen.
hallo marjo, welkom op het filippijnen forum. Ik ben een andere mening toegedaan dan Yvekes. banauwe en palawan moet wel kunnen als je 2 weken hebt. Dit zijn echt wel de highlights van de Filippijnen.
Banauwe is in principe in 1 dag te berijken met de bus vanaf manila,stel je blijft daar 2 dagen, plus 1 dag om terug te reizen, ben je dus 4 dagen “kwijt” aan banauwe. Een plek waar veel backpackers overnachten in Banawe is deze http://www.ugreenview.com/ . Kost zo 15 euro per nacht.
Dan bij terugkeer in Manila een ticket naar Palawan kopen, afhankelijk welk deel van Palawan je wil zien kun je naar Puerto princesa, of naar Coron vliegen. Deze vluchten duren maar zo 45 minuten, dus zo gepiept. En dan heb je dus nog dik een week om diverse plaatsen in Palawan te gaan zien. Wil je ook naar El Nido dan is het handiger om op PP te vliegen i.p.v Coron.
Beide bedankt! Ik heb nu toch maar besloten om 3 weken uit te trekken voor de filipijnen dan kan ik net wat meer zien, ik kan ook niet kiezen het lijkt allemaal zo mooi. Ik heb nu het volgende idee, is dat realistisch?
aankomst manila
met bus naar banaue
2 dagen banaue
reisdag terug ( is het mogelijk om binnen 1 dag van in donsol te komen?)
2 dagen donsol
vliegen naar cebu
naar bohol
bohol
via cebu vliegen naar coron
2 dagen coron
reisdag naar el nido (ik begreep dat er een boot en een vliegtuigje gaat?)
2 dagen el nido
naar port baron
2 dagen port baron
naar puerto p
naar manila
naar sydney
Ik ben vooral erg benieuwd of je idd op 1 dag van banaue naar donsol kunt komen en of er begin februari veel sharks zijn. Waarschijn skip ik of donsol of bohol maar je moet altijd scherp inzetten he O en ik vind het niet erg dat er iets meer tempo in zit en heb dan al een tijdje rustig aan kunnen doen in nepal en laos ;-).
Betwijfel ik of dat gaat lukken in 1 dag van banauwe naar Donsol. in theorie zou het moeten kunnen. Maar in werkelijkheid? Ik weet niet hoe laat de eerste bus vanuit Banauwe naar Manila vertrekt. Stel de eerste gaat 5 uur in de ochtend, dan zou je om 2 of 3 uur in de middag in manila aankomen. Is er dan om 6 of 7 uur in de avond nog een vlucht naar Legaspi ? en is er nog vervoer van Legaspi-airport naar Donsol ?
In februari is het wel hoogseizoen wat de whalesharks betreft dus das het probleem niet.
Vanuit Coron is er geen vliegverbinding naar El Nido, wel een boot,maar die gaat niet dagelijks. En ook bij slecht weer word de boot gecanceld. De afvaarten staan hier http://elnidoboutiqueandartcafe.com/TravelCenter.html
Begin februari had ik 7 walvishaaien gezien. Echt geweldig! het was toen niet de vraag of je ze gaat zien, maar hoeveel.
Verder vond ik Donsol niet zo heel interessant, dus als je de walvishaaien hebt gezien zou ik weer weggaan.
Bohol vond ik toch ook wel interessant, zeker de tarsieraapjes. Maar als ik 1 van beide zou moeten kiezen dan zeker donsol, dat snorkelen was echt een geweldige ervaring!
binnenlandse vluchten zijn terplekke nog te boeken enkele dagen van te voren (ik betaalde voor de meeste vluchten rond de 50 euro)
Verder klinkt je reisschema wel goed. ik zou het zeker proberen, en terplekke kijken wat je nog kunt aanpassen.
Hoi Marjo,
In Banaue ben ik nooit geweest. Maar ongeacht de afstand naar Manila moet je er rekening mee houden dat je enkel in de voormiddag 3 vluchten naar Legaspi hebt. De laatste vlucht is omstreeks 12:35. Aangekomen in Legaspi is het nog een hele afstand tot in Donsol die je per Jeepney of taxi moet afleggen.
Donsol is, indien je geen duiker bent, enkel de moeite om te gaan snorkelen met de walvishaaien, maar is wel een unieke ervaring. De periode februari-maart is perfect, dan zitten ze er. Buiten de haaien is er als niet-duiker niets te beleven, bovendien varen ze enkel in de voormiddag uit om ze te spotten. Je kan dat eventueel combineren met een beklimming van de vulkaan die je ziet bij het landen in Legaspi (Mount Mayon).
Je route die je kiest moet je er wel rekening mee houden dat je telkens terug via Manila moet vliegen met een binnenlandse vlucht.
Als je echt wil je trip plannen om te snorkelen met de walvishaaien gecombineerd met Bohol en Palawan dan zou ik dat enigzins anders doen (is mijn persoonlijke mening):
Na bezoek aan Banaue zou ik een vlucht (liefst op voorhand om het betaalbaar te houden want boek je dezelfde dag als je vlucht dan scheelt dat een slok op de borrel) nemen naar Tagbilaran (Bohol). Bohol is enkel interessant voor duiken en de chocolate hills en de treasier-aapjes en een tocht op de rivier. Vanuit Bohol kan je dan in Jagna de ferry nemen naar Bato (Leyte). In Bato neem je dan de jeepney, bus of taxi naar het zuiden van Leyte. Vanuit de omgeving in Padre Burgos vertrekken er ook boten om in de zee tegenover Surigao-Siargao-Limasawa om de walvishaaien te spotten (dit jaar was het werkelijk minder en is Donsol te verkiezen omdat het daar praktisch gegarandeerd is). Vanuit het zuiden van Leyte (Liloan) kan je dan met de ferry in Surigao geraken en vervolgens over land via Butuan (lake Mainit) naar Camuinguin reizen (Camuinguin is een aangenaam eiland om even op adem te komen, ecoresort verdient aanbeveling). Vanuit Camuinguin kan je dan weer de ferry nemen naar Bohol - Jagna en vanuit Bohol - Tagbilaran de ferry naar Cebu. Vanuit Cebu kan je met een rechtstreekse vlucht in Puerta Princessa geraken. Verkies je te vliegen naar Coron dan zal dat via Manila moeten gebeuren.
Persoonlijk vind ik de verbindingen over zee aangenamer dan door de lucht omdat dit het contact met de bevolking intenser maakt en ondertussen heb je ook wat van het land kunnen genieten. Vooral de plaatselijke uit de kluiten gewassen banca’s zijn een must om te doen.
Palawan heb ik nog niet gedaan omdat dit wat uit de richting ligt en omdat daar het vervoer niet zo evident is (naar ik heb horen zeggen) als op de andere eilanden.
Mindanao is ok als ge u houdt aan de gebieden waar “Abusayef” niet actief is: 30km zuidwaarts vanaf Davao tot praktisch tegen Zamboanga. De streek tussen Davao en Surigao in de NPA actief, maar die zijn schijnbaar enkel uit op wat kleingeld, maar toch opletten geblazen.
Misschien ook het overwegen waard dat je vanuit Davao internationale vluchten hebt naar Sidney zodat je niet terug naar Manila moet. Manila is het niet waard om lang te verblijven omdat er buiten het nachtleven weinig te beleven valt.
Zo ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zo dat is weer een boel informatie! Maar ik ben er blij mee, des te meer info des te beter de afweging! Ik ga je route eens rustig bekijken, wat meer een boot ipv het vliegtuig kan idd interessant zijn!
Vreet wel tijd hoor die veerboten. Ter vergelijking Manila naar Puerto Princesa duurd per vliegtuig 1 uur, per boot 24 uur. Maar is af en toe best leuk en je komt makkelijk in concact met de gewone man aan boord van die veerboten. In de vliegtuigen zit toch meestal de bovenlaag van de bevolking. Ooit eens zo dom geweest om een privehut te boeken op zo,n veerboot, maar helaas was de aircon centraal geregeld en stond 24 uur op maximum, alsof ik in een vrieskist moest slapen. Nooit meer dus. Ik boek nu meestal deckclass of toeristclass. Dan slaap je gewoon in een stapelbed op een grote slaapzaal of op het opendek. Leuke ervaring.
Sinds de bomaanslag op de superferry is de beveiliging goed. Bagage moet net als op airport door de machine heen ,waar de inhoud op een monitor word bekeken, bij twijfel soms nog een handmatige controle, en daarna nog langs de snuffelhonden.