Graag zou ik wat advies willen hebben over het volgende:
In december gaan mijn vriend en ik naar de Filippijnen. We komen 27 december aan en zullen vanaf dan tot nieuwjaar bij mijn familie verblijven in Angeles City. Daarna hebben we 12 dagen te tijd om in de Filippijnen te reizen alvorens we op 13 januari naar Hong Kong vertrekken.
We zijn er in ieder geval over uit dat we sowieso naar Palawan willen. We hebben al een vlucht gevonden vanaf Clark naar Peurto Princesa op 1 januari. Daar willen we een bezoek brengen aan de Underground River en vervolgens door reizen naar El Nido. In El Nido willen we eilandhoppen en snorkelen/duiken in de Bacuit Archipel.
Dan zitten we in dubio: vliegen we terug naar Angeles en gaan we de laatste 4 dagen naar Banaue en Sagada? Of blijven we op Palawan en gaan we nog naar Coron?
Wat kunnen jullie aanbevelen? Aan de ene kant wil ik heel graag naar de rijstterassen, maar ik vraag me af of dit haalbaar is in dit korte tijdbestek. Als we op Palawan blijven voor Coron, vraag ik me af of dit echt de moeite waard is (of dit veel meer/andere dingen te bieden heeft dan El Nido).
Ons reisschema zou er dan zo uitkomen te zien. Schuingedrukt zijn de twee opties waar we over twijfelen.
27 dec. Aankomst Manila, dan naar familie in Angeles City
28 dec. Familie
29 dec. Familie of uitstap. Bv. Mount Pinatubo
30 dec. Familie of uitstap
31 dec. Oudjaar, bij familie
1 jan. Nieuwjaar, vlucht van Clark naar Puerto Princessa (10u55)
2 jan. Vanuit Puerto Princessa naar El Nido (5 tot 6u reizen)
3 jan. El Nido
4 jan. El Nido
5 jan. El Nido
6 jan. El Nido 7 jan. Coron / Terug naar Puerto Princesa en vlucht terug naar Clark
8 jan. Coron / Naar Banaue: 8,5 tot 10u rijden
9 jan. Coron / Banaue: rijstterassen
10 jan. Coron / Sagada: hanging coffins
11 jan. Van Busuanga vliegen naar Manila / Terug reis van Sagada naar Angeles City
12 jan. Koffers pakken en afscheid familie.
13 jan. Hong Kong
14 jan. Hong Kong
15 jan. Hong Kong, in de avond naar vliegveld.
16 jan. Amsterdam
Ik hoop dat iemand ons hier in kan adviseren. Bij voorbaat dank!
Wat Coron onderscheid van de rest van palawan, is de grandiose mogelijkheid tot wrakduikenn daar. Tijdens de tweede wereldoorlog is hier de Japanse oorlogsvloot vernietigd en ligt daar sindsdien op de bodem.
Dus voor wrakduikers een absolute must.
Hoed rekening met het volgende:
Jullie komen op 1 januari zo rond de middag in Puerto P aan, dan is het dus te laat voor de Undergroundriver, daar die 80 kilometer buiten de stad is.
Het is in januari topseizoen in Filippijnen dus boek die Underground reeds nu al, anders zit ie volgeboekt.
Je kan de middag in Puerto door brengen en daar een citytour doen , naar krodilefarm en iwahig penal colony en dan in Puerto in hotel slapen en de volgende dag naar Undergrond river.
Je kan ook direcht die dag richting UR gaan en een hotel daar in de omgeving (Sabang ) nemen, er is daar een zipline en een waterval die je dan kan bezichtigen.
Volgende dag hoef je dan niet meer ver te reizen en je kan de UR vroeg doen en daaarna gelijk door naar El Nido.
Dankjewel voor je berichtje.
Wij hebben inmiddels besloten om alleen naar Palawan te gaan en Banaue buiten beschouwing te laten. Bedankt voor je tips over het boeken van de UR en om in Sabang een hotel te boeken, gaan we zeker doen!
Ik denk dat dit inderdaad de beste keuze is. Banaue vond ik zelf tegenvallen, maar Sagada was wel supermooi! Helaas duurt dat reizen echt te lang voor de tijd die jullie hebben. El Nido en Coron zijn zeker aan te raden! Het huren van een brommer voor ene paar dagen is ook erg leuk!
Veel plezier!
Thanks! Ik ben zelf eerder al naar Banaue en Sagada geweest, maar nog nooit naar Palawan dus dat wordt voor ons beiden een nieuwe ervaring. Ik heb er zin in! Bedankt voor de tip van het huren van een brommer, klinkt leuk!
Vaak al s je op internet zoek vind je in sabang alleen de dure hotels, zoals Sheridan en Daluyon. Maar er zijn accomodaties in deverse prijsklassen in Sabang
Brommertje huren is niet overal mogelijk in Palawan. Zover ik weet in Sabang nog niet, mocht het inmiddels anders zijn dan hoor ik het graag.
Wel zijn er volop te huur in Puerto Princesa , in de straat als je van het vliegveld af komt zitten gelijk rechts een aantal zaken die scooters en motors verhuren. http://www.dutchpickle.com/philippines/palawan/palawan-motorbike-rental.html
Ook in El Nido bestaat deze mogelijkheid.
Avontuurlijke mensen rijden dus met die dingen vanaf Puerto naar Sabang, dat stuk heeft inmiddels een goed weg, en soms helemaal tot E Nido. daar is de laatste 40 kilometer voor El Nido nog onverharde weg.
Tis heerlijk om in de tropen op een brommer te rijden , lekker verkoelend windje.
En hoewel een helm verplicht is draagd niemand er een. iedereen hangt zijn helm aan het stuur, buiten de stad dan wel te verstaan. Zodra men puerto naderd word de helm opgedaan, om een boete te voorkomen.
Hallo Korikong, ik ben zelf van plan om de maand Febr naar Palawan te gaan.
Heb jij enig idee of het mogelijk (en rendabel) is om voor een maand een brommertje te huren?
En kan je daar mee het hele eiland over?
M.V.G,
Ad
kan je het hele eiland mee over ja. Ik neem aan dat je per vliegtuigtuig in Puerto P. arriveerd ? Nou net buiten de luchthaven in Rizal Avenue zitten talloze motor en broemfietsverhuurderders, voor in het stuk tussen de luchthaven en Capitoolgebouw.
http://carlomotorcyclerentalinpalawan.blogspot.nl/ Hier een willekeurige die ik van google heb geplukt. Weet niet of de prijs nog upto date is maar gewoon effen rondvragen bij verschillende verhuurders.
Of het rendabel is moet je zelf beoordelen, ik zou als je voor 1 maaand huurd wel fikse korting op de dagprijs bedingen. Maar tis zeker wel reuze handig als je je eigen vervoer heb op het eiland. Zeker als je naar plaatsen wil die niet aan de hoofdweg liggen zoals Sabang , Port Barton en San Vicente, daar gaat maar 1 of 2 keer per dag openbaar vervoer heen.
Houd er rekening mee buiten de stad Puerto als je naar het noorden rijd , heb je pas na 100 kilometer in Roxas weer het volgende benzine station. Maar overal langs de weg word benzine in colaflessen verkocht, uiteraard duurder dan bij de pomp.
In geval van een lekke band ook overal langs de highway naar het noorden en zuiden vind je vucanisingshops, voor het plakken van een lekke bank.