10 dagen Filepijnen. Banaue en Palawan islands

Ik vertrek volgende maand naar Hongkong met een vriend en wil graag 10 dagen Filepijnen erbij pakken.
In deze korte tijd wil ik Banaue en Palawan graag bezoeken. Kan iemand mij een aantal tips geven?

Bijvoorbeeld, is dit wel te doen in 10 dagen? Wat is de snelste of slimste route vanaf Hongkong? Moet ik op Manila vliegen of eerst Palawan. Hoe kan ik Palawan het best bereizen? Hoe sterk adviseren jullie om malaria tabletten te gebruiken?

We hebben ongeveer een budget van max €50 per dag p/p. Ik neem aan dit meer dan genoeg is maar hoe duur moet ik mijn maaltijden en overnachtingen zien?

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken :slight_smile:

Grt Olivier

Ik vrees dat je om in Banaue te komen niet ontkomt aan vliegen op manilla of clarck, en vanaf daar verder te reizen per bus of jeepney. Je moet daarvoor eerst per bus naar Bagio en dan nog een stukje per jeepney naar Banaue. Op zich is dat allemaal goed te doen, maar als je er haast bij hebt is het wel van belang er rekening mee te houden dat de jeepneys en dergelijke tussen baguio en banaue ermee ophouden rond zonsondergang. Als je een ochtendvlucht naar manilla boekt is het wellicht net te halen, maar kijk even goed naar hoe laat de bussen gaan en vanaf waar.

Voor palawan zul je denk ik ook weer moeten vertrekken vanaf manilla of clarck - voor zover ik weet zijn er geen regulier bezochte vliegvelden in baguio. De landingsbanen liggen er wel, maar er zijn domweg geen lijnvluchten beschikbaar.

1 like

Als je niet zo veel tijd heb kun je er voor kiezen aleen het noordelijk deel van Palawan te gaan zien, dat is verreweg het interessantste voor toeristen.
Je kan dan rechtstreeks van Manila naar het noorden van Palawan vliegen, landingstrip bij El Nido i.p.v naar het vliegveld van Puerto Princes te vliegen, want vandaar is het 6 uur met een auto of bus naar El Nido.
Manila naar El Nido is maar 1 uurtje met vliegtuig.
50 euro per persoon per dag moet lukken, als je in lowbudget accomodatie slaapt heb je een kamer vanaf 500 peso=grofweg 10 euro

Hier een link naar kamers in El Nido http://www.lakwatseradeprimera.com/el-nido-accommodation-guide-for-hotels-resorts-and-cheap-lodges/

Oja vliegen op EL Nido is wel duurder dan op Puerto princesa, Reken op 100 euro enkeltje naar El Nido

Je kan natuurlijk ook met een dure ticket naar El nido vliegen, en vertrekken met een goedkope ticket vanuit Puerto princes naar Manila of Clark

Puerto heeft dagelijks 20 vluchten , El Nido maar enkle dus ben je daar beperrkt en duurder.

1 like

O ja ik vergeet nog tez eggen dat voor Palawan geen malariagebied meer is, behalve dan het uitste zuiden van Palawan, omgeving van Balabac eiland maar daar kom je als toerist niet. Toeristische gebiedn ijn malariavrij. ECHTER Wel heerst er door heel filippijnen Dengue, maar komt alleen in stedelijke gebiedn voor. Is gevaarlijk dus hiervoor oppassen.

Verder nog maaltijden , kan makkelijk 5 euro per maaltijd.

1 like

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat we het dan maar bij Palawan houden. Banaue zou ik graag ervaren maar ik denk toch dat we hier iets te veel tijd mee verliezen.

Heeft er iemand misschien nog tips voor Palawan? Wat moet ik sowieso zien en doen? :slight_smile:

10 dagen is genoeg om het hele eiland te zien. Je zou kunnen arriveren per vliegtuig vanuit manila en vertrekken vanuit Coron terug naar manila.

In Puerto is leuk om te doen , dolfinwatching, je moet er vroeg voor op staan , en bij een gladde zee zonder al te veel golven meeste kans dolfijnen te zien. Bij alle reisburootjes en ook hotels kan je dit boeken.

Stadstour, Naar krokdillenfarm en Iwahig openluchtgevangenis , en savonds lekker naar het uitgaansleven. puerto is eigenlijk de enige plaats op Palawan met een redelijk uitgaansleven.

Must see is de undergroundriver in Sabang, 80 kilometer noordelijk van Puerto. Zit vaak al weken tevoren volgeboekt dus ik zou aanraden online te reserveren of een travelagency in Puerto te laten boeken voor je. Nu doen anders vis je achter het net

Vanaf Sabang verder noordelijk met eventueel tussenstops met een jungletrekking naar hidden waterval van Caramay, of een stop in Port Barton.

Verder noordelijk is een korte stop bij fort Isabela in Taytay wel leuk.

Dan naar El Nido hoogtepunt van Palawan. Eilandhoppen, en snorkelen en de bacuitarchipel verkennen.

Vanaf El Nido met de boot Coron. Leuk zijn hier bezoek aan twin lagoons Makanit hotsprings

Vanaf Coron per vliegtuig terug naar Manila