Hallo allemaal,
In december willen mijn vriend en ik een week of 3 naar de Filipijnen op eigen gelegenheid. We zijn al meerdere malen in Azië geweest (vorige jaar nog in Myanmar) en regelen alles het liefst ter plaatsen.
Hebben jullie tips qua highlights (zowel cultuur als natuur)? Dingen die we niet ‘mogen’ missen. En wellicht ook suggesties voor leuke hostels om te verblijven. We houden niet van groot, duur en luxe. Maar wel graag tweepersoonskamer met badkamer (warm water hoeft niet perse is wel fijn :)) Is het trouwens ook echt nodig om vooraf hostels te reserveren ivm hoogseizoen (december) of valt het wel mee?
Verder hebben wij beide nou niet bepaald zeebenen. Is dit een probleem aangezien het lijkt of alles (en ook een groot gedeelte van de excursies) op en rond met water/de zee plaatsvindt? Kun je bijvoorbeeld wel een boot/Ferry nemen naar een van de eilanden zonder kotsen over de reling te hangen…
Alvast bedankt!
Groetjes,
Christa
Via Wereldwijzer app
Wat bedoel je met ‘‘één van de eilanden’’? Van groot eiland naar groot eiland gaat namelijk erg goed met het vliegtuig, kost erg weinig met Cebu Pacific. Deze airline staat op de zwarte lijst maar heeft splinternieuwe toestellen en zelfs vlak na de Typhoon hebben wij kunnen vliegen, de enige airline op de witte lijst ¶ hebben wij juist als rommelig ervaren maar dat was misschien ook weer deels te danken aan de typhoon.
Alles wat ik weet is wel gezegd al op dit forum maar ik zou je wel iets willen afraden: Underground River op Palawan, een enorm overhyped iets waar je bijna de hele dag voor onderweg bent en het ligt aan een winderige en schommelende kust. Er waren mensen die het wel leuk vonden geloof ik (of het uit beleefdheid zeiden), wij vonden het de meest verschrikkelijke trip ooit gemaakt.
Het klinkt misschien heel negatief en Nederlands maar ik had gewild dat iemand mij had gewaarschuwd.
1 like
Bedankt voor je snelle reactie en de goede tip. Wij twijfelden eerlijk gezegd of we die Underground River wel moesten doen. Het klinkt inderdaad megatoeristisch en je moet er nogal een eindje voor reizen.
Ik bedoel bijvoorbeeld de boot van Cebu City naar Bohol. Grote afstanden zijn we inderdaad van plan om te vliegen.
Wat zou je zelf adviseren om zeker te gaan zien/doen?!
Die Ferry van cebu is pima qua schommelen, wel zijn de stoelen gemaakt voor het Filipijnse formaat maar persoonlijk kan mij dat soort dingen weinig schelen, hoort erbij.
Op bohol kun je een leuke dag vullen met de Chocolate hills, tarsiers bekijken en varen op de loboc-rivier. Prive chauffeur rijdt je overal heen, is wel een toeristisch pad maar wel gewoon leuk.
Ik houd er wel van om in steden rond te lopen (en te drinken) dus ik heb me echt vermaakt in Cebu City al zijn de meesten daar negatief over. Je kunt daar wel de Filipijnse realiteit goed zijn, het enorme contrast tussen arm en rijk.
Wij hebben op pangao island een scooter gehuurd, dat was ook een geslaagde dag, mensen zwaaien naar je en het voelt gezellig.
El Nido op Palawan is leuk maar zorg ervoor dat je niet vlakbij die hoofdweg slaapt want dat verpest de sfeer een beetje, is namelijk veel te druk. Als je meer rust wilt heb je daar in de buurt hele relaxte plekken. De mooie boottrips zijn ws niet aan jullie besteed.
Op boracay is het erg toeristisch maar het strand is echt schitterend en ik vond dat er erg veel leuke barretjes waren. Aan de noordkant is het wat rustiger. Wij hebben ons daar prima vermaakt maar wij willen nog wel eens het nachtleven induiken.
Wij hebben wel een vertekend beel van de Filipijnen aangezien het tijdens de typhoon was en we heel veel tijd kwijt waren aan het reizen maar dit is een beetje mijn ervaring.
Via Wereldwijzer app
1 like
Wat je naar mijn mening niet mag missen zijn de Rijstterrassen van Banaue verder vond ik Vigan zeker de moeite waard.
De underground river is inderdaad erg toeristisch.
Via Wereldwijzer app
1 like
Nu weet ik niet of dan het seizoen al is begonnen, maar je kunt snorkelen met walvishaaien in Donsol. Ik vond dat echt een supergave ervaring! Er mogen niet meer dan 3 boten tegelijk bij 1 walvishaai. Op 1 boot zitten maximaal 7 mensen.
Persoonlijk vond ik de underground river wel leuk! De toch er naartoe kun je op 2 manieren maken. Via een trail door het bos of met een bootje. Ik had het met een bootje gedaan, maar een reisvriendin liep de trail. Dat zag er ook leuk uit om te doen. (ik had mijn schoenen verloren, dus had alleen maar slippers, dit was niet te doen)
El Nido vond ik ook erg leuk. 6 jaar geleden was er geen elektriciteit in de avond, dus alles was verlicht met kaarsen (of grotere hotels met generators) De boottochten rondom El Nido zijn echt geweldig! Het snorkelen is er echt prachtig!
Ik ben ook altijd erg snel zeeziek, maar hier heb ik er geen last van gehad. De zee is redelijk kalm. Wel zit er verschil in boten, sommige hebben een zware motor wat ik heel storend vond qua geluid.
Verder heb ik ook geen last gehad van de boot van cebu naar Bohol. Wel had ik reispilletjes ingenomen voor de zekerheid.
In Cebu (Moalboal) had ik bij Planet action een canoying tocht gedaan. Echt heel gaaf! (planet action heet de organisatie)
Als er genoeg mensen zijn kun je nog meer activiteiten boeken.
1 like
De meningen over de undergroundriver verschillen nogal merk ik, terecht opgemerkt het is de afgelopen jaren alemaal veel toeristiser geworden, maar ik blijf het ook na meer dan 10 keer mooi vinden, en zie iederekeer weer niuwe dingen die ik daarvoor nog noit gezien had
Mijn tip ga niet alleen voor die rivier daarheen, maar pak het mee als je toch naar palawan gaat. en ga niet alleen voor die rivier naar Sabang rijden= 80 kilometer vanaf puerto, maar huur een hotelletje in Sabang en blijf 1 a2 dagen daar hangen, er is een geweldig mooi strand, uitgestrekte mangrove bossen, een waterval, en naast de rivier nog vele kleinere grotten die te voet toegankeijk zijn.
1 like
@ Marineduiker, Cebupacific is al weer sinds een aantal maanden van de zwarte lijst af http://www.aviationinfo.nl/11-luchtvaartnieuws/1516-europese-unie-schrapt-twee-airlines-van-de-zwarte-lijst
Dus die kan je weer gewoon booken zonder met verzekeringen in problemen te komen mocht er iets mis gaan.
Zwemmen met walvishaaien is zeker een aanrader, ben even vergeten wanneer het seizoen begint in Donsol, maar mocht dat in december nog niet het geval zijn kan je altijd uitwijken naar Oslob een plaats , ten zuiden van Cebu city, waar het wasvishaaienseizoen het hele jaar doorgaat. https://www.facebook.com/wenastouristguidecebuphilippines/photos/a.1392288877658579.1073741830.1392259080994892/1392288900991910/?type=1&theater
1 like
Ik bedoel natuurlijk ook dat het ritje naar de underground river vanaf Puerto naar Sabang zo lang duurt met (misschien hadden we pech) een gids die teveel naar de Amerikaanse tv heeft gekeken. De uiteindelijke tocht zelf is verder prima, misschien wel een goede tip om Sabang te blijven, dat maakt er al weer een heel ander iets van.
En misschien formulier ik het allemaal niet duidelijk genoeg maar ik ben juist heel tevreden geweest met Cebu Pacific.
Ik weet het je doet gewoon meer dan 2 uur over die 80 kilometer van Puerto naar Sabang, vanwege de vele haarspeldbochten. En doe je de undergroundriver dan als dagtocht zit je dus heen en terug totaal tussen de 4 en 5 uur in een toeristenbusje. Raad ik niemand aan.
1 like
Dank voor allemaal voor jullie reacties! Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn m.b.t. de ondergrondse rivier 
Klopt het dat het in december (met name rond kerst en oud en nieuw) echt zo druk is of valt het wel mee? In Myanmar en zuid-Afrika zeiden ze dit namelijk ook, maar dat viel reuze mee…
Via Wereldwijzer app
Ik vind die periode altijd behoorlijk druk, in Ph is alleen Holyweek, de week voor pasen is drukker. In Ph zijn het niet aleen de toeristen in die periode, maar ook de miljoenen filippijnse gastarbeiders die in de Emiraten werken en dan 2 weken naar huis gaan. Dus vooral ook veel tjokvole binnenlandse vluchten. Ook de miljoenen mensen uit de diverse provincies die in Manila werken gaan dan 2 weken naar huis, dus ook bussen en veerboten van Manila naar de provinciesteden zitten overvol.
Eerste en 2de week van december zal wel meevallen , daarna gaat de drukte echt los.
1 like
Hmmzzz nog meer mensen die dit inderdaad kunnen bevestigen?! Drukte in december. En is het vanaf de week na kerst ook nog zo druk of al minder? Ivm werk zitten we min of meer aan deze periode vast. Bedankt i.i.g. voor je reactie korikong!
Via Wereldwijzer app
Tip: kijk eens op 27vakantiedagen.nl voor reiservaringen Filippijnen en tips/routes van Nederlandse reizigers die er geweest zijn…
1 like
Voor de Walvishaaien in Donsol is december geen goede maand, ze worden bijna nooit in december gespot. In Olsob (zuiden van Cebu Island) kun je wel zwemmen (of duiken) met Walvishaaien, hier kan het zelfs het hele jaar door.
Wij adviseren om zowel de hotels als het vervoer vooraf vast te leggen, december is inderdaad een drukke maand…
1 like