Maand rondreizen door de Filippijnen: must see's

Hoi allemaal,

Ik wil in de periode van half februari tot half maart een maand naar de Filippijnen. In een maand tijd kun je natuurlijk niet het hele land zien en moet je keuzes maken en ik ben nu een beetje aan het rondkijken wat de plekken zijn die je echt gezien moet hebben om een globaal reisschema te maken, Palawan staat sowieso op mijn lijstje. Ook wil ik in ieder geval graag naar Donsol om te zwemmen met Whalesharks. Er is echter natuurlijk nog veel meer te doen en te zien, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat raden jullie aan en kunnen jullie een globaal reisschema geven voor een maand waar in ieder geval Palawan (hoe lang heb je daar nodig?) en Donsol in verwerkt zitten?

Wij willen het liefst een semi low budget rondreizen (af en toe wat budget en soms ietsje luxer) met een bestedingsbedrag van 45-50 euro per dag inclusief binnenlandse vluchten. Is dat te doen op de Filippijnen? Verder houden we van luieren op het strand, maar ook van de natuur.

Bedankt alvast als jullie mij verder kunnen helpen!

De rijstterrassen in het noorden van Luzon, en de Ifugaostammen en hanging coffins zou ik zeker ook bezoeken, ben er zelf nooit geweest , maar word algemeen toch wel als 1 van de highlichts van de filippijnen gezien. Ik zou ook gelijk de stad Vigan bezoeken aan de noorwest kust van Luzon, een van de best bewaarde kololiale steden uit de spaanse overheersing

Als je toch naar Donsol gaat zou ik daar in de buurt ook de ruines van Cagsawa, bij Legaspicity meepakken. Vanaf Cagsawa heb je als het niet bewolkt is een manafiek uitzicht op de Mayonvulkaan. De vulkaan vertoond helaas nog al eens aktiviteit en dus niet altijd toegankelijk.

En als je daar toch ben en strandliefhebber ben kun gelijk Caramoan meepakken, een schitterend gebied van rotseilandje met verborgen strandjes die bij lokale toeristen wel bekend zijn, maar bij buitenlandse toeristen nog nauwelijks.

O ja , en de oude binnenstad van Manila, Intramuros en Fort Santiago en Luneta park niet te vergeten, daarna de brug over de Pasigriver over naar Chinatown (Binondo).

Palawan is groot genoeg om 1 week te spenderen.

Volgende reisschema(voor Palawan) is goed te doen.

Dag 1
Aankomst pervliegtuig in Puerto Princesa. Als je een beet vroege vlucht neemt kun je deze nag nog gebruiken voor een stadstour.

Stadstours worden overal aangeboden in Puerto maar je kan het ook makkelijk zelf op eigen houtje doen.

De cathedraal , Plaza Cuartel liggen op loopafstand van elkaar.

Vervolgens neem je een tricycle of Multicab in Rizal avenue naar Santa Monica =5 kilometr buiten de stad.

Hier zijn de krokodillenfarm, butterflygarden, Bakershil Mitraranch en Binatuan weaving center te zien.

Dag 2
de volgende dag zou je een dolfinwatchingtour kunnen doen, wel moet die een dag tevoren boeken, kan bij je hotel of een van de vele reisburootjes in de stad.
Als het rustig weer is , en dus gladde zee zonder golven, heb je de meeste kans dolfijnen te zien. Deze toer begint vroeg reken op 5 uur in de ochtend.

Vervolg dag 2

Smiddags na de dolfijnentoer, zou de bus kunnen pakkken naar Sabang, waar de bekende undergroundriver is. Zorg van tevoren dat je een permit heb anders kom je er niet in helaas. Het is hoogseizoen dus is tie maanden te voren al volgeboekt. Je kan nu al via reisburo of online je permits regelen.

Dag3

Undergroundrivertour, inde middag kun je een mangrovetour doen of op eigen gelegenheid lopen naar de watervallen van Sabang. Vanaf DABDAB resort loop je in zuidelijke richting langs de kust, je komt langs een boeddistische tempel en loopt over ronde stenen langs de kust ongeveer half uur naar de waterval.

Dag 4 Vertrek met de bus richting EL Nido

El nido is het absolute hoogtepunt van Palawan. de bus stopt in Roxas voor lunch en sanitaire stop. Je kan zelf kiezen na Roxas door te gaan naar Elnido, of in Taytay eruit, en daar een bezoek brengen aan het fort Isabel en daar in Taytay overnachten en volgende dag bus naar El Nido pakken.

Ik zou zelf voor het laatste kiezen vanaf Sabang naar Elnido is zker 250 kilometer ,waarvan het laatste stuk over een hobbelige weg.

Houd er rekening mee dat de bus door de vele haarspeldbochten niet hard kan rijden, op rechte stukken maximaal 80 kilometer per uur.

Dag5

Aankomst in Elnido.

je kan hier diverse eilandhoppingtours doen, en zijn vele mogelijkheden met mooi snorkelplaatsen en riffen. Je kan ook een scooter huren en de omgeving verkennen.

O ja in plaats van met de bus tereizen kan je ook er voor kiezen gelijk na aankomst in Puerto een lichte motorfiets te huren, er zitten talloze verhuurders aan rizal avenue, direcht als je van de airport komt. Voordeel is je bent veel vrijer in je doen en laten. En kan ook naar wat moeilijker berijkbare plaatsen als Port Barton of San Vicente. Wil je na Elnido naar Manila vliegen of met de boot naar Coron, kun je de motor achterlaten, vrijwel alle verhuurders hebben een filiaal in El nido

Als je na een aantal dagen El Nido wel gezien heb kun je kiezen, of terug naar Puerto en daar per vliegtuig weg of met de boot naar Coron, en dan daar per vliegtuig weg
Het is 8 uur per boot van El Nido naar Coron en je vaart langs mooie eilandjes met witte strandjes.
Coron dat ook tot de provincie Palawan behoord ligt in een schitterende omgeving, met prime snorkel en duikmogelijkheden op de eilandjes rond Coron. Coron is zeer in trek bij wrakduikers omdat hiet de Japanse vloot ten onder is gegaan in de tweede wereld oorlog

Zie deze link wat er zoal te zien is It's more Wonderful in the Philippines: Activities in Coron Palawan

Fijne tijd in Filippijnen toegewenst

Korikong,
IK vertrek op 19 januari naat Manila en daarna naar Palawan.
Zou u me kunnen zeggen waar ik nu een permit kan boeken voor het bezoeken voor de underground river aub
Dank U, Hugo.

Is de vraag of dat nog gaat lukken op zo korte termijn. December, Januari en Februari zijn hoogseizoen in Filippijnen, en de undergroundriver zit dan al weken , zo niet maanden tevoren volgeboekt.

Tegenwoordig moet het mogelijk zijn online te boeken via ppur.com.ph of als dat niet lukt zou ik een van deze travelagencies benaderen in Puerto http://www.puertoprincesa.ph/tourism/travel-tours

Bedankt voor uw antwoord, ik zal eens proberen…
Prettige feestdagen,
Hugo.