wij zitten er aan te denken om binnenkort naar de filipijnen te gaan voor een vakantie van ongeveer 3,5 week.
Nu hebben we niet mega veel tijd, maar willen toch wel wat dingen bekijken.
Op zich zijn we redelijk ervaren azie reizigers, maar advies van de experts is meer dan welkom.
dingen die we graag willen zien:
zwemmen met whale sharks
Bohol (met wellicht Cebu)
El nido
ondergrondse rivier
indien mogelijk nog de rijstterrassen.
we willen graag ook wat relaxen bij het strand naast eventuele dingen te bekijken. ik dacht dat we dit dan bij El Nido kunnen doen?
Nu weet ik al dat ik met de nachtbus richting de whale sharks kan/moet. ik denk dat we vanaf daar in de buurt dan met het vliegtuig naar Cebu moeten en dan met de boot naar Bohol.
kunnen wij dan vanaf Cebu vliegen naar Palawan om door te reizen naar El Nido?
Als je binnenkort naar Filiuppijnen gaat, kun je zwemmen met de whalesharks schrappen van je lijstje. Het whalesharkseizoen duurd van januari tot mei helaas.
Vanaf CEBU kun je inderdaad vliegen naar Palawan (Puerto Princesa), En dan met bus auto of motor naar El nido.
Aha, ja omdat je zei binnenkort in de eerste posting dacht ik binnen een paar maanden dat je daar heen zou gaan. Maar eid februari zit wat betreft de whalesharks goed
Moet allemaal wel te doen zijn in drie enhalve week.
Je kan veel tijd besparen door te vliegen in plaats van de bus. Kost meer maar hele nacht in een bus lijkt mij ook niet prettig.
In een uurtje vlieg je van Manila naar Legaspicity, vandaar is het nog maar uurtje met de bus naar Donsol.
Ondergrondse rivier kost ook niet veel tijd, kan in principe in halve dag.
Is 2 uur rijden van af Puerto, en vanaf de underground kun je gelijk doorreizen naar El Nido.
Elnido is een ideale plaats voor te relaxen aan het strand.
Rijstterrassen kost veel tijd ben je toch zo met heen en terugreis 4 dagen mee zoet.
Hallo, Je hebt gekozen voor alle leuke plekken in de Filipijnen. Met betrekking tot de vlucht kun je vliegen van Cebu naar Punta Princessa, Palawan. en van Punta Princessa kunnen jullie reizen met een busje naar El Nido.
Wij stellen jullie voor om te vliegen naar Cebu, omdat Cebu geografisch gezien het centrum is van de Filippijnen. jullie kunnen hier 2 tot 3 dagen verblijven. De Whaleshark zien, Kawasan falls bezoeken of een stads tour nemen.
Na Cebu, kunnen jullie door reizen naar bohol met de super craft een 3 uur durende tocht over zee. Daar zie je de natuur, de Chocolate Mountains, het Tarsier aapje bezoeken en genieten van de witte zandstranden. 3 dagen bohol zou genoeg zijn.
Na Bohol terug naar Cebu met de supercraft, waar jullie 1 nacht verblijven op Cebu, en de rit naar Palawan kunnen voorbereiden.
In Palawan kunnen jullie een goede week vrij maken en uitrusten van de reis, de ondergrondse rivier bewonderen, of een duik nemen bij tuba Taha rif, El Nido biedt jullie de mooie stranden.
Ik hoop dat we jullie hebben kunnen helpen met de vakantie planning. Voor meer vragen laat het ons weten. Enjoy The Philippines.
beide bedankt voor de inhoudelijke reactie op mijn vragen. hier hebben we zeker wat aan.
ik wist overigens niet dat je op Cebu ook met de whalsharks kunt snorkelen/duiken.
zelf ben ik van het duike, maar mijn vriendin is alleen van het snorkelen. zou ideaal zijn als we deze 2 met elkaar kunnen combineren.
is de ervaring op Cebu het zelfde als op de andere locatie? men kan natuurlijk nooit 100% garanderen dat de beesten er zijn, maar als je in het seizoen zit. moet het gek lopen als je ze niet tegen komt.
het maakt ons reisprogramma volgens mij een stuk aangenamer als we dit kunnen combineren met bezoek aan Cebu/Bohol.
Ja, jullie kunnen het duiken combineren met de whaleshark en snorkelen, maar we raden alleen aan te snorkelen bij de whaleshark het is slechts minder dan 10 meter diep. Je zou kunnen duiken op een andere plek zoals Sumilon slechts 15 minuten met de boot. Cebu is een zeer vergelijkbare plaats met Bohol, stranden en duiklocaties zijn gelijk. Cebu is gewoon meer progressief op het gebied van de stad. als duiker is het mogelijk om de voshaai te zien. In Malapascua is het een paradijs voor strand mensen en duikers.
U kunt ook genieten van de watervallen. De Kawasan Falls.
Enige voorzichtigheid is geboden. Het snorkelen met de whalesharks in het zuiden van Cebu is in Filippijnen zeer omstreden. Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar als ik het goed begrepen heb, Worden de whalesharks in het gebied van voedsel voorzien zodat ze langer in het gebied blijven. Alerlij natuur beschermings groepen komen hier tegen in verzet.
Ik zou het eerst even goed uitzoeken via google wat er aan de hand is, en anders gewoon voor Donsol kiezen, daar hoor ik nooit niks over dat het omstreden zou zijn, het snorkelen met de whalesharks.
Hallo, Er was een onenigheid over een inheemse vrouw die de walvishaai als een surfplank bereed en ze een foto geplaatst had op het internet. Zij was de reden van de controverse, maar later verontschuldigde ze zich voor haar gebrek aan onwetendheid en ongevoeligheid. Nu ten aanzien van de walvishaai, Voeding deskundigen ontdekte dat het niet schadelijk kan zijn voor het ecosysteem want zij zagen de walvishaai populatie groeien van 2 naar 11 in de loop der tijd. Dit is door mensen van National Geographic, en mariene bioloog op bezoek vastgesteld. Zolang het voeren het juiste soort voedsel is, zijn de whale sharks gelukkig. Ten aanzien van de walvishaai in Donsol zijn ze uiteraard hetzelfde als een whaleshark in Cebu.
Voor alle bezoekers aan de Whale shark, is een briefing over de regels van het omgaan met de whaleshark een verplichting voor u daadwerkelijk de whaleshark kan bezoeken.
Ja, ik zag het ,de dieren worden door de lokale bevolking als een gratis circusattractie beschouwd en de fotoos liegen er niet om. Hopelijk nemen autoriteiten snel maatregelen.
Ik ben zelf niet naar Oslob geweest (ik ben tegen het voeren van ‘wilde’ dieren voor mijn vermaak), maar ik ben zowel in Dumaguete als in Moalboal mensen tegen gekomen die deze verhalen bevestigen. Een van de verhalen dateet van gisteren, dus heel recent.
Als je geluk hebt kom je in Moalboal een walvishaai in het wilde tegen (zonder voeren dus). Ook in Dauin (Negros) worden ze soms gezien. Iets commercieler is Donsol. Alles beter dan Oslob en Bonjool.
Ik vind het trouwens heel kort door de bocht dat er geconcludeerd wordt dat het voeren van walvishaaien goed is voor het ecosysteem omdat het aantal gegroeid is van 2 naar 11. Natuurlijk niet! Het lokale ecoysteem raakt verstoord doordat er 5 keer zoveel walvishaaien zijn (tel uit hoeveel plankton en garnalen die beesten nodig hebben, minder voer dus voor andere dieren) en elders zijn er minder walvishaaien (dus meer plankton, water meer troebel, minder zonlicht en dat is schadelijk voor andere organismen). Just my 2 cents.
Wie meer wil wil weten over ecologie en ecosystemen: lees eens het blok ‘Ecology’ uit Campbell. Dit boek is de bijbel voor mensen die een biologie B.Sc doen.
Ik acht me niet deskundig genoeg om een uitspraak te doen of het nou wel of niet schadelijk is. Het onderwerp van bijvoederen van de whalesharks staat wel enorm in de belangstelling in Filippijnen. Een landelijke krant had het gister zelfs als voorpaginanieuws.
Andere instanties zeggen dat het wel schadelijk is.
Hoe dan ook, IK vind het niet kunnen. Het is een feit dat de beesten continu rechtopzwemmen en bedelen (onnatuurlijk gedrag), dat mensen ze nog steeds aanraken en dat de dieren gewond raken door tegen de boten aan te zwemmen. Laat het effect op het ecosysteem misschien niet duidelijk zijn, bovenstaande feiten moeten voor een dierenvriend reden genoeg zijn om niet te gaan. Maar wederom, dat is MIJN mening.